Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2009, 21:48   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Aantal Vlaamse Vlaggen op Parijs-Roubaix: betekent dit iets op politiek vlak?

Ik ben niet zo'n groot wielrennersfanaat, maar vandaag keek ik toch op tv naar de Hel van het Noorden.

Ik was nogal verrast door het aantal Vlaamse Leeuwenvlaggen waarmee het publiek zwierde en zwaaide.

Zijn er hier wielerliefhebbers die kunnen zeggen of er een tendens is: zijn er meer dergelijke vlaggen dan vorige jaren?

En zo ja: zouden we daar konklusies over mogen trekken op politiek vlak: zijn de Vlamingen Vlaamsbewuster aan het worden?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 21:58   #2
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben niet zo'n groot wielrennersfanaat, maar vandaag keek ik toch op tv naar de Hel van het Noorden.

Ik was nogal verrast door het aantal Vlaamse Leeuwenvlaggen waarmee het publiek zwierde en zwaaide.

Zijn er hier wielerliefhebbers die kunnen zeggen of er een tendens is: zijn er meer dergelijke vlaggen dan vorige jaren?

En zo ja: zouden we daar konklusies over mogen trekken op politiek vlak: zijn de Vlamingen Vlaamsbewuster aan het worden?
De enige conclusie is dat ze zich ieder jaar weer wat harder aanstellen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 21:59   #3
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
waarom?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:06   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je je wat verduidelijken?
Want als meer mensen met zo'n vlag willen zwaaien, dan is dat niet "zich harder" maar wel "zich massaler, met meer mensen, groter in aantal ...." opstellen.
Wat toch een heel verschil is. (als ge aanvaardt dat een meerderheid demokratisch is)

Toch blijf ik me afvragen: zijn er effektief meer vlaggen te zien bij de toeschouwers?
Heeft één van de kommentatoren op televisie daar iets over gezegd?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:12   #5
D@vid
Vreemdeling

D@vid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen zijn gewoon wielergek. Hun grote kampioenen worden dan ook 'flandriens' genoemd. Dat heeft niets met aanstellerij te maken. Mogen Vlamingen eigenlijk nog wel op iets fier zijn zonder dat er kritiek op komt..?
D@vid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:14   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Vlaams-Nationalisten trekken de laatste 2-3 jaar massaal naar de Rode van Vlaanderen en mindere mate Parijs Roubaix om een politiek statement te maken. Het is duidelijk dat ze van de Ronde van Vlaanderen een soort erzats Ijzerbedevaart willen maken en daarin gesteund worden door een aantal politici en journalisten. VVB dat een paar tienduizend vlagjes uitdeelt langs het parcours, Vlaanderen Vlagt dat iedere heuvel van personeel voorziet.
Op die manier willen ze het beeld verspreiden dat "heel Vlaanderen" Vlaamsgezind is geworden terwijl het in realiteit gewoon een beperkt groep is die van koers naar koers trekt van heuvel naar heuvel en kasseistrook naar kasseistrook. Vlaanderen Vlagt doet heel het jaar niet anders dan op sportmanifestaties met Vlaamse vlaggen gaan zwaaien. 99% van de vlaggen aan de aankomst en cruciale plekken langs het parcours zijn van die organisatie. In het buitenland is dat wellicht 100%. Als Vlaanderen niet naar de Vlaamse Beweging trekt dan trekt de Vlaamse Beweging naar Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 april 2009 om 22:21.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:29   #7
D@vid
Vreemdeling

D@vid's schermafbeelding

Standaard

We zullen volgende keer met een rood vlaggetje, met een sikkel en een hamertje op gaan supporteren. En foto's van Stalin en Marx uitdelen, 't zou een schoon zich zijn op een wielerwedstrijd. Hou politiek en sport toch gescheiden. Als er een Vlaamse Leeuw opduikt denk iedereen opeens aan politieke manipulatie. We zullen over de linkse media-manipulatie bij de VRT en de schrijvende pers maar zwijgen zeker..?
Oud 12 april 2009, 22:30   #8
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als een bask of een fransman of een hollander met een vlag zwaait noemen ze dat "bewust uitkomen voor zijn identiteit" en "nationale trots"

als een vlaming echter met een vlag zwaait....... noemen ze het "aanstellerij & provocatie" !
Oud 12 april 2009, 22:31   #9
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D@vid Bekijk bericht
We zullen volgende keer met een rood vlaggetje, met een sikkel en een hamertje op gaan supporteren. En foto's van Stalin en Marx uitdelen, 't zou een schoon zich zijn op een wielerwedstrijd.
LOL
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:36   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaams-Nationalisten trekken de laatste 2-3 jaar massaal naar de Rode van Vlaanderen en mindere mate Parijs Roubaix om een politiek statement te maken. Het is duidelijk dat ze van de Ronde van Vlaanderen een soort erzats Ijzerbedevaart willen maken en daarin gesteund worden door een aantal politici en journalisten. VVB dat een paar tienduizend vlagjes uitdeelt langs het parcours, Vlaanderen Vlagt dat iedere heuvel van personeel voorziet.
Op die manier willen ze het beeld verspreiden dat "heel Vlaanderen" Vlaamsgezind is geworden terwijl het in realiteit gewoon een beperkt groep is die van koers naar koers trekt van heuvel naar heuvel en kasseistrook naar kasseistrook. Vlaanderen Vlagt doet heel het jaar niet anders dan op sportmanifestaties met Vlaamse vlaggen gaan zwaaien. 99% van de vlaggen aan de aankomst en cruciale plekken langs het parcours zijn van die organisatie. In het buitenland is dat wellicht 100%. Als Vlaanderen niet naar de Vlaamse Beweging trekt dan trekt de Vlaamse Beweging naar Vlaanderen.
Ik heb op TV vandaag een hoop grote vlaggen gezien. Aangezien ik zelf al aan zo'n bevlaggingsacties deelgenomen heb, kan ik uit eerste hand zeggen dat die niet gratis uitgedeeld worden, hoor. Enkel die kleine papieren vlaggetjes zijn gratis. Als je zoals vandaag dus een hoop van die grote vlaggen gezien hebt, wil dat zeggen dat die supporters die vlaggen zelf meegebracht hadden. En het leken me er nét iets te veel te zijn om steeds over hetzelfde groepje mensen te gaan. Want zo'n grote organisatie is Vlaanderen Vlagt ook weer niet dat ze met een paar duizend man naar wielerkoersen afzakken en je geraakt in zo'n wielerkoers écht niet zomaar van kasseistrook naar kasseistrook...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:38   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zullen volgende keer met een rood vlaggetje, met een sikkel en een hamertje op gaan supporteren. En foto's van Stalin en Marx uitdelen, 't zou een schoon zich zijn op een wielerwedstrijd. Hou politiek en sport toch gescheiden. Als er een Vlaamse Leeuw opduikt denk iedereen opeens aan politieke manipulatie. We zullen over de linkse media-manipulatie bij de VRT en de schrijvende pers maar zwijgen zeker..?
Komaan. We hebben het niet over één Vlaamse Leeuw hé. Het feit dat er aan de aankomst van de Ronde Van Vlaanderen een paar dozijn supporters stonden met vlaggestokken met twee Vlaamse Leeuwen (wat wellicht een uitvinding is van Vlaanderen Vlagt en waar ze misschien een patent op hebben) is een politiek statement. Idem op de "goede plekken" langs kasseistroken en bergen. Dat zijn geen doorsnee supporters die hun Vlaamse leeuw van onder het stof halen en spontaan ergens gaan stoen maar initiatieven van een georganiseerde groep mensen die op voorhand plannen wie waar gaat staan. Wat dan met de 30.000 vlaggetjes die de VVB langs het parcours heeft uitgedeeld? Ik ga helemaal niet zeggen dat niemand spontaan met zo'n vlag langs het parcours staat wat die hebben er altijd al geweest maar wat we de laatste 1-2 jaar zien is voor 90% het werk van mensen met politieke motieven.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 april 2009 om 22:38.
Oud 12 april 2009, 22:45   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik heb op TV vandaag een hoop grote vlaggen gezien. Aangezien ik zelf al aan zo'n bevlaggingsacties deelgenomen heb, kan ik uit eerste hand zeggen dat die niet gratis uitgedeeld worden, hoor. Enkel die kleine papieren vlaggetjes zijn gratis. Als je zoals vandaag dus een hoop van die grote vlaggen gezien hebt, wil dat zeggen dat die supporters die vlaggen zelf meegebracht hadden. En het leken me er nét iets te veel te zijn om steeds over hetzelfde groepje mensen te gaan. Want zo'n grote organisatie is Vlaanderen Vlagt ook weer niet dat ze met een paar duizend man naar wielerkoersen afzakken en je geraakt in zo'n wielerkoers écht niet zomaar van kasseistrook naar kasseistrook...
Ik beweer niet dat men die vlaggen gratis uitdeelt. Men moet helemaal met niet zoveel zijn om de indruk te geven dat men met veel is. Ik zeg niet dat het volledig georganiseerd is maar men kan toch niet ontkennen dat met name de Ronde van Vlaanderen de laatste jaren een magneet is geworden voor alles wat Vlaams-nationalistisch en dat op zeer veel cruciale plekken er mensen staan die daar in de eerste plaats staan om met een vlag te zwaaien en in de tweede plaats om te supporteren.
Oud 12 april 2009, 22:49   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
als een vlaming echter met een vlag zwaait....... noemen ze het "aanstellerij & provocatie" !

Met een dozijn mannen aan de aankomst staan met vlaggestokken met twee vlaggen met regelmatige afstanden e met meer oog voor de camera's dan de wielrenners is toch in de eerste plaats een politiek geïnspireerde actie. Ik heb dat nog geen Friezen, Basken etc weten doen. Ik weet dat de mensen van Vlaanderen Vlagt en VVB er een onschuldige en symphatieke draai aan willen geven maar dat belet niet dat ze daar als militanten staan en niet of mindere mate als supporter. Ik heb daar geen probleem mee maar laten we daar niet hypocriet over doen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 april 2009 om 22:50.
Oud 12 april 2009, 22:53   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een dozijn mannen aan de aankomst staan met vlaggestokken met twee vlaggen met regelmatige afstanden e met meer oog voor de camera's dan de wielrenners is toch in de eerste plaats een politiek geïnspireerde actie. Ik heb dat nog geen Friezen, Basken etc weten doen. Ik weet dat de mensen van Vlaanderen Vlagt en VVB er een onschuldige en symphatieke draai aan willen geven maar dat belet niet dat ze daar als militanten staan en niet of mindere mate als supporter. Ik heb daar geen probleem mee maar laten we daar niet hypocriet over doen.
Jij moet voortaan maar eens iets aandachtiger een Pyreneeënetappe in de Ronde van Frankrijk volgen, denk ik...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 22:57   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze graag met vlaggen spelen, is dat hun volle recht. Het maakt deel van hun folklore.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 23:15   #16
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als ze graag met vlaggen spelen, is dat hun volle recht. Het maakt deel van hun folklore.
ze hebben hoste er wel goe mee genaaid indertijd
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 23:21   #17
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dat nog geen Friezen, Basken etc weten doen.
Dit is een foto van de Ronde van het Baskenland (Euskal Herriko Itzulia ). Op de achtergrond zie je een Baskische vlag:

En nog eentje:

Niet zo lang geleden was het nog een politieke rel, omdat de Ronde van Spanje die "al dertig jaar niet meer door de autonome regio in het noorden van Spanje (ge)passeer(d)[t], nadat in 1979 een rit in Baskenland geannuleerd moest worden door incidenten met en betogingen van radicale nationalisten", eventueel opnieuw naar Baskenland kwam.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 12 april 2009 om 23:29.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 23:21   #18
D@vid
Vreemdeling

D@vid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen Niels Albert wereldkampioen veldrijden werd, zijn ze zeker ook allemaal afgezakt naar Nederland met een 'politieke' vlag in de hand? In de Ronde van Frankrijk zwaaien ze met Vlaamse Leeuwen om de wereld ervan te overtuigen op de juiste partijen te stemmen... Effe serieus blijven hé, volgens mij lijdt u aan één of andere fobie, het moet immers niet altijd xenofobie zijn waar mensen zogezegd aan lijden.
Oud 12 april 2009, 23:31   #19
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen Niels Albert wereldkampioen veldrijden werd, zijn ze zeker ook allemaal afgezakt naar Nederland met een 'politieke' vlag in de hand? In de Ronde van Frankrijk zwaaien ze met Vlaamse Leeuwen om de wereld ervan te overtuigen op de juiste partijen te stemmen... Effe serieus blijven hé, volgens mij lijdt u aan één of andere fobie, het moet immers niet altijd xenofobie zijn waar mensen zogezegd aan lijden.
In België lijdt men zowiezo aan accute bekrompenheid en kleingeestigheid en dit in alle lagen van de bevolking, dat men voor of tegen België is.

Laatst gewijzigd door Everytime : 12 april 2009 om 23:32.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 23:37   #20
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik beweer niet dat men die vlaggen gratis uitdeelt. Men moet helemaal met niet zoveel zijn om de indruk te geven dat men met veel is. Ik zeg niet dat het volledig georganiseerd is maar men kan toch niet ontkennen dat met name de Ronde van Vlaanderen de laatste jaren een magneet is geworden voor alles wat Vlaams-nationalistisch en dat op zeer veel cruciale plekken er mensen staan die daar in de eerste plaats staan om met een vlag te zwaaien en in de tweede plaats om te supporteren.
Als ge den indruk hebt dat ze daar met veel vlaggen staan zal dat wel zijn omdat ze met veel zijn eh. Dat zo'n vlag gratis is of niet is maakt feitelijk niet uit. Iemand die niet vlaamsgezind is zal zo'n vlag toch niet aanpakken, laat staan kopen? Gratis vlaggen uitdelen is daarom een betere peiling dan vlaggen verkopen. Daarmee wil 'k niet gezegd hebben dat iedereen die met een vlaamse vlag rondloopt vlaams-nationalist is eh.

't Is natuurlijk geen betrouwbare peiling maar 't is toch zo dat 'k nogal veel uitgesproken vlaamsnationalisten ken, ook velen die denken je m'en fou. De quasi-afwezigheid van uitgesproken Belgisch-nationalististen is opvallend. De trend is een beetje 'hoe jonger en hoe meer bezig met politiek, hoe vlaamsnationalistischer'.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 12 april 2009 om 23:41.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be