Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 25 april 2004, 13:34   #1
Bloxbuster
Banneling

Bloxbuster's schermafbeelding

Standaard

Blok-proces: VLD, sp.a en CD&V hebben bedenkingen bij rol media
De partijvoorzitters van VLD, sp.a en CD&V hebben zondag bedenkingen geuit bij de manier waarop de media na het Blok-arrest (moeten) omgaan met de extreem-rechtse partij. Dat bleek in het VRT-programma De Zevende Dag.

VLD-voorzitter Dirk Sterckx zei niet te begrijpen dat een aantal redacties zeggen dat het arrest van het Gentse Hof van Beroep niets verandert aan de manier waarop ze nu omgaan met het Vlaams Blok. "De strijd tegen racisme is niet alleen iets voor de politiek, maar ook voor de media, de bedrijven, vakbonden en verenigingen. Iedereen moet hieraan meedoen. En ik vind dat dit arrest wel iets zou moeten veranderen", stelde de voorzitter van de Vlaamse liberalen.

CD&V-leider Yves Leterme wees erop op dat gratis reclame wordt gemaakt voor het Vlaams Blok door nu al vijf dagen te spreken over het arrest. "U zegt dat het Vlaams Blok er zal in slagen om de agenda van de verkiezingen te bepalen, maar u werkt daar zelf volop aan mee", wierp Leterme VRT-moderator Siegfried Bracke voor de voeten. Volgens de CD&V'er moeten de verkiezingen gaan over beter bestuur, werk, wonen en gezondheidsvoorzieningen. Sp.a-voorzitter Steve Stevaert vroeg zich af wat de openbare omroep gaat doen wanneer het Hof van Cassatie het arrest bevestigt. "Moeten we dan debatteren met mensen die veroordeeld zijn voor racisme?". Stevaert weigert om met Vlaams Blokkers in debat te treden. "Je moet het Blok bestrijden door goed te besturen, niet door bokswedstrijden op tv", meent hij.

De drie partijvoorzitters zijn het erover eens dat het cordon sanitaire tegenover het Vlaams Blok een evidentie is en dat de partij met een goed bestuur moet worden bestreden.

"Laten we elkaar geen vliegen afvangen", zei Stevaert. Toch deelden de drie partijvoorzitters tijdens het debat aan elkaar een aantal plaagstoten uit. Sterckx en Stevaert verweten het CD&V/N-VA-kartel niet alle "Vlaams Blokkers" in de eigen gelederen aan de deur te zetten. "Ik begrijp dat je niet iedereen buiten kunt stampen: Leo Delcroix, Matthias Storme, Weyts, ... Dan houdt ge alleen nog maar Cortebeeck over", dixit Stevaert. Leterme had dan weer kritiek op paars omdat de meerderheid door loze beloften en schijnkandidaten op kieslijsten mee de anti-politiek zou voeden.
Bloxbuster is offline  
Oud 25 april 2004, 14:39   #2
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Aah de 'onafhankelijke' Belgische media worden door onze democraten even gewaarschuwd dat ze het moeten hebben waarover onze democraten vinden dat ze het moeten hebben?
Rr00ttt is offline  
Oud 25 april 2004, 14:46   #3
Anathema
Vreemdeling

Standaard

inderdaad

"De verkiezingen van 13 juni moeten over de economie gaan, en niet over het vlaams blok"
dixit De Gucht

toch een duidelijke hint aan de pers he, zwijg maar al over dat vlaams blok zenne jongens, want anders kan dat ons nog zuur opbreken ...

.
Anathema is offline  
Oud 25 april 2004, 15:08   #4
Spolspoel & Besmett
Vreemdeling

Spolspoel & Besmett's schermafbeelding

Standaard

de media speelt hoe langer hoe meer een bepalende rol in de politiek. degene die op tv en in de krant de meeste keren de kans krijgt om zijn standpunten te etaleren die kan (doorgaans) rekenen op meer kiezers.
want toch zijn er nog veel mensen die vinden: die op tv heeft het gezegd dus het zal wel zo zijn. als men dus op tv altijd maar op het VB zit te schampen dan draagt dit er alleen maar toe bij dat het VB een taboe wordt. en je weet dat bepaalde dingen die taboe zijn populair (kunnen) worden.

ik vraag mij af waarom men dan het VB niet met inhoudelijke argumenten probeert te bekampen maar steevast in de taboe-sfeer wilt duwen. daar wordt niemand beter van.

dat het VB een taboe zien we in het openbaar leven, als je in een volle zaal vraagt wie er op het VB stemt zullen er zeer weinig zijn die er voor uitkomen. ik ben nochtans van de mening dat iedereen voor zijn voorkeur mag uitkomen, ook voor het VB.
hoeveel mensen durven er een affiche van het VB op hun raam hangen? ik durf te wedden dat er hier op dit forum zijn die constant voor het VB pleiten maar toch niet openbaar durven zeggen. Waarom? omdat het VB een taboe is gemaakt door pers en politiek.

in mijn vriendenkring zitten veel VLD'ers waarvan ongeveer de helft er stickers en affiches van ophangt. er zitten ook VB'ers bij waarvan er geen enkele een affiche of sticker durft op te hangen. (omwille van het taboe en omwille van eventuele vergeldingsacties)
bij mij in de straat woont een vrouw die voor VB in hasselt werkt maar nooit in tijd van verkiezing een affiche voor het VB ophangt.
ik vind persoonlijk dat men beter het VB uit de taboe-sfeer had gehaald en er gewoon mee gedebatteerd. het zou voor vlaanderen/belgie alleen maar voordeliger zijn. nu door het proces is het VB alleen maar een groter taboe en dit is nadelig voor het VB op lange termijn (want op korte termijn potentiële stemmenwinst) en voor de niet VB'ers.
ik denk dat we op dat vlak nog wel wat kunnen leren van de nederlanders waar er minder taboe's zijn. (ook al hebben ze pim afgeknald )

dus wat ik wil zeggen : als je echt van de VB standpunten overtuigd bent, moet je er maar openbaar voor uitkomen, daar is niets mis mee. het is niet omdat je een VB sticker of affiche ophangt dat je racisme rondstrooid.
iedereen mag in dit land zijn mening uiten. het wordt tijd dat mensen het taboe rond het VB verbreken ook al zijn ze veroordeeld.(op een niet correcte manier volgens mij)
iedereen heeft het recht op zijn vrije meningsuiting
Spolspoel & Besmett is offline  
Oud 25 april 2004, 15:24   #5
Spolspoel & Besmett
Vreemdeling

Spolspoel & Besmett's schermafbeelding

Standaard

Spolspoel & Besmett is offline  
Oud 25 april 2004, 15:34   #6
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anathema
inderdaad

"De verkiezingen van 13 juni moeten over de economie gaan, en niet over het vlaams blok"
dixit De Gucht

.
ik dacht dat het Sterckx was... nu ja, beiden interesseren me niet... maar daar gaan verkiezingen vanuit kiezersstandpunt over dacht ik ? Over economie... niet over de rol van een of andere partij
justme is offline  
Oud 25 april 2004, 16:05   #7
Anathema
Vreemdeling

Standaard

je hebt gelijk, mijn excuses, het was Sterckx

MOETEN verkiezingen daarover gaan ? Zouden verkiezingen ook niet kunnen gaan over wie je nog kan vertrouwen in de politiek ?

1 keer in de zoveel tijd heb je het recht en de plicht om je genoegen en ongenoegen te uiten. Ik zal stemmen tegen de Macchiavelisten die op een slinkse manier de democratie ondergraven en de STEM VAN 800.000 Vlamingen negeren.

Niemand moet mij een motivatie opdringen om te gaan stemmen. Laten we nog wat genieten van de laatste dagen van Paars

.
Anathema is offline  
Oud 25 april 2004, 16:08   #8
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Over censuur gesproken.
illwill is offline  
Oud 25 april 2004, 16:09   #9
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het belangrijkste thema van de verkiezingen op 13 juni aanstaande is dat de treinen op tijd rijden.
fcal is offline  
Oud 25 april 2004, 17:44   #10
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolspoel & Besmett
ook al gemerkt hoe gemodereerd Yves Desmedt is geworden en hoe haatdragend en hardnekkig Polspoel is geworden ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 25 april 2004, 18:23   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ja, sinds zijn "verhuis" na de last met de "kutmarokkanen" heb ik inderdaad het gevoel dat Yves de zaken op een andere manier bekijkt.

(is dit een aanvaardbare politiek correcte zin? we moeten met twee woorden spreken tegenwoordig, Feind hört mitt....)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 25 april 2004, 19:19   #12
Löwe
Vreemdeling

Standaard

De commentaar van onzen Dirk en consoorten zal (nogmaals) enkel positief voor het Blok uitkomen. Zeer goed natuurlijk.
Löwe is offline  
Oud 25 april 2004, 21:23   #13
davoZ
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ja, sinds zijn "verhuis" na de last met de "kutmarokkanen" heb ik inderdaad het gevoel dat Yves de zaken op een andere manier bekijkt.
Mooi voorbeeld van hoe VB'ers en VB-sympathisanten maar al te graag woorden uit hun context rukken om halve waarheden te verspreiden. Het woord "kutmarokkanen" eens gebruiken in een welbepaalde context is wel iets anders dan het systematisch verspreiden van racistische propaganda.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be