![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is de islam een sekte? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
15 | 60,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
4 | 16,00% |
Zaagkloot, zijt ge daar nu weer? |
![]() ![]() ![]() |
6 | 24,00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wat is een sekte?
- Zij stelt zich tegenover andere geloofsrichtingen elitair op. - Zij zijn de enigen die Gods wil uitvoeren - Zij geloven de "enige ware kerk" te zijn . - Zij gebruiken intimidatie - Zij leggen grote nadruk op de loyaliteit. - Zij controleren bijna alle aspecten van het privé leven - Zij hanteren een eigen, voor buitenstaanders ontoegankelijk taalgebruik. - Zij (de aan de bijbel gerelateerde) maken geen onderscheid tussen geestelijken en leken. - Zij beweren geen betaalde geestelijkheid bezitten. - Zij hebben de “wij tegen de rest van de wereld” mentaliteit. Is de islam géén sekte ???
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is de islam een sekte.
Evenals de katholieken, jehovas, quakers, harekrisjna's en alle anderen die met religieuze reutemeteut als (machts)groep uitpakkken. Wegens de omvang van sommige groeperingen hebben we niet steeds de neiging om hen aldus te betitelen. Ook wanneer we er zelf deel van uitmaken, zien we niet steeds dat het allemaal koek-één-deeg is.
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Punt 2 buiten beschouwing gelaten voldoet nochthans het Vlaams Blok aan alle voorwaarden. Is het VB een sekte? ![]()
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() waarom zit jij niet bij jong-VLD? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Nou, dan kan ik evengoed een blinde proberen uit te leggen waar de parallellen liggen tussen groen en donkergroen.
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() ik heb 'zaagkloot' gestemd
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, en als de Islam dan echt een sekte is, welk resultaat koppel je daar dan aan??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee de Islam is geen sekte, de Islam is een erkende godsdienst zoals het Christendom, Jodendom, ...........LOL
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() S:
Het zou de tegenstanders van de Islam sieren mochten zij ook op de hoogte zijn van de geschiedenis van het christendom. Dan zouden ze dit soort zever niet opschrijven. Ik krijg het zo'n beetje van de mensen vergeten dat ook wij geleden hebben onder godsdienstfanatisme ydde: Dat vet hé sê, 't is dat wat telt!
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() Het verschil tussen een secte en een Godsdienst is de politieke relevantie.
Eigenlijk maakt het dus niet zo veel uit of u het een secte of Godsdienst noemt. Het is trouwens idioot om bepaalde Godsdiensten officieel te erkennen. Beter zou zijn om alle verwijzingen naar God en religie gewoon uit onze wetgeving te bannen.
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor mensen die denken dat het Christendom niet fundamentalistisch is: in Texaanse scholen mag de evolutietheorie van Darwin niet onderwezen worden.
Dat besliste een rechter na een klacht van een Christelijke organisatie dat die theorie niet gezien mocht worden: de theorie was volgens hen geen exacte wetenschap, en dus religie, en mag dus niet gedoceerd worden (strikte scheiding kerk en staat). Want, de mens is geschapen naar voorbeeld van God! Natuurlijk is de kerk hier niet zo fundamentalistisch. Maar dat zijn ook de meeste Islamgelovigen niet. Vraag is dan of je een hele gemeenschap kan straffen voor het gedrag van enkelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor mij is het gedrag van CD&V en Vlaams Blok tov euthanasie dan ook fundamentalistisch. Zij vinden dat zij beter dan ikzelf weet of ik, bij ondraaglijk lijden na herhaaldelijke vraag, nog verder wil leven. Wat voor mij dan ook een reden is om niet voor die partijen te stemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Vreemdeling
|
![]() ![]() repressieve,en op wraak beluste trekjes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Voor mij moet ELK godsdienstfanatisme en ander fundamentalisme eraan geloven. Niet alleen het moslimfundamentalisme, maar ook kristelijk fundamentalisme (die bijvoorbeeld het politiek leven in de USA beheersen) en ateïstisch of agnostisch fundamentalisme (zoals in sommige stalinistische staten) zijn gevaarlijk. En fascisme en stalinisme zijn ook gevaarlijk. Dus: ja, moslimfundamentalisme moet gestopt worden. Maar als een zogezegde strijd tegen moslimfundamentalisme een dekmantel wordt voor racisme of andere fundamentalismes en ekstremismes bedank ik ervoor. Ik wil het ene kwaad niet door het andere vervangen zien.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle godsdiensten zijn een sekte
|
![]() |
![]() |