Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2009, 06:47   #1
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard AEL: "Moslimscholen nog maar kwestie van tijd"

Citaat:
"Het AEL is van nature uit tegen segregatie, maar we stellen vast dat we op gebied van onderwijs niet anders kunnen. Zij die denken dat we het niet aankunnen, zijn mis. De plannen bestaan al langer en de bereidheid vanuit de gemeenschap neemt, mede door dit verbod, sterk toe. Als we erin slagen om in Antwerpen zestig tot zeventig moskeeën op eigen houtje draaiende te houden, moet een school ook wel lukken."
Citaat:
Volgens Hassoun heeft Vlaanderen hiermee een kans gemist om te tonen dat het wil gaan voor gelijkheid en een pluralistisch project. "Dan moet datzelfde Vlaanderen morgen ook niet komen mekkeren dat de moslimgemeenschap zelf onderwijs gaat organiseren, omdat diezelfde gemeenschap elders toch maar wordt uitgesloten". (belga/kh)
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...van-tijd.dhtml

Ik ben toch benieuwd naar de toekomst.

De vraag is hoe gelijk en pluralistisch deze islamitische scholen gaan zijn?

Gaan de hoofddoeken verplicht worden

Gaan onze linkse vlaamse blanke autochtone multiculturisten hun kinderen naar deze islamitische scholen sturen?

Gaan de vrouwelijke leerkrachten en studenten gelijk behandelt worden?

Gaan men openstaan voor andere culturen of godsdiensten?

Of gaat men hetzelfde doen als het katholieke onderwijs?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 06:55   #2
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
De vraag is hoe gelijk en pluralistisch deze islamitische scholen gaan zijn?
Als ze geld willen zullen ze met een heleboel beperkingen moeten rekening houden, nog maar te beginnen met de eindtermen.

Die beperkingen zijn er gekomen om de Katholieken te kloten, maar de wetteksten zijn neutraal en gelden voor al het gesubsidieerd vrij onderwijs.

Als ze alles zelf betalen kunnen ze ongeveer doen wat ze willen.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 07:01   #3
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Als ze geld willen zullen ze met een heleboel beperkingen moeten rekening houden, nog maar te beginnen met de eindtermen.

Die beperkingen zijn er gekomen om de Katholieken te kloten, maar de wetteksten zijn neutraal en gelden voor al het gesubsidieerd vrij onderwijs.

Akkoord maar vooral je laatste zin is om over na te denken. Als het laatste gebeurd en dus niet openstaan voor gelijkheid, pluralisme en diversiteit dan vraag ik me gewoon af waarom dat zedan in de eerste plaats hun kinderen naar gewone scholen stuurden met een tegenovergestelde visie.
Oud 12 september 2009, 07:06   #4
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Akkoord maar vooral je laatste zin is om over na te denken. Als het laatste gebeurd en dus niet openstaan voor gelijkheid, pluralisme en diversiteit dan vraag ik me gewoon af waarom dat zedan in de eerste plaats hun kinderen naar gewone scholen stuurden met een tegenovergestelde visie.
Omdat ze dachten op lange termijn het gemeenschapsonderwijs stapje bij stapje te kunnen omvormen tot Islamonderwijs, zonder dat het hun een bal ging kosten.
Oud 12 september 2009, 07:35   #5
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ze dachten op lange termijn het gemeenschapsonderwijs stapje bij stapje te kunnen omvormen tot Islamonderwijs, zonder dat het hun een bal ging kosten.
Heb je 'hen' allen dan één voor één gevraagd wat 'ze' dachten?

Of weet je het 'van horen zeggen'?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 07:54   #6
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Heb je 'hen' allen dan één voor één gevraagd wat 'ze' dachten?

Of weet je het 'van horen zeggen'?
Ik denk niet dat ze eerst in het geheim vergaderd hebben en een plan opgesteld hebben met een tijdslijn van verschillende stappen, neen.

Maar er is wel een organische evolutie geweest waarin het gemeenschapsonderwijs steeds maar "tegemoetkomingen" deed na verzoeken of eisen of kritiek of zelfs gewoon uit eigen beweging door eigen-cultuur-hatende-linksmensen.

En als je uiteindelijk zaken krijgt als "halal" voor iedereen:

http://gva.typepad.com/standpuntantw...vlees_op_.html

dan ben je dus al halfweg naar Islamonderwijs maskerend als gemeenschapsonderwijs.

Overigens vind ik dit een goede evolutie: de mensen die hun kinderen naar een gesubsidieerde school sturen hebben een financiëel voordeel en de integristen zullen extra geld betalen voor een minderwaardige opleiding die minder toekomstkansen biedt aan hun kinderen.
Oud 12 september 2009, 08:10   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zelfs als ze eigen onderwijs inrichten hebben zij zich te houden aan de eindtermen. Die zijn er immers ook voor mensen die thuisonderwijs geven.
En zelfs dan hebben zij rekening te houden met controles van onderwijsinspectie.

En als ze niet herkend zijn moeten ze al hun leerlingen regelmatig een examen voor de examencommissie laten afleggen.

Het is dus echt niet eenvoudig om een school in te richten volgens Islaamnormen, want zij moeten zich altijd houden aan de eindtermen.

Daarnaast zullen zij er rekening mee moeten houden, dat onderwijs nu de eerste stap heeft gezet naar het verbieden van hoofddoeken in alle openbare instellingen en zelfs op de straten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 08:10   #8
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat ze eerst in het geheim vergaderd hebben en een plan opgesteld hebben met een tijdslijn van verschillende stappen, neen.

Maar er is wel een organische evolutie geweest waarin het gemeenschapsonderwijs steeds maar "tegemoetkomingen" deed na verzoeken of eisen of kritiek of zelfs gewoon uit eigen beweging door eigen-cultuur-hatende-linksmensen.

En als je uiteindelijk zaken krijgt als "halal" voor iedereen:

http://gva.typepad.com/standpuntantw...vlees_op_.html

dan ben je dus al halfweg naar Islamonderwijs maskerend als gemeenschapsonderwijs.

Overigens vind ik dit een goede evolutie: de mensen die hun kinderen naar een gesubsidieerde school sturen hebben een financiëel voordeel en de integristen zullen extra geld betalen voor een minderwaardige opleiding die minder toekomstkansen biedt aan hun kinderen.
Er is niets dat mij kan garanderen dat de opleiding op een islamitische school werkelijk minderwaardig zal zijn.

Stel dat zo'n school kan rekenen op bijzonder gulle gevers in pakweg Saoedi-Arabië, onze geliefde bondgenoot in het Midden-Oosten.

Stel dat zo'n school beslist de allerbeste leerkrachten aan te trekken en die mensen lonen uit te betalen waar ze in de privé meer dan stikjaloers op zouden zijn?

Stel dat zo'n school dankzij de gulle gevers uit de stinkend-rijke oliestaten aan de Perzische Golf het allerbeste materiaal kan aanwenden in een schandalig comfortabele omgeving?

Stel dat zo'n school er op die manier in slaagt niet alleen moslim-leerlingen aan te trekken, maar ook leerlingen van allerlei andere gezindheden en overtuigingen?

Wat gaan 'we' dan doen?

Laatst gewijzigd door djimi : 12 september 2009 om 08:11.
Oud 12 september 2009, 08:13   #9
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel dat zo'n school kan rekenen op bijzonder gulle gevers in pakweg Saoedi-Arabië, onze geliefde bondgenoot in het Midden-Oosten.
Ik ben niet alwetend, maar ik vind het niet onredelijk om te veronderstellen dat hoe meer geld er van onze Saudi vrienden komt, hoe achterlijker het leerprogramma zal zijn.
Oud 12 september 2009, 08:15   #10
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel dat zo'n school beslist de allerbeste leerkrachten aan te trekken en die mensen lonen uit te betalen waar ze in de privé meer dan stikjaloers op zouden zijn?
Ik denk dat er veel eerder zal geselecteerd worden op correcte ideologie, en dat technische vaardigheden daaraan ondergeschikt zullen zijn.
Oud 12 september 2009, 08:18   #11
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

@Depth of Field:

een tegenstander onderschatten is de beste garantie op een nederlaag.

Oud 12 september 2009, 08:23   #12
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
@Depth of Field:

een tegenstander onderschatten is de beste garantie op een nederlaag.
Wel, overtuig mij, toon mij eens Saudi-gefinancierde scholen die geen achterlijke ideologie aanhangen die hierin resulteert:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/1874471.stm
Oud 12 september 2009, 08:29   #13
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is niets dat mij kan garanderen dat de opleiding op een islamitische school werkelijk minderwaardig zal zijn.
Tegenovergestelde is reeds waarheid gebleken.

Citaat:
Zie ik niet zo snel gebeuren aangezien ze dit ook niet echt doen in andere landen tenzij voor strenge islamitische scholen waar men bij wijze van spreken 90% islamonderricht heeft en 10% arabisch schrijven.

Citaat:
Zie ik niet zo snel gebeuren aangezien de lonen in het OO en VO ongeveer hetzelfde zijn. Daarbij bestaan er reeds privé-scholen waar de lonen hoger liggen.

Citaat:
Stel dat zo'n school dankzij de gulle gevers uit de stinkend-rijke oliestaten aan de Perzische Golf het allerbeste materiaal kan aanwenden in een schandalig comfortabele omgeving?
Zoals de islamitische school in Brussel.

http://comments.wordpress.com/2007/0...moslimmeisjes/

Die hebben zeer veel steun gekregen, namelijk noppes.

Citaat:
Stel dat zo'n school er op die manier in slaagt niet alleen moslim-leerlingen aan te trekken, maar ook leerlingen van allerlei andere gezindheden en overtuigingen?
Zoals de hevige bewonderaars van de diversiteit nu reeds hun kinderen sturen naar BLANKE scholen ipv "multiculturele" scholen.

Zie ik echt niet gebeuren en vooral niet als je ziet dat steeds meer blanke autochtone kinderen de scholen verlaten waar de diversiteit zeer groot is

Citaat:
Wat gaan 'we' dan doen?
Ik niets omdat ik geen probleem heb met islamitische scholen.

Laatst gewijzigd door Vorenus : 12 september 2009 om 08:30.
Oud 12 september 2009, 08:30   #14
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, overtuig mij, toon mij eens Saudi-gefinancierde scholen die geen achterlijke ideologie aanhangen die hierin resulteert:

Het is niet omdat ik er tot nu toe geen heb gevonden, dat ze er nooit kunnen komen, beste Depth of Field.

Begrijp me a.u.b. niet verkeerd: ik sta echt niet te popelen om zo'n achterlijke toestanden hier mee te mogen maken, hé.

Ik ga er echter niet zomaar van uit dat moslims die in het Westen opgroeiden en datzelfde Westen dus beter kennen dan ons misschien lief is zich als de eerste de beste idioot in de val zullen laten lokken.

Nogmaals: een tegenstander onderschatten is de beste garantie op een nederlaag.

Oud 12 september 2009, 08:58   #15
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat ik er tot nu toe geen heb gevonden, dat ze er nooit kunnen komen, beste Depth of Field.

Begrijp me a.u.b. niet verkeerd: ik sta echt niet te popelen om zo'n achterlijke toestanden hier mee te mogen maken, hé.

Ik ga er echter niet zomaar van uit dat moslims die in het Westen opgroeiden en datzelfde Westen dus beter kennen dan ons misschien lief is zich als de eerste de beste idioot in de val zullen laten lokken.

Ik kan maar afgaan op hetgeen ik zie hé.

En wat ik zie is een abject gebrek aan eender welke vorm van economisch of intellectueel dynamisme.
Oud 12 september 2009, 09:18   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wel Djimi, ik zal je een stap vooruit helpen.

De internationale scholen worden voor een groot deel bevolkt door rijke Arabische kinderen.
En het onderwijs niveau ligt daar redelijk hoog.
Die leerlingen behalen allemaal een toelating tot de beste Universiteiten van de wereld.

Het is dus helemaal niet ondenkbaar dat die mensen hun geld in Islamscholen in Europa en België, ook al sturen ze er hun eigen kinderen niet naar toe.

Beroepsscholen krijgen vaak geld en materieel van rijke industriëlen zonder dat die er hun eigen kinderen laten school lopen.

Ideologie ondersteunen is een andere motivatie dat deze rijke Arabieren kan motiveren om dergelijke scholen hier te helpen oprichten.
Het moet dus helemaal niet gaan om behoorlijk onderwijs voor kinderen te willen, het kan ook om hun eigen rijkdom te beschermen tegen andere gaan.

Tenslotte heeft ook hier de RKK enkel kunnen overheersen juist omdat ze de bevolking samen met de rijke arm en dom hield.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 09:48   #17
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ze alles zelf betalen, kunnen ze inderdaad doen wat ze willen, maar het afgeleverde diploma wordt dan niet erkend, geeft geen toegang tot hoger onderwijs en is bijgevolg waardeloos.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 09:55   #18
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

5 jaar in een madrassa de koran van buiten leren in een taal die je niet verstaat : zeer nuttig.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 10:01   #19
Polityfus
Banneling

Standaard

Laatst gewijzigd door Polityfus : 12 september 2009 om 10:03.
Polityfus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 10:21   #20
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Ongetwijfeld een stap in de goede richting!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be