Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2004, 08:21   #1
Zorro
Burger

Zorro's schermafbeelding

Standaard

Uw mening over Het Vlaams Blok Proces
Schande, dictatuur, Bananenrepubliek, politiek proces, einde vrije meningsuiting, deze termen komen het meest voor in de ruim driehonderd reacties die we kregen naar aanleiding van onze online Vlaams Blok enquête. Het merendeel van onze bezoekers is ervan overtuigd dat niet de huidige regering maar wel Het Vlaams Blok als winnaar uit dit proces komt. Natuurlijk zijn er ook mensen die de uitspraak van de Gentse rechter verdedigen.

In de meeste reacties komt de term vrije meningsuiting voor. “Iedereen heeft recht om zijn mening te uiten, en niemand zou daarvoor bestraft mogen worden”, is een uitspraak die heel vaak terugkomt. Maar het ongenoegen van de mensen zit blijkbaar veel dieper. “Voor de doorsnee Vlaming gelden er nog 3 regels: werken (als men dat geluk heeft tenminste), torenhoge belastingen betalen, en vooral ... zwijgen”, lezen we in een van de vele mails. En met dergelijk gedachtegoed staat deze lezer niet alleen.
Ook niet Vlaams Blok aanhangers klagen de uitspraak van het Gentse gerecht aan zoals blijkt uit deze reactie: “Ik ben zelf absoluut geen voorstander van het Vlaams Blok, maar toch vind ik dat deze partij zeker moet kunnen deelnemen aan de verkiezingen. De andere partijen noemen het Blok een niet-democratische partij. Wel, dan leven we dus met 800.000 niet democraten in dit raar landje”.

De trend van onze opiniepeiling is echter heel duidelijk: Frank Vanhecke en co zullen op 13 juni als grote overwinnaar uit de verkiezingen komen. “Bij de veroordeling van het Vlaams Blok is er maar één winnaar: Het Blok zelf. Zij alleen zullen van deze uitspraak profiteren op 13 juni , want nog meer mensen zullen voor het blok stemmen.”

Bovendien blijkt dat vele twijfelaars door deze uitspraak uit protest tegen de huidige partijen zullen stemmen. “Ik was geen Blok-stemmer maar op 13 juni dus wél, uit protest tegen de verwerpelijke praktijken van de andere partijen”, valt te lezen.

Een deel van de kiezers vindt ook dat de regeringspartijen mee voor het huidige succes gezorgd hebben van de extreemrechtse partij. “De enige correcte manier om Het Blok te bestrijden is door een goed beleid te voeren. Het systematisch negeren van een aantal pijnpunten - ook al is het Het Vlaams Blok dat de vinger op de wonde legt - kunnen we bezwaarlijk een voorbeeld van goed beleid noemen.” Het cordon sanitair kon ook bij weinig bezoekers van onze site op begrip rekenen. “Als men jaren het "cordon sanitair" hanteert tegen een partij, moet men niet verbaasd zijn dat deze partij blijft scoren. Belgen kiezen nu eenmaal voor de underdog.”

De Gentse rechter staat natuurlijk niet alleen met zijn uitspraak. “Iedereen moet de wetten naleven. Een Marokkaan, een Belg en dus ook het Vlaams Blok. Het Vlaams Blok wilde een correcte werking van het gerecht. En heeft het gisteren ook gekregen”, vindt een Antwerpenaar. Ook anderen volgen in de uitspraak van justitie: “Er is een wet op racisme en de rechter heeft met een heel uitgebreide motivering geoordeeld dat het Vlaams Blok die wet overtreden heeft. Hoort een partij die voor zero-tolerantie pleit, zich daar niet deemoedig bij neer te leggen? Janken dat het allemaal de schuld is van de andere politieke partijen is pure demagogie: in het middelbaar hoort iedereen geleerd te hebben dat de rechterlijke macht helemaal apart van wetgevende en uitvoerende handelt”, schrijft iemand.

Toch staat een besluit vast: de meerderheid van onze enquête-deelnemers vindt niet dat een partij moet beoordeeld worden door de rechtbank, maar wel door de kiezer. En dat zal de kiezer op 13 juni in de stemhokjes ongetwijfeld doen.
Zorro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 08:29   #2
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

De tendens is duidelijk en voor 1 keer, de eerste keer in mijn leven trouwens, hoop ik op verkiezingsavond in het kamp van de winnaars te staan.

En als men dan niet luistert naar de kiezer zal deze verkiezingsuitslag de voedingsbodem zijn van de volgende verkiezingsoverwinning van het Vlaams Blok zijn, of hoe ze op dat moment ook mogen heten.

Eigenlijk is het een typische Belgische situatie. De Walen hebben met alle middelen aangedrongen op vervolging van het Vlaams Blok. De Vlamingen laten zich echter niet de les voorschrijven door politiekers.
Die typisch Vlaamse mentaliteit (underdog partij kiezen) kennen de Walen niet. Die stemmen voor machtspartijen.

Die breuklijn, weeral, tussen Vlaanderen en Wallonie heeft ervoor gezorgd dat de Walen hun proces en veroordeling hebben gekregen en dat de Vlaamse kiezer deze veroordeling op hun beurt zal veroordelen.

Als de tendens die zich afspiegelt in de peiling van GVA en de opinies in HLN waarheid worden op verkiezingsdag.

Heb ik gewaarschuwd of heb ik gewaarschuwd ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 08:29   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch staat een besluit vast: de meerderheid van onze enquête-deelnemers vindt niet dat een partij moet beoordeeld worden door de rechtbank, maar wel door de kiezer. En dat zal de kiezer op 13 juni in de stemhokjes ongetwijfeld doen.
Dat blijkt nu al, ja.

En wat zal het Hof van Cassatie kort daarop doen?

België maakt zich klaar voor een hernieuwde uitgave van de Borms-verkiezing.

En het resultaat daarvan zal deze keer zijn???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be