![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() In het nieuwe Vlaamse regeerakkoord worden veel beloftes gedaan en veel vrome intenties geuit, maar het blijft zeer onduidelijk hoe de regeringspartijen dit alles willen waar maken. Eén ding is zeker : Dit is niet het beloofde herstelplan voor onze economie waarmee de economische crisis en de klimaatcrisis tegelijk kunnen worden aangepakt. Het ontbreekt dit plan aan maatschappijvisie.
Groen! kan akkoord gaan met een aantal maatregelen zoals de intentie om de daken van de Vlaamse woningen te isoleren, een groene energiemaatschappij, scholen, crèches en rusthuizen bij te bouwen, een meer gerichte ecologiepremie, maar toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen, dat het hier vooral over halve maatregelen gaat. Waar Groen! niet mee akkoord kan gaan is dat de nieuwbakken Vlaamse regering wil blijven investeren in nieuwe infrastructuurprojecten en komaf zal maken met ‘tijdrovende ruimtelijke procedures’ om deze te realiseren: vb. voor de missing links, het Antwerps Masterplan, de tweede spoortoegang tot de Antwerpse haven, het Saeftinghedok, supertrucks. Filip Watteeuw, Vlaams fractieleider: “Dit is geen wervend project voor de Vlaamse samenleving anno 2009. In plaats van enkel de daken te isoleren, zouden alle woningen volledig energiezuinig moeten gemaakt worden. Dat levert duizenden jobs op en bespaart heel wat energie op lange termijn. In plaats van enkel een kilometerheffing voor vrachtwagens, een andere organisatie van ons mobiliteitsbeleid waarbij voetgangers, fietsers en openbaar vervoer prioritair zijn. In plaats van een zoveelste onderzoek voor windmolens op zee, eindelijk een beleid dat versneld vergunningen aflevert voor windmolens in heel Vlaanderen. 3 jaar duurt het vooraleer Vlaanderen een vergunning geeft voor de bouw van een windmolen, in Wallonië duurt het maar 10 maanden.” Van een echte aanpak van de economische crisis of van een geloofwaardige keuze voor een groene economie is helemaal geen sprake. Groen! stelde voor om de komende 10 jaar jaarlijks 1 miljard € te investeren in de groene economie om zo Vlaanderen uit het slop te halen. Dit geld zou geïnvesteerd worden in hernieuwbare energie, energiebesparing, innovatie, openbaar vervoer, … “Hiermee zit Groen! op de lijn zitten van bijv. het herstelplan van Obama dat radicaal de kaart trekt van groene investeringen. De tweede regering Peeters trekt slecht één miljard euro uit voor vijf jaar voor een mengeling van klassieke beton-en van groene investeringen. Maar verder rijden op het oude spoor van de klassieke investeringen in beton en logistiek die vreten aan de open ruimte en de volksgezondheid, zal Vlaanderen geen stap vooruit helpen,” besluit Filip Watteeuw. Dit is een eerste analyse van Groen! voor wat betreft het Vlaamse regeerakkoord. De partij zal grondig de tijd nemen om het volledige regeerakkoord te analyseren op alle vlakken die noodzakelijk zijn om een regio zoals Vlaanderen, zoveel mogelijk sociaal, groen en toekomstgericht in te kleuren. Deze analyse zal de partij meegeven tijdens de debatten in het Vlaams parlement. Filip Watteeuw - Vlaams fractieleider logo groen! persdienst Groen! Inge Jooris persverantwoordelijke Sergeant De Bruynestraat 78-82 | 1070 Brussel | [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() Het aanleggen van tramlijnen en de ontwikkeling van meer openbaar vervoer zijn infrastructuurwerken. De Beneluxlanden zijn in wezen landen die aangewezen zijn op de internationale handel inclusief de doorvoer van goederen - deze doorvoer "groener" maken
verstaat zich o.a. door goederenstromen te verleggen van de straat naar het water en het spoor : dit vergt infrastructuurwerken. Het ontwikkelen van groene economie betektent ook niet dat men de bestaande economie gaat afbreken : herzien ien naar een evenwicht zoeken is een kiese zaak : markten afstoten vooraleer er nieuwe gevonden zijn is niet wijs. De economische crisis zal zeker niet door Vlaanderen opgelost worden : dat kan zelfs de EU op haar alleen niet. Waarschijnlijk zal zelfs het huidige wereldvalutasysteem moeten aangepast worden. zoiets kan een vlaams minister-president niet in zijn regeerakkoord inschrijven.
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
|
![]() Met grote infrastructuren is het altijd kiezen tussen grondroof (snelle onteigening) en tijdroof (lange procedure voor de overheid). Het regeerakkoord kiest tegen het laatste...
__________________
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. |
![]() |
![]() |