![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Met de tramlijnverlengingen van Brabo 1 gaat de derde pijler van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen van start
Antwerpen - Vandaag ondertekenden BAM, De Lijn, Administratie Wegen en Verkeer Antwerpen en de stad Mortsel, de gemeenten Boechout en Wijnegem en het district Deurne een communicatieprotocol rond de tramlijnverlengingen in het kader van Brabo 1. In de loop van de maand oktober starten immers de hoofdwerken voor Brabo 1, de eerste reeks van tramlijnverlengingen uit het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Het project Brabo 1 omvat de tramlijnverlengingen Mortsel - Boechout en Deurne - Wijnegem, inclusief de tramstelplaats in Deurne. Volgende week worden alvast infosessies georganiseerd om de verschillende fases van het project toe te lichten. Brabo 1 is het eerste privaat-publieke samenwerkingsproject voor openbaar vervoer in Vlaanderen. In nauwe samenwerking met alle betrokkenen in het project is er door BAM een communicatietraject opgezet die de bewoners en de handelaars vlot doorheen de werken zal begeleiden. De kinderen van een tachtigtal scholen in de buurt ontvingen van BAM alvast een schoolbereikbaarheidskaart waarop de meest veilige fietsroutes tijdens de werken zijn aangeduid. Vanaf volgende week starten infosessies voor bewoners en handelaars. Infosessies In samenwerking met De Lijn, AWV Antwerpen en de betrokken gemeenten organiseert BAM de hele volgende week infosessies waar iedereen de plannen kan inkijken en vragen en opmerkingen rechtstreeks kan stellen. BAM ontwierp hiervoor een informatietentoonstelling en folders die een overzicht geven van de fasering van de werken. De infosessies worden op de volgende tijdstippen gehouden: Boechout: o Theater Vooruit: op 28 en 29 september van 15 tot 19 uur o Jaarmarkt: op 6 oktober van 9 tot 13 uur Mortsel: o Het stadhuis: op 30 september en 1 oktober van 15 tot 19 uur Deurne: o Den Tip, Van den Hautelei 79: op 2 oktober van 15 tot 19 uur en op 3 oktober van 14 tot 18 uur. Vanaf de start zullen werfcommunicatoren de werken op de voet volgen. Zij vormen het aanspreekpunt op de werf en zullen zorgen voor een maximale doorstroming van informatie van de aannemer naar de bewoners en handelaars en omgekeerd via de website www.antwerken.be, bewonersbrieven, persberichten en het mobiliteitsjournaal op ATV. Met de tram van de rand naar 't stad De tramlijnverlenging van Deurne naar Wijnegem is een van de meest ambitieuze tramprojecten van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Binnen het tramlijnproject Deurne - Wijnegem worden de tramlijnen 5 en 10 verlengd. Een tram door Deurne-Noord en Wijnegem verbetert de mobiliteit waardoor de buurt een aangenamere plek om te wonen wordt. De tram maakt de stad Antwerpen immers vlot bereikbaar vanuit het oosten. Hierdoor vormt ze een aantrekkelijk alternatief voor de dagelijkse files van de ochtend- en avondspits. Ook de inwoners van Mortsel en Boechout krijgen een duurzame mobiliteitsoplossing nu tramlijn 7 wordt doorgetrokken van Mortsel tot Boechout. Ter hoogte van Capenberg is een nieuwe keerlus met 'Park & Ride' voorzien. De Liersesteenweg en woonkernen van Mortsel hebben momenteel erg te lijden onder het doorgaande verkeer waardoor de woonkwaliteit ernstig achteruitgaat. Door voorrang te geven aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, zal het autoverkeer worden teruggedrongen en de woonfunctie versterkt. De straten waarin de werken zullen plaatsvinden worden volledig heraangelegd. Dit betekent dat bussen en trams in het midden van de baan een aparte strook krijgen. Brede voet- en fietspaden, gescheiden van de rijweg, moeten de veiligheid van de zachte weggebruiker verhogen. Kruispunten worden heringericht en er komen veilige oversteekplaatsen. Er wordt ook gezorgd voor voldoende groenaanplanting en er komt ook hier nieuw straatmeubilair en verlichting. De werken starten op 12 oktober en verlopen in verschillende fases. Als alles volgens plan verloopt, zullen de werken afgerond zijn in 2012. Uniek publiek-privaat samenwerkingsproject Brabo 1 is het eerste publiek-private samenwerkingsproject voor openbaar vervoer in Vlaanderen. Dat heeft belangrijke gevolgen gehad voor de uitwerking van het project. Het aannemersconsortium Silvius (dat bestaat uit Heijmans, Frateur-De Pourcq, Franki en DG infra+, het infrastructuurfonds gesponsord door GIMV en DEXIA) kreeg het contract toegewezen. Het gaat hier om een DBFM-contract: Design, Build, Finance and Maintain (Ontwerpen, Bouwen, Financieren en Onderhouden). De aannemer krijgt bij een dergelijk contract meer verantwoordelijkheid dan in een klassieke aanbesteding. Anderzijds dient hij zich strikt te houden aan de opgelegde voorwaarden. Daarin zit o.a. een strikte timing, fasering en nog een aantal andere voorwaarden. Bovendien staat dit aannemersconsortium 35 jaar in voor het onderhoud van de infrastructuur. Deze lange periode zorgt mee voor een hoge kwaliteit. Het gaat om een totale investering van 124 miljoen euro. Voor meer informatie over BAM is er de webstek www.bamnv.be; voor info over de projecten van het Masterplan Antwerpen kan men gratis bellen 1700 (elke werkdag van 9 tot 19 uur) of kan men de webstek www.antwerken.be raadplegen. _______________________ Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |