Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2004, 23:16   #1
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

De kruispuntbank verzamelt de sociale gegevens van alle inwoners van België, die ingeschreven zijn in de RSZ. Men kan er zien of iemand tewerkgesteld is, of werkloos, of ziektegeld trekt etc.
Uitkeringsingsorganismen kunnen er nakijken of de aanvrager een andere bron van inkomen heeft.

Bij een eerste controle van slechts 15 dossiers in een sociaal centrum van het OCMW Antwerpen bleken er 11 steuntrekkers als werknemer actief te zijn!

Niet vragen of het Jantjes of Ahmeds zijn. Dan is het racisme!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 23:23   #2
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

IK heb destjds al vragen gesteld over die kruispuntbank en had er graag van geweten wat er over mij instond. Blijkt niet mogelijk !

Van een collega informaticus die iets met die kruispuntbank te maken had vernam ik dat ze zelf wel weten dat er nog tienduizenden fouten in zitten.
Er zijn zouden trouwens meer Belgen zijn dan gegevens in de kruispuntbank, dus kunnen ze er onmogelijk allemaal inzitten ? ? ? ? ?

Iemand betrouwbare info daarover ?
Oud 26 april 2004, 23:25   #3
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Allez, stillekesaan komt daar toch beweging in. Als dit leidt tot betere controle en terugdringen van het profitariaat, vind ik dit schitterend!

Nu nog een gelijkaardig sluitend systeem om fiscale fraudeurs aan te pakken en we zijn er bijna.

Tja, als het goed is mag het ook gezegd worden he.
Oud 26 april 2004, 23:42   #4
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Allez, stillekesaan komt daar toch beweging in. Als dit leidt tot betere controle en terugdringen van het profitariaat, vind ik dit schitterend!

Nu nog een gelijkaardig sluitend systeem om fiscale fraudeurs aan te pakken en we zijn er bijna.

Eindelijk positieve resultaten. Dat mag ook na meer dan 10 jaar !
Oud 26 april 2004, 23:47   #5
tabufferkwa
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
De kruispuntbank verzamelt de sociale gegevens van alle Belgen. Men kan er zien of iemand tewerkgesteld is, of werkloos, of ziektegeld trekt etc.
Uitkeringsingsorganismen kunnen er nakijken of de aanvrager een andere bron van inkomen heeft.

Bij een eerste controle van slechts 15 dossiers in een sociaal centrum van het OCMW Antwerpen bleken er 11 steuntrekkers als werknemer actief te zijn!

Niet vragen of het Jantjes of Ahmeds zijn. Dan is het racisme!
In mijn eigen gemeente vroeg ik ook of de man aan ket loket de kruisbankbank raadpleegt en hij lachtte mij in mijn gezicht uit. Nu weet ik ook waarom.
tabufferkwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 23:51   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Voor de fiscale fraudeurs is men volop bezig. Vanaf 1 juli is het bvb. niet meer mogelijk (allé in belgie toch niet) van naamloos koeponnetjes te gaan innen, kasbons te kopen... Vandaar het kleine succes van de eba.
Blijven natuurlijk de zelfstandigen, het zwartwerk... Daar zal wel wat meer nodig zijn dan een kruispuntbank, of loggings van bankrekeningen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 04:01   #7
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:

Voor de fiscale fraudeurs is men volop bezig. Vanaf 1 juli is het bvb. niet meer mogelijk (allé in belgie toch niet) van naamloos koeponnetjes te gaan innen, kasbons te kopen... Vandaar het kleine succes van de eba.
Blijven natuurlijk de zelfstandigen, het zwartwerk... Daar zal wel wat meer nodig zijn dan een kruispuntbank, of loggings van bankrekeningen.
Fiscale fraudeurs aanpakken ? de kleine visjes ja ! De couponnetjesknippers inderdaad ! En de grote haaien laat U verder zwemmen ?
Zwartwerk ? Moet inderdaad eens aangepakt worden ! Maar wie gaat het controleren ? Suggesties zijn welkom bij de bevoegde minister.
Een flink stuk zwartwerk wordt echter gepresteerd door illegalen. Hoe gaat U die in een controle opnemen?
Zelfstandigen aanpakken ? Dat is eerder contraproductief ! Er zijn in ons landje al te weinig zelfstandigen. Er zijn er zelfs minder dan werklozen. In vergelijking met het buitenland zouden we tussen de 250000 en de 400000 zelfstandigen erbij moeten hebben. Moet het probleem simplistisch zijn, zou je kunnen stellen dat je de werkloosheid oplost en de economie een forse duw geeft door al die werklozen een job te geven als zelfstandige. Spijtig genoeg zijn die werklozen er niet voor te vinden om 60 uur (en meer) per week te werken tegen nauwelijks meer dan een normaal loon en met verlies van hun sociaal statuut.
Oud 27 april 2004, 07:55   #8
X_MAN
Lokaal Raadslid

Stuur een bericht via Instant Messenger naar X_MAN
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tabufferkwa
In mijn eigen gemeente vroeg ik ook of de man aan ket loket de kruisbankbank raadpleegt en hij lachtte mij in mijn gezicht uit. Nu weet ik ook waarom.
aja je moest gezegd hebben KRUISPUNTENBANK , dan zou hij allicht minder gelachen hebben

----------------------------------

[size=2]PS : ik ben je aan het plagen hé [/size]

Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.
X_MAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 08:26   #9
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Fiscale fraudeurs aanpakken ? de kleine visjes ja ! De couponnetjesknippers inderdaad ! En de grote haaien laat U verder zwemmen ?
In de jacht naar de fiscale fraude zullen de couponnetjesknippers wel de gemakkelijkste slachtoffers zijn, doch door hun veelheid weer niet te verwaarlozen.
Citaat:
Zwartwerk ? Moet inderdaad eens aangepakt worden ! Maar wie gaat het controleren ? Suggesties zijn welkom bij de bevoegde minister.
Een flink stuk zwartwerk wordt echter gepresteerd door illegalen. Hoe gaat U die in een controle opnemen?
De vraag zal eerder aan de bevoegde minister moeten gesteld worden, waarom hij het probleem niet wil aanpakken.
Citaat:
Zelfstandigen aanpakken ? Dat is eerder contraproductief ! Er zijn in ons landje al te weinig zelfstandigen. Er zijn er zelfs minder dan werklozen. In vergelijking met het buitenland zouden we tussen de 250000 en de 400000 zelfstandigen erbij moeten hebben. Moet het probleem simplistisch zijn, zou je kunnen stellen dat je de werkloosheid oplost en de economie een forse duw geeft door al die werklozen een job te geven als zelfstandige. Spijtig genoeg zijn die werklozen er niet voor te vinden om 60 uur (en meer) per week te werken tegen nauwelijks meer dan een normaal loon en met verlies van hun sociaal statuut.
Dan moet men het systeem veranderen. Als men een systeem van sociale zekerheid en een belastingsstelstel op punt stelt, en er dan blijkt dat een bepaalde categorie maar kan overleven door permanent te frauderen. Dan is de oplossing niet, permanent frauderen, doch een aangepast systeem.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 08:49   #10
Gargamel
Banneling

Standaard

Voor velen zal dit waarschijnlijk een KRUISPIJNBANK worden
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be