Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 25 april 2004, 16:27   #1
moon
Lokaal Raadslid

Standaard

Volgens het Vlaams Blok luidt het arrest het begin aan van het einde van de democratie en de vrijheid van meningsuiting. Naar mijn oordeel wordt onze (Westerse) democratie voornamelijk gekenmerkt door enkele basisbeginselen zoals respect voor de mensenrechten, bescherming van de minderheden, 1 stem voor elke stemgerechtigde man/vrouw, …
Deze schijnt het Vlaams Blok toch niet te kennen.

Bovendien is het noodzakelijk in een democratische samenleving dat er geen sprake kan zijn van een absolute vrijheid van meningsuiting. Dit laatste heeft tot gevolg dat verenigingen/personen d.m.v. hun mening mogen aanzetten tot discriminatie en haat tegen vrouwen/holebi’s/…
Is het dit wat we willen? Ik denk van niet.

Het is toch zeer opvallend dat hoewel het Vlaams Blok een voorstander is van absolute vrije meningsuiting, ze toch niet de mening kunnen respecteren van bijvoorbeeld radicale islamitische geestelijken. Of geldt vrije meningsuiting alleen voor het “eigen volk”?
U zult wel merken dat een absolute vrije meningsuiting tot nefaste gevolgen kan leiden.

Eveneens is het zeer grappig dat juist Vlaams Blok zich baseert op de vrije meningsuiting. Iedereen weet wel dat dissidente figuren binnen het Blok monddood worden gemaakt. Bovendien blijkt uit een studie dat het Vlaams Blok, in vergelijking met andere Vlaamse partijen de minst interne democratische is. Met dit laatste wordt bedoelt, dat leden en militanten weinig te zeggen hebben binnen de partij.

Tenslotte heb ik de indruk dat het Vlaams Blok de perceptie creëert dat ze louter veroordeeld zijn omwille van het feit dat ze het probleem van de criminele vreemdelingen hebben aangekaart. Dit is natuurlijk veel te simplistisch uitgedrukt en nuancering is daarbij nodig.
Wat vele mensen niet weten is dat het Vlaams Blok, naast een zero tolerantie beleid, ook andere voorstellen heeft die minder “koosjer” zijn, bijvoorbeeld:
1. “… Het Vlaams Blok pleit voor de oprichting van een apart onderwijsnet voor islamitische vreemdelingen. Via dit apart onderwijsnet moeten de vreemdelingen van de 2de en 3de generatie voorbereid worden op de begeleide terugkeer naar hun landen van herkomst.”

Eigen becommentariëring: hoewel vele mensen denken dat het AEL de eerste vereniging was die voor het islamonderwijs pleitte, was het Vlaams Blok veel vroeger al een voorstander ervan (wel met een ander doel dan het AEL. Bovendien aparte scholen doet me denken aan rassenscheiding e.d.m.

2. “Verkrachten: is in een multiculturele samenleving de intiemste vorm van integratie. Door domme en ouderwetse Vlamingen onbegrepen vorm van interraciale fysieke communicatie”

Eigen becommentariëring: verkrachtingen worden hier gekoppeld aan multiculturele samenleving en integratie. Dit gaat men verstand toch ten boven.

3. “Natuurlijk is een terugkeerbeleid mogelijk. Een groot deel van de vreemdelingen voelen zich nog altijd in de eerste plaats Turk of Marokkaan, ook al hebben ze een Belgisch paspoort. Ze blijven hier louter om economische redenen. Als men hier de geldkraan toedraait, of een terugkeer aantrekkelijk maakt, zullen veel vreemdelingen naar hun land terugkeren.”
Eigen becommentariëring: hiermee wordt bevestigd dat ook allochtonen met een Belgische nationaliteit niet “veilig” zijn. De kans dat Nieuwe Belgen van de tweede en derde generatie vrijwillig vertrekken zal zeer miniem zijn. Daarom dat het Vlaams Blok ook heeft over de “geldkraan toedraaien”. Aldus wordt hier een onderscheid gemaakt louter op huidskleur.

Voorts kan ik nog talloze voorbeelden geven. Hoogstwaarschijnlijk zal ik niemand hebben kunnen overtuigen. Dit arrest heeft zeker niet tot doel gehad om mee de 800.000 kiezers van het Vlaams blok te veroordelen. De gemiddelde Vlaming is altijd zeer tolerant geweest, maar spijtig genoeg kennen de meeste mensen niet alle standpunten van het Blok.
Totslot raad ik iedereen eens aan om het arrest eens door te nemen (het deel van de stavingstukken is het interessantste) en dan er eens kritisch erover te reflecteren.
moon is offline  
Oud 25 april 2004, 22:21   #2
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is toch zeer opvallend dat hoewel het Vlaams Blok een voorstander is van absolute vrije meningsuiting, ze toch niet de mening kunnen respecteren van bijvoorbeeld radicale islamitische geestelijken. Of geldt vrije meningsuiting alleen voor het “eigen volk”?
U zult wel merken dat een absolute vrije meningsuiting tot nefaste gevolgen kan leiden.
Wat bedoel je? 'n Imam die preekt dat 'n man zijn vrouw mag slaan? Het Vlaams blok heeft nooit gezegd dat je je medemens mag slaan!

Of bedoel je misschien 'n imam die oproept om homo's te vermoorden, zoals in Nederland? Het Vlaams blok heeft nooit opgeroepen om iemand te vermoorden.

Of bedoel je 'n imam die Osama Bin Laden prijst? De nabestaanden van de slachtoffers van 11 september zullen het graag horen!

Of bedoel je de moslimjongeren die in West-Europa (in Nederland alleszins wel) geronseld worden voor de jihad?

Even je geheugen testen. Herinner jij je nog wat er op 11 maart 2004 gebeurd is?
Stefanie is offline  
Oud 25 april 2004, 22:26   #3
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Wat bedoel je? 'n Imam die preekt dat 'n man zijn vrouw mag slaan? Het Vlaams blok heeft nooit gezegd dat je je medemens mag slaan!

Of bedoel je misschien 'n imam die oproept om homo's te vermoorden, zoals in Nederland? Het Vlaams blok heeft nooit opgeroepen om iemand te vermoorden.

Of bedoel je 'n imam die Osama Bin Laden prijst? De nabestaanden van de slachtoffers van 11 september zullen het graag horen!

Of bedoel je de moslimjongeren die in West-Europa (in Nederland alleszins wel) geronseld worden voor de jihad?

Even je geheugen testen. Herinner jij je nog wat er op 11 maart 2004 gebeurd is?
Steffie, niet van onderwerp veranderen, het gaat hier over het Blok !
(wat niet wil zeggen dat er geen andere bewegingen zijn zijn die onder de loupe gehouden moeten worden)
jules is offline  
Oud 25 april 2004, 22:47   #4
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
(wat niet wil zeggen dat er geen andere bewegingen zijn zijn die onder de loupe gehouden moeten worden)
Toch niet. Punt is dat we dat knuffelbeleid zomaar moeten slikken. We mogen er geen kritiek op geven, of toch niet systematisch. Als je één keer iets over het knuffelbeleid zegt, dan vergeten ze dat en vegen ze dat onder de mat. En systematisch mag niet. Dat gaat dus wel degelijk over vrije meningsuiting. De voorbeelden die ik gaf zijn aanszetten tot geweld. Wanneer heeft het Vlaams blok dat gedaan? Zeg mij eens? En leg mij eens uit hoe je nu op een WETTIGE manier kritiek mag uiten op het vreemdelingenbeleid?
Stefanie is offline  
Oud 25 april 2004, 22:53   #5
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toch niet. Punt is dat we dat knuffelbeleid zomaar moeten slikken. We mogen er geen kritiek op geven, of toch niet systematisch. Als je één keer iets over het knuffelbeleid zegt, dan vergeten ze dat en vegen ze dat onder de mat. En systematisch mag niet. Dat gaat dus wel degelijk over vrije meningsuiting. De voorbeelden die ik gaf zijn aanszetten tot geweld. Wanneer heeft het Vlaams blok dat gedaan? Zeg mij eens? En leg mij eens uit hoe je nu op een WETTIGE manier kritiek mag uiten op het vreemdelingenbeleid?
het vonnis maakt het wel degelijk mogelijk te zeggen dat de criminaliteit bij vreemdelingen hoger is. Het blok is veroordeeld omdat het géén onderscheid maakt, en ALLE vreemdelingen aanvaalt. Dat is een groot verschil.

De criminaliteitsproblematiek kan het Blok overigens geen bal schelen. In de parlementaire commissie "zware criminaliteit" blonk het blok uit in ... afwezigheid ! (nogal straf, niet ?)
jules is offline  
Oud 25 april 2004, 22:54   #6
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moon
Bovendien is het noodzakelijk in een democratische samenleving dat er geen sprake kan zijn van een absolute vrijheid van meningsuiting. Dit laatste heeft tot gevolg dat verenigingen/personen d.m.v. hun mening mogen aanzetten tot discriminatie en haat tegen vrouwen/holebi’s/…
Is het dit wat we willen? Ik denk van niet.
En ik denk dat het merendeel van de bevolking je daarin steunt, waarin volgens mij het merendeel van de bevolking je niet in steunt is het uitsluiten van een minderheid (in casu VB) om hun mening te mogen zeggen!!!!

Dat is geen acceptabele manier om je doel te bereiken maar even erg want je sluit zelf een minderheid uit! Ik wil ook niet leven in een samenleving waarin mensen die op het VB willen stemmen, dat niet mogen. Ik wil niet leven in een samenleving waarin een rechtbank bepaalt wie wat mag zeggen en waar! Dat is even erg voor mij als in een samenleving te leven waar homo's beduidend minder rechten dan anderen zouden hebben voor jou is!

Besef je dan niet dat je zelf andere mensen aandoet wat je net probeert te voorkomen? 1 op 5 van de mensen die jij op straat tegenkomt, daartegen heb jij nu gezegd 'jouw mening telt niet alleen, ze is slecht en verwerpelijk en VERBODEN'

En die VERBODEN, daar ga je te ver!
Rr00ttt is offline  
Oud 25 april 2004, 23:01   #7
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
Citaat:

het vonnis maakt het wel degelijk mogelijk te zeggen dat de criminaliteit bij vreemdelingen hoger is. Het blok is veroordeeld omdat het géén onderscheid maakt, en ALLE vreemdelingen aanvaalt. Dat is een groot verschil.

De criminaliteitsproblematiek kan het Blok overigens geen bal schelen. In de parlementaire commissie "zware criminaliteit" blonk het blok uit in ... afwezigheid ! (nogal straf, niet ?)
Dit is helemaal geen bevredigend antwoord. Mogen we dan van u iets zeggen over de OORZAKEN van de criminaliteit bij allochtone jongeren? Mogen we nog zeggen dat die jongeren anti-Westers zijn? Dat veel allochtonen zich weigeren te integreren en aan te passen? En dat meer dan één keer? Trouwens, het Vlaams blok heeft meermaals gezegd dat Hirsi Ali Ayaan goed bezig is en zijn het zowat volledig met haar eens. En zij is nog altijd allochtoon en heeft een zwarte huid. Het klopt dus gewoon niet dat het Vlaams blok alle vreemdelingen over één kam scheert.
Stefanie is offline  
Oud 25 april 2004, 23:07   #8
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dit is helemaal geen bevredigend antwoord. Mogen we dan van u iets zeggen over de OORZAKEN van de criminaliteit bij allochtone jongeren? Mogen we nog zeggen dat die jongeren anti-Westers zijn? Dat veel allochtonen zich weigeren te integreren en aan te passen? En dat meer dan één keer? Trouwens, het Vlaams blok heeft meermaals gezegd dat Hirsi Ali Ayaan goed bezig is en zijn het zowat volledig met haar eens. En zij is nog altijd allochtoon en heeft een zwarte huid. Het klopt dus gewoon niet dat het Vlaams blok alle vreemdelingen over één kam scheert.
Dat mag je volgens het vonnis nog steeds allemaal zeggen ...
Heb jij dat vonnis eigenlijk wel gelezen ????????????
Moet je vooral eens doen. Er wordt daarin duidelijk en helder aangetoond dat het blok wél alle vreemdelingen over dezelfde kam scheert ...
jules is offline  
Oud 26 april 2004, 00:17   #9
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Moon

Ik kan niet volgen. Ofwel is het Blok verkeerd, ofwel is het Blok niet verkeerd.
Zeggen dat het Blok verkeerd is maar dat dat niet op de kiezers slaat is natuurlijk dikke zever.

En leg mij ook eens uit hoe iemand die niets kan doen (cordon sanitaire) iets kan verkeerd doen.

Het Blok heeft nog niets anders gedaan dan uitspraken gepubliceerd.
Uitspraken veroordelen en dan komen zeggen dat er vrijheid van mening is lijkt mij niet bepaald het toppunt van intelligentie.
Oud 26 april 2004, 08:51   #10
khaled
Schepen

Standaard

@moon
Citaat:
1 stem voor elke stemgerechtigde man/vrouw, …
Dat in België deze stemmen een ander gewicht hebben afhankelijk uit welk landsdeel ze komen (wat NIET de schuld is van het Blok) dat vergeet je gemakshalve.
Citaat:
dat er geen sprake kan zijn van een absolute vrijheid van meningsuiting.
INDIVIDUEN moeten absolute vrijheid van meningsuiting hebben. Zodra ze zich bewust groeperen veranderd de zaak.'radicale islamitische geestelijken' zijn geen individuen maar staan voor een groep.
Citaat:
Iedereen weet wel dat dissidente figuren binnen het Blok monddood worden gemaakt.
'Idereen weet ..' is stigmatiserend en kan leiden tot vervolging. Ik weet bvb. niet waar je het over hebt, dus graag een woordje uitleg.
Citaat:
Bovendien blijkt uit een studie dat het Vlaams Blok, in vergelijking met andere Vlaamse partijen de minst interne democratische is.
Graag een referentie. 'k Zie trouwens niet in wat dit met het arrest te maken heeft. Gooi al je frustraties maar in de groep.
Citaat:
Het Vlaams Blok pleit voor de oprichting van een apart onderwijsnet voor islamitische vreemdelingen. Via dit apart onderwijsnet moeten de vreemdelingen van de 2de en 3de generatie voorbereid worden op de begeleide terugkeer naar hun landen van herkomst.”
En waar precies zit het rascisme in dit voorstel ? De islamieten zijn in deze zelf vragende partij...
Citaat:
“Verkrachten: is in een multiculturele samenleving de intiemste vorm van integratie. Door domme en ouderwetse Vlamingen onbegrepen vorm van interraciale fysieke communicatie”
Dat aankaarten van samenlevingsproblemen op een 'ludieke' wijze jouw verstand te boven gaat is niet de schuld van het Blok, verzuurde ajuin.
Citaat:
hiermee wordt bevestigd dat ook allochtonen met een Belgische nationaliteit niet “veilig” zijn.
't Zou er nog moeten aan ontbreken dat mensen als Abou, die op misleidende wijze de Belgische nationaliteit verkregen heeft zich tot het einde der tijden Belg mag noemen. Belgische nationaliteit is trouwens voorbijgestreeft. Enkel de Vlaamse is voor mij nog van belang.
Er wordt ten andere NERGENS iemand GEDWONGEN.
Citaat:
Voorts kan ik nog talloze voorbeelden geven.
Zeker doen, misschien ga je nog zelf inzien dat het allemaal niet zo erg is.
Citaat:
maar spijtig genoeg kennen de meeste mensen niet alle standpunten van het Blok.
Wat een linkse arrogantie. Mensen zijn domme kloten, toch zeker de Vlaams Blok stemmers. Hou op met jezelf belachelijk te maken. Weet jij eigenlijk wel wat de standpunten van het blok zijn ? Ooit gehoord van Vlaamse Onafhankelijkheid ? Man/vrouw aan de haard premie ? Meer veiligheid op straat ? Of ben je blijven steken bij de migranten ?
Citaat:
en dan er eens kritisch erover te reflecteren.
Goed dan, een kritische reflectie. Zowat alles in dit arrest verwijst naar publicaties. Dit ganse proeces moet nietig verklaard worden want persmisdrijven moeten voor een volksjury verschijnen.
Nu jij.
...Surprise and fear...fear and surprise.... Our two weapons are fear and surprise...and ruthless efficiency.... Our three weapons are fear, and surprise, and ruthless efficiency...and an almost fanatical devotion to the Pope.... Our four...no...
http://orangecow.org/pythonet/the-sp...quisition.html
khaled is offline  
Oud 26 april 2004, 21:15   #11
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat mag je volgens het vonnis nog steeds allemaal zeggen ...
Heb jij dat vonnis eigenlijk wel gelezen ????????????
Moet je vooral eens doen. Er wordt daarin duidelijk en helder aangetoond dat het blok wél alle vreemdelingen over dezelfde kam scheert ...
Heb jij mijn bericht hier wel gelezen????????????????????? Moet je vooral eens doen indien je het niet kan laten om te reageren. Je reageert dus n�*�*st de kwestie. En je liegt. Je liegt dat je zwart ziet. Het Vlaams blok prijst Hirsi Ali Ayaan. Het is dus een grove leugen en laster dat het Vlaams blok alle vreemdelingen over dezelfde kam scheert. Je liegt gewoon. Ik heb het op de webstek van het Vlaams blok met m'n eigen ogen gezien. Enne... Gij die het toch zo goed weet. Mogen we nu nog zeggen dat de Islam onverenigbaar is met onze Westerse cultuur? Mag dat nog? Ah, wat voor zin heeft het dat ik het vraag? Je liegt er toch maar op los.
Stefanie is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be