Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 12:17   #1
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard Seks mag vanaf 14 jaar

bron

Citaat:
De grootste ergernis: in de wetgeving over verkrachting staat letterlijk dat een minderjarige al vanaf zijn veertiende kan instemmen met seks. Maar als het gaat over ander seksueel gedrag zoals een intieme kus of een streling – wat aanleiding kan geven tot aanranding van de eerbaarheid – is de wet veel strenger. Dan kan een minderjarige pas instemmen op zijn zestiende.
Hoe kan dit? Spreekt het elkaar niet tegen?
Oud 7 oktober 2009, 12:19   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Dus ge moogt neuken, maar niet vrijen?
Oud 7 oktober 2009, 12:29   #3
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt me ook raar. Penetratie waar dan ook mag, maar een simpele kus niet?
Oud 7 oktober 2009, 13:15   #4
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Er is bij ons op school ooit een pastoor komen seksuele voorlichting geven en die zie ook dat een kus vele intiemer is dan geslachtsgemeenschap. Misschien heeft die pastoor die wet gemaakt?
Oud 7 oktober 2009, 13:37   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

t moet inderdaad wel een belgische politieker zijn die zoiets uitgevogeld heeft.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:34   #6
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nelle Bekijk bericht
Er is bij ons op school ooit een pastoor komen seksuele voorlichting geven en die zie ook dat een kus vele intiemer is dan geslachtsgemeenschap. Misschien heeft die pastoor die wet gemaakt?
Een pastoor moet echt veel komen vertellen over sex....als er een soort mensen is die kampioen pietjetrek zijn, dan zijn het die wel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:43   #7
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
bron

Hoe kan dit? Spreekt het elkaar niet tegen?
Het is juist andersom (en logisch ook): in de wetgeving wordt vanaf 14 jaar een onderscheid gemaakt tussen penetratie of geen penetratie. In het eerste geval blijft men spreken over 'verkrachting', in het tweede geval 'aanranding van de eerbaarheid'. Nu wil CD&V eindelijk duidelijk in de reglementering zien dat seks met onderlinge toestemming zonder penetratie vanaf 14 jaar mogelijk moet/kan zijn. Men wil dus eigenlijk de zelfbeschikking om zelf over bepaalde seksuele handelingen te kunnen beslissen verleggen van 16 naar 14 jaar. Ik vind dit geen slechte zaak, jongeren zijn iets sneller 'matuur' dan vroeger en de huidige wetgeving is uiterst onduidelijk. Een aantal Europese landen hebben overigens al gelijkaardige regelingen, waarin er als belangrijkste criterium de onderlinge toestemming geldt. Dat is veel realistischer dan de huidige wetgeving in België.

En begin alstublieft niet met posts waarin gesuggereerd - of openlijk gezegd - wordt dat dit nieuwe wetsvoorstel pedo's ten goede komt en hen vrijspel geeft. Dit is helemaal het geval niet en ik hoop dat we die zevertoer niet opgaan (of is dat ijdele hoop?).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:45   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Het is juist andersom (en logisch ook): in de wetgeving wordt vanaf 14 jaar een onderscheid gemaakt tussen penetratie of geen penetratie. In het eerste geval blijft men spreken over 'verkrachting', in het tweede geval 'aanranding van de eerbaarheid'. Nu wil CD&V eindelijk duidelijk in de reglementering zien dat seks met onderlinge toestemming zonder penetratie vanaf 14 jaar mogelijk moet/kan zijn. Men wil dus eigenlijk de zelfbeschikking om zelf over bepaalde seksuele handelingen te kunnen beslissen verleggen van 16 naar 14 jaar. Ik vind dit geen slechte zaak, jongeren zijn iets sneller 'matuur' dan vroeger en de huidige wetgeving is uiterst onduidelijk. Een aantal Europese landen hebben overigens al gelijkaardige regelingen, waarin er als belangrijkste criterium de onderlinge toestemming geldt. Dat is veel realistischer dan de huidige wetgeving in België.

En begin alstublieft niet met posts waarin gesuggereerd - of openlijk gezegd - wordt dat dit nieuwe wetsvoorstel pedo's ten goede komt en hen vrijspel geeft. Dit is helemaal het geval niet en ik hoop dat we die zevertoer niet opgaan (of is dat ijdele hoop?).
Bedankt voor de opklaring. Bij de openingspost vreesde ik een gedrocht van een wet.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:47   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nelle Bekijk bericht
Er is bij ons op school ooit een pastoor komen seksuele voorlichting geven en die zie ook dat een kus vele intiemer is dan geslachtsgemeenschap.
Een gedrocht van een 'redenering'. Is dat eigenlijk 'legaal' dat dit aan jongeren zo wordt uitgelegd door leerkrachten op scholen?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 oktober 2009 om 15:47.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:49   #10
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat is idd al duidelijker. Zijn jongeren meer matuur of lijken jongeren meer matuur?
Oud 7 oktober 2009, 16:13   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is idd al duidelijker. Zijn jongeren meer matuur of lijken jongeren meer matuur?
Ze worden in ieder geval niet zo geforseerd dom gehouden als vroeger ... met alle negatieve gevolgen destijds ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 19:07   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind eigenlijk dat over dit probleem verkeerd gediskuteerd wordt.

Het is niet het probleem "vanaf wanneer een jeugdige mag beginnen seksen".

Het is wel het probleem "vanaf wanneer een jeugdige misbruikt wordt, op een manier dat het gerecht daarbij moet ingrijpen".

Twee dertienjarigen, smoorverliefd, lukken erin om een smeuïge prestasie neer te zetten. Probleem voor henzelf misschien; probleem voor hun ouders misschien, oplossing in opvoeding of misschien huisarts of weet ik welke -oloog ... maar toch niet polisie en gerecht.

Een 19 jarige en een 14 jarige .... daar ga ik toch al van uit dat er misbruik is door de jongvolwassene van het onschuldige van die kleine.
Maar als die verliefd zijn, en het beperkt zich tot kissing and necking ...of vanaf 15 jaar ook petting ...

afijn, het maatschappelijk belang is 'het misbruik door de grote" en niet "de toestemming aan de kleine".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 19:49   #13
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een 19 jarige en een 14 jarige .... daar ga ik toch al van uit dat er misbruik is door de jongvolwassene van het onschuldige van die kleine. Maar als die verliefd zijn, en het beperkt zich tot kissing and necking ...of vanaf 15 jaar ook petting ...

afijn, het maatschappelijk belang is 'het misbruik door de grote" en niet "de toestemming aan de kleine".
Wat als je 14 jaar zou veranderen door 12 of 9. Als de persoon in kwestie zegt: ik wil dit! Er is volgens mij niet echt een regel voor; Je zou jongeren misschien beter een psychologische test laten ondergaan die voor hen de leeftijd bepaald waarop ze seksueel actief mogen worden. Maar ja, welke test dan?

Een fout argument in deze discussie dat jongeren volwassener zijn geworden.
Het is niet omdat jongeren mondiger zijn, dat ze op vroegere leeftijd rijper zijn geworden. Ze zijn communicatief sterker omdat er veel meer gecommuniceerd wordt via Internet en GSM, niet rijper op de seksschaal.
Oud 7 oktober 2009, 20:02   #14
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind eigenlijk dat over dit probleem verkeerd gediskuteerd wordt.

Het is niet het probleem "vanaf wanneer een jeugdige mag beginnen seksen".

Het is wel het probleem "vanaf wanneer een jeugdige misbruikt wordt, op een manier dat het gerecht daarbij moet ingrijpen".

Twee dertienjarigen, smoorverliefd, lukken erin om een smeuïge prestasie neer te zetten. Probleem voor henzelf misschien; probleem voor hun ouders misschien, oplossing in opvoeding of misschien huisarts of weet ik welke -oloog ... maar toch niet polisie en gerecht.

Een 19 jarige en een 14 jarige .... daar ga ik toch al van uit dat er misbruik is door de jongvolwassene van het onschuldige van die kleine.
Maar als die verliefd zijn, en het beperkt zich tot kissing and necking ...of vanaf 15 jaar ook petting ...

Wat is misbruik ? ... of beter hoe dit te bepalen.
In principe determineer je dat als één partij een duidelijke njet zei of zelfs dacht.
Van een volwassene mogen we naar alle redelijkheid aannemen als hij/zij njet zegt of denkt zich ook gaat verzetten... bij een kind is dit niet altijd zo.
Bij een kind is het zelfs zo dat die vaak niet bekwaam is om daarover te beslissen en te veel te manipuleren is... vandaar dat de wetgever dan ook uitgaat dat het tegen de wil is als één der partijen beduidend ouder is

Zo kan het perfect denkbaar zijn dat in het geval van die twee 13-jarigen er ook sprake zou kunnen zijn van 'misbruik'.
En in het geval van die 19-jarige en 13-jarige kan het dan misschien weer met 100% goedkeuring.
Zolang het met goedkeuring is hoeft de wetgever er zich niet mee te bemoeien.

Moeten we nu wachten tot een kreet van de jongere of het kind tot men ingrijpt of is het niet beter een soort wetgeving na te streven waarin de jongere of het kind zelf aangeeft voor iets klaar te zijn ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 20:10   #15
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat als je 14 jaar zou veranderen door 12 of 9. Als de persoon in kwestie zegt: ik wil dit! Er is volgens mij niet echt een regel voor; Je zou jongeren misschien beter een psychologische test laten ondergaan die voor hen de leeftijd bepaald waarop ze seksueel actief mogen worden. Maar ja, welke test dan?
We zijn het eens ... vermoed ik
Ja dat kan zelf nu al perfect voor een jeugdrechter.
Die moet dan beslissen of de jongere/het kind dan bekwaam genoeg geacht wordt dat zelf te kunnen beslissen.
Alleen... is er dan nog sprake van een kind ?
Da's zoiets als trouwen voor een bepaalde minimum leeftijd ( met goedkeuring van ouders etc. of indien jonger jeugdrechter ) en net door die daad te stellen verwerft men automatisch de status volwassenheid

Citaat:
Een fout argument in deze discussie dat jongeren volwassener zijn geworden.
Het is niet omdat jongeren mondiger zijn, dat ze op vroegere leeftijd rijper zijn geworden. Ze zijn communicatief sterker omdat er veel meer gecommuniceerd wordt via Internet en GSM, niet rijper op de seksschaal.
Klopt... ben het daar volmondig mee eens... ik merk dat ook alle dagen
Vraag is... moet seks ( of een bepaalde vorm ... maar ja waar eindigt het dan weer ? ) niet kunnen voor men volledig daarover kan beslissen ?
Als we dat vergelijken met andere zaken dan worden die ook mondjesmaat _ daar ontbreekt het nu meestal aan _ systematisch afgetast.
Oud 7 oktober 2009, 20:18   #16
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Dit is een zeer moeilijk vraagstuk. Het zal steeds meer actueler worden.
Ben benieuwd hoe dit zal evolueren.
Oud 7 oktober 2009, 20:25   #17
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het zal niet evolueren naar wat ge wilt , elke vorm van seks beneden de 16 jaar is verkrachting .
Oud 7 oktober 2009, 20:28   #18
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Het zal niet evolueren naar wat ge wilt , elke vorm van seks beneden de 16 jaar is verkrachting .
Daar heb ik totaal geen probleem mee. Ik zou persoonlijk liever ook niet zien dat het jonger wordt. Hoe kom je er eigenlijk bij dat ik wens dat dit jonger wordt, want je beweert dat het niet evolueert zoals IK wil.
Oud 7 oktober 2009, 20:32   #19
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ge stelt u vragen bij de leeftijd , als een negenjarige zegt ik wil dit etcetera .
En waar ligt de grens etcetera .
Doet mij denken aan mijn jeugdvrienden die op 18 een 14-jarige vriendin hadden en zich verweerden , jamaar , ze is haar tijd vooruit .
Kun je meteen met een negenjarige afkomen die haar tijd vooruit is .
Zo werkt het niet , zolang ze groeien blijven het kinderen , en dat is voor meisjes rond de 16 jaar .

En nu nog de homo's , als knaapjes al haar op hun kl hebben zijn ze volwassen en mag seks

Laatst gewijzigd door The Syndrome : 7 oktober 2009 om 20:35.
The Syndrome is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 20:53   #20
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben eens benieuwd naar die nieuwe wetgeving
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be