Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2008, 16:23   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard Waar blijven de Vlaamse levensliederen ?

Geert Bourgeois beloofde bij zijn aanstelling dat hij werk zou maken dat Vlaamse schlagermuziek en Vlaamse levensliederen meer op de radio en TV zouden komen. Tot op vandaag is daar helemaal niets van te merken. Nochtans hebben we nu naast Laura Lynn en Frans Bauer, nu ook de doorbraak van Christoff en zijn zus Lindsay. Ik moet zeggen die Christoff is toch wel één van de meest onderschatte artiesten in ons land. Je moet eens gaan naar een optreden, de sfeer en ambiance zat er goed in. Maar op de radio, je hoort niets. Hele dagen die negerin Sandrine, R&B rommel uit de States en niet te vergeten Brahim onze Turk uiteraard

Nu ik heb er geen probleem mee moest er ook schlagermuziek en levensliederen gedraaid worden, maar er is blijkbaar een cordon musicale bezig tegen deze artiesten. Dit is het Vlaams Belang ook niet ontgaan;

Citaat:
‘Cordon musicale’

09.08.2008 08.22u - Je zal maar Laura Lynn of Christoff heten. De verkoop van je muziekschijfjes loopt als een trein, maar de radiozenders vertikken het koppig om je nummers te draaien. Het fenomeen is stilaan bekend. De radiomakers halen hun neus op voor het Vlaamse lied, of althans voor een aantal artiesten, want anderen genieten van een onverklaarbaar favoritisme. “Waarom de Radio 2-makers vooral slecht scorende singles willen promoten is onduidelijk”, sneert een boze Marc Coenegracht in Het Laatste Nieuws (05.08.08). “Erger: het is een kaakslag voor de Vlaamse artiesten die wel goed scoren, zoals bijvoorbeeld Christoff, Natalia, Laura Lynn en Kate Ryan.

“Onze luisteraars willen die muziek niet”, klinkt het dan steevast als argument. Een goedkoop excuus van de radiomakers. Smaken verschillen en we begrijpen dat het populaire Vlaamse lied niet echt iets is voor Studio Brussel, maar waarom zou het niet kunnen op Radio 2? Bij de Vlaamse artiesten bestaat er dan ook weinig animo voor het plan om hun muziek op een digitaal kanaal aan te bieden… of weg te stoppen.

We hebben het hier al vaker betoogd: het is duidelijk dat er strikt omlijnde quota moeten komen. Niet alleen voor ‘producties van eigen bodem’, maar ook voor Nederlandstalige nummers. Frankrijk heeft bewezen dat zo’n aanpak perfect kan én werkt.
Bron: www.vlaamsbelang.org

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 16:39   #2
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Gelukkig bestaat er Klara.
Oud 10 augustus 2008, 16:40   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ergens heeft u een punt - zoals een goed boekenprogramma op de VRT zenders ontbreekt,
ontbreken ook "vlaamse volksliederen en schlagers" - in Slovenië bv. eindigt op een van de nationale TV zenders elke avond vanaf ca. 23 h tot een kot in de nacht met een volksliederenprogramma (ik heb van daar een cdtje meegebracht dat ik medt veel genoegen af en toe draai). Niets zo funest voor de mens als de absolute culturele vervlakking :
naast de commerciële, soms zelfs van hoge kwaliteit, muziek mag er gerust plaats zijn voor
Vlaamse, Baskische, Slavische, Jiddische enz.. volksmuziek (volksdansfestival van Schoten, Dranouter enz.. moet ook zijn rechtmatige ruimte op de radio en TV hebben).

Vroeger was er voor een zekere vorm van "volksverheffing" een te veel aan ruimte, tegenwoordig is men wat te veel in het oimgekeerde : slaafs nalopen van de algemene
grootste gemene deler vervallen.

We moeten ons echter hoeden voor te veel bemoeienis van "de politiek" in het artistieke en redaktionele beleid van de omroep. De satteliet lijkt me met de mogelijkheden om zeer veel kanalen uit te zenden een gunstige ontwikkeling die een grotere diversiteit kan garanderen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 16:47   #4
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laura Lynn en Frans Bauer, Christoff en zijn zus Lindsay
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 16:55   #5
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Geert Bourgeois beloofde bij zijn aanstelling dat hij werk zou maken dat Vlaamse schlagermuziek en Vlaamse levensliederen meer op de radio en TV zouden komen. Tot op vandaag is daar helemaal niets van te merken. Nochtans hebben we nu naast Laura Lynn en Frans Bauer, nu ook de doorbraak van Christoff en zijn zus Lindsay. Ik moet zeggen die Christoff is toch wel één van de meest onderschatte artiesten in ons land. Je moet eens gaan naar een optreden, de sfeer en ambiance zat er goed in. Maar op de radio, je hoort niets. Hele dagen die negerin Sandrine, R&B rommel uit de States en niet te vergeten Brahim onze Turk uiteraard

Nu ik heb er geen probleem mee moest er ook schlagermuziek en levensliederen gedraaid worden, maar er is blijkbaar een cordon musicale bezig tegen deze artiesten. Dit is het Vlaams Belang ook niet ontgaan;
Brahim is geen Turk, maar is van Marokkaanse afkomst. En politici hebben zich niet te moeien de muzieksmaak van hun kiezers.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 17:05   #6
Max van Dietschland

Standaard

Liefhebbers van Schlagers en levensliederen moeten het dan nog uitsluitend hebben van privé zenders als VTM (Tien Om Te Zien) en Q-Music (Het Foute Uur). Eigenlijk zijn deze zenders tot niets verplicht want het zijn privé zenders. Dat geldt niet voor openbare zenders. Die worden betaald door de burger, dus MOET er hierop politieke controle bestaan, zodat alle burgers bedient worden. Dat lijkt mij toch evident.

Oud 10 augustus 2008, 17:17   #7
delcom
Burgemeester

Standaard

het is eerder het financiele dat de boosdoener is, weinig vlaamse zangers hebben het kapitaal om hun muziek te verkopen aan de radio zoals vele anderen wel doen, vele artiesten met voldoende kapitaal weten dat als hun nummer vaak genoeg word gedraaid er grotere kans is dat het dan ook aangekocht word door het grote publiek dus investeren ze in zichzelf door hun muziek te verkopen aan de radio.
persoonlijk ben ik volledig gekant tegen deze aanpak en vind ik het betreurenswaardig dat we te weinig vlaamse muziek op de radio horen, als het via de politiek echt op te lossen is durf ik niet zeggen maar het is een feit dat iets moet ondernomen worden, neem eens een voorbeeld aan Vlaanderen zingt dat zich jaarlijks aan de kust afspeeld, onvoorstelbaar hoeveel volk zoiets lokt en hoeveel ambiance je daar vind, met soortgelijke projecten over heel Vlanderen en misschien op TV zou je ook al heel wat kunnen bereiken denk.

Laatst gewijzigd door delcom : 10 augustus 2008 om 17:18.
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 17:23   #8
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar er is blijkbaar een cordon musicale bezig tegen deze artiesten. Dit is het Vlaams Belang ook niet ontgaan;
Nooit gedacht dat zo'n cordon ook nog eens iets positiefs kon zijn.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 17:34   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....
Maar op de radio, je hoort niets. Hele dagen die negerin Sandrine, R&B rommel uit de States en niet te vergeten Brahim onze Turk uiteraard
...
Is ze niet genoeg geïntegreerd volgens jou misschien?
Of kikt ge op negerinnekes, maar hebt ge schrik van uw eigen psiche?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2008, 17:36   #10
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is ze niet genoeg geïntegreerd volgens jou misschien?
Of kikt ge op negerinnekes, maar hebt ge schrik van uw eigen psiche?
Psiche? Wat is dat nu weer?

En on-topic: radio, luistert iemand daar in de eerste plaats nog naar? Al I-pod en podcasts die de klok slaan hier...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2008, 01:52   #11
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben gelijk: beloofd is beloofd, al kunnen mij (persoonlijk dan) die schlagers niet veel schelen. Je moet student zijn om het Vlaamse Lied te leren (en dat is tegenwoordig ook soms erbarmelijk in sommige clubs.)

mvg
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2008, 06:10   #12
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

De meeste mensen in Vlaanderen zijn te grijs om "een leven" te hebben, dus waarom daar liedjes over maken?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 10:53   #13
Max van Dietschland

Standaard

Ik las in het Nieuwsblad dat Geert Bourgeois nu een quota wil invoeren, maar wel bij de volgende beheersovereenkomst, in 2011 .

Waarom heeft Geert dit nagelaten bij de vorige beheersovereenkomst van de VRT ?

Oud 17 augustus 2008, 10:55   #14
Max van Dietschland

Standaard

Ik eis dat de openbare omroep op TV een muziekprogramma maakt als Tien Om Te Zien, waar Vlaamse schagers naast andere muziek worden gedraaid.
Ook op de openbare radiozenders eis ik dat Willy Sommers, Luc Steeno, Bart Kaëll, Frans Bauer, Laura Lynn, Christoff, Lindsay, Jo Vally een kans krijgen.

Oud 17 augustus 2008, 11:07   #15
joenk
Vreemdeling

joenk's schermafbeelding

Standaard

Dat ze eerst fatsoenlijke muziek maken. De radostations kunnen er toch niet aan doen dat slechts een marginale groep naar dat soort muziek luister? Kijk eens naar de lijst van 'De Afrekening' van Studio Brussel. Deze lijst staat boordevol 'Vlaamse artiesten'. Akkoord, ze zingen niet allemaal in het Nederlands, maar moet dat dan? We leven toch niet in een dictatuur zeker? Heeft de artiest geen keuzevrijeheid?
joenk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 11:11   #16
joenk
Vreemdeling

joenk's schermafbeelding

Standaard

Even de Vlaamse artiesten opsommen:
(01) A BRAND Time 09
(04) JANEZ DETD Your love 08
(05) CPEX Gefta kaske na is hier 07
(07) BLACK BOX REVELATION Set your head on fire 07
(11) dEUS Favourite game 08
(22) DAS POP Underground 03
(17) NAILPIN It's alright 08
(16) FREAKY AGE Where do we go now 20

Zou kunnen dat er nog tussen staan, maar sommige groepen zijn mij onbekend...
joenk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 11:16   #17
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Dat ze eerst fatsoenlijke muziek maken. De radostations kunnen er toch niet aan doen dat slechts een marginale groep naar dat soort muziek luister? Kijk eens naar de lijst van 'De Afrekening' van Studio Brussel. Deze lijst staat boordevol 'Vlaamse artiesten'. Akkoord, ze zingen niet allemaal in het Nederlands, maar moet dat dan? We leven toch niet in een dictatuur zeker? Heeft de artiest geen keuzevrijeheid?
Wie bepaalt er wat er fatsoenlijke muziek is ? De zgn "intelectuele" extreem progressieve bobo's van de VRT. Dat is dictatuur !

Er mag wat mij betreft hardrock, alternatieve muziek gedraaid worden op de radio, maar ook Vlaamse levensliederen en schagers.

Oud 17 augustus 2008, 11:17   #18
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik eis dat de openbare omroep op TV een muziekprogramma maakt als Tien Om Te Zien, waar Vlaamse schagers naast andere muziek worden gedraaid.
Ook op de openbare radiozenders eis ik dat Willy Sommers, Luc Steeno, Bart Kaëll, Frans Bauer, Laura Lynn, Christoff, Lindsay, Jo Vally een kans krijgen.
Gelijk heb je! Vechten voor de dingen die waarlijk belangrijk zijn in onze samenleving verdorie!

Politieke crisis? Vergrijzing? Economische recessie? Werkloosheid? Armoede? Who cares? Zo lang er maar Vlaamse schlagers op radio en TV komen. D�*�*r moet de politiek zich mee bezig houden, nietwaar Max?

Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 11:21   #19
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Even de Vlaamse artiesten opsommen:
(01) A BRAND Time 09
(04) JANEZ DETD Your love 08
(05) CPEX Gefta kaske na is hier 07
(07) BLACK BOX REVELATION Set your head on fire 07
(11) dEUS Favourite game 08
(22) DAS POP Underground 03
(17) NAILPIN It's alright 08
(16) FREAKY AGE Where do we go now 20

Zou kunnen dat er nog tussen staan, maar sommige groepen zijn mij onbekend...
Dat zijn geen Vlaamse levensliederen of schlagers. Ik ken geen één van die lijst.

Oud 17 augustus 2008, 11:21   #20
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Van de Dietsers zouden waarschijnlijk ook wel meer Russische levensliederen mogen gezongen worden...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be