Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 maart 2004, 02:56   #1
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Het volgende heb ik al eens gepost in de forumsessies, maar nog niet veel respons op gehad.

Ik weet sowieso dat links, groen en vakbonden ertegen zijn, maar ik geef het toch maar even aan als denkpiste.

Ergens is het niet logisch dat steuntrekkers niets moeten doen voor hun inkomen terwijl anderen voor hetzelfde of nauwelijks méér moeten gaan werken. Let wel, ik schrijf steuntrekkers, en daaronder versta ik niet allen werklozen, maar ook OCMW-klanten, asielzoekers, en dergelijke.
Gemeenschapsdienst zou er in bestaan om de steuntrekkers, in ruil voor het behoud van hun steun, zelfs mogelijk met een klein bonusje bovenop, allerlei soorten werk te laten doen en dat gedurende enkele dagen in de maand. Een paar andere dagen in de maand kunnen die gemeenschapswerkers dan ook genieten van bijkomende opleiding , solicitatiebegeleiding, enz.. (Opleiding en begeleiding ook gegeven door andere gemeenschapswerkers, naast de gewone VDAB mensen die dan meer als coach en supervisor gaan werken)

Wat voor werk? In principe al het soort van werk dat ten goede komt aan de gemeenschap (kan ook de Vlaamse gemeenschap zijn) maar waar de overheid nu te weinig of geen geld voor heeft. In de eerste plaats NIEUW en BIJKOMEND werk, en dus geenszins bedacht om reeds bestaande jobs af te pakken en de privé concurrentie aan te doen (zoals de PWA dat eigenlijk wel doet)
Daarbij denk ik NIET direct aan bejaardenzorg, ziekenhuishulp, en dergelijke want daar is degelijk opgeleid personeel voor nodig. Ondersteunende jobs kunnen misschien wel. Eigenlijk is gemeenschapswerk niets meer dan het rechtvaardige spreiden van lusten en lasten.

Natuurlijk kan gemeenschapsdienst niet van vandaag op morgen ingevoerd worden voor alle werklozen, maar hier geld een vrij simpel criterium: België is het enige land in de EU waar werkloosheidsvergoeding onbeperkt is in de tijd. Dus het is redelijk om iedereen die langer dan één jaar werkloos is hieraan te onderwerpen. En men zou kunnen beginnen met de jongste langdurig werklozen. Na een inloopperiode van een paar maand kan de boel uitgebreid worden.

De haalbaarheid van gemeenschapsdienst wordt bewezen door de PWA en ook door verschillende voorbeelden in het verleden, tenminste als men er een paar van die voorbeelden ook in de juiste context zet. (VB Duitsland tussen de 2 wereldoorlogen. Van economisch en militair gebroken land tot sterke natie op 20 jaar tijd)
De VDAB en PWA structuur kunnen zelfs ingeroepen worden om het geheel op te starten. (gewoon de PWA dat gemeenschapswerk wordt)

Specifieke voorbeelden van gemeenschapswerk volgen, maar eerst dit:
Het is vrij makkelijk om aan nieuwe ideeën voor bijkomend gemeenschapswerk te komen door de bevolking in te schakelen: Schrijf af en toe een wedstrijd uit waarbij de bevolking naar ideeën gevraagd wordt. Elke keer een aantal winnaars, en die winnaars kunnen dan op een of andere manier profiteren van het gemeenschapswerk. Kosten quasi nul en opbrengst aan ideeën verzekerd.

Eerst een paar ideetjes in ’t kort:
- informatievergaring & verwerking voor diverse web-sites,
- lespakketten aanmaken om vaardigheden aan anderen door te geven (in de eerste plaats aan collega’s werklozen maar ook aan anderen)
- aanmaak van gadgets om België (/Vlaanderen) te promoten
- hulp bij festiviteiten,
- hulp bij rampen en calamiteiten
- humanitaire non-profit organisaties kunnen ook beroep doen op gemeenschapswerkers
- gemeenten kunnen ook op hen beroep doen voor al wat buiten de normale taken valt.
- signaleren of controleren van problemen
- meehelpen aan onderhoud van straten, pleinen, straatmeubilair en overheidsgebouwen
- administratief werk waar tijdelijk nodig,
- hulp bij opsporen van fraude, zwartwerk enz.

Een gedeelte van dat geleverd werk kan aangerekend worden aan derden: Lespakketten en gadgets zijn te koop (aan democratische prijs). Privé-organisatoren van manifestaties betalen een kleine vergoeding, voor extra gemeenschapswerkers tijdens de happening, enz. Bedrijven die via gemeenschapswerk vergaarde informatie wensen te bekomen kunnen die ook kopen van de staat.
Dit brengt de staat, naast puur geleverd werk, ook geld op!
Sterker nog: Stel dat een privé fabrikant brood ziet in gadgets ontwikkeld door gemeenschapswerkers, dan kan die licentie opgekocht worden onder voorwaarde dat de bedenkers-makers van die gadget (en experts terzake) een job in die productie aangeboden wordt. Gemeenschapswerk dat echt werk oplevert.

De gemeenschapsdienst gaat tevens
- de werkloosheidsval vernauwen, want men is voortaan, na enige tijd, ook op de dop verplicht iets te doen voor dat geld..
- de werkloze hierdoor motiveren om ook eens de minder aantrekkelijke jobs in overweging te nemen.
- de gemeenschap extra diensten opleveren zonder de extra belastingen
- de werkloze nieuwe vaardigheden bijbrengen, naast het onderhouden van al verworven kunde.
- de werkloze "uit zijn schelp" lokken en hem zelf laten inzien dat hij/zij nog ergens goed voor is. Pure motivatie dus!
- een aantal werklozen verhinderen in het zwart bij te klussen.

Kosten voor de staat ( of voor Vlaanderen, want het kan lokaal ingevoerd worden) : miniem, integendeel het brengt ook geld op.

Opbrengst voor de staat is niet alleen puur financieel en niet alleen betekent het gepresteerde werk een extra voor de ganse gemeenschap, bovendien is er een effect op ... de staatsschuld !
Het gepresteerde gemeenschapswerk (ook al kost het de staat niets) kan immers verrekend worden in het BNP, die verhoogt daardoor en dat wil zeggen dat de relatieve staatsschuld (totaal staatsschuld / BNP ) daardoor daalt. Mooi meegenomen!

Uitbreiding (op termijn) van gemeenschapswerk naar andere categorieën :
Dit systeem van verplicht gemeenschapswerk kan ook gebruikt worden als alternatieve straf:
In plaats van geldboete kan het meer effect hebben om iemand een aantal week-ends gemeenschapswerk te laten verrichten.
Wie geldproblemen heeft zou ook vrijwillig moeten kunnen meedraaien (er is werk genoeg, geloof me, het volstaat van een beetje creatief te denken) en kan op die manier door een lage, maar belastingsvrije vergoeding zijn probleem wat verkleinen.

Potentieel aan werkkracht.
Gerekend op 200000 (langdurige) werklozen, 3 dagen in de maand 8 uur per dag zou dat gaan om een potentieel van 4,8 Miljoen man-uren werk.
Drie dagen per maand is dan nog een minimum om de werkloze aan het denken te zetten over de werkloosheidsval. Dat aantal kan verhoogt worden, maar men moet de werkloze ook nog de kans geven naar werk te solliciteren en hem/haar een paar dagen opleiding gunnen..
Gemeenschapswerkers die hun werk niet deftig doen kunnen wel bestraft worden met … extra uren gemeenschapswerk.

Vlaanderen als startregio?
Ook als Walen en Brusselaars niet mee willen kan Vlaanderen dit alleen invoeren:
Meer nog, als Vlaanderen het alleen invoert dan kan Vlaanderen achteraf zijn know-how verkopen.

Uitgewerkte voorbeelden (slechts één want U zal snel inzien dat anders de mail véél te lang wordt)

Informatieverwerving, infomatieverwerking en informatiecontrole
Bedoeling is om gemeenschapswerkers in te zetten voor gemeentelijke en overheids-web-sites.
(Er bestaat natuurlijk reeds een project van e-governement, maar ik zie niet in waarom de kostprijs daarvan zo fenomenaal hoog moet zijn zoals nu het geval)
De 589 gemeenten in België hebben nog lang niet alle hun eigen web-site. (iets meer dan 60% in Vlaanderen) Naast gemeentelijke kunnen er ook een reeks andere informatie-sites in overheids-beheer komen.
Bij dit project als gemeenschapswerk gaat het voornamelijk over het inwinnen, verwerken en actualiseren van informatie, niet direct over het zelf maken van sites, maar indien er voldoende werklozen gevonden worden met enige zin voor esthetiek, die ook een website kunnen bouwen, waarom dan niet ?
- Kost voor de overheid: Het ter beschikking stellen van een paar PC’s per gemeente of dienst en desnoods schrijfgerief en papier voor wie op stap trekt.. Voor de site: de kostprijs van de hosting of de eigen web-server (voor zover die website nog niet bestaat).
Al dan niet de assistentie van de lokale expert(s) van de website als die wel bestaat.
Een gedeelte van het opstellen van die informatie kan gecentraliseerd gebeuren.
- Type werklozen: Correct taalgebruik en desgewenst overweg kunnen met computer (dat laatste kan vrij snel bijgeschaafd worden met assistentie van de VDAB bijvoorbeeld).
- Doel van de actie 1a: Elke (Vlaamse?) gemeente zijn web site met correcte en overzichtelijke informatie over alles wat zowel de inwoner als de mogelijke toerist aanbelangd. Het spreekt vanzelf dat toeristische informatie meertalig mag zijn. Er moet alvast een lijstje komen van wat er op die lijst moet staan, maar ook hier kunnen werklozen en anderen bij helpen. Eén ding dat alvast op elke site moet staan is "uw suggesties" (onder andere ter verbetering en aanvulling van de informatie)
- Doel van de actie 1b: Elke overheidsdienst zijn web site met correcte informatie over de dienst en waar de burger met vragen terecht kan. Link naar alle sites ook vanuit www.belgium.be
- Doel van de actie 1c: Sites met allerhande informatie die men nu nauwelijks vindt: Van de verplichte leerstof per schooljaar en eindtermen in Vlaanderen tot de encyclopedische uitleg van het verschil tussen benzine, kerosine en diesel. Ook hier kunnen werklozen (en anderen) bijdragen tot een lijst van specifieke informatie-sites.
- Doel van de actie 1d: Een reeks Vlaamse link-pagina’s, bereikbaar vanaf alle officiële sites naar al de andere sites van de overheid die bestemd zijn voor Jan Publiek. (Voorbeelden van linkpagina’s: www.apestaart.be, www.a-z.be,…)
- Schatting van omvang werk: Voor de gemeenten alleen al, ruime schatting: 150 man-dagen per gemeente zonder site. 50 man-dagen per gemeente met site + opvolging & correctie een paar dagn per maand. Voor overheid: een veelvoud daarvan. Andere sites volgens ambitie. Eigenlijk is hier onbeperkt werk. Op een extra gemeenschapswerker moet er toch niet gekeken worden.
- Startdatum: Daar kan onmiddellijk mee begonnen worden en eigenlijk is dit een ideaal soort job om mee van start te gaan.

.... en zo kan ik een gans epistel schrijven over al die andere puntjes in de lijst. Van didactisch materiaal tot fraude : werk genoeg!

Het systeem kan uitgebreid worden :
Gemeenschapswerk kan ook op termijn opengesteld worden voor anderen. Veronderstel dat U geldgebrek heeft en wil bijkussen, dan kan U bijvoorbeeld gemeenschaps-thuis-werk of gemeenschaps-weenkend-werk bijklussen, tegen minimale vergoeding maar onbelast bijvoorbeeld.

En wat dacht U van kleine delinquenten gemeenschapswerk te laten doen als straf ? Met een beetje creativiteit zijn hier nog diverse mogelijkheden.

Het spreekt ook vanzelf dat ...

- gemeenschapswerk de integratie bevorderd.
- Gemeenschapswerk kan ook een (weliswaar kleine) rem zijn op het aantal economische vluchtelingen die hier alleen zijn omwille van het profitariaat.
- Gemeenschapswerk is niet onderhevig aan werkvlucht en komt in de eerste plaats ten goede aan de regio die het organiseert. Dus als Vlaanderen dat op zijn eentje organiseert dan is het enige effect dat Brussel en Wallonië er van zien de verhoging van het BNP in Vlaanderen, maar niet de centjes.
Enz.

Waar moet de opbrengst van gemeenschapswerk naartoe ?
In de eerste plaats naar het investeren in nieuw gemeenschapswerk.
Het is de bedoeling dat het systeem zelfbedruipend is en met eigen opbrengst in de eerste plaats materiaal koopt, plaats huurt, enz.
Wat daarnaast over is kan naar de sociale sector gaan en naar onderwijs.

Uw protest of argumentatie dat dit onuitvoerbaar is ?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 11:21   #2
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Werklozen en OCMW-steuntrekkers zouden moeten worden verplicht om gemeenschapsdiensten te verrichten in ruil voor hun uitkering. Om te beginnen zouden ze de straten, de stations, enz. reeds kunnen kuisen. Werklozen en OCMW-trekkers die dat weigeren, zouden hun uitkering moeten verliezen en zouden enkel nog recht mogen hebben op gratis soepbedeling.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 12:01   #3
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Werklozen en OCMW-steuntrekkers zouden moeten worden verplicht om gemeenschapsdiensten te verrichten in ruil voor hun uitkering. Om te beginnen zouden ze de straten, de stations, enz. reeds kunnen kuisen.
En zo de werkende medemensen hun job afnemen. Goed zo...
Citaat:
Werklozen en OCMW-trekkers die dat weigeren, zouden hun uitkering moeten verliezen en zouden enkel nog recht mogen hebben op gratis soepbedeling.
En ergens een onderdak voor 's nachts misschien? Of moeten we daarvoor de metrostations open houden?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 12:24   #4
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

In het idee "gemeenschapsdienst" werd duidelijk gesteld: alle klusjes waar de staat nu onvoldoende geld voor heeft. Dus in de eerste plaats NIEUW werk. Er is geen sprake van iemands werk af te pakken. Er is alleen sprake van dingen te doen die nu niet gebeuren.
Opkuisen buurten of wat dan ook is maar één van de vele mogelijke voorbeelden.
Maar: er is ook ander, interessanter werk mogelijk natuurlijk !
(bijkomende suggesties zijn welkom)
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 12:34   #5
Olivier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Berichten: 453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
In het idee "gemeenschapsdienst" werd duidelijk gesteld: alle klusjes waar de staat nu onvoldoende geld voor heeft. Dus in de eerste plaats NIEUW werk. Er is geen sprake van iemands werk af te pakken. Er is alleen sprake van dingen te doen die nu niet gebeuren.
Opkuisen buurten of wat dan ook is maar één van de vele mogelijke voorbeelden.
Maar: er is ook ander, interessanter werk mogelijk natuurlijk !
(bijkomende suggesties zijn welkom)
Helemaal akkoord.

Zo zou er iets bvb. aan het zwerfvuil gedaan kunnen worden, zonder dat het ons veel extra kost (ze krijgen hun uitkering sowieso) en ze blijven niet de hele dag stilzitten (wat soms ook tot criminaliteit en overlast kan leiden).

Misschien een idee, maar OCMW trekkers die dit willen doen bvb, moeten die geen voorrang krijgen bvb als ze een sociale woning willen huren en dergelijke ? We willen het toch stimuleren....
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 12:38   #6
Freddie
Gouverneur
 
Freddie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.291
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Werklozen en OCMW-steuntrekkers zouden moeten worden verplicht om gemeenschapsdiensten te verrichten in ruil voor hun uitkering. Om te beginnen zouden ze de straten, de stations, enz. reeds kunnen kuisen.

Straten en pleinen e.d. zijn OK. Stations zijn privé eigendom van de NMBS,
die moeten maar een onderhoudscontract uitschrijven.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 12:46   #7
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Werklozen en OCMW-steuntrekkers zouden moeten worden verplicht om gemeenschapsdiensten te verrichten in ruil voor hun uitkering. Om te beginnen zouden ze de straten, de stations, enz. reeds kunnen kuisen.
Waarom geef je dan nog een uitkering? Dan kunnen ze toch beter gaan werken voor de meest biedende?

Mijn straat wordt genoeg geveegd. Mijn deel van het gemeenschapsgeld is beter besteed als ze mijn huis komen kuisen.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 01:46   #8
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Werklozen en OCMW-steuntrekkers zouden moeten worden verplicht om gemeenschapsdiensten te verrichten in ruil voor hun uitkering. Om te beginnen zouden ze de straten, de stations, enz. reeds kunnen kuisen.
Waarom geef je dan nog een uitkering? Dan kunnen ze toch beter gaan werken voor de meest biedende?

Mijn straat wordt genoeg geveegd. Mijn deel van het gemeenschapsgeld is beter besteed als ze mijn huis komen kuisen.
Een van de secundaire effecten van dat systeem is inderdaad, er meer uitkeringsgerechtigden iets anders gaan zoeken.
Nu blijven er véél te véél in "de werkloosheidsval" zitten.

Werk aan privé-woonst enz. zijn ten koste van de eigenaar.

De bedoeling van gemeenschapsdienst is van werklozen (vooral langdurige ) ook
- uit hun isolement te halen
- ze een bezigheid te geven en ze daardoor in te laten zien dat ze nog ergens goed voor zijn
- ze hun vaardigheden te leren onderhouden
- ze nieuwe vaardigheden bij te brengen
- ze aan te moedigen iets anders te proberen.
- ze werkattitude bij te brengen

Plus dat het een platform is waar met minimale inbreng van de staat (door maximale inbreng van jongere & oudere werklozen aangevuld met anderen) nuttig werk wordt geleverd.
Dat platform schept niet alleen "gemeenschapswerk" maar heeft tevens een spin-off naar echt werk.
Voorbeeld :
Een gemeenschapsdienst-project om gadgets te maken ter promotie van ons landje of regio of om eductaief materiaal aan te maken.
Als een producent daar brood inziet kan die de licencie overkopen en meteen de bedenkers/maker een job geven in die productie (dat zijn de voorwaarden voor overname)
Zelfde voor educatieve en andere video's of zelfs gehele initiatieven.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 08:45   #9
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

Er staan inderdaad best bruikbare zaken in Herman zen epistel. En we moeten dus zeker zijn dat we een taak geven die eerder niet was toegewezen aan een werkend persoon .Ook moeten we zorgen dat ze goed begeleid worden want ook hier gaan we risico lopen dat het steeds dezelfde zijn die iets gaan doen om toch in het arbeidscicuit te geraken en dat de echte profiteurs weer door de mazen van het net vallen.Niet alle werklozen zijn profiteurs maar vele zitten ongewild in een cirkeltje waar ze niet meer uitraken.Na maanden zoeken naar werk geven ze op en ze raken dieper en dieper in de put.Of ze kunnen het hoofd boven water houden en zien het nut van werken niet in.De leeftijdscategorie boven de 45 is dan weer erg dat deze hun leeftijd niet mee hebben , ze hebben meestal ervaring genoeg maar worden te oud bevonden.Voor zulke mensen zitten er in Herman zen plan inderdaad goede oplossingen.Het is altijd te testen natuurlijk je verliest er niks mee
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 09:29   #10
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Je hebt er in elk geval goed over nagedacht, da's al meer dan het gros van onze beleidmakers doet. 8)

Maar er ontbreekt nog iets belangrijks, mensen die nu werkloos zijn en dat willen blijven met onze onvrijwillige financiele steun, zullen zich gewoon werkonbekwaam laten verklaren. Dat dat niet moeilijk is in dit land hoor ik regelmatig, ik heb zelfs van die ziekenkas gevallen in mijn familie. Kwestie van de combinatie juiste ziekenkas, juiste dokter en juiste "kwaal" te vinden. Populair zijn de depressies en fantoom-pijnen (laat de dokter maar eens bewijzen dat je *geen* pijn hebt).

Als je voorstel ooit verder komt dat dit forum, zal hierover toch ook moeten nagedacht worden, of het wordt een veelgebruikt achterpoortje.
__________________
Tis nepis potentis negro te!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 09:32   #11
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid
 
kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 720
Standaard

Dat is dus de bewuste categorie die het hoofd boven water houd en werken niet nodig vinden.Spijtig genoeg ze bestaan.Maar dat kan misschien verholpen worden door strenger op te treden en een arts aan te stellen die neutraal is.Indien men te ziek is om te werken moet men niet bij werkloosheidsdienst gaan aanschuiven dus naar ziekenfonds.En daar dan ook streng genoeg zijn maar voor iedereen dan wel.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 13:59   #12
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Er is ook gedacht aan de "profiteurs", maar "het epistel" was al lang genoeg, dus heb ik het in de eerste tekst niet vermeld. Trouwens in zo een eerste tekst moet je ook niet direct alle negatieve kanten gaan belichten. (En er is zelfs nog aan een paar andere dingen gedacht ook!)
Een paar van de bijkomende mogelijke maatregelen wat betreft de plantrekkers :
Mensen die zich willen onttrekken aan het systeem, die kunnen als werkweigeraar beschouwd worden. Daarvoor bestaat nu al een regeling.
Chronisch zieken enz. die horen thuis in de ziekteverzekering. Het eerste dat moet onderzocht worden bij klachten waardoor personen niet meer in staat (zouden) zijn te werken is dat ze nog geschikt zijn voor huishoudelijk taken en nog zelfstandig kunnen wonen.
Het gaat niet op dat ze zich voor hun werk niet kunnen bukken maar dat ze dat thuis wel kunnen. Echt zieken, die moeten geplaatst worden. Gaat het om een alleenstaande dan betekent dat, gezien de woningnood, meteen een woonst voor iemand anders.
En zoals reeds gezegd: Mensen die hun werk niet serieus doen kunnen bestraft worden met extra gemeenschapsdienst.
Wij zijn het enige land in de EU waar de werkloosheidsuitkering onbeperkt is in de tijd. Als gemeenschapswerk garandeert dat de werkloosheidsuitkering behouden blijft, omdat het hier werk betreft, dan kan die regeling van "onbeperkt in de tijd" meteen afgeschaft worden.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 14:05   #13
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Nog een kleine toevoeging:

Er zijn er die nu op de dop blijven omdat ze gemakkelijk nog iets in 't zwart kunnen bijklussen.
Verplichte gemeenschapdienst zal die mogelijkheid ietsje verminderen. Dus ook op die manier wordt sociale fraude aangepakt.

Bovendien staat in het lijstje van mogelijke taken voor gemeenschapswerkers ook: de aanpak van fraude (fiscale maar ook sociale). Brand er een lichtje ?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 14:08   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Voor mij is het simpel.
Is er werk?
Laat het dan uitvoeren en betaal er behoorlijk voor binnen correcte statuten!

Is er geen werk?
Verschaf dan als gemeenschap een inkomen dat toereikend is voor een mens om dat waar hij recht op heeft volgens de UVRM te bekostigen. Recht op leven houdt de facto in: recht op eten en behoorlijk onderkomen.

Voor mijn part mag dit 'inkomen' evengoed vervangen worden door levensnoodzakelijkheden in natura, maar die hoeven niet ter discussie gesteld worden in geval van werkloosheid.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 14:29   #15
JoeQpublic
Gouverneur
 
Geregistreerd: 25 september 2003
Berichten: 1.147
Standaard

hmja, ik kan me vinden in een gedeelte van uw voorstel, maar 't probleem blijft dat een niet-gemotiveerd persoon minder of zelfs contra-productief is.
Ik weet uit ervaring dat je met "gemeenschapsdienst als strafmaatregel" zowat alle kanten op kan gaan. Van bezigheidstherapie (technische dienst v/d gemeente) over mensen tot besef en inkeer doen komen tot zelfs levens veranderen.
Bepalende factoren hierin zijn nu nog: (1) rechter in kwestie (2) zijn/haar relatie tot plaatselijke besturen en verenigingen.
Een gestructureerde aanpak en extra middelen kunnen het alleen maar ten goede komen.

Ik geloof dat je dergelijke maatregelen best samen met vrijwilligerswerk bekijkt. De 2 zitten sowieso in mekaars vaarwater. Iemand die vroeg op pensioen gaat en zich toch nog nuttig wilt bezig houden, scheelt voor mij weinig met iemand die geen werk vindt, maar toch wil deelnemen aan het economisch/sociaal leven.

Maar toch: ongeacht het perfecte plan op papier, zal je in de realiteit altijd een deel profiteurs vinden, controles etc ten spijt.
__________________
--E eigen vork eerst --E
JoeQpublic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 15:34   #16
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Het standpunt van Superstaaf spreekt mij aan.
Ook wil ik erop wijzen dat zaken als gemeenschapsdienst en verplichte tewerkstelling gevaarlijke dingen zijn.
Waar ligt de grens met moderne slavernij?
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 15:42   #17
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Zoals ik het zie moeten we ons van die profiteurs niet te veel aantrekken.

Dit systeem gaat er zo maar niet bij toverslag komen. Als we even de opstart bekijken :
Op de leest van PWA, maar met coaching door de VDAB in plaats van administratie door de VDAB.
Selectie van maximaal een 1000 man uit de langdurig werklozen. De meest gemotiveerden natuurlijk. Hier en daar een paar oudere met werkervaring in leidinggtevende functies die mee coachen en de boel in toom houden.
Als dat systeem na 2 maand goed begint te draaien dan kunnen geleidelijk aan uitbreiden. + 20% per maand bijvoorbeeld.
Werkonwilligen die gaan zich eerder in het begin afzijdig houden, dus tot daar geen probleem.
Als de beurt komt om de werkonwilligen in het systeem op te nemen, dan komen die verspreid terrecht in vrij goed draaiende groepjes met serieus wat interne controles. De meesten zullen daar moeten meedraaien of anders worden ze gesanctioneerd: Van extra gemeenschapsdienst tot en met schorsing wegens werkweigeren.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 17:59   #18
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.435
Standaard

Toen ik chronisch ziek werd en mijn baan verloor (wegens "presteerde niet genoeg meer") ben ik bij de "Arbeids Traject Begeleiding" van de VDAB gegaan met de bedoeling dat ze mij konden begeleiden (eventueel met een bijscholing) en andere kanalen konden aanboren dan ikzelf al had getracht. Tot grote verbazing van de ATB-verantwoordelijke slaagde zij er NIET in om voor mij nog (eventueel deeltijds) werk te vinden, ieder voorstel aan een mogelijke werkgever werd door die werkgever afgewezen. Het shockeerde dat arm dutske zelfs.
Nu moet ik zeggen dat de controle-arts van mijn ziekenfonds mij wantrouwt, openlijk zelfs, omdat de symptonen van mijn ziekte niet op "de klassieke manieren" aangetoont kunnen worden en er blijkbaar mensen zijn die op die manier trachten te profiteren van het systeem.
Mijn wil om te werken was er echter wèl. Ik werd alleen niet aangenomen. Bovendien is mijn ziekte van dien aard dat ik van de ene dag op de andere (vaak van het ene moment op de andere) en vaker niet dan wel in staat ben om arbeid te verrichten. Jullie hebben bijvoorbeeld al gemerkt dat ik soms wekenlang niet meer op dit forum te vinden ben... Werkgevers staan daar terecht wantrouwig tegenover.

Dat systeem dat Herman onder onze aandacht bracht heeft zijn voordelen en natuurlijk ook nadelen. Maar ik zou als chronisch zieke wel geïnteresseerd zijn om op die manier nog wat nuttigs te doen in plaats van "van mijn uitkering te genieten". Een of twee dagen per week moet toch mogelijk zijn, en vooral websites onderhouden/aanvullen of informatie vergaren/bundelen en vertalingen maken zou ik wel kunnen ! En laat ik nou hier thuis reeds een computer en internet hebben...

Het komt toch telkens weer op de bereidheid om iets te gaan doen, maar ook op de vaardigheid van de persoon om het te doen. Dat is niet vanzelfsprekend. Een organisatie als CEBOB-De Link is hier aangewezen, die geeft cursussen "Joboriëntatie" waarbij aan de cursisten een waaier van mogelijkheden wordt aangeboden om "te proberen" via een stage. Ze moeten zich tot op heden wel beperken tot laaggeschoolden (ik viel daar als hooggeschoolde echt wel uit de toon en ze konden me eigenlijk niet verder helpen maar het was wel therapeutisch voor mij) en dan vooral voor jobs als bijvoorbeeld tuinier, kok, keukenhulp, zaalhulp, administratieve kracht, klusjespersoon en kuispersoon. Ik vond hun werking niet slecht.
Nu nog werkgevers vinden.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 18:46   #19
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Het standpunt van Superstaaf spreekt mij aan.
Ook wil ik erop wijzen dat zaken als gemeenschapsdienst en verplichte tewerkstelling gevaarlijke dingen zijn.
Waar ligt de grens met moderne slavernij?
Dan is die grens al lang overschreden want iedereen die arbeid verricht, wordt erop belast. In feite werk je dan ook voor een groot percentage verplicht voor de staat.

Waar ligt de grens ? Zeer eenvoudig: Wie kan werken die moet zijn bijdrage geven aan de gemeenschap in ruil voor wat hij er van die gemeenschap voor terug krijgt.

Wat betreft "verplicht". Eigenlijk is het dat niet echt. Wie zich onttrekt uit dat systeem of ziek verklaar die valt dan in het systeem van uitdovende werkloosheidsuitkering, zoals dat in andere landen van de EU geldt. ( en vroeg of laat moet dat toch ge-uniformiseerd worden) Als hij/zij zich daarbij goed voelt is dat O.K.
Verplicht is het dus alleen als je die uitkering wil behouden.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 18:59   #20
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
...
Nu moet ik zeggen dat de controle-arts van mijn ziekenfonds mij wantrouwt, openlijk zelfs, omdat de symptonen van mijn ziekte niet op "de klassieke manieren" aangetoont kunnen worden en er blijkbaar mensen zijn die op die manier trachten te profiteren van het systeem.
Ik heb het daar nog niet over gehad maar er zijn wel degelijk een aantal criteria om profiteurs van andere te onderscheiden. Nu ga ik het er ook niet direct over hebben, want ik wil profiteurs nog niet op voorhand op ideetjes brengen.
Citaat:
...
Maar ik zou als chronisch zieke wel geïnteresseerd zijn om op die manier nog wat nuttigs te doen in plaats van "van mijn uitkering te genieten".
Idereen zou op die manier kunnen bijklussen naar eigen vermogen. Eigenlijk zou dat op zich voor velen al een bezigheidstherapie kunnen zijn. Gehandicapten, ouderen en zelfs gewone werklozen zouden kunnen bijklussen voor wat extra inkomen.
Citaat:
...
Het komt toch telkens weer op de bereidheid om iets te gaan doen, maar ook op de vaardigheid van de persoon om het te doen. Dat is niet vanzelfsprekend. Een organisatie als CEBOB-De Link is hier aangewezen, die geeft cursussen "Joboriëntatie" waarbij aan de cursisten een waaier van mogelijkheden wordt aangeboden om "te proberen" via een stage. Ze moeten zich tot op heden wel beperken tot laaggeschoolden (ik viel daar als hooggeschoolde echt wel uit de toon en ze konden me eigenlijk niet verder helpen maar het was wel therapeutisch voor mij) ...
Hoofdbedoeling is dat er allerlei types jobs en opleiding komen. De opleiding wordt mede georganiseerd door de uitkeringstrekkers zelf. Geschoolden kunnen daarbij altijd helpen, ook al was het alleen maar om advies en commentaar.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be