Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2009, 00:19   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Turken speelden cruciale rol bij onafhankelijkheid Nederlanden

http://turksnl.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=19200

Ik raad je aan om alle berichten te lezen. Het is een zeer interessant stuk.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 00:24   #2
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

De Ottomaanse Turken hadden actief meegevochten aan de zijde van de Nederlanders. De Turken erkenden Nederland 44 jaar voordat het tweede land Nederland erkende. Verschillende Nederlandse dorpen werden naar de Turken vernoemd en Turkse symbolen verschenen op Nederlandse stadswapens.
Oud 3 september 2009, 00:57   #3
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Lang leve de Nederlands-Turkse vriendschapsbanden. Onze vriendschap is 405 jaar lang onafgebroken geweest en moge deze vriendschap nog vele honderden jaren duren. Turkije is het land waar Nederland het langst diplomatieke betrekkingen mee heeft. Interessant om te weten.
Oud 3 september 2009, 10:31   #4
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Interessant stuk. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat de Osmanen in de Middellandse Zee een grote druk op de Spanjaarden hebben gezet ... maar toch viel mij al meteen een fout op: de Turkse vloot werd bij Leparanto (niet zeker of ik de juiste spelling heb!) door de Spaanse vloot verslagen.

Ten tweede: Osmaanse zeelui in Nederland waren nooit zo groot in getal om actief als een legeronderdeel mee te vechten, hoewel ze duidelijk wel lef toonden bij het enteren van Spaanse schepen. Dit mag dan ook niet worden ontkent.

Toch vind ik de waarde van dit artikel maar twijfelachtig. Ondanks grote steun van de Turken, hebben we denk ik toch meer gehad aan onze eigen vindingrijkheid en de mogelijkheid om vernieuwend militair te denken (iets wat veel Europese landen pas na ons voorbeeld gingen doen)

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 14:52   #5
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Ter info:
De slag bij Lepanto, 7 October 1571
Remember Lepanto!
The clash that was to come would be the largest naval engagement since the Battle of Actium in 30 B.C.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 16:27   #6
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

leve Jan Sobieski !
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 21:07   #7
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Interessant stuk. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat de Osmanen in de Middellandse Zee een grote druk op de Spanjaarden hebben gezet ... maar toch viel mij al meteen een fout op: de Turkse vloot werd bij Leparanto (niet zeker of ik de juiste spelling heb!) door de Spaanse vloot verslagen.

Ten tweede: Osmaanse zeelui in Nederland waren nooit zo groot in getal om actief als een legeronderdeel mee te vechten, hoewel ze duidelijk wel lef toonden bij het enteren van Spaanse schepen. Dit mag dan ook niet worden ontkent.

Toch vind ik de waarde van dit artikel maar twijfelachtig. Ondanks grote steun van de Turken, hebben we denk ik toch meer gehad aan onze eigen vindingrijkheid en de mogelijkheid om vernieuwend militair te denken (iets wat veel Europese landen pas na ons voorbeeld gingen doen)
De slag bij Lapento vond in het jaar 1571 plaats. De Ottomanen streden niet alleen tegen Spanje, ook tegen het Vaticaan en andere mogendheden. Daarvoor en daarna zijn er nog veel zeeslagen geweest. Heb jij weleens van de Turkse admiraal Barbarossa Hayruttin Pasa (roodbaard) gehoord?

Vergeet niet dat de Turken de ENIGEN waren in Europa die de Nederlandse onafhankelijkheid steunden. Turkije was toen in de woorden van koningen Beatrix "de grootste der Europese mogendheden". Het Ottomaanse rijk was toen wat Amerika nu is. Dat zal zeker een grote invloed hebben gehad. Dat de Turken de Spanjaarden in de Middellandse zee bezig hielden zal ook een grote rol gespeeld hebben.
Oud 3 september 2009, 21:08   #8
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
leve Jan Sobieski !
We danken de Nederlandse onafhankelijkheid aan de Ottomanen. We mogen toch wel een beetje dankbaar zijn

Leve Nederlandse en Turkse vriendschap
Oud 3 september 2009, 21:14   #9
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander
De slag bij Lapento vond in het jaar 1571 plaats.
Mannen, het is Lepanto!
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 21:52   #10
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Mannen, het is Lepanto!
Oud 3 september 2009, 23:33   #11
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
We danken de Nederlandse onafhankelijkheid aan de Ottomanen. We mogen toch wel een beetje dankbaar zijn

Leve Nederlandse en Turkse vriendschap
en we danken Jan Sobieski om de islam te stoppen aan de poorten van Wenen !
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 23:50   #12
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Nu verwacht is van ons land dat we Turkije steunen in de Armeense kwestie en Cyprus kwestie.
Oud 4 september 2009, 06:57   #13
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Hahahahhaha...........

De Hollanders en de Turken: broeders!!!!
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2009, 10:36   #14
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://turksnl.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=19200

Ik raad je aan om alle berichten te lezen. Het is een zeer interessant stuk.
Enkele bemerkingen:

1.) De fameuze slogan 'Liever Turks dan Paaps' getuigt niet meteen van enige appreciatie van het Ottomaanse Rijk, integendeel. Wat hij wel aangaf, was dat de Spanjaarden nóg slechter waren dan de Turken, dat het beter was onder een heidens bewind te staan, dan onder een ketters. In een tijd waarin de Turken nog aanzien werden als het grootste gevaar voor Europa, als de ontkenning van het christendom, is dat propaganda die kan tellen.

2.) Hoewel het Ottomaanse Rijk de Staten-Generaal zeer snel erkende, werd er geen actieve steun verleend. De reden waarom de sultan de Republiek erkende, was simpel: hij was al decennia in oorlog met de Spaanse kroon en elke vijand van de Habsburgers was zijn vriend. Hij was erbij gebaat om de krachten van zijn vijanden te verdelen (vandaar de erkenning), maar verder dan dat ging het niet. Om net dezelfde redenen steunden Frankrijk en Engeland de jonge Republiek en hun steun was veel effectiever. De verwevenheid van de Nederlandse opstand in de ruimere Spaanse wereldpolitiek -en dus ook de relatie met het Ottomaanse Rijk- is in die mate van belang dat de Nederlanden in feite marginaal waren binnen deze internationale politiek. De Nederlanden kregen pas de volle aandacht wanneer er geen dringender kwesties waren elders: waren er problemen in pakweg Italië of de oostelijke Middellandse Zee, dan ging daar de eerste aandacht naar uit - en dus ook geld, en pas daarna volgden de Nederlanden. Zoals de bekende historicus Geoffrey Parker vrij overtuigend heeft aangetoond, hebben de Staten-Generaal op cruciale momenten van deze internationale verwikkelingen kunnen profiteren en is het succes van de Opstand voor een belangrijk deel daaraan te danken. Een mooi voorbeeld daarvan is Alexander Farnese, die de opdracht kreeg zijn reconquista van de Nederlanden te staken (hij zat al voorbij Nijmegen en Groningen was nog in koninklijke handen) en zijn troepen Frankrijk te laten binnenvallen toen er daarmee oorlog uitbrak.

3.) Het Ottomaanse Rijk vergelijken met de VS van vandaag is erg optimistisch. Zeker, in de zestiende eeuw was het een grootmacht waarmee rekening diende gehouden te worden, maar in de ruimere Europese politiek redelijk marginaal. Het was bv. pas na hun 'Europese' nederlaag in 1648 dat de Habsburgse keizer interesse begon te krijgen in het terugrollen van de Ottomaanse macht - een politiek die in 1914 nog niet van tafel verdwenen was (al waren de omstandigheden wel gewijzigd).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 17:29   #15
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Mannen, het is Lepanto!
Ja ik kon er zo snel even niet opkomen ik weet ... maarja dat krijg je bij zulke namen haha

Oud 5 september 2009, 17:31   #16
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Nu verwacht is van ons land dat we Turkije steunen in de Armeense kwestie en Cyprus kwestie.
DEAL!!!

Ik steun de Turken volledig en helemaal als ze Noord-Cyprus netjes teruggeven aan de Cypriotische republiek (natuurlijk mét autonomie voor de Turkse minderheid!) en de Armeense genocide erkennen - op voorwaarde dat ook Armenië stappen onderneemt om de oorlogsmisdaden tegen Turken te accepteren. Pas dan kunnen we verder met zn allen.

Oud 5 september 2009, 17:32   #17
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
en we danken Jan Sobieski om de islam te stoppen aan de poorten van Wenen !
Zeker weten dat we dat doen

Oud 5 september 2009, 18:22   #18
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Of het 100% correct is kan ik echt niet beoordelen (Turkse Nederlander's posts zijn altijd met een korrel zout te nemen), maar het verbaast me niet. Het Ottomaanse Rijk en Nederland hadden om te beginnen een belangrijke gemeenschappelijke tegenstander: de Habsburgers.
Er zouden redelijk wat contacten geweest zijn, en de woorden "tulp" en "tulband" zouden daar onder andere het resultaat van zijn (hoewel de Turken die termen dan zelf weer van het Perzisch overgenomen hebben...)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be