![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() ...voor racisme maar voor het republikeins programma.
Het zijn alleen fanatieke tegenstanders van het Vlaams Blok die geen kritische vragen stellen bij de veroordeling en bij de gevolgen voor de vrije meningsuiting. De publieke opinie doet dat wel en massaal in verontwaardigde lezersbrieven. Hier en daar weerklinken ook waarschuwingen van commentatoren, juristen en politicologen. Volgens Cas Mudde (De Tijd, 23.04.04) bestaat er geen twijfel over dat het arrest van het Hof van Beroep te Gent politiek gestuurd is. Verhofstadt hoefde daarvoor zelfs niet de pen van de rechters vast te houden. De bestaande racismewet is dermate breed gedefinieerd en "in latere versies ook specifiek naar het VB toegeschreven", dat een veroordeling in de lijn der verwachtingen lag. "Ondanks alle verklaringen over de scheiding der machten en de voorkeur voor een politieke strijd, zijn de Vlaamse politieke partijen wel degelijk actief betrokken (geweest) bij de juridische strijd tegen het Vlaams Blok. Dat dit vooral op initiatief van de PS was, geeft een communautair tintje aan de 'Vlaamse' affaire." Manu Ruys sluit zich bij die analyse aan, maar betoogt dan weer in een vrije tribune (De Tijd, 26.04.04) dat het om meer dan "een communautair tintje" gaat. "Is het zo vermetel te veronderstellen dat het Vlaams Blok ook en vooral wordt vermaledijd, geboycot en in een schutskring geneutraliseerd, omdat het onvoorwaardelijk en ondubbelzinnig opkomt voor een onafhankelijk Vlaanderen en bijna 800.000 kiezers achter zich kon verenigen?" Inderdaad. Daar en nergens anders ligt de kern van het proces. MANU RUYS EN CAS MUDDE OVER HET PROCES EN DE VEROORDELING Subjectief en twijfelachtig "Overigens moet worden aangetekend dat sommige van de overwegingen van de rechter bijzonder subjectief en twijfelachtig zijn. Zo bepaalt de rechter dat de uitspraken van het Vlaams Blok over zaken als de hoge werkloosheid bij de allochtone bevolking of de positie van de vrouw niet dienen om de bevolking te informeren of op te komen tegen deze misstanden, 'maar om de bevolking aan te zetten tot vreemdelingenhaat'. Ook wordt de partij bekritiseerd omdat het de terugkeer van vreemdelingen 'als een realistisch alternatief' voorstelt. Sinds wanneer bepaalt een rechter wat realistisch is in de politiek?" Geen anti-racisme maar anti-Blokstrategie "Het zijn wel de 'democratische' partijen geweest, ook de Vlaamse, die deze antiracismewet hebben ingevoerd en (later) aangescherpt. Dat dit niet het minst met één oog op het Vlaams Blok was, is een publiek geheim." Scheiding der machten? Een lachertje. "Ondanks alle verklaringen over de scheiding der machten en de voorkeur voor een politieke strijd, zijn de Vlaamse politieke partijen wel degelijk actief betrokken (geweest) bij de juridische strijd tegen het Vlaams Blok. Dat dit vooral op initiatief van de PS was, geeft een communautair tintje aan de 'Vlaamse' affaire." Niet raken aan vrije meningsuiting "Naar mijn mening is de vrijheid van meningsuiting absoluut essentieel voor het functioneren van de liberale democratie. De beste democratie komt tot stand door een uitwisseling van alle meningen die leven onder de bevolking, ook diegene waar je zelf niet achterstaat of die de meerderheid zelfs verwerpelijk vindt." Politicoloog Cas Mudde in De Tijd, 23.04.2004 ----------------------------------------------------- Campagne van het establishment "De geruchtmakende veroordeling van de VZW's van het Vlaams Blok kadert in de - nu 15 jaar oude - campagne die een Belgische machtselite voert tegen een rechts-radicale partij." Ja, dit was een politiek proces! "Het Centrum voor Racismebestrijding en Gelijke Kansen dat mede de zaak voor de rechtbank aanhangig maakte, is een openbare instantie, gefinancierd door de begroting van de eerste minister en gegidst door politiek geëngageerde bestuursleden. Gelet op de ontegensprekelijke politieke context, verklaarden de Brusselse magistraten zich tweemaal, zowel in eerste aanleg als in beroep, onbevoegd. Die deontologische huiver hebben hun collega's in Oost-Vlaanderen niet gevoeld." Racisme? " 'Racistische' maatregelen die het Blok in de jaren negentig voorstelde en waarvoor het toen verketterd werd, zoals het gedwongen terugsturen van uitgeprocedeerde asielzoekers of illegalen, worden nu door de overheid zelf toegepast. (...) De eenzijdige gerechtelijke benadering laat daarom een onbehaaglijke indruk. Indien ook het Hof van Cassatie terzake vragen zou hebben, is het debat nog lang niet gesloten." Eenzijdig "Het Vlaams Blok wordt formeel veroordeeld op grond van vroegere 'racistische' uitspraken. Racisme is een gruwelijk verschijnsel en valt altijd en overal af te keuren. Maar het heeft tot vorige week in België nooit aanleiding gegeven om een politieke partij strafrechtelijk te veroordelen. Ooit maakte het beruchte Brusselse Front der Franstaligen (FDF) zich schuldig aan een verachtelijke, haatdragende, anti-Vlaamse, puur racistische verkiezingspropaganda. Het is daarvoor nooit voor een rechtbank gedaagd." Juridische oorlog tegen Vlaamse onafhankelijkheidspartij "Is het zo vermetel te veronderstellen dat het Vlaams Blok ook en vooral wordt vermaledijd, geboycot en in een schutskring geneutraliseerd, omdat het onvoorwaardelijk en ondubbelzinnig opkomt voor een onafhankelijk Vlaanderen en bijna 800.000 kiezers achter zich kon verenigen?" Dood aan het separatisme "Het Blok wordt niet zozeer om racistische oprispingen afgekeurd. Het wordt hoofdzakelijk wegens zijn republikeinse separatisme gevreesd en bestreden." Democratie en vrije meningsuiting "In een parlementaire democratie moeten alle meningen, ook de politiek meest aanvechtbare, aan bod kunnen komen. De Belgische machtselite aanvaardt dat blijkbaar niet. Zij poogt de separatistische partij financieel droog te leggen en op termijn uit te schakelen, omdat zij van oordeel is dat het Blok staatsgevaarlijke opvattingen verkondigt." Politieke wurggreep "Het is gênant te moeten vaststellen dat magistraten zich lenen tot medewerking aan een politieke wurggreep." Gerechtvaardigde argwaan "Dat de Franstalige partijen en media unaniem, arrogant en triomfantelijk de veroordeling toejuichten, zal de argwaan in de Vlaamse opinie alleen maar aanscherpen." Meningen en feiten "Gedachten en meningen mogen nooit strafbaar zijn. Alleen daden kunnen dat zijn." Manu Ruys in De Tijd, 26.04.2004
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() "Gedachten en meningen mogen nooit strafbaar zijn. Alleen daden kunnen dat zijn."
Das schoon gezegd hetgeen ik hier al heel den tijd bedoel.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() Toch nog objectieve journalisten in dit land. Als Verafstoot dit leest zullen ze helaas hun job verliezen
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het verschil zult ge wel voelen als ik zeg : "ik zou op uw gezicht willen slaan"
of als ik DAADwerkelijk op uw gezicht sla. Al moet ge gene schrik hebben dat ik het zal doen. Mijne pol geraakt nie door dien draad. en ik blaf wel maar bijten ...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |