Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 augustus 2009, 15:21   #1
Ditorimi
Burger
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 136
Standaard Nog zuiniger

Van deredactie.be:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...090811_GM_Volt

40 cent per dag?
Ditorimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 15:23   #2
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ditorimi Bekijk bericht
Van deredactie.be:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...090811_GM_Volt

40 cent per dag?
Lijkt me sterk, als ze dit echt kunnen realiseren zou dat een hele prestatie zijn.
__________________
Spiegels en geslachtsgemeenschap zijn verfoeilijk omdat ze het tal der mensen vermenigvuldigen.

Laatst gewijzigd door Zapatista : 11 augustus 2009 om 15:23.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 16:25   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ditorimi Bekijk bericht
40 cent per dag?
Citaat:
dat de elektrische auto "Volt" van dochtermerk Chevrolet slechts 1 liter benzine per 100 kilometer zal verbruiken
40 cent opladen van een "kleine" batterij + 1 liter benzine per 100 km of hier 1,40 € /100 km, daar is toch niets speciaals aan ?

De meeste -wel pure- E-auto´s gaan tussen 0,8* - 1 € per 100 km verbruiken.
Europese E-auto´s hé (*Loremo EV, verbruik 6kwh/100km, nachtstroom: 13 ct/ per kWh = 78 ct/100 km)

Er komen zelfs zuinige dieselauto´s die 2 € per 100 km verbruiken, en ca 17.000 € gaan kosten. (vanaf 2011)
Modellen/details :
http://evolution.loremo.com/content/...8/141/lang,de/

Er is ook sprake van een bijkomend LPG-model (Loremo GT 45 kW of 62 Din PK) die ca. 3 liter LPG/100 kmh gaat verbruiken, dat zou dan ook ca. 1,40 € per 100 km zijn; Belgische prijs.

De prijs zou ook goedkoper worden als de dieselvariante GT van 45 kW (24.000€) ik schat net onder de 20.000 € zonder extra´s.

Citaat:
http://evolution.loremo.com/content/...7/5/5/lang,de/

Loremo Antriebskonzepte

Mittwoch, 21. Januar 2009
...
Für den sportlichen Loremo GT haben wir einen leistungsfähigen 2-Zylinder Ottomotor eines süddeutschen Herstellers mit 850 ccm und Saugrohreinspritzung vorgesehen, der ab diesem Jahr in Serie produziert wird. Der Motor leistet in der Grundvariante rund 45 kW.
Die Favorisierung des Ottomotors für den Loremo GT erfolgte aus verschiedenen Gründen:
- Aufgrund rechtlicher Hürden wird es immer schwieriger, Dieselmotoren auf dem Markt zu verbreiten. Dadurch, dass wir eine mit einem Ottomotor betriebene Variante anbieten, schaffen wir Projektsicherheit.

- Der Ottomotor bietet uns die Möglichkeit, mit relativ geringem Aufwand auch gasbetriebene Varianten anzubieten (sowohl CNG, als auch LPG).

Insbesondere das bereits weit verbreitete LPG (Flüssiggas) trifft heute auf das größte Versorgungsnetz an Tankstellen und ist in der technischen Umsetzung absolut unproblematisch und nahezu ohne Nachteile. Bei der beim Loremo gegebenen Genügsamkeit könnten die vorhandenen Reserven an Flüssiggas einen erheblichen Beitrag zur Mobilitätsversorgung leisten.
Die ökologischen Vorteile der Nutzung von Flüssiggas sind gegeben (geringe CO2-Anteile des Abgases). Der Otto-Motor benötigt im Verhältnis zur Leistung deutlich weniger Gewicht und Bauraum. Die Entwicklungskosten liegen bei dem hardwareseitig bereits vollständig entwickelten Ottomotor erheblich niedriger, als bei einem Dieselmotor. Sie resultieren in erster Linie aus der Programmierung des Motorsteuergerätes zur Erreichung der Abgasziele.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 augustus 2009 om 16:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 16:46   #4
Ditorimi
Burger
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
40 cent opladen van een "kleine" batterij + 1 liter benzine per 100 km of hier 1,40 € /100 km, daar is toch niets speciaals aan ?

De meeste -wel pure- E-auto´s gaan tussen 0,8* - 1 € per 100 km verbruiken.
Europese E-auto´s hé (*Loremo EV, verbruik 6kwh/100km, nachtstroom: 13 ct/ per kWh = 78 ct/100 km)

Er komen zelfs zuinige dieselauto´s die 2 € per 100 km verbruiken, en ca 17.000 € gaan kosten. (vanaf 2011)
Modellen/details :
http://evolution.loremo.com/content/...8/141/lang,de/

Er is ook sprake van een bijkomend LPG-model (Loremo GT 45 kW of 62 Din PK) die ca. 3 liter LPG/100 kmh gaat verbruiken, dat zou dan ook ca. 1,40 € per 100 km zijn; Belgische prijs.

De prijs zou ook goedkoper worden als de dieselvariante GT van 45 kW (24.000€) ik schat net onder de 20.000 € zonder extra´s.

Het is natuurlijk zo dat die cijfers gebaseerd zijn op energiekosten van vandaag. Stel je voor dat iedereen elektrisch rijdt... zal het dan nog goedkoop rijden zijn?
Je auto opladen met zonne-energie is toch wel nog een droom.
Ditorimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 16:56   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ditorimi Bekijk bericht
Het is natuurlijk zo dat die cijfers gebaseerd zijn op energiekosten van vandaag. Stel je voor dat iedereen elektrisch rijdt... zal het dan nog goedkoop rijden zijn?
Iedereen electrisch rijden zal pas vroegstens binnen 50 jaar zijn, wie weet, daarbij men zal zoveel E-auto´s ook niet op de markt kunnen brengen, omdat ze gewoonweg niet zoveel hoogwaardige batterijen kunnen leveren aan een betaalbare prijs. En het stroomnet moet ook aangepast worden.

Dus zal de E-auto-markt ook maar langzaam en geleidelijk kunnen groeien naargelang de navraag, vergeet niet dat ze duurder zijn als een vergelijkbare brandstofauto, en dat men wslk pas na xx-jaren zijn geld terugziet door minder verbruik en onderhoudskosten.
Beetje hetzelfde verhaal als de goedkope-LPG-auto´s indertijd:
de piek was in 2002 met 74.000 auto´s op 4,8 milj personenwagens; veel hangt natuurlijk van de Be-staat af hoe ze de mensen met personenwagens willen melken...
voertuigenpark Be:
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1bis

Maar ik denk dat de stroomprijzen Europees geregeld gaan worden, of dat nu goed of slecht is staat nog in de sterren; ze zullen toch de E-auto betaalbaar moeten maken als ze wat voor het milieu willen doen, want vrijwillig een duurdere auto kopen doet niemand (totaal kostenplaatje)

Citaat:
Je auto opladen met zonne-energie is toch wel nog een droom.
voor een miniem gedeelte direct opladen is mogelijk, ik denk daar aan een zonnecollectordak als autodak (voor airco en andere dingen), maar dat zal toch een te duur optie worden voor onze streken...
http://www.grueneautos.com/2009/06/t...te-generation/
derde foto

Laatst gewijzigd door Micele : 11 augustus 2009 om 17:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 07:05   #6
Ditorimi
Burger
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 136
Standaard

Leuke link!

Als je kijkt naar:
Afgelegde afstanden per type voertuig (in miljard voertuigen-km)

(http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1bis)

Dan is het aandeel aan Bussen echt belachelijk weinig tov auto's.

Het is niet dat dat zal veranderen (het % mensen met auto's stijgt nog).

Dus dan denk ik toch dat de overheid meer inspanningen moet leveren
om die personenwagens groener te maken.
Ditorimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 11:35   #7
studentje
Burger
 
studentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Berichten: 162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
40 cent opladen van een "kleine" batterij + 1 liter benzine per 100 km of hier 1,40 € /100 km, daar is toch niets speciaals aan ?
Mijn wagen verbruikt toch meer dan 1l per 100 km, eerder iets van 6l per 100 km. En vermits de prijs van de benzine nu 1,41€ is per liter kom ik op minstens 8€ per 100 km.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 12:29   #8
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Heeft er niemand bij stilgestaan dat de energie van die batterijen ook van ergens moet komen??

Oja, we hebben nog kerncentrales
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 07:05   #9
Cisalpina
Gouverneur
 
Cisalpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ditorimi Bekijk bericht
Je auto opladen met zonne-energie is toch wel nog een droom.
Dan wordt autorijden in pakweg Finland duurder dan bij ons, vooral des winters?
__________________
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 07:54   #10
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
omdat ze gewoonweg niet zoveel hoogwaardige batterijen kunnen leveren aan een betaalbare prijs.
Kijk, zo is Leopold II rijk geworden. Het was indertijd ondenkbaar dat er genoeg rubber te vinden zou zijn om al die banden te maken, maar onze Pol had daar al een schoon lapje Afrika te pakken gekregen, ook al omdat er vooral van dat waardeloze rubber te vinden was...

Enfin, het is maar één voorbeeld van de honderden. Als er GSM's te krijgen waren zou ik het rondbellen, maar zoals jullie weten zijn er géén op de markt omwille van het feit dat je dat onbetaalbare coltan nodig hebt om er één te maken.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 10:30   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Kijk, zo is Leopold II rijk geworden. Het was indertijd ondenkbaar dat er genoeg rubber te vinden zou zijn om al die banden te maken, maar onze Pol had daar al een schoon lapje Afrika te pakken gekregen, ook al omdat er vooral van dat waardeloze rubber te vinden was...

Enfin, het is maar één voorbeeld van de honderden. Als er GSM's te krijgen waren zou ik het rondbellen, maar zoals jullie weten zijn er géén op de markt omwille van het feit dat je dat onbetaalbare coltan nodig hebt om er één te maken.
Idd, en nu gaan er anderen "rijk worden"...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 10:46   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Mijn wagen verbruikt toch meer dan 1l per 100 km, eerder iets van 6l per 100 km. En vermits de prijs van de benzine nu 1,41€ is per liter kom ik op minstens 8€ per 100 km.
Het gaat toch niet om "oude motorentechniek", maar om de nabije-toekomst-techniek... je hebt mijn post toch volledig gelezen ?

Het onderwerp gaat over "nog zuiniger" dus bvb over electrische auto´s, of "gedeeltelijk-electrische" waar een kleine zuinige benzine- of dieselmotor permanent/stationair enkel de batterij oplaadt die als electriciteitstank dient om een electromotor de auto te laten aandrijven. Geraakt de batterij dan toch bijna leeg, kan men nog altijd thuis (langzaam) of op de toekomstige E-pompen zijn E-auto (sneller) opladen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid
http://en.wikipedia.org/wiki/Charging_station


Citaat:
http://www.vandaag.be/binnenland/437...che-autos.html
belgie-werkt-aan-oplaadnetwerk-voor-elektrische-autos
- - - - - - - - - - - - - - -

Compact Vlaanderen (de ruit) is eigenlijk ideaal om een E-grid-netwerk op te starten, en electrische auto´s te promoten, we weten nu eenmaal dat de Vlaamse steden tot de vervuilste (roet en NOx) steden van Europa behoren ook dankzij het promoten - en nog altijd - van dieselpersonenwagens dmv een lagere accijns en CO²-kortingen op nieuwe zuinige diesels.

Citaat:
http://www.milieudefensie.nl/verkeer...aliteit/feiten
3) Heeft Nederland de ongezondste lucht van Europa?

Misschien is het in België nog iets ongezonder, maar in dat geval staat Nederland zeker op nummer twee. Satellietbeelden van stikstofdioxide in de lucht en berekeningen van de uitstoot van fijnstof wijzen dat uit.
Zie satellietbeelden van fijnstof (PM) en Stikstofoxides (NOx) in Europa in link.

Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ja...icle31776.html
jaarnorm-fijn-stof-al-overschreden

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2009 om 11:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 15:28   #13
Voltian
Minister-President
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.544
Standaard

Ja dat is behoorlijk spectaculair; ik had er al over gelezen (GM Volt) een jaar geleden, maar dacht dat markt-introductie pas later zou zijn. Terwijl de Prius nu een grote hype is in de VS, zal deze wagen van eigen bodem de Prius makkelijk overtreffen qua brandstof-efficientie. Benieuwd hoe dit gaat evolueren, want het kan snel gaan...
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 17:20   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ja dat is behoorlijk spectaculair; ik had er al over gelezen (GM Volt) een jaar geleden, maar dacht dat markt-introductie pas later zou zijn. Terwijl de Prius nu een grote hype is in de VS, zal deze wagen van eigen bodem de Prius makkelijk overtreffen qua brandstof-efficientie. Benieuwd hoe dit gaat evolueren, want het kan snel gaan...
Ho GM is altijd goed in aankondigingen

ik ga zo een paar voorbeeldjes geven

in 1998 hadden ze zo'n volta achtige wagen, die volledig electrisch reed de GM EV1, dat was voor de markt van californie. Ze hebben er een paar duizend gemaakt ze staan daar ergens te verkommeren in de woestijn.
Weet je, ik denk dat ze ze liever in de fik staken dan ermee door te gaan, ze hebben het gewoon gedaan voor het imago van kijk we willen het eens proberen, en toen gezellig uitgelegd van ziewel dat het niet kan...




In 2002 gingen ze wonder o wonder tegen 2010 de volledige wereld redden met hun 'hybride fuelcel car aandrijving'

haleluja we zijn binnenkort 2010,waar zijn die fuelcells... ???
ja de Hiwire als sensationeel prototype...


ze gebruiken die prototypes om geld en budgetten los te krijgen om hun researchkosten zo op de overheid af te wentelen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 18:36   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ja dat is behoorlijk spectaculair; ik had er al over gelezen (GM Volt) een jaar geleden, maar dacht dat markt-introductie pas later zou zijn. Terwijl de Prius nu een grote hype is in de VS, zal deze wagen van eigen bodem de Prius makkelijk overtreffen qua brandstof-efficientie. Benieuwd hoe dit gaat evolueren, want het kan snel gaan...
De Prius is wel realiteit en nu is de 3e generatie al op de markt, het benzineverbruik zakt met elke generatie ongeveer 0,5 liter, en de prestaties verbeteren ook met elke generatie.
En hij is zelfs betaalbaar dankzij de extra korting van de regering van 15% vd koopprijs (max 4540 €), zoals elke andere auto met < 105 g CO²/km, en dat worden er elke dag meer... zelfs middenklasse-diesels met 110 pk halen 104 g CO²/km... binnenkort merken "ze" het...

Volgens de laatste Autogids van 19 aug had hij een gemiddeld testverbruik van 5 liter benzine (verbruiksuitersten 3,7 tot max 5,7 l ; normverbruik (rollenbank) 3,9 liter benzine = 89 g CO²/km)
Dit is geen reklame, er zijn zuinigere auto´s*
maar wel diesels...
* http://www.spritmonitor.de/de/die_sp...ten_autos.html
(enkele Prius III staan er ook al tussen)

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2009 om 18:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 20:30   #16
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Iedereen electrisch rijden zal pas vroegstens binnen 50 jaar zijn, wie weet, daarbij men zal zoveel E-auto´s ook niet op de markt kunnen brengen, omdat ze gewoonweg niet zoveel hoogwaardige batterijen kunnen leveren aan een betaalbare prijs. En het stroomnet moet ook aangepast worden.
Volgens mij gaat het een stuk sneller gaan. EV is een "disruptive technology".
http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_technology

Met de huidige generatie batterijen kan het nog net. Maar de wetenschap staat niet stil... misschien moeten batterijen wel de duimen leggen voor condensators. http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 17:33   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert Bekijk bericht
Volgens mij gaat het een stuk sneller gaan. EV is een "disruptive technology".
http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_technology

Met de huidige generatie batterijen kan het nog net. Maar de wetenschap staat niet stil... misschien moeten batterijen wel de duimen leggen voor condensators. http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
Dat zou wel kunnen, wie weet... ik schreef wel iedereen electrisch rijden.

Volgens mij gaat het een combinatie van beide worden, batterijen en "ultra-capaciteiten".

Citaat:
http://alfin2100.blogspot.com/2008/0...-electric.html

Ultracapacitor -- Battery: Hybrid Electric Power

Combining the high energy density of batteries with the high power density of ultracapacitors, provides a better power profile than either alone. From Australia's CSIRO:
The UltraBattery combines a supercapacitor and a lead acid battery that, according to the CSIRO, creates a hybrid car battery that lasts longer, costs less and is more powerful than current technologies.

"Previous tests show the UltraBattery has a life cycle that is at least four times longer and produces 50 per cent more power than conventional battery systems," Mr Lamb said.

"It's also about 70 per cent cheaper than the batteries currently used in HEVs."
Australian Much more on CSIRO at Brian Wang's Blog

Or from the British Motor Show, a Mini-Coop conversion incorporated battery-ultracap hybrid power:
At the recent British Motor Show, PML Flightlink and its partner Synergy Innovations showed a MINI QED — an in-wheel, plug-in, series hybrid conversion of a MINI, which many would agree is a fun car to drive even before these developers achieved an ability to accelerate from 0-60 in 4.5 seconds.....PML Flightlink put 350V worth of 11 Farad ultra capacitors into its Mini QED prototype. The ultra capacitors accept power from regen braking and discharge when high current is required for acceleration.
Het wordt trouwens al gedeeltelijk toegepast met "Regenerative Braking".
http://www.ultracapacitors.org/ultra...ic-energy.html

http://www.lightningcarcompany.com/qanda.php#q11
Zo kan het rijbereik tot 30 % verlengd worden in stadsverkeer of veel stop en go (of bergaf en bergop).

De Lightning GT ( http://www.lightningcarcompany.com/ ) krijgt zijn Li-Titanaat-batterijen en ultracapacitors van Altairnano, een van de concurrenten adhv uw link EEstor, en zijn E-wielmotoren van PML Flightlink...:
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
Competitors
Nanowire battery from Stanford University [47]
Graphene ultracapacitors from University of Texas at Austin [48]
Maxwell Technologies
AltairNano
In Duitsland schat men nu toch al 2,4 miljoen electroauto´s tegen 2020 als realistisch, dat is 6 % van de huidige 41 miljoen personenauto´s aldaar...
http://www.verivox.de/nachrichten/ko...sch-42197.aspx

Laatst gewijzigd door Micele : 25 augustus 2009 om 17:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be