![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het vertrouwen in politie en gerecht blijft groeien. Dat blijkt uit de Vlaamse Regionale Indicatoren die donderdag worden voorgesteld. Het vertrouwen in het koningshuis krijgt echter een klap.
NA de Witte Mars van oktober 1996 stortte het vertrouwen van de Vlaming in politie en gerecht als een kaartenhuisje in mekaar. Boezemden politie en rijkswacht in 1996 bijna de helft van de Vlamingen nog veel vertrouwen in, dan zakte dat percentage in 1998 naar een dieptepunt met 27,7 procent. Hetzelfde met het gerecht: van bijna 20 procent daalde het aantal Vlamingen met veel vertrouwen in het gerecht naar 13 procent in 1998. Misschien door de politiehervorming, misschien door het gevoel dat politie en gerecht toch ook niet zo slecht bezig zijn: maar beide kwamen terug. Die evolutie zette ook in 2002 door, zo blijkt nu. Het vertouwen in de politie zit bijna op het niveau van 1996. Het gerecht zit daar al over. Opvallend is hoe de populariteit van de koning een knauw krijgt. Van 51 procent in 2000 naar 39,6 in 2002 - al blijkt uit de hele statistiek dat 2000 misschien eerder een uitschieter was, dankzij het huwelijk van prins Filip in december 1999. De Vlaamse politiek en de Vlaamse administratie komen niet zo slecht uit deze studie, de Belgische politiek iets minder. Opvallend is ook dat de vakbonden weer meer vertrouwen genieten. Zelfs de pers is over haar dieptepunt heen. Maar de absolute topper blijft - en zijn voorsprong wordt steeds groter - het onderwijs. Dat laatste bleek onlangs ook uit een studie van de KU Leuven (DS 30 maart). In die studie genoot het onderwijs meer vertrouwen dan de huisvuilophaling, de Post en de VRT. 26/04/2004 - Van onze redacteur - Bart Dobbelaere
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vertrouwen in het gerecht ?
Dat blijkt vooral uit de recenste uitspraken in sommige rechtbanken van de laatste week ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() vraag het aan het Vlaams Blok, die kippenboer van Dentergem en die jongen met brommer in Oostende ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De politie doet wat ze kan, met beperkte middelen, maar ze doen hun best... justitie volgt echter niet of onvoldoende en dat leidt tot frustraties ! De Koninklijke familie boert goed, heel goed zelfs, zeker rekening houdend met de economische crisis en financiële crisis... in Nederland zijn ze nog rijker ![]() De bevolking heeft nog het meest vertrouwen in onderwijs en de vuilnisman ![]() duidelijker kan niet ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Ja ik heb er begrip voor: er is inderdaad meer blauw op straat.
Onlangs kwamen ze bijvoorbeeld met hun auto nog parkeren voor de poort naar de garage waar twintig wagens staan. Om een pakje sigaretten of wat snoep te halen in een winkel op het pleintje waar ik woon. Allez, wij zien ze toch weer en dat geeft vertrouwen.
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() nee... ik twijfel eraan of dat vertrouwen echt aan het groeien is...
trouwens ik de vertrouw de flikken nie... ze zijn te laf om u te beschermen, maar ze zijn wel uitstekend om boetes uit te schrijven en mensen op andere manieren te treiteren... meer op blauw op straat my ass... da zeggen zeker alleen maar wildvreemde mensen die nooit meer op straat komen zeker... met meer blauw op straat voel ik mij jusit onveiliger |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() I've seen the future: it's scary and Belgian
STEPHEN POLLARD THE PRIME MINISTER makes much of the “scare stories” and “myths” which opponents of further deepening of the EU supposedly propagate. They are based, apparently, on paranoia, and are products of not-so-latent xenophobia. Well here’s a very scary story which is not speculation but fact. This week democracy — the right to vote for the party you wish to support — ended inside one EU member state. On Wednesday, the Belgian judiciary banned a political party from operating in Belgium. The reason? The country’s political establishment dislikes its views. The party it banned is not some obscure fringe organisation but one which has 18 MPs in the 150-seat Belgian parliament, many local councillors and two MEPs. The opinion polls were predicting that it could win the most Belgian votes at the European and local elections in June. The banned party is Vlaams Blok (VB). The Court of Appeal in Ghent — notorious for its left-liberal bias — deemed it to be an “undemocratic and racist” organisation because of its policy that immigrants should be given only two choices: “to assimilate or to return home”. Maybe such a policy is indeed racist; maybe it isn’t. The VB itself, which has much in common with the Fortuyn List in the Netherlands, has been accused of this. But in a democracy, surely, that is a decision which voters should make, not judges. But the VB’s racism was merely an excuse. The real reason why the Belgian authorities have been bent on banning the VB for years has nothing to do with racism and the rights of immigrants. It is that the party advocates secession from Belgium and the establishment of a Republic of Flanders. Worse still, as Belgium’s only conservative party it upsets the country’s cosy political applecart. The Belgian Establishment has responded not by defeating it in argument but by banning it. After Wednesday’s ruling, it is now illegal to distribute VB publications and its politicians are barred from state radio and television. The party is appealing against the ruling, but the Belgian judiciary’s predisposition to do the bidding of the political class means that the appeal has almost no chance of succeeding. When the ban is confirmed, the VB will be proclaimed a criminal organisation and disbanded, unable to exist, let alone to field candidates and argue its case. I hold no brief for the VB; and were I to have a vote in Flanders, I would not vote for it. But that is not the point. What happened in Ghent on Wednesday is a frightening, but classic demonstration of the political mindset which lies behind the EU’s “ever-closer union”: if you do not sign up to certain beliefs then your politics are, by definition, beyond the pale and thus illegitimate. The ruling was merely the latest in a series of attempts to destroy the VB because of the threat it posed to the Belgian status quo. In 1999, “undemocratic and racist” parties were banned from receiving state funding (private donations of more than 125 euros are illegal in Belgium). This decision was immediately followed by an action against the VB on those grounds. When a Flemish judge refused to issue a judgment, arguing that these were matters for the electorate rather than the courts, the head of the Centre for Equal Opportunities, the quango which had brought the case said that he would continue appealing until he had found a judge who would find against the VB. This week one emerged: Alain Smetrijns, who happens also to be the chairman of the Lions Club in Ghent, a francophone pro-Belgian unity group. Belgium is in many ways a mini-EU: an artificial state created (much like Europe’s three former such states, the Soviet Union, Czechoslovakia and Yugoslavia) as a result of political ideology rather than any sense of national unity, and held together by a political class which is prepared to subvert democracy to achieve its ends. Add to that a judiciary which, far from being independent of the political establishment, is an important part of the problem — and you have a recipe for what took place in Ghent this week: democracy, Belgian-style, in which you may vote only for a party whose views are approved by the elites. The actions may be specific to Belgium, but the lesson is of wider import. The EU is in the process of becoming just such an artificial state. The fate of the Vlaams Blok shows that worries about the future of democracy are not scare stories. They are real dangers and they are with us today. [size=6]Straffe kost hé ![/size] Have conficence ! Have faith ! Someone loves you ! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementslid
|
![]() links-liberaal is een contradictio in terminis. Verder is het blok niet verboden, zelfs de vzw's zijn niet verboden: ze moesten gewoon een boete betalen.
Dan nog eens dat ge over een nieuw topic begint eigenlijk - zonder te antwoorden. Het laatste nieuws heeft aangekondigd geen advertenties meer te plaatsen, maar van verder ben ik nergens van op de hoogte. Ook het verhaal dat het vlaams blok van tv en radio verbannen is klopt niet - de zevende dag van vandaag bewijst dat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ps ancapa: post eens Nederlandstalige teksten? Of anders moet je ze maar vertalen of mag niet iedereen weten wat erin staat? ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Je mag er toch van uit gaan dat iedereen hier wel engels en frans kan hé ?
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het belangrijkste effect hiervan zal zijn dat een bepaald stuk van Justitie door een groot stuk van de Vlamingen definitief bij "het regime" zal worden geklasseerd.
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vertrouwen in de politie laat me niet lachen.
Enkele weken geleden ben ik effe een discotheek in mijn buurt binnengegaan, normaal zit ik in mijn stamcafe maar ik dacht ga eens effe een kijkje nemen. Jammer genoeg toen ik nog geen 10 minuten binnenwas is er een vechtpartij ontstaan binnen met een 5 tal turken of marokanen en een 5 tal belgen en nog wat dames erbij zelfs (was wel grappig om vrouwen te zien vechten trouwens). Dat het turken ofzo waren doet er eigenlijk niet toe maar goed...awel na een hele tijd (vechtpartij nog steeds niet opgelost) en enkele personen met hoofdwonden kwamen 2 agenten binnen met erachter 3 personen van de spoed dienst. Awel nu moet je eens raden wat er gebeurde? Echt ongelooflijk. Denk je dat deze agenten tussen beide kwamen? Ohnee, ze bleven aan de rand van de plaats waar de vechtpartij gewoon staan toekijken als een bende kiekes! De mensen van de spoed hebben dus uiteindelijk zelf de vechtende personen uit elkaar gehaald waarbij ze de agenten om hulp vroegen en raar maar waar geen hulp van kregen. De mensen van de spoed hebben enkele gewonden meegenomen, enkele vechters bazen zijn vertrokken en de rust is wedergekeerd. De agenten hebben nog effe met de eigenaar gepraat en zijn dan gewoon vertrokken met de staart tussen hun benen. ![]() Trouwens de reden dat er geen buitenwippers aan te pas zijn gekomen is omdat het meer een discotheek cafe is en niet zo iets als de zillion. ZOu ik nooit binnen gaan in dergelijke kutketen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Galgenlied
Er stonden drie galgen op't galgenveld, de kraaien hebben het voortverteld. En stom blauwden winterse bossen rondom, zij kaatsten 't gekrijs van de kraaien wederom. Het volk stond zwijgzaam opeengehoopt: drie mannen moesten opgeknoopt. Drie rechters lazen het vonnis voor: de bossen blauwden het na in koor. Eén had in eigen macht geloofd, hij moest het bekopen met zijn hoofd. Eén had gehoopt op een nieuwe tijd, dat was voor het heden een scherp verwijt. Eén had de waarheid te zeer bemind, daarvoor ging hij bengelen in de wind. De kraaien krijsten: kwaad is kwaad. De bossen echoden: haat is haat. De kring van het volk werd enger en enger. 't gelaat van de rechters werd strenger en strenger... Maar toen die koord in de hoogte ging, in elke lus een rechter hing. Het volk stond zwijgzaam opeengehoopt, drie rechters werden opgeknoopt. Eén had zijn eigen volk verraden. Eén had zijn geldkist volgeladen. Eén had de macht om haarzelf bemind. Drie rechters bengelden in de wind, de kraaien krijsten: kwaad is kwaad, de bossen echoden: inderdaad. door Karel Vertommen
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
daarom ben ik dus tegen meer blauw op straat !!! ze zorgen helemaal niet voor meer veiligheid maar zijn wel in staat om u meer te treiteren.... en boetes uit te delen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Tegenover dit éne geval staan ongetwijfeld 10 andere gevallen waar de agenten er wel "invlogen", want elke interventieagent moet eigenlijk een beetje macho zijn, anders moet die maar een bureaujobke zoeken of wijkagent worden. En dat doortastend optreden heeft ook dikwijls gevolgen; in dit geval had tussenkomen zeker een klacht opgeleverd wegens racisme, en in 5 op de 10 gevallen moet je je, achter een vechtpartij waar je zelf niet zwaar in de brokken deelt (en dan nog), verantwoorden bij Comité P (toezicht op de politiediensten) In het ideale geval krijg je zelf de klappen en ben je een tijdje werkonbekwaam. Dat is de gemakkelijkste weg. Geen onderzoek, de verzekering betaalt en je bent thuis. De pijn moet je er maar bijnemen dan, beter soms dan vernederd te worden bij een langdurig onderzoek naar je "agressief" optreden waarbij minutieus op enkele uren wordt bekeken wat je (al dan niet verkeerd) beoordeelde in een fractie van een seconde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet eens de inspanningen van de politie de laatste maanden eens vergelijken met voor nieuwjaar.
Nog nooit zoveel grootschalige acties geweest. We gaan eens zien NA 13 juni, moesten dezelfde smeerlappen nog de politiek uitmaken. Het bewijst dat het niet uit overtuiging is maar uit op alles primerend eigenbelang. Deze constante laffe manipulatie, DAAR maak ik me kwaad om, want ik heb het niet bepaald hoog op met smoelentrekkers, en al zeker niet als het belastingsgeld ernaartoe gaat. We hebben een zeer hoog aantal agenten per burger, 1 voor elke 270 burgers dacht ik, meen hoogste in Europa gelezen te hebben. Een groot wonder dat er nog dieven rondlopen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |