![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Britse sociale organisaties en advocatenbureaus melden een scherpe toename van het aantal klachten over discriminatie van zwangere en pas bevallen vrouwen. Ze worden als eerste ontslagen, weggepest met moeilijke uren of gediskwalificeerd bij sollicitaties.
In België is er sinds vorig jaar eveneens een stijging, meldt het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen, al is de trend moeilijker te onderscheiden, onder meer door de versnipperde melding van klachten. Europa werkt aan een betere bescherming van zwangere vrouwen: 'Vrouwen hebben aan het eind van hun moederschapsrust recht om het werk te hervatten aan equivalente werkvoorwaarden', staat in een Europees wetsvoorstel voor een betere bescherming van zwangere vrouwen en moeders. Ik stel mij de vraag of dergelijk wetsvoorstel niet zal leiden tot nog meer discriminatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() gelijke rechten voor de producenten van nieuwe consumenten !!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Da's toch al jaren zo dat de zwangere, werkende vrouw wordt gediscrimineerd?
Maar de minste luierende boerkatrut wordt langs alle kanten geholpen en begeleid.. Dada Belzjiek, dada.. Tot nooit meer.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da's nieuw. Voor mij toch. In welke zin zou op het vlak van werk draagsters van een boerka, tegenover zwangere vrouwen, meer zekerheid hebben ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() Citaat:
ze hebben hier weeral wat binnengesmeten zenne
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het pesten van zwangere vrouwen een vorm van populatiecontrole misschien?
Importeert men liever inwoners, dan er zelf te 'produceren'? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou een werkgever moeten opdraaien voor een toestand die in 99% van de gevallen volledig vrijwillig is gekozen door de werknemer?
Ik blijf bij mijn standpunt, als ik werkgever zou zijn, zal ik nooit een zwangere vrouw kunnen discrimineren. Ik zou gewoon geen vrouw in de vruchtbare faze van haar leven aanwerven.
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() zwangerschap en kinderen, 2 woorden die werkgevers nog altijd niet graag horen.
jonge koppels hebben het tegenwoordig zeer moeilijk, niet alleen zijn de onkosten voor het dagelijks leven torenhoog en kost een eigen woning een fortuin en moeten jonge koppels met 2 gaan werken om rond te komen en komt daarbij dat kinderen krijgen ook nog gevaarlijk kan zijn inzake job zekerheid en stabiliteit. Het grootste probleem in onze samenleving is dat we met 2 moeten gaan werken om een fatsoenlijk normaal leven te kunnen hebben zonder al te veel luxe ofwel moet je als man of vrouw 3000 euro netto per maand verdienen. dus vele mama's en papa's moeten gaan werken dus tijd voor een degelijke opvoeding is er gewoonweg niet. werkgevers zien hun vrouwelijk personeel niet graag zwanger worden of houden helemaal niet van kinderen. We hebben wetten die onze vrouwen beschermen tegen misbruiken maar deze wetten worden nog te dikwijls omzeild en met legale praktijken worden zwangere vrouwen of vrouwen die kinderen willen krijgen of hebben ontslagen. dit kan dus niet en er moeten buiten bescherming van vrouwen ook serieuse boetes komen voor werkgevers/bedrijven die zich schuldig maken aan deze feiten |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voila. Mijn inziens krijgt wie zich het meest beklaagt, ook eerst het deksel op de neus. Mannen worden niet zwanger. En de werkgever betaalt wij hij wil.
Laatst gewijzigd door Rudy : 11 augustus 2009 om 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't alleen dat ik als potentieële werkgever niet geïnteresseerd ben in een hoop tijd te investeren in een werknemer, die dan doodleuk voor een paar jaar verdwijnt, omdat de kookwekker der zwangerschap afloopt. Ik weet dat een werkgever geen zaken heeft met het leven van een werknemer in zijn prive tijd, maar het is zo moeilijk een zwangerschap achter te laten vooraleer de werktijd begint.
![]() |
![]() |
#13 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik hoorde net dat een van de problemen is dat de werkgever de bevallen werknemer uurroosters geeft die geen rekening houden met haar moeder-zijn. Wat men vergeet te vermelden is dat in de meeste gevallen de collega's mogen opdraaien voor de kinderwens van sommigen.
Op mijn vorige job was ik een van de weinige mannelijke werknemers (tussen iets meer dan 40, overwegend jonge vrouwen) en daar vonden de moedertjes het bijzonder vanzelfsprekend dat de vrouwen zonder kinderen en de mannen hun uurroosters en taken aanpasten aan de moeders. Dat is voor mij eveneens een vorm van discriminatie. Er werd iemand zwanger: zwangerschapsverlof en als je geluk had werd de zwangere vrouw vervangen door een totaal onervaren interim, die dan - eens z/hij ingewerkt was - ook weer gelijk mocht opkrassen als de nieuwe mama besloot terug te komen. Met wat pech mocht de rest gewoon het werk overnemen. Er ging geen dag voorbij of iemand kwam wel te laat of helemaal niet want 'de kleine is ziek', 'de baby heeft de hele nacht geweend', 'de kleine si, de kleine la'. Uiteraard bleef het werk niet liggen, dus konden de niet-voortplanters overuren draaien. Vakantieperiodes: de mama's kregen uiteraard voorrang bij de keuze van alle vrije dagen en vakanties. Kortom, werknemers zonder kinderen werden daar constant gediscrimineerd, wat zorgde voor heel wat onvrede binnen het bedrijf (vooral vanwege die vrouwen zonder kinderen). Dan zwijg ik nog over de foeilelijke tekeningen die overal in het kantoor hingen van de 'getalenteerde koters' (dat zijn geen handen, dat zijn harken!!), de foto's van lelijke baby's op de bureaus, de screensavers en de eindeloze spannende verhalen over hoe de kleine gekakt/gepist/geboerd/gekropen/gebrabbeld had. Het zal wel niet overal zo zijn (en ik moet eerlijk bekennen dat er ook moeders waren die hun werk en hun privé gescheiden hielden, hoewel een minderheid), maar ik begrijp werkgevers die al dat gedoe willen vermijden. Spijtig genoeg denken veel vrouwen dat geen pil nemen of geen condoom gebruiken een prestatie is waarvoor de hele wereld maar moet ophouden met draaien. Dat mag natuurlijk, maar anderen hoeven daar geen rekening mee te houden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat is wat de overheid doet.
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Dat jij hier wat zielig deed omdat dat je werknemers had moeten ontslaan ,was gewoon om wat politiek correct over te komen?
![]()
![]() |
#17 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het leuk vinden is een andere zaak. Als je geen mensen KAN ontslaan zit je als manager niet op je plaats. Als je er plezier in hebt, zit je ook niet op je plaats.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Worden zwangere mannen beter behandeld ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |