Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2009, 09:02   #1
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard Gemeenschapsscholen willen hoofddoeken verbieden

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...html#reactions

Citaat:
Als de Raad van State van oordeel is dat scholen niet zelf mogen beslissen over de hoofddoek, is de uitspraak meteen van toepassing op alle 700 scholen van het Gemeenschapsonderwijs. In dat geval wil het onderwijsnet een hoofddoekenverbod voor alle scholen van het Gemeenschapsonderwijs.
Hopelijk komt(en) er een serieuze betoging(en) als de Raad van State dwars zou gaan liggen.

Onze LAFFE politici zwijgen als vermoord (wie stemt er nu nog op dat zootje ongeregeld?), op Filip De Winter, en in mindere mate den dekker na (De Wever, hallo, HALLO?).
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 14:56   #2
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Geen betoging nodig: de RAGO heeft net een algemeen verbod op religieuze en politieke symbolen in het volledige net ingesteld.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090911_069

Een moedige beslissing, zeker in het licht van de bemoeizucht van de RvS. Dit orgaan dacht even - zonder enige kennis van de situatie op het terrein - de zaken te gaan regelen. Dat wordt nu al een pak moeilijker.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 15:03   #3
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Geen betoging nodig: de RAGO heeft net een algemeen verbod op religieuze en politieke symbolen in het volledige net ingesteld.

Een moedige beslissing, zeker in het licht van de bemoeizucht van de RvS. Dit orgaan dacht even - zonder enige kennis van de situatie op het terrein - de zaken te gaan regelen. Dat wordt nu al een pak moeilijker.
De Raad van State doet enkel zijn werk. Ik heb het advies van de auditeur nog niet kunnen lezen maar als ik mij niet vergis zeggen ze niets ten gronde over het verbod, enkel over de bevoegdheid. Trouwens, het verslag betreft de schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid. Het is goed mogelijk dat de Raad van State de schorsing bij UDN afwijst gelet op het feit dat het verbod al in juni is ingevoerd (en men dus alle tijd heeft gehad om een schorsing te vorderen).
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 11 september 2009 om 15:03.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 15:05   #4
KaliYuga
Lokaal Raadslid

KaliYuga's schermafbeelding

Standaard

Ai ai, ik kijk al uit naar imam Nordine Taouil zijn dwaze argumentatie.
Net zoals hij de mist inging op de Zevende Dag toen hij prof. Braeckman wou wijzen op de vermeende hiaten in de evolutietheorie.
Oud 11 september 2009, 15:42   #5
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KaliYuga Bekijk bericht
Ai ai, ik kijk al uit naar imam Nordine Taouil zijn dwaze argumentatie.
Net zoals hij de mist inging op de Zevende Dag toen hij prof. Braeckman wou wijzen op de vermeende hiaten in de evolutietheorie.
Hij gaat een klacht indienen bij de VN-commissaris (?) wegens racisme.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 15:46   #6
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Hij gaat een klacht indienen bij de VN-commissaris (?) wegens racisme.
Als zijn klacht even samenhangend is als zijn gebrabbel op tv (zie debat met prof. Braekman of het 'debat' met Bart de Wever op Ter Zake deze week), dan moeten we ons nog niet te veel zorgen maken.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 17:15   #7
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht

Eigenlijk is het een verbod op levensbeschouwelijke kentekens.
Politieke tekens mogen nog altijd.
http://www.g-o.be/sites/portaal_nieuw/OverGO/Klikkrant/Pages/Artikel.aspx?guid={64D9CF7D-1555-4100-BEE5-88DCB387BA22}

Ik zie niet in wat er moedig is aan deze beslissing.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 17:34   #8
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Ik ben religieus en ik heb geen behoefte om per se een een zichtbaar symbool van mijn religiositeit bij me te dragen. Zou het echter niet toegestaan zijn, dan is het een heel ander geval en zou ik veel sneller geneigd zijn om er toch een te dragen al was het maar om te laten zien dat ik geen boodschap heb aan dat soort verboden.
Oud 11 september 2009, 17:38   #9
schwungman
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik zie niet in wat er moedig is aan deze beslissing.
Tja, als er ten gevolge van een verbod in één school al betogingen, inbraken en doodsbedreigingen volgen, kan ik mij wel iets voorstellen bij het woordje "moed" als nu het ganse scholennet zo'n verbod invoert.
schwungman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 17:38   #10
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Dat gaat vuur geven.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 17:40   #11
schwungman
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Zou het echter niet toegestaan zijn, dan is het een heel ander geval en zou ik veel sneller geneigd zijn om er toch een te dragen al was het maar om te laten zien dat ik geen boodschap heb aan dat soort verboden.
Op basis van? Rijd je ook te snel net omdat het niet mag?

Wat is het verschil? Welke regels (wetten?) moeten uw goedkeuring krijgen om toegepast te worden en welke niet? Heeft elk individu datzelfde recht? Als er een onverenigbaar conflict ontstaat tussen de mening van individu X en de jouwe, welke regel telt dan?
Oud 11 september 2009, 17:45   #12
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schwungman Bekijk bericht
Op basis van? Rijd je ook te snel net omdat het niet mag?

Wat is het verschil? Welke regels (wetten?) moeten uw goedkeuring krijgen om toegepast te worden en welke niet? Heeft elk individu datzelfde recht? Als er een onverenigbaar conflict ontstaat tussen de mening van individu X en de jouwe, welke regel telt dan?
Ik ben een burger die een uitstekende geschiedenis heb wat betreft naar contact met de overheid. Echter, mij verbieden om op een school religieuze symbolen te dragen gaat mij mijlen te ver en ik zal zo'n verbod eenvoudigweg aan mijn laars lappen. Ik doe er niemand kwaad me dus je bemoeit je maar ergens anders mee.
Oud 11 september 2009, 17:47   #13
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben religieus en ik heb geen behoefte om per se een een zichtbaar symbool van mijn religiositeit bij me te dragen. Zou het echter niet toegestaan zijn, dan is het een heel ander geval en zou ik veel sneller geneigd zijn om er toch een te dragen al was het maar om te laten zien dat ik geen boodschap heb aan dat soort verboden.
Mooi samengevat.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 17:49   #14
schwungman
Burger

Standaard

Citaat:
Ik doe er niemand kwaad me dus je bemoeit je maar ergens anders mee.
Excuses, ik dacht dat dit een FORUM was. Je weet wel, waar bezoekers op mekaars berichten reageren.
Oud 11 september 2009, 17:54   #15
schwungman
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Mooi samengevat.
Maar compleet onwerkbaar in een maatschappij met 11 miljoen individuen. Bovendien mogelijk de zwakste reden die ik ooit gehoord heb om religieuze symbolen te dragen ("omdat het niet mag").
Oud 11 september 2009, 18:00   #16
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Mooi samengevat.
Een beetje te simpel samengevat...
Hoe zit het met het dragen van andere religieuze kledij en dergelijke in de moslimlanden, buiten het moslimgedoe zelf? Gevangenis, zweepslagen, enz? Zoals die vrouw onlangs die een broek droeg...
Waar verspillen we hier toch onze tijd mee? Niemand verplicht die mensen hier te komen leven! Aanpassen aan onze wetten en gewoontes of weg blijven, toch de vanzelfsprekendheid zelve??? Kindergeld, leefloon, sociale woning enz... daar hebben ze toch geen moeite mee, met het geld op te soeperen van de ongelovige honden...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 18:03   #17
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Dat gaat vuur geven.
Hopelijk gevolgd door keiharde repressie tov eventueel gespuis die straks de straten gaat afbreken en de auto's in brand steken! Gewapende commando's op af sturen, oppakken en het land uit!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 18:03   #18
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Excuses, ik dacht dat dit een FORUM was. Je weet wel, waar bezoekers op mekaars berichten reageren.
Excuses, ik doelde op de overheid (of soortgelijke en verwante organen) als organisatie die zich moeit met wat ik draag op school.
Oud 11 september 2009, 18:05   #19
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Beeldenstorm II staat ons te wachten.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 18:11   #20
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, als er ten gevolge van een verbod in één school al betogingen, inbraken en doodsbedreigingen volgen, kan ik mij wel iets voorstellen bij het woordje "moed" als nu het ganse scholennet zo'n verbod invoert.
Het is zeer moedig, de top van het GO die ver weg zit.

De grote fout die de athenea maakten, was een verbod opleggen, zonder discussie, in plaats van de echte problemen (de sociale druk) aan te pakken.

Tot nu toe is er slechts in één derde van de GO-scholen een verbod. Twee derde van de scholen heeft geen verbod; en heeft geen problemen.

Heb je de directeur van het KTA in Kortrijk gehoord?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be