Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 09:26   #1
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard Gsm in BE tot 4x zo duur als in NL

... Zo blijkt uit een onderzoek van Testaankoop.

Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...subsection=217

Citaat:
‘Als Belg betaalt u twee tot vier keer meer gesprekskosten dan met de goedkoopste tariefformule bij onze noorderburen. De formules van Mobistar en Proximus zijn respectievelijk meer dan drie en vier keer zo duur.'
Citaat:
De echt intensieve gsm'er komt er het bekaaidst af: ‘Die moet in het ergste geval (Proximus) 4,2 keer meer betalen dan een Nederlandse klant bij Vodafone. In België is de regel: hoe meer u belt, hoe duurder het wordt.
Citaat:
‘De beste formule kost 8,52 euro (Aldi Talk) tegenover 5 euro bij de Nederlandse alternatieve aanbieder Simpel. Al is dat nog altijd 70 procent duurder.'
Ik vraag me af hoelang dit nog gaat blijven duren. Hoelang nog gaan we het toelaten dat de Belgische operatoren zo schandalig grote winst boeken?

Hoe moeten we het aanpakken om dit probleem om te lossen? Welke regelgeving/wetgeving is er bijvoorbeeld anders in Nederland? Hoe komt het dat de operatoren deze buitensporige tarieven kunnen blijven aanrekenen?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 09:53   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan moet je bij ons eens een iPhone willen kopen.
Dat is bij ons pas duur, vroeger verscholen ze zich achter het feit dat koppelverkoop bij ons niet toegelaten was, sinds de wet gewijzigd is hoor je Mobistar niet meer.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 09:59   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Monopolie positie, he, en ongetwijfeld ook dealtjes onder mekaar, al is dat moeilijk te controleren natuurlijk wat mij vooral verbaast is, dat Vodafone in nederland pakken goedkoper is dan Proximus, proximus dat uiteindelijk ook gelieerd is met datzelfde Vodafone, natuurlijk onder de vleugel van belgastom

Groot probleem is natuurlijk ook nog altijd de zogenaamde internconnectiekost die operatoren aan elkaar moeten betalen, Base en Mobistar hebben wel hun eigen masten, maar ze moeten voor het fix netwerk, wel bijna volledig over de infrastructuur van Belgacom, zelf om hun masten met elkaar te verbinden moeten ze met een kabel operator werken en dan heb je de keuze uit alweer maar enkele spelers waarvan belgacom bijna overal kan leveren en de andere operatoren in die branch enkel op bepaalde locaties waar ze zelf fiber of andere high speed kabel in de grond hebben zitten. en dat kost ook weer geld natuurlijk.

En telco`s zijn gewoon sowiezo maffiose firma`s dat besef komt pas als ge met die rotzakken te maken krijgt. Zowel in den belziek als in het buitenland, decenia lang monopolist geweest, en nu er andere spelers op de markt komen en firma`s zelf zaken beginnen doen waar ze vroeger een telco voor nodig hadden, heb ik de indruk dat het nog erger wordt.

Ben al een paar weken bezig die gangsters nog een servicke af te snoepen. Wat we zelf doen, doen we beter en we hebben er tenminste controle over, en het is bovendien duizenden euro`s goedkoper.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 10:02   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan moet je bij ons eens een iPhone willen kopen.
Dat is bij ons pas duur, vroeger verscholen ze zich achter het feit dat koppelverkoop bij ons niet toegelaten was, sinds de wet gewijzigd is hoor je Mobistar niet meer.
Die iphone kost in Italie zonder abonnement ook 600 euro.

En met abonnement, betaal je dacht ik iets van een 200 en hang je vast aan een abonnement dat schandalig duur is.

Overigens ben ik nog steeds niet overtuigd van het nut van een internettelefoon, als ik wil surfen zet ik mijn netbook open in mijn hotelkamer, vliegveld of station en ga je via WiFi dat is uiteindelijk goedkoper en dan kunt ge tenminste zien wat ge doet.

Voor email is dat iets anders, maar dan zijn er interessantere toestellen op de markt.
Oud 7 oktober 2009, 10:06   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Die iphone kost in Italie zonder abonnement ook 600 euro.

En met abonnement, betaal je dacht ik iets van een 200 en hang je vast aan een abonnement dat schandalig duur is.

Overigens ben ik nog steeds niet overtuigd van het nut van een internettelefoon, als ik wil surfen zet ik mijn netbook open in mijn hotelkamer, vliegveld of station en ga je via WiFi dat is uiteindelijk goedkoper en dan kunt ge tenminste zien wat ge doet.

Voor email is dat iets anders, maar dan zijn er interessantere toestellen op de markt.
Dan moet je eens de website van t-mobile in Nederland bekijken.

Ik vind dat daar spotgoedkoop.

http://www.t-mobile.nl/iphone/abonne...2_abonnementen
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 10:08   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Monopolie positie, he, en ongetwijfeld ook dealtjes onder mekaar, al is dat moeilijk te controleren natuurlijk wat mij vooral verbaast is, dat Vodafone in nederland pakken goedkoper is dan Proximus, proximus dat uiteindelijk ook gelieerd is met datzelfde Vodafone, natuurlijk onder de vleugel van belgastom

Groot probleem is natuurlijk ook nog altijd de zogenaamde internconnectiekost die operatoren aan elkaar moeten betalen, Base en Mobistar hebben wel hun eigen masten, maar ze moeten voor het fix netwerk, wel bijna volledig over de infrastructuur van Belgacom, zelf om hun masten met elkaar te verbinden moeten ze met een kabel operator werken en dan heb je de keuze uit alweer maar enkele spelers waarvan belgacom bijna overal kan leveren en de andere operatoren in die branch enkel op bepaalde locaties waar ze zelf fiber of andere high speed kabel in de grond hebben zitten. en dat kost ook weer geld natuurlijk.

En telco`s zijn gewoon sowiezo maffiose firma`s dat besef komt pas als ge met die rotzakken te maken krijgt. Zowel in den belziek als in het buitenland, decenia lang monopolist geweest, en nu er andere spelers op de markt komen en firma`s zelf zaken beginnen doen waar ze vroeger een telco voor nodig hadden, heb ik de indruk dat het nog erger wordt.

Ben al een paar weken bezig die gangsters nog een servicke af te snoepen. Wat we zelf doen, doen we beter en we hebben er tenminste controle over, en het is bovendien duizenden euro`s goedkoper.
De vraag is dus: hoe komt het dat dat in Nederland (en in de meeste Europese landen) niet zo is?
Wat doen we hier verkeerd in BE?
Oud 7 oktober 2009, 10:20   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan moet je eens de website van t-mobile in Nederland bekijken.

Ik vind dat daar spotgoedkoop.

http://www.t-mobile.nl/iphone/abonne...2_abonnementen
Wel voor het goedkoopste model komt u dat nog altijd op 600 € +29 € voor de telefoon en 26 € aansluitkosten. het bellen is dan laat ons zeggen "gratis" (eerste 150 minuten) het is wel goedkoper natuurlijk, als in Belgie, maar uiteindelijk betaal je je hardware toch terug. (zeker als je voor de duurdere toestellen gaat. )

Dat onbeperkt internet is natuurlijk wel relatief goedkoop. alleen worden al die internetabonnementen wel duur op den duur, eentje voor thuis, eentje voor de GSM ...
Oud 7 oktober 2009, 10:29   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
De vraag is dus: hoe komt het dat dat in Nederland (en in de meeste Europese landen) niet zo is?
Wat doen we hier verkeerd in BE?

De providers die er gewoon in slagen "de kost" zo hoog te houden...

U kan ook morgen niet zomaar even provider gaan spelen... onze frequenties zijn gereguleerd. Het BIPT moet u nummers toekennen , frequenties etc... u krijgt die niet zomaar, u moet langs de belgische staat passeren, kassa kassa.
(zie veiling van GPRS frequenties jaren geleden... )

Voor alles bouwverguningen en millieuverguningen nodig en een overheid die u hierin liever de duvel aandoet dan helpt.

Kabels trekken , kan ook niet zomaar, u mag zomaar geen datakabels in de grond leggen enz...

Dus wat u ook doet, Belgacom en de staat is daar om aan de kassa te trekken, nog eens kassa, kassa.

Uiteindelijk betaal je dat, hoe dat in Nederland gereguleerd wordt weet ik niet precies, maar volgens mij is de markt daar volledig vrij gemaakt

http://www.ispam.nl/archives/6847/ne...kt-van-europa/
Oud 7 oktober 2009, 10:30   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk betaal je dat, hoe dat in Nederland gereguleerd wordt weet ik niet precies, maar volgens mij is de markt daar volledig vrij gemaakt

http://www.ispam.nl/archives/6847/ne...kt-van-europa/
Mss dus geen slecht idee...
Oud 7 oktober 2009, 10:47   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Mss dus geen slecht idee...
Den belze staat verdient te veel poen met de aandelen in Belgacom en ze kunnen dat perfect regelen dat dat zo blijft...
Oud 7 oktober 2009, 10:52   #11
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Den belze staat verdient te veel poen met de aandelen in Belgacom en ze kunnen dat perfect regelen dat dat zo blijft...
U pleit dus voor het afschaffen van de Belze staat om de gmskosten minder duur te maken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be