Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juli 2009, 11:17   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Oogjes open...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LVB
Minister Stevaert is terug!

Wat moet doorgaan voor een ‘Vlaamse’ Regering, is gevormd. De Minister-President heeft in handen van zijn Majesteit de Koning der Belgen en in bijzijn van de premier van de Federale Regering trouw gezworen aan de Koning en aan de wetten van het Belgische volk.
Een grotere contradictie is nauwelijks denkbaar.
De regering van Kris Peeters vertrekt dus onder een slecht gesternte. Maar er is nog erger nieuws.

Om te beginnen neemt Peeters niet alleen een door de kiezer brutaal verworpen partij mee aan boord, hij laat zich ook manipuleren door dezelfde verliezers.

Dat deze regering twee ministers telt die niet verkozen zijn, kan een pluspunt zijn. Peeters werd zelf minister zonder dat hij op een kieslijst stond en hij bewees een van de belangrijkste politieke aanwinsten te zijn van de voorbije decennia.

Peeters is namelijk bekwaam, integer, heeft daadkracht en vooral, hij heeft respect voor voor- en tegenstander. Hij is niet de man die natrapt, slaat niet onder de gordel of geeft gewonde strijdmakkers niet de doodsteek. Hij spreekt niet over mestkevers en wijst niet op de splinter in andermans oog.

De hoffelijke manier waarop hij voorzitter Valkeniers van Vlaams Belang ontving, de dappere wijze waarop hij persoonlijk interim-voorzitter Verhofstadt van Open VLD meedeelde dat hij zijn partij niet in de regering zou opnemen en het meelevende smsje dat hij gisteren naar Frank Vandenbroucke stuurde nadat die laatste door zijn eigen partij geslachtofferd was, maken hem een groot man, een groot mens.

Hij verdient dus beter dan in opdracht van de landheer het bos te moeten bewaken, geassisteerd door banale stropers.

Dat in deze regering 2 van de 9 ministers geen ‘politici’ zijn, vind ik geen bezwaar. Ik ben voorstander van een regering van deskundigen. Die mogen ‘aangesteld’ worden door de formateur en hoeven niet gekozen te zijn door het volk. Dat heeft niets te maken met democratie. Zolang het volk een werkzaam en onafhankelijk parlement kan kiezen dat ongebonden genoeg is om de regering te controleren, is de democratie gewaarborgd.

In het federale verleden zijn er nog voorbeelden van ministers die door de formateur uit ‘het echte leven’ werden gehaald.


Vergiftigd geschenk

Nu is de situatie evenwel anders. Niet formateur Kris Peeters heeft zijn ministers gekozen. Ze werden hem opgedrongen door de partijen waartoe hij zichzelf veroordeeld had.

Wie Philippe Muyters al enkele jaren volgt binnen Voka, heeft kunnen vaststellen dat hij geen pottenbreker is, maar ook geen kathedralenbouwer. Hij functioneert en daarmee is dan ook alles gezegd. De man is aimabel, niet dom, maar mist een uitstraling van autoriteit en geloofwaardigheid. Hij leek vooral de spreekbuis van zijn voorzitters en was helaas omringd door een ploeg zwakke raadgevers.

Of hij in een Vl�*�*mse regering wel op zijn plaats zit, is niet zo zeker. Het staat iedereen vrij om informeel de spelling van zijn voornaam te wijzigen. Wie zich halsstarrig Philippe blijft noemen, vertrekt als N-VA-minister dus al met een minpuntje.

Of hij blij moet zijn met zijn portefeuille, is al evenzeer de vraag. Kan je je Philippe Muyters voorstellen als Minister van Sport? Van Onroerend Erfgoed? Om nog maar de zwijgen van een vergiftigd geschenk zoals Ruimtelijke Ordening? Zal hij dan de zonevreemde bedrijven die tot voor kort mee zijn loon betaalden, tegen de haren instrijken? Hoe zal hij omspringen met de hoogstnoodzakelijke ontwikkeling van meer bedrijfsterreinen in Vlaanderen? Als hij het deel Ruimtelijke Ordening van de Regeringsverklaring die achter zijn rug om werd opgesteld, uitvoert, dan verloochtent hij meteen alles wat hij ooit binnen Voka verdedigde.

Minister van Werk is al evenmin een cadeautje in deze crisistijden.

Maar in de eerste plaats is hij Minister van Begroting en Financiën. Hij zal beginnen in een leeg gehaald bureau waar alles, maar ook alles van zijn voorganger verdwenen is. Behalve de lijken die onafgebroken uit de kast zullen donderen.

Indien Muyters de legislatuur uitdoet en niet voortijdig de handdoek in de ring gooit, zal hij beladen worden met alle schulden door zijn collegae-ministers. Immers, als Minister van Begroting en Financiën zonder budget en met een lege kas, zullen ze hem met alle plezier de verantwoordelijkheid toeschuiven voor het feit dat zij hun verkiezingsbeloften niet mochten realiseren.

Hopelijk omringt Muyters zich met sterkere figuren dan degenen die zich binnen Voka rond hem wentelden. Het zou een kapitale fout zijn daar te recruteren bij het samenstellen van zijn kabinet.


De afrekening

De tweede niet-verkozen minister is Steve Stevaert. Steve Stevaert? Jawel. Achter de schermen leidt Steve Stevaert deze nieuwe Vlaamse Regering. Hij bepaalt tot in detail alle bewegingen van Sp.a en naar partijgewoonte zal hij niet aarzelen de andere partijen te chanteren tot ze naar zijn wil buigen.

Dat drie rode ‘ministeriabelen’ uit de boot vielen, is op zich een goede zaak.

Bert Anciaux genoot nog wel een zekere Brusselse aanhang en bezorgde zijn nieuwe partij nog enkele stemmen, maar tegenover het grote publiek kon hij onmogelijk opnieuw minister gemaakt worden. Daarvoor had hij zichzelf al te lang en te vaak belachelijk gemaakt. Als minister woog hij niet door. De onzin die hij vertelde, sloeg op niets zoals dat meestal met onzin het geval is.

Zijn voorzitster had hem die functie met bijbehorende verloning nog wel gegund, maar haar mentor weigerde. Caroline Gennez is namelijk vooral in naam en titulatuur partijvoorzitster. In werkelijkheid is zij niet alleen de provinciegenote, maar ook de marionet van Stevaert.

Tussen Stevaert en Anciaux klikte het vrij goed in de jaren van bloei. Anciaux noemde dat zelfs ooit ‘vriendschap’, al wist hij beter. Stevaert is echter een pragmaticus en daarvoor bestaan er geen politieke vrienden.

Stevaert beseft best dat bij de volgende verkiezingen de klappen nog pijnlijker zouden zijn als Anciaux nog langer de kluchtzanger van de Vlaamse Regering zou zijn. Hij zal er wel voor zorgen dat Bert achter de schermen nog aan zijn trekken kan komen.

Peter Van Velthoven was als minister onbetekenend. Herinner je je nog welke bevoegdheden hij had? Werk en Informatisering, dus. Ooit iets van gemerkt? In de ogen van Stevaert brandde deze zoon-van zichzelf vooral af toen hij ten tijde van de Fortiscommissie het standpunt van Gerolf Annemans deelde. Als socialist doe je dat niet!

En Frank Vandenbroucke? Tussen Stevaert en Vandenbroucke botert het al jaren niet meer. Dat heeft veel te maken met een iets te groot verschil in intelligentie, maar ook met een verschil in levensstijl. Stevaert houdt van het goede leven en komt daar openlijk voor uit. Vandenbroucke beleeft het bourgondische met evenveel genot, maar toont zich in het openbaar als een asceet.

Voorts is Vandenbroucke redelijk gehandicapt in zijn sociale contactvaardigheden. Hij is houterig en stug. Twee eigenschappen die wel vaker voorkomen bij mensen die zich ver boven anderen verheven voelen.

Komt daar bij, dat Vandenbroucke als Minister van Onderwijs over de hele lijn gefaald heeft.
'Iedereen' is vol lof over hem omdat hij in Engeland gestudeerd heeft en dat ook voortdurend laat blijken, maar ondertussen is er in heel Vlaanderen geen enkele leerkracht die niet klaagt over wispelturig beleid, te veel taken die niets met lesgeven te maken hebben, vinden scholen geen directeurs meer die zich voor een habbekrats meer nog willen te pletter werken, is de elementaire basiskennis van onze afgestudeerden ondermaats, en worden universiteiten gesubsidieerd op basis van het aantal diploma’s dat ze sindsdien gul uitreiken.

Moet er nog een tekeningetje bij?


Marionetten

Nu was het niet moeilijk om binnen de SP.a andere kandidaten te vinden voor een ministerpost. Ze lopen daar met bosjes te dringen. Caroline Gennez had ze bijna blind uit de trommel kunnen halen. Altijd prijs, altijd gewonnen.

Maar Steve Stevaert, zelf de kingmaker van Gennez, besliste anders. Desnoods werden de kandidaten buiten de partij gehaald, als ze zijn zaak maar dienden.

Figuren zoals Freya Van den Bossche en ketje Pascal Smet zijn moeiteloos kneedbaar. Die volgen gedwee, blij met de titel en de centen.

En dan duikt plots een 45-jarige vrouw, niet toevallig ook uit Limburg, op: Ingrid Lieten. Het grote publiek heeft er nooit van gehoord. De vele trouwe militanten van de Sp.a dus evenmin.
Ingrid Lieten is meer dan wie ook de buiksprekerspop van Steve Stevaert. Haar moeder Lisette was al parlementslid voor de Limburgse Sp.a. Haar broer was één van de belangrijke kabinetadviseurs toen Stevaert zelf minister was.

Dankzij de bemiddeling van Stevaert kreeg deze juriste een job als administrateurgeneraal van De Lijn. In ruil zorgde zij ervoor dat Stevaert in thuisbasis Hasselt met gratis openbaar vervoer kon uitpakken.

Lieten liet zich graag presenteren als ‘female manager’. In werkelijkheid was ze dat niet. Ze was een beambte, waarvan de prestaties alleen gemeten werden aan de zolenlikkerij en niet konden afgewogen worden op basis van de normen die gelden voor privé-managers.

Wie haar de ‘machtigste zakenvrouw van het jaar’ noemde, vergiste zich. Haar macht werd bepaald door Stevaert zolang ze hem dienstig was.

Lieten, die meer dan zes maanden in haar nieuwe functie bij De Lijn nodig had om te beseffen dat er in Hasselt al jaren geen trams meer reden, spoorde helemaal in de lijn van haar partij. Verantwoordelijkheden had ze niet. Haar bedrijf kon niet overstag gaan omdat het met belastinggeld werd gevoed. Zowel de klanten als het personeel kloegen terecht steen en been. Zij sloeg er als manager niet in om de meest elementaire veiligheid van haar personeel te garanderen. Integendeel, ze organiseerde alles – in opdracht van Stevaert – om de boel te verzieken met een discriminerende personeelspolitiek waar vrouwelijke en allochtone chauffeurs voorrang kregen en hun rijbewijs pas op de tweede plaats kwam. Uit een interview op Kanaal Z bleek dat ze totaal geen dossierkennis had en de journalisten moesten zich beheersen in hun vraagstelling om hun gast niet te belachelijk te maken. Dat deed ze zelf wel.

Deze mevrouw wordt nu door de partij naarvoor geschoven als tweede belangrijkste minister in de pseudo-Vlaamse regering. Als viceminister-president. Ze heeft ook de bevoegdheid voor Wetenschappelijk Onderzoek en Innovatie. Nog zo’n schaamlapje om aan bevriende instellingen subsidies te kunnen uitdelen. Ze coördineert het armoedebeleid en is Minister voor Media. Waar ze die laatste kennis vandaan haalt, is iedereen een raadsel.

Zij viel in elk geval niet uit de lucht toen voorzitster Gennez haar vroeg om minister te worden. Het hele scenario was al dagen voordien tussen haar en Stevaert besproken.

Maar de door de kiezer verworpen Sp.a heeft haar slag thuis gehaald: Smet is Minister voor Onderwijs, Jeugd en Gelijke Kansen; Lieten voor Media; Van den Bossche voor Sociale Economie.

De partij die deze specifieke portefeuilles in de binnenzak heeft, bepaalt het beleid, bepaalt de maatschappij en hypothekeert de toekomst.

Het is duidelijk: voortaan zal in ons onderwijs nog meer geïndoctrineerd worden. De VRT zal nog roder en de kranten zullen nog linkser moeten zijn.

Alle mietjesbevoegdheden zoals Welzijn, Volksgezondheid, Gezin, Leefmilieu, Natuur, Cultuur, plattelandsbeleid... of lege dozen wegens gebrek aan fondsen zoals Openbare Werken of Economie werden als kruimels achtergelaten voor de CD&V.

Kris Peeters heeft zich laten rollen.
Bron

De N-VA moet op verschillende fronten heel opmerkzaam zijn. Ze hebben zonder het te weten al de joker gegeven aan de SP.a, de CD&V was in het verleden al niet betrouwbaar en de machinaties zijn al volop bezig.

Watch your back BDW.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 21 juli 2009 om 11:22.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 13:48   #2
Omar Torrijos
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 juni 2009
Locatie: Bij uw moeder
Berichten: 504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Bron

De N-VA moet op verschillende fronten heel opmerkzaam zijn. Ze hebben zonder het te weten al de joker gegeven aan de SP.a, de CD&V was in het verleden al niet betrouwbaar en de machinaties zijn al volop bezig.

Watch your back BDW.
Omar Torrijos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 16:51   #3
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Bron

De N-VA moet op verschillende fronten heel opmerkzaam zijn. Ze hebben zonder het te weten al de joker gegeven aan de SP.a, de CD&V was in het verleden al niet betrouwbaar en de machinaties zijn al volop bezig.

Watch your back BDW.
Citaat:
Regering-Peeters II voor N-VA Geen Dans op Rozen

Filip van Laenen

De nieuwe Vlaamse regering-Peeters II, bestaande uit CD&V, N-VA en sp.a, legde verleden week de eed af. Het verschil in profielen die de drie partijen naar de regering stuurden valt echter op: terwijl de N-VA vooral voor kwaliteit koos, gaf CD&V meer de voorkeur aan trouwe partijsoldaten. Bij sp.a is het echter vooral de ondraaglijke lichtheid van hun ministers die in het oogt springt. Dat betekent echter nog niet dat deze regering voor de N-VA een dans op rozen zal worden.

In tegenstelling tot het Vlaams Belang is de N-VA wel een voorstander van het zogenaamde participationisme: deelnemen aan de macht, zowel op Vlaams als federaal niveau als dat mogelijk is, om de belangen van Vlaanderen te verdedigen. Op zich is daar natuurlijk niets oneerbaars aan, zolang de te betalen prijs maar niet te hoog is. Het Vlaams Belang is echter fundamenteel sceptisch tegenover machtsdeelname binnen de bestaande Belgische structuren, voor een groot deel verklaarbaar door de ontstaansgeschiedenis van de partij. De N-VA heeft daar allemaal veel minder problemen mee, en was zelfs bereid om in kartel met CD&V te gaan in de hoop stappen vooruit te kunnen zetten in de Vlaamse ontvoogdingsstrijd. De deelname van de N-VA aan de regering-Peeters II is daarom niet onlogisch, en met posten als Binnenlands Bestuur, Vlaamse Rand, Begroting en Werk mag de partij heel tevreden zijn. Bovendien kon ze het voorzitterschap van het Vlaams Parlement in de wacht slepen, een belangrijk symbool voor een Vlaams-nationalistische partij.

Dat neemt niet weg dat de regering-Peeters II voor de N-VA onder een bijzonder slecht gesternte start. Eén zaak is natuurlijk dat het communautaire in het regeringsakkoord met een vergrootglas gezocht moet worden, een andere is de kwaliteit, of beter gezegd: het absolute gebrek aan kwaliteit onder het personeel dat sp.a naar deze regering gestuurd heeft. Men kan natuurlijk zijn bedenkingen hebben bij Joke Schauvliege, al zal de kritiek van enkele chronisch verzuurde «kunstenaars» bij Jan met de pet weinig of geen indruk gemaakt hebben, misschien zelfs integendeel. Maar de CD&V heeft tenslotte toch ook nog Kris Peeters zelf en Jo Vandeurzen als ministers in deze regering zitten, en die kunnen bezwaarlijk ondermaats genoemd worden. Dat ligt echter anders voor de drie absolute nullen van de sp.a. Over Freya van den Bossche hebben we het eerder al eens gehad, over Ingrid Lieten trouwens ook, en Pascal Smet als Vlaams minister lijkt meer op een provocatie aan het adres van de N-VA dan iets anders. Over Ingrid Lieten gesproken: merk op dat zij met haar Stasi-ervaring om het onderste uit de kan te halen om toch maar te verhinderen dat objectieve criminaliteitscijfers in de pers zouden verschijnen, uitgerekend Media toegekend kreeg als één van haar bevoegdheden. Of speelden vooral de recente (en vooral: toekomstige) financiële problemen van De Morgen hier een rol?

Dat neemt niet weg dat de pers, met op kop de staatszender VRT, er alles zal aan doen om de sp.a-ministers op alle mogelijke en onmogelijke manieren op te hemelen bij de kijkers, luisteraars en lezers. Bart de Wever was nog leuk als bijna-Slimste Mens, maar als er over koetjes en kalfjes gesproken moet worden, laat het zich raden dat onze neutrale openbare omroep veel liever een blik Freya of doos Pascal zal willen opentrekken om de kijker een uurtje hersendodend te onderhouden dan hem te vervelen met die oersaaie Geert of Philippe. Die laatste trouwens met een anti-proletarische achtergrond. Maar wat had u anders gedacht? Als die twee het bovendien ook nog eens in hun hoofd zouden halen te denken dat zij vanuit hun kabinetten zomaar een Vlaams beleid, laat staan een «assertief» Vlaams beleid zouden mogen voeren, laat het zich al raden uit welke hoek de mediawind de komende vijf jaar wel en niet zal waaien, en met welke kracht…

Stevig waaien zal het voor de N-VA in deze regering trouwens hoe dan ook doen, want de communautaire stormen liggen nu al op een rijtje klaar. De federale begroting bijvoorbeeld, zopas door Belgisch Eerste Minister Herman van Rompuy uitgesteld naar september, vermoedelijk met als reden dat het na Fortis, de regionale verkiezingen en de regionale regeringsvormingen deze keer te juli was. Die begroting zal vrijwel zeker opnieuw uitgaven bevatten die buiten de bevoegdheden van de federale regering vallen, maar zal de Vlaamse Regering, zoals de N-VA eerder aankondigde, het inderdaad aandurven hiertegen een belangenconflict in te roepen? We moeten het eerst zien vóór we het willen geloven.

Een ander probleem is de (niet-)benoeming van die drie Franstalige burgemeesters in de Vlaams Rand. Zal Geert Bourgeois, als Minister van Binnenlands Bestuur, korte metten maken met deze carrousel, zelfs als de regeringspartner CD&V daarmee federaal in een heel slecht parket terecht kan komen? Als de N-VA in 2011 (of eerder al) haar verkiezingsuitslag van dit jaar wil evenaren, is dit een uitgelezen dossier om aan te tonen wat haar toegevoegde waarde is in een Vlaamse regering.

En dan was er nog de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. In een staatshervorming vóór 2011 geloven we trouwens al lang niet meer, of het zou moeten zijn om een federale kieskring in te voeren. In het voorjaar van volgend jaar loopt echter, als alles goed gaat, het laatste belangenconflict over Brussel-Halle-Vilvoorde af. Hét excuus om het dossier dan opnieuw voor minstens een jaar in de koelkast te stoppen, zal het Belgische voorzitterschap van de EU in het najaar van 2010 zijn. En zulke hogere belangen kunnen in België natuurlijk alleen maar één ding betekenen, namelijk dat de Vlamingen maar moeten inbinden, niet de Franstaligen. Nu reeds staat het dus al zo goed als vast dat een stemming over de splitsing van de kieskring in de Kamer verhinderd zal worden, mét de actieve medewerking van de CD&V. (En let erop: in het voorjaar van 2011 zal die partij het onkies vinden om vlak voor de verkiezingen nog grote veranderingen aan de kieskringen door te voeren, en daarom alles toch maar willen behouden of eventueel willen terugkeren naar de oude arrondissementele kieskringen.)

Het wordt daarom interessant om zien of en hoe lang de N-VA zich zal weten te handhaven in de Vlaamse Regering. Aan de ene kant zit ze opgescheept met een coalitiepartner die drie absolute nullen tot minister heeft laten benoemen, die in de media opgehemeld worden als waren het superhelden terwijl de eigen ministers als saaie kneusjes of oorlogszuchtige nationalisten zullen afgeschilderd. Aan de andere kant zit ze met een partner die hoogstwaarschijnlijk van plan is haar op federaal vlak grandioos te rollen, en dan nog wel op precies dezelfde wijze als ze zelf nog niet zo lang geleden gerold werd door haar toenmalige paarse partners. Bij de achterban van de CD&V wil het smoesje van de verantwoordelijkheid en de moed, en volgende keer beter, er dan misschien nog wel ingaan, maar bij de achterban van de N-VA ligt dat al iets moeilijker. Al was het maar omdat die achterban ondertussen met zowel Lijst Dedecker als Vlaams Belang al over twee uitwijkmogelijkheden beschikt.

Dat alles neemt echter niet weg dat ik de N-VA in deze regering het voordeel van de twijfel wil geven. Zeker, in het regeerakkoord is het communautaire luik maar een mager beestje — heel mager zelfs. Maar wat is het alternatief? Vandaag hebben we een coalitie van CD&V, sp.a en N-VA, met misschien op papier weinig communautair «eten of drinken», maar toch nog tenminste de hoop dat er bijvoorbeeld in de Vlaamse Rand iets mogelijk zou zijn. De N-VA had natuurlijk ook het Vlaamse been stijf kunnen houden en bijvoorbeeld spijkerharde garanties kunnen eisen voor Brussel-Halle-Vilvoorde of onmiddellijk reeds een belangenconflict tegen een federale begroting, frontaal tegen één van de onderhandelingspartners in. Wat zou die houding uiteindelijk hebben kunnen opleveren? Een coalitie van CD&V, sp.a en… Open Vld? Slechter dan dat kan de regering-Peeters II immers nooit zijn, en bovendien gun ik Geert Bourgeois en Jan Peumans hun nieuwe mandaten oneindig veel meer dan bovenop een Freya en een Pascal ook nog eens een, ik zeg maar wat, Jean-Jacques of Mathias in de Vlaamse Regering te moeten zien.
Inderdaad J,

Aan de andere kant...verdient dit volk van Dag Allemaal, Joepie, Ché, Goedele, Humo, De Morgen, De Standaard, Nest, P-Magazine en andere Menzo's beter?
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be