![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Vijf jaar na de invoering van de elektronische factuur wordt slechts één procent van de facturen in ons land elektronisch verstuurd. Daarmee laten we met z’n allen een besparingspotentieel van 3,5 miljard links liggen. Voor de Belgian Task Force E-invoicing waarin alle werkgeversorganisaties en een aantal bedrijven vertegenwoordigd zijn, zijn deze cijfers niet mis te begrijpen. België moet niet wachten op een Europees akkoord om op zeer korte termijn voor een doorbraak te zorgen van de elektronische factuur. De task force vraagt met aandrang dat de elektronische factuur in België met ingang van 1 januari 2010 écht op voet van gelijkheid wordt geplaatst met de papieren factuur door het facturatie- en archiveringsproces vorm- en middelvrij te maken.
Tien redenen waarom elektronische facturatie en archivering in België moeten vereenvoudigd worden 1. Een massale overstap naar elektronische facturatie kan de Europese bedrijven meer dan 240 miljard euro doen besparen. In België wordt de besparing op 3,5 miljard geraamd. Het op elektronische wijze genereren, versturen, ontvangen en verwerken van facturen zal ook de elektronische archivering van facturen eenvoudiger en goedkoper maken zodat de kostenbesparingen nog veel hoger kunnen oplopen. Voorwaarde is echter dat de ondernemingen kunnen kiezen voor die technologie die voor hen de meest geschikte is. Een multinational heeft niet dezelfde behoeften als een kleine eenmanszaak. Het bestaande wettelijk kader verhindert de ondernemingen momenteel de beste keuze te maken. Zeker voor kleine KMO’s ligt de drempel momenteel nog veel te hoog. 2. In deze moeilijke economische tijden zou dit een serieuze zuurstofinjectie betekenen voor de Europese bedrijven die de lidstaten trouwens niets zal kosten. 3. Naast een gigantische kostenbesparing zal een hervorming van het regelgevend kader ook aanleiding geven tot een administratieve vereenvoudiging en dit zowel voor de ondernemingen zelf als voor de overheid. In haar voorstel legt de Europese Commissie trouwens zelf het verband met de Lissabonstrategie. 4. Een overstap naar elektronische facturatie is voordelig voor de overheid omdat het aansluit bij de trend naar automatisering van processen en controles. De overheid zal haar personeel kunnen inzetten voor taken met een hogere toegevoegde waarde (vb dienstverlening aan de belastingplichtige, fraudebestrijding,…). 5. Elektronische facturatie en archivering is niet onveiliger of meer fraudegevoelig dan papieren facturen. Bonafide belastingplichtigen hebben er geen enkel belang bij een twijfelachtige factuur te aanvaarden, laat staan te betalen. Men kan zelfs stellen dat een elektronische factuur, welke vorm ze ook aanneemt, juist minder fraudegevoelig is dan een papieren factuur. 6. De drempel naar de overstap is te hoog. De bestaande technologische en veiligheidsvoorschriften zijn niet alleen overdreven streng maar ook te ingewikkeld zodat veel bedrijven de stap naar elektronische facturatie niet durven zetten. Zeker voor bedrijven die in meerdere lidstaten actief zijn, is het vaak technisch uitermate moeilijk (en kostelijk) of zelfs onmogelijk om tegelijkertijd de BTW wetgeving van verschillende lidstaten na te leven. Gelet op de strenge en erg formalistische sanctiemechanismen inzake BTW (verwerping van het recht op aftrek, boetes,…) kan de kleinste fout echter zeer grote gevolgen hebben. 7. Bedrijven wisselen nu al talrijke commerciële documenten elektronisch uit. Momenteel is de papieren factuur vaak het enige document dat bedrijven ervan weerhoudt deze verwerking volledig (van bestelling, over levering via facturatie, verwerking, betaling en archivering) op een geïntegreerde en geautomatiseerde wijze te laten verlopen. Om toch een geautomatiseerde verwerking mogelijk te maken versturen veel ondernemingen tegelijkertijd een elektronische factuur (voor het gebruiksgemak) én een papieren factuur (voor de zekerheid). 8. Een automatische verwerking zal leiden tot een toenemende efficiëntie, het aantal vergissingen verminderen en de interne controle vergemakkelijken. Het zal ook leiden tot productiviteitswinst doordat ondernemingen hun personeel kunnen inzetten voor taken met een hogere toegevoegde waarde. 9. Een vereenvoudiging van de regels zal ook de Belgische service providers in staat stellen om nieuwe producten en diensten op maat van hun klanten te ontwikkelen en aan te bieden en om jobs te creëren in deze groene en toekomstgerichte sector. Die expertise kunnen ze dan gebruiken om buitenlandse markten aan te boren en aldaar succesvol de concurrentie aan te gaan met de plaatselijke service providers. 10. Alleen al in de Europese Unie worden jaarlijks meer dan 30 miljard papieren facturen geprint, met de post verstuurd, met de hand verwerkt en gearchiveerd. Volgens schattingen van de Europese Commissie zou een massale overstap naar elektronische facturatie de ecologische voetafdruk van de EU kunnen verkleinen met bijna 3 miljoen ton CO2.De doorbraak van de elektronische facturatie en archivering zal dus ook positieve effecten hebben voor het milieu. Lees de volledige position paper > In de Belgian Task Force E-invoicing zijn het VBO, VOKA, UNIZO, BECI, UWE, UCM, AGORIA, CONFEDERATIE BOUW, ESSENSCIA, FEBELFIN, FEDIS, CCI (federatie voor Kamers voor Handel en Nijverheid), GS 1 Belgium & Luxemburg VZW vertegenwoordigd. Voor meer informatie: Elin De Vits – Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |