Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

Discussietools
Oud 9 juli 2009, 13:47   #1
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard Vlaanderen mag zijn eigen bevoegdheden niet gebruiken

Toch volgens CDH, Ecolo en PS. die vinden dat het gebruiken van extra beleidsruimte voor een extra kinderbijslag en een hospitalisatieverzekering, niet kunnen.

bron: http://www.lalibre.be/actu/belgique/...e-la-secu.html

wedden dat ze een conflict gaan inroepen??
Oud 9 juli 2009, 13:51   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Tot zover dan de solidariteit van Belgique. La francofonie mag ontvangen, maar Vlaanderen mag niet zelf geld steken in sociale voorzieningen...
Pelgrim is offline  
Oud 9 juli 2009, 14:23   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Nee : ze vinden dat de sociale zekerheid "voor alle belgen gelijk" zou moeten zijn.
Zelf vind ik dat er in de eeerste plaats naar een europese minimum sociale zekerheid gestreefd moet worden & een geleidelijke harmonizering.

Stel je werkt in Brussel en je inhoudingen worden op een "Brussels" niveau verrekend,
moet je dan verplicht een supplement betalen om op je woonplaats naar een "vlaams" niveau opgewaardeerd te worden en ben je die voordelen dan kwijt als je in het Waals landsgedeelte gaat wonen ?

Gaan alle zieke Walen naar Vlaanderen verhuizen om van een "vlaamse hospitalisatieverzekering " te kunnen genieten ?

Of willen we de ziekteverzekering, werkloosheidsverzekering, kinderbijslagverzekering, pensioenen maar ineens "liberalizeren" ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 9 juli 2009, 14:49   #4
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Nee : ze vinden dat de sociale zekerheid "voor alle belgen gelijk" zou moeten zijn.
Zelf vind ik dat er in de eeerste plaats naar een europese minimum sociale zekerheid gestreefd moet worden & een geleidelijke harmonizering.
I second that motion.
Oud 9 juli 2009, 14:56   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht

Stel je werkt in Brussel en je inhoudingen worden op een "Brussels" niveau verrekend,
moet je dan verplicht een supplement betalen om op je woonplaats naar een "vlaams" niveau opgewaardeerd te worden en ben je die voordelen dan kwijt als je in het Waals landsgedeelte gaat wonen ?

Gaan alle zieke Walen naar Vlaanderen verhuizen om van een "vlaamse hospitalisatieverzekering " te kunnen genieten ?

Of willen we de ziekteverzekering, werkloosheidsverzekering, kinderbijslagverzekering, pensioenen maar ineens "liberalizeren" ?
Europese minimum sociale zekerheid: ok ben ik voor, maar die is er niet, we hebben wel een Belgische minimum sociale zekerheid en die blijft bestaan. Vlaanderen gaat gewoon de problemen van Vlaanderen proberen te bestrijden, mag dat nog?

of wil jij liever dat enkel de privé een extra sociale zekerheid aanbiedt zodat enkel de rijken dit zich kunnen permiteren?
Oud 9 juli 2009, 15:12   #6
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Wallonië wil gewoon hetzelfde doen, maar dan met geld van vlaanderen aja... stel u voor dat ze het zelf zouden moeten financieren... parasieten >_>

van lalibre:
Citaat:
Quelle hypocrisie avec cet 'un enfant est un enfant'. Quand il s'agit d'un enfant flamand qui vit dans une communes wallonne avec facilités linguistiques, alors cette égalité chère au CDh n'existe plus! Car ce petit flamands n'a pas droit �* l'enseignement dans la langue minoritaire, néanmoins que recnnue par la constitution qui a justement prévu les facilités pour cela, TANDIS que le petit francophone qui habite une commune de la région flamande avec facilités, lui il bénéficie bien des subventions flamands pour son enseignement maternelle et primaidre en Français, cette fois ci donc conforme �* la constitution!

En plus, L'on ne peut donc que considérer les enfants dans le pays; un enfant qui habite Tournais ne devrait donc jamais être comparé avec un petit Français, juste quelques km plus loin, mais uniquement avec un Flamand. Quelle dogmatisme.

Bref: CDH = hypocrite et dogmatique.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 9 juli 2009 om 15:15.
lollysticky is offline  
Oud 9 juli 2009, 18:07   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Toch volgens CDH, Ecolo en PS. die vinden dat het gebruiken van extra beleidsruimte voor een extra kinderbijslag en een hospitalisatieverzekering, niet kunnen.

Daarom mijn oproep aan de nva (op wie ik gestemd heb) en aan de andere meerderheidspartijen:
stem de wet op die drie zaken (kinderbijslag, schoolpremie en hospitalizasie) zo vlug als mogelijk, met een artikel dat stelt dat de startdatum van geldigheid van de wet later gestemd zal worden.
Dan kunnen de frankowieters nu al hun belangenkonflikten inroepen, kwestie van dat wij duidelijk te weten komen waar we staan als Vlamingen, zodat de zaak afgebiljard is tegen dat er terug wat senten in de Vlaamse kassa zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 9 juli 2009, 18:25   #8
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daarom mijn oproep aan de nva (op wie ik gestemd heb) en aan de andere meerderheidspartijen:
stem de wet op die drie zaken (kinderbijslag, schoolpremie en hospitalizasie) zo vlug als mogelijk, met een artikel dat stelt dat de startdatum van geldigheid van de wet later gestemd zal worden.
Dan kunnen de frankowieters nu al hun belangenkonflikten inroepen, kwestie van dat wij duidelijk te weten komen waar we staan als Vlamingen, zodat de zaak afgebiljard is tegen dat er terug wat senten in de Vlaamse kassa zijn.
blaas gewoon dit belachelijke land op.
Shadowke is offline  
Oud 9 juli 2009, 18:30   #9
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Ik vermoed dat het wettelijk niet mogelijk is om een belangenconflict in te roepen tegen dit beleid, aangezien het alleen in Vlaanderen geldt en geen enkele bevoegdheid van de franstalige gemeenschap schaadt. Ik durf hier echter niet over te wedden.
Oud 9 juli 2009, 18:45   #10
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet nodig om een apart decreet te stemmen met de inwerkingtreding, je laat de inwerkingtreding gewoon aan de Vlaamse Regering over. Dergelijke delegaties zijn schering en inslag. Men heeft immers slechts zes maanden de tijd om een beroep tot vernietiging bij het Grondwettelijk Hof in te dienen. De Vlaamse Regering hoeft er dan alleen maar voor te zorgen dat ze die artikelen pas in werkingstelt nadat ofwel de termijn verstreken is zonder dat een dergelijk beroep werd ingesteld of nadat er een positief arrest van het Hof bestaat.

In de casus van geen beroep binnen de zes maanden is men trouwens nog altijd niet "safe" want men kan dan nog altijd via een prejudiciëkle vraag in een specifiek geschil dit bij het Hof aanhanging maken. Het Hof doet dan uitspraak inter partes en niet erga omnes zoals bij een vernietigingsberoep.
Wiley E Coyote is offline  
Oud 9 juli 2009, 18:46   #11
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Wat houdt Wallonië tegen om zelf een sociaal beleid te voeren?
Oud 9 juli 2009, 18:46   #12
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Ik vermoed dat het wettelijk niet mogelijk is om een belangenconflict in te roepen tegen dit beleid, aangezien het alleen in Vlaanderen geldt en geen enkele bevoegdheid van de franstalige gemeenschap schaadt. Ik durf hier echter niet over te wedden.
Toch wel. Belangenconflicten zijn ruim invulbaar.
Oud 9 juli 2009, 18:47   #13
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Wat houdt Wallonië tegen om zelf een sociaal beleid te voeren?
Gebrek aan geld natuurlijk
Oud 9 juli 2009, 19:00   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker
Het zou mij eveneens verwonderen moesten de Franstaligen dit kunnen aangrijpen voor het inroepen van een belangenconflict. Uiteindelijk wordt de federale sociale zekerheid door de Vlaamse maatregel gewoon intact gelaten. Er wordt dus niets afgenomen van de gemeenschappelijke spaarpot. En er is toch niets dat hen belet op het niveau van de Waalse gewestregering en de Brusselse gewestregering een gelijkaardige maatregel te treffen? Nu reeds toeteren ze rond dat ze pas in 2015 aan een evenwichtige begroting zullen denken, terwijl Vlaanderen dit voorziet voor 2011. Ze zijn dus van plan om meer te potverteren dan wij. Waarover klagen ze? Het is toch wel een staaltje van enorme lef. Ze menen dat ze het recht hebben om zich te verzetten tegen een maatregel die de Vlaamse regering doorvoert ten gunste van de Vlaamse mensen en bovendien met Vlaamse centen! Het gelijkt wondergoed op hetgeen we hoorden ten tijde van de lijdensweg bij de vorming van de regering Leterme I. Toen stelde de Vlaamse regering aan de federale onderhandelaars voor om akkoord te gaan met het laten uitvoeren van investeringen in de spoorweginfrastructuur (federale bevoegdheid) in de Antwerpse haven, waarbij de Vlamingen dit project helemaal zouden financieren. Waalse reactie: "Non!". Wedden dat er weer Belgicistische Vlamingen zullen opduiken die voor dergelijke Franstalige arrogantie "begrip" zullen vertonen?
quercus is offline  
Oud 9 juli 2009, 19:25   #15
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

De Walen hebben overschot van gelijk.
Die laffe Vlamingen durven het geeneens aan om Federaal in het wit van de ogen van hun meesters te kijken.
Anderzijds willen ze wel, als ratten verdoken in een donker hol, geniepig en achterbaks, een eigen sociale zekerheid oprichten.

De Wallonen vinden ons een walgelijk en heimelijk schlemielenvolkje....
Soms vraag ik mij af of ze niet gelijk hebben...
Oud 9 juli 2009, 20:30   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

volgens Di Rupo denken de Vlamingen dat de Franstaligen (door de VRT consequent als Walen vertaald) deurmatten zijn.

jaja, het wordt een spannende tijd!
Oud 9 juli 2009, 20:37   #17
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben meer dan een jaar de tijd gehad om een federale overeenkomst te regelen.
De franstaligen waren "demandeur de rien".
Waarom zijn ze nu ineens wel demandeur ?
Zucht is nu online  
Oud 9 juli 2009, 20:38   #18
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Deurmatten ? Ah, ja, het is waar, die leg je best buiten.
Anderszijds : Di Rupo & C° schijnen nog steeds te denken dat Vlaanderen een kolonie is, met een vorm van schijnzelfbestuur. Zie topic.
Oud 9 juli 2009, 20:52   #19
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Het is onbegrijpelijk: de Waalse politici zijn maar bezig over een onderscheid tussen de kinderen van Vlaanderen en Wallonië, maar ze denken niet dat ze hetzelfde kunnen doen om de kinderen gelijk te maken!! En ik denk echt dat ze dat niet doorhebben!!

Een onderscheid tussen de gewesten maakt het soms wel moeilijk. Leg maar eens uit aan bazen van een internationaal bedrijf dat bv zijn werknemers uit Vlaanderen een korting krijgen, maar zijn werknemers uit Brussel en Wallonië niet, hoewel ze in hetzelfde bedrijf werken.Dit was het geval voor de jobkorting. Hoe gaan ze dit nu oplossen?

Dus Walen die in Vlaanderen werken krijgen geen kindertoeslag, en, Vlamingen die net over de taalgrens wonen ook niet??? Expats die in Vlaanderen wonen wel, maar de anderen niet? En wat gebeurt er met de gezinnen die tijdelijk voor hun werk verhuizen?

Denken jullie niet dat er nog meer gezinnen naar Vlaanderen zullen komen wonen en de verfransing in de Brusselse rand nog verder zal uitbreiden , en zeker niet met de meest kapitaalkrachtige gezinnen.

Laatst gewijzigd door omaplop : 9 juli 2009 om 20:59.
omaplop is offline  
Oud 9 juli 2009, 20:56   #20
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
De Walen hebben overschot van gelijk.
Die laffe Vlamingen durven het geeneens aan om Federaal in het wit van de ogen van hun meesters te kijken.Anderzijds willen ze wel, als ratten verdoken in een donker hol, geniepig en achterbaks, een eigen sociale zekerheid oprichten.

De Wallonen vinden ons een walgelijk en heimelijk schlemielenvolkje....
Soms vraag ik mij af of ze niet gelijk hebben...
Mag ik veronderstellen dat dit ironisch bedoeld is? Zoniet, dan ziet het er voor u toch maar droevig uit. Vooral in de passage waar u het hebt over de "meesters".
quercus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be