Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 augustus 2009, 12:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Roel Deseyn (CD&V): Bill shocks - Kennisgeving piekfactuur

Heel wat consumenten krijgen soms bij het ontvangen van hun telecomfactuur een zogenaamde "bill shock". De factuur blijkt onverwacht een veelvoud te zijn van gewoonlijk. Dit is vaak te wijten aan junior die zich uitleeft met belspelletjes op de gsm van mama, diefstal van een gsm of laptop, ... of zoals we vandaag kunnen lezen in de kranten: een verblijf in het buitenland.

Met dit wetsvoorstel wensen we de consument tijdig te informeren over een piekverbruik. De consument ontvangt een kennisgeving bij een ongewoon gebruikspatroon. Indien de consument dit wenst kan hij zich beschermen met een zelf gekozen financiële limiet per dienst. Dit vermijdt nare verrassingen bij het lezen van de eindfactuur.

In de banksector is het bewaken van het uitgavenpatroon en het detecteren van bankkaartfraude dagelijkse praktijk. Wanneer iemand plots aan de andere kant van de wereld aircotoestellen begint aan te schaffen, zal de bank preventief de bankkaart blokkeren. Het blokkeren van een telecomdienst is echter niet wenselijk. Wanneer de uitgave voor de betrokken dienst een drempelbedrag overschrijdt, ontvangt de eindgebruiker met dit voorstel een gratis bericht. Deze sms of e-mail zal de eindgebruiker in kennis stellen van het overschrijden van het bedrag en de aankomende piekfactuur. Een optionele financiële limiet zal extra zekerheid bieden.

"Een goed geïnformeerde consument is een gelukkige consument," zegt volksvertegenwoordiger Roel Deseyn, "een sms'je of e-mail bij piekverbruik kan heel wat problemen vermijden en zal het vertrouwen van de consument in nieuwe technologieën alleen maar doen toenemen. Iets waar de sector wel zal bij varen, in België lopen we achter qua penetratie van mobiele diensten en UMTS."

Aan de basis van dit wetsvoorstel liggen de vele gedupeerden die mij contacteren rond deze problematiek. "Ik ben vooraf nooit op de hoogte gesteld hiervan en na het controleren van mijn gsm-rekening bleek dat ik een openstaande factuur heb van € 465." Ook het jaarverslag 2008 van de Ombudsdienst voor Telecommunicatie stelt deze problemen aan de kaak. Vorig jaar was de casus van een sportclub in het buitenland uitgebreid in de pers, waarbij de sportverantwoordelijke een zogenaamde "bill shock" kreeg bij thuiskomst. Recent nog een vrouw uit Leopoldsburg die 10.000€ moest betalen voor het chatten via mobiel internet tijdens haar vakantie in Frankrijk.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be