Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2008, 22:05   #1
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard Atheïsten met kinderen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Vraagje:

Zijn er hier soms atheïsten die kinderen hebben?
Dat interesseert me erg, ik kan me daarin immers blijven verbazen.

Zo ja, hoe kijken deze mensen dan naar hun kind(eren).
Geloven zij dat een mens enkel product is van omgeving en erfelijkheid (met meer nadruk op het ene of het andere, afhankelijk van de overtuiging)?
En dat er dus geen sprake is van een dieper wezen dat de kern van het individu uitmaakt, dat eeuwig en geestelijk is.
Ik heb kinderen en geloof niet in een god.

Ik geloof niet dat er sprake is van een dieper wezen dat de kern van een individu uitmaakt, dat eeuwig en geestelijk is.

Je vraagt hoe ik naar mijn kinderen kijk? Ik kijk naar hen als naar mensen, als individuen.
Oud 23 juli 2008, 22:40   #2
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht

Ik geloof niet dat er sprake is van een dieper wezen dat de kern van een individu uitmaakt, dat eeuwig en geestelijk is.

Je vraagt hoe ik naar mijn kinderen kijk? Ik kijk naar hen als naar mensen, als individuen.
Inderdaad, en daarbij laat ik hen volkomen vrij wat geloof betreft...

Dat moeten ze zelf maar uitzoeken....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 22:48   #3
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

De mens is een atomaire massa in een 'random universe'. Kinderen zijn dat ook. Wat heeft God daarmee te maken? Moet je in God geloven om kinderen te kunnen/willen/mogen hebben?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 22:50   #4
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Inderdaad, en daarbij laat ik hen volkomen vrij wat geloof betreft...

Dat moeten ze zelf maar uitzoeken....
Voila, zo eenvoudig is dat.
Oud 23 juli 2008, 22:53   #5
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
De mens is een atomaire massa in een 'random universe'. Kinderen zijn dat ook. Wat heeft God daarmee te maken? Moet je in God geloven om kinderen te kunnen/willen/mogen hebben?
Volgens de gelovigen blijkbaar wel mijn beste, en moet je het geloof samen met de paplepel oplepelen...

Juist zoals ze het vroeger met mij deden,en maar dreigen met alle rampspoeden en duivels uit de hel,en je zal nooit in de hemel komen als je niet genoeg in god geloofd...

Zulks heb ik mijn kinderen dan toch alvast bespaard....
Oud 23 juli 2008, 22:54   #6
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben atheïst, heb een zoon en geef hetzelfde antwoord.

Ik huiver bij de gedachte dat mensen hun kinderen opvoeden om te geloven in deze god:
http://dwindlinginunbelief.blogspot....lete-list.html

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 juli 2008 om 23:13.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 23:12   #7
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Volgens de gelovigen blijkbaar wel mijn beste, en moet je het geloof samen met de paplepel oplepelen...

Juist zoals ze het vroeger met mij deden,en maar dreigen met alle rampspoeden en duivels uit de hel,en je zal nooit in de hemel komen als je niet genoeg in god geloofd...

Zulks heb ik mijn kinderen dan toch alvast bespaard....
Wel, ik denk niet dat je "de" gelovigen allemaal over één kam kan scheren. Zelfs die van op dit forum niet. Maar er zijn er natuurlijk wel van dat soort...
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 23:23   #8
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Wel, ik denk niet dat je "de" gelovigen allemaal over één kam kan scheren. Zelfs die van op dit forum niet. Maar er zijn er natuurlijk wel van dat soort...
Maar ik had het hier over mijn eigen ervaringen destijds,een kleine katholieke gemeenschap waar de kerk elke zondag stampvol zat...

En waar de pastoor nog een groot impact op zijn gelovigen had,zo groot zelfs dat hij destijds mensen zodanig kon manipuleren dat zij bepaalde mensen met een eigen zaak die niet kerkelijk waren totaal negeerden uit schrik voor de pastoor en diens donderpreken en zijn dreigen met de hel en alle duivels aan de gelovigen die het zouden wagen om daar maar één voet binnen te zetten...
Eens die zaak falliet was kon meneer pastoor het zaakje voordelig kopen ,even het vat met wijwater erdoor,alle duivels gingen spontaan op de vlucht,en meneer pastoor had zijn eigen gildenhuis voor weinig geld én de gelovigen konden natuurlijk er terug een pintje gaan drinken...
Oud 23 juli 2008, 23:26   #9
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard Atheïsten met kinderen

Minstens één Amerikaanse rechter had daar een gedacht over (een oud artikel uit Time Magazine):
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Time magazine:
Monday, Dec. 07, 1970
Can Atheists Be Parents?

After six years of childless marriage, John and Cynthia Burke of Newark decided to adopt a baby boy through a state agency. Since the Burkes were young, scandal-free and solvent, they had no trouble with the New Jersey Bureau of Children's Services—until investigators came to the line on the application that asked for the couple's religious affiliation.

John Burke, an atheist, and his wife, a pantheist, had left the line blank. As a result, the bureau denied the Burkes' application. After the couple began court action, however, the bureau changed its regulations, and the couple was able to adopt a baby boy from the Children's Aid and Adoption Society in East Orange.

Last year the Burkes presented their adopted son, David, now 31, with a baby sister, Eleanor Katherine, now 17 months, whom they acquired from the same East Orange agency. Since the agency endorsed the adoption, the required final approval by a judge was expected to be pro forma. Instead, Superior Court Judge William Camarata raised the religious issue.

Inestimable Privilege.
In an extraordinary decision, Judge Camarata denied the Burkes' right to the child because of their lack of belief in a Supreme Being. Despite the Burkes' "high moral and ethical standards," he said, the New Jersey state constitution declares that "no person shall be deprived of the inestimable privilege of worshiping Almighty God in a manner agreeable to the dictates of his own conscience." Despite Eleanor Katherine's tender years, he continued, "the child should have the freedom to worship as she sees fit, and not be influenced by prospective parents who do not believe in a Supreme Being."

Volledig artikel hier:
BRON
Gelukkig is 't een oude zaak, maar met Caritas dat hier zulke invloed heeft in Kind en Gezin stel ik me toch vragen

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 juli 2008 om 23:34.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 00:46   #10
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Mijn kinderen hebben een bijbel, lezen die regelmatig, we gaan ook nu en dan eens naar de kerk en ze worden tolerant opgevoed. Later kunnen ze zelf de keuze maken maar persoonlijk vind ik het belangrijk dat we hen die keuze geven. Een atheist geeft zijn kind niet die mogelijkheid omdat hij ze onwetend houdt op dat gebied. Zelf ben ik 'onder dwang' christelijk opgevoed en hanteer niet de wijze die mijn ouders gebruikten.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 01:08   #11
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Mijn kinderen hebben een bijbel, lezen die regelmatig, we gaan ook nu en dan eens naar de kerk en ze worden tolerant opgevoed. Later kunnen ze zelf de keuze maken maar persoonlijk vind ik het belangrijk dat we hen die keuze geven. Een atheist geeft zijn kind niet die mogelijkheid omdat hij ze onwetend houdt op dat gebied. Zelf ben ik 'onder dwang' christelijk opgevoed en hanteer niet de wijze die mijn ouders gebruikten.
Mis mijn beste,aangezien ik dan nét hetzelfde zou gereageerd hebben dan een gelovige met zijn kinderen doet,niet dus....
Ze zijn in een katholieke school geweest en hebben het christendom als dusdanig in zich opgenomen...
Ik heb mij totaal niet gemengd in hetgeen zij zouden moeten geloven....het is aan hun om het uit te zoeken..Ze hebben de vrije keuze,en wat ze ook kiezen is dan vanuit hun vrije wil, en niet zoals ik destijds die maar moest slikken wat hij opgelepeld kreeg ....
Oud 24 juli 2008, 01:19   #12
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn ouders zijn atheïstisch, ik heb 15 jaar op een katholieke school doorgebracht.
Ik denk niet dat ik ontwetend ben gehouden.
Oud 24 juli 2008, 06:39   #13
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klinkklare onzin. Het is niet omdat je je kinderen opvoedt zonder hen te doen geloven in één enkele goddelijke entiteit dat je hen daardoor per definitie de noodzakelijke kennis over religie ontzegt. Waar haal je dergelijke nonsens toch vandaan?

De stelling "ik voed mijn kinderen op in het geloof in één god doch later kunnen ze zelf kiezen" is té belachelijk voor woorden. Indien je dan toch zo bezorgd bent over die vrije keuze voed je je ze onbevangen op en verschaft hen alle mogelijke informatie over de diverse religies en de mogelijke alternatieven.

D�*n pas is er sprake van een èchte vrije keuze, in de ware zin en betekenis van het woord.
Oud 24 juli 2008, 06:57   #14
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn kinderen hebben ook een (kinder)bijbel en af en toe lezen we samen de verhalen.

Het klopt dat ik mijn kinderen kan uitleggen en laten ervaren wat er 'goed' is aan mijn wereldbeschouwing en ik dat niet kan van andere wereldbeschouwingen. Daarmee beïnvloed ik de wereldbeschouwing van mijn kinderen. Ik hou ze - zonder dat ik daar een keuze in heb - onwetend over het Sjamanisme en andere godsdiensten.
Oud 24 juli 2008, 17:56   #15
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Een vriendin van mij is atheiste en voed haar zoon op zonder referentie naar welk ingebeeld vriendje ook. Toch komt die jongen thuis met vragen over god en jezus, waar hij anderen heeft over horen praten.
Mijn vriendin geeft haar zoon dan de nodige antwoorden (zoals ze dat met elk onderwerp doet) en verteld hem dat sommige mensen geloven dat er een god is, en dat de katholieken onder hen geloven dat die god zijn zoon naar de wereld heeft gestuurd. Tegelijkertijd vertelt ze dan ook dat andere mensen andere dingen en of in andere goden geloven.
Die jongen kwam met zijn vragen toen hij 9 jaar was en wou haar eerst niet geloven. Hij dacht dat ze hem dingen wijs maakte. Zo dom konden mensen niet zijn. En zoveel mensen geloven dat? En wat zeggen die dan van die mensen die iets anders geloven?

Om een lang verhaal kort te maken, die jongen heeft op zijn 9 alle informatie gekregen die beschikbaar was en vindt mensen die geloven maar idioten nu Zijn conclusie, ze is niet opgedrongen, mijn vriendin probeerde dat met zoveel mogelijk respect en zonder vooroordelen te doen. Zo zie je maar hoe de wereld er zou uitzien als gelovigen zouden stoppen met hun kinderen te indoctrineren. Ah, de onbezoedelde geest.
Oud 24 juli 2008, 18:18   #16
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Maar die vriendin kan natuurlijk nooit in woord en daad laten zien wat het geloof voor een Katholiek, Mormoon of Oosters Orthodox werkelijk betekent. Vertellen dat sommige mensen denken dat er iets meer is, is wezenlijk verschillend van het zelf geloven. Natuurlijk dat zo'n jongen tot dezelfde conclusie komt.
Misschien, als hij op 13-jarige leeftijd een hervormd vriendinnetje krijgt, dat hij dan opeens ook hervormd is.
Oud 24 juli 2008, 22:02   #17
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar die vriendin kan natuurlijk nooit in woord en daad laten zien wat het geloof voor een Katholiek, Mormoon of Oosters Orthodox werkelijk betekent. Vertellen dat sommige mensen denken dat er iets meer is, is wezenlijk verschillend van het zelf geloven. Natuurlijk dat zo'n jongen tot dezelfde conclusie komt.
Misschien, als hij op 13-jarige leeftijd een hervormd vriendinnetje krijgt, dat hij dan opeens ook hervormd is.
Kan zijn, maar dan heeft hij ineens het belachelijke van geloof bewezen.
Oud 24 juli 2008, 22:08   #18
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar die vriendin kan natuurlijk nooit in woord en daad laten zien wat het geloof voor een Katholiek, Mormoon of Oosters Orthodox werkelijk betekent.
Dat kan in principe niemand. Ook niet diegenen die zijn grootgebracht in het geloof in één godheid. Ik snap niet goed waar je naartoe wilt.
Oud 24 juli 2008, 22:23   #19
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Ik wil nergens naar toe. Ik wilde enkel meegeven dat je jouw levensbeschouwing, of dat nu gelovig, ongelovig of anti-gelovig is, onderwijst aan je kinderen. Je kan zo open en neutraal mogelijk zijn over andere levensbeschouwingen; je eigen is toch de beste voor jou. En dat draag je uit naar je kinderen.
Oud 24 juli 2008, 23:43   #20
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik wil nergens naar toe. Ik wilde enkel meegeven dat je jouw levensbeschouwing, of dat nu gelovig, ongelovig of anti-gelovig is, onderwijst aan je kinderen. Je kan zo open en neutraal mogelijk zijn over andere levensbeschouwingen; je eigen is toch de beste voor jou. En dat draag je uit naar je kinderen.
Ja, dat klopt wel. Maar als je kan kiezen tussen "dit is de juiste manier, volg mijn pad maar" of "er zijn zoveel manieren, ga in de wereld en ontdek voor jezelf", dan kies ik toch voor optie 2.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be