![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik geloof niet dat er sprake is van een dieper wezen dat de kern van een individu uitmaakt, dat eeuwig en geestelijk is. Je vraagt hoe ik naar mijn kinderen kijk? Ik kijk naar hen als naar mensen, als individuen.
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat moeten ze zelf maar uitzoeken.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() De mens is een atomaire massa in een 'random universe'. Kinderen zijn dat ook. Wat heeft God daarmee te maken? Moet je in God geloven om kinderen te kunnen/willen/mogen hebben?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voila, zo eenvoudig is dat.
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juist zoals ze het vroeger met mij deden,en maar dreigen met alle rampspoeden en duivels uit de hel,en je zal nooit in de hemel komen als je niet genoeg in god geloofd... Zulks heb ik mijn kinderen dan toch alvast bespaard.... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik huiver bij de gedachte dat mensen hun kinderen opvoeden om te geloven in deze god: http://dwindlinginunbelief.blogspot....lete-list.html ![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 23 juli 2008 om 23:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waar de pastoor nog een groot impact op zijn gelovigen had,zo groot zelfs dat hij destijds mensen zodanig kon manipuleren dat zij bepaalde mensen met een eigen zaak die niet kerkelijk waren totaal negeerden uit schrik voor de pastoor en diens donderpreken en zijn dreigen met de hel en alle duivels aan de gelovigen die het zouden wagen om daar maar één voet binnen te zetten... Eens die zaak falliet was kon meneer pastoor het zaakje voordelig kopen ,even het vat met wijwater erdoor,alle duivels gingen spontaan op de vlucht,en meneer pastoor had zijn eigen gildenhuis voor weinig geld én de gelovigen konden natuurlijk er terug een pintje gaan drinken... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Minstens één Amerikaanse rechter had daar een gedacht over (een oud artikel uit Time Magazine):
Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 23 juli 2008 om 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Mijn kinderen hebben een bijbel, lezen die regelmatig, we gaan ook nu en dan eens naar de kerk en ze worden tolerant opgevoed. Later kunnen ze zelf de keuze maken maar persoonlijk vind ik het belangrijk dat we hen die keuze geven. Een atheist geeft zijn kind niet die mogelijkheid omdat hij ze onwetend houdt op dat gebied. Zelf ben ik 'onder dwang' christelijk opgevoed en hanteer niet de wijze die mijn ouders gebruikten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze zijn in een katholieke school geweest en hebben het christendom als dusdanig in zich opgenomen... Ik heb mij totaal niet gemengd in hetgeen zij zouden moeten geloven....het is aan hun om het uit te zoeken..Ze hebben de vrije keuze,en wat ze ook kiezen is dan vanuit hun vrije wil, en niet zoals ik destijds die maar moest slikken wat hij opgelepeld kreeg .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat ik ontwetend ben gehouden.
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De stelling "ik voed mijn kinderen op in het geloof in één god doch later kunnen ze zelf kiezen" is té belachelijk voor woorden. Indien je dan toch zo bezorgd bent over die vrije keuze voed je je ze onbevangen op en verschaft hen alle mogelijke informatie over de diverse religies en de mogelijke alternatieven. D�*n pas is er sprake van een èchte vrije keuze, in de ware zin en betekenis van het woord.
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het klopt dat ik mijn kinderen kan uitleggen en laten ervaren wat er 'goed' is aan mijn wereldbeschouwing en ik dat niet kan van andere wereldbeschouwingen. Daarmee beïnvloed ik de wereldbeschouwing van mijn kinderen. Ik hou ze - zonder dat ik daar een keuze in heb - onwetend over het Sjamanisme en andere godsdiensten.
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Een vriendin van mij is atheiste en voed haar zoon op zonder referentie naar welk ingebeeld vriendje ook. Toch komt die jongen thuis met vragen over god en jezus, waar hij anderen heeft over horen praten.
Mijn vriendin geeft haar zoon dan de nodige antwoorden (zoals ze dat met elk onderwerp doet) en verteld hem dat sommige mensen geloven dat er een god is, en dat de katholieken onder hen geloven dat die god zijn zoon naar de wereld heeft gestuurd. Tegelijkertijd vertelt ze dan ook dat andere mensen andere dingen en of in andere goden geloven. Die jongen kwam met zijn vragen toen hij 9 jaar was en wou haar eerst niet geloven. Hij dacht dat ze hem dingen wijs maakte. Zo dom konden mensen niet zijn. En zoveel mensen geloven dat? En wat zeggen die dan van die mensen die iets anders geloven? Om een lang verhaal kort te maken, die jongen heeft op zijn 9 alle informatie gekregen die beschikbaar was en vindt mensen die geloven maar idioten nu ![]()
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Maar die vriendin kan natuurlijk nooit in woord en daad laten zien wat het geloof voor een Katholiek, Mormoon of Oosters Orthodox werkelijk betekent. Vertellen dat sommige mensen denken dat er iets meer is, is wezenlijk verschillend van het zelf geloven. Natuurlijk dat zo'n jongen tot dezelfde conclusie komt.
Misschien, als hij op 13-jarige leeftijd een hervormd vriendinnetje krijgt, dat hij dan opeens ook hervormd is.
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat kan in principe niemand. Ook niet diegenen die zijn grootgebracht in het geloof in één godheid. Ik snap niet goed waar je naartoe wilt.
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Ik wil nergens naar toe. Ik wilde enkel meegeven dat je jouw levensbeschouwing, of dat nu gelovig, ongelovig of anti-gelovig is, onderwijst aan je kinderen. Je kan zo open en neutraal mogelijk zijn over andere levensbeschouwingen; je eigen is toch de beste voor jou. En dat draag je uit naar je kinderen.
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |