![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Steun jij de aanslag op Sjeik Yassin en Abdel Rantisi ? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
32 | 62,75% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
19 | 37,25% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() En indien ja, is er dan niet het gevaar dat Hamas (nog)meer ondergronds gaat werken (zoals nu al gedeeltelijk bewezen doordat ze de identiteit van de nieuwe leider geheim zullen houden)?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da's een beetje een dubbele posting, hé ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik vind het schandalig die moordaanslagen. Ik hoop echt dat het stopt. Ik vraag mij af waar de wereld naartoe gaat?
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Maar dan kun je je de vraag stellen hoeveel doden beide heren niet op hun geweten hadden en hoeveel er nog zouden gevallen zijn door hun indirecte toedoen...
![]() |
#5 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Inderdaad maar dat had men op een betere manier kunnen oplossen. Die terroristen van Hamas gaan nu zeker iets terug doen en zo is de cirkel weer vol. Men kan beter praten met elkaar. Aan geven en nemen doen gelijk men hier in België doet. Geweld lost niets op.
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
daarom steun ik volledig de aanslagen op de leiders van HAMAS. Wakker worden mensen, islam heeft communisme vervangen als public enemy nummer 1. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() 1. er werd so wie so reeds véél terreur beloofd door hamas, zelfs vòòr het uitschakelen van Yassin en Rantisi, dus diegenen die zeggen dat er nu nu nóg meer terrorisme zal komen zijn infeite totaal naast de kwestie aan het redeneren...,
2. wat niet wil zeggen dat er een oplossing voor het probleem zal komen met deze uitschakeling. er is hier géén oplossing mogelijk, zolang de palestijnen niet met 1 stem spreken en zolang ze (on)geörganiseerde terreur blijven gebruiken, 3. nochtans hebben we géén grote geslaagde zelfmoordaanslagen meer gezien sinds het uitschakelen van Yassin... de korte termijnstrategie blijkt dus toch vruchten af te werpen voor de israelis... 4. ik begrijp Israel volkomen, maar ik keur het ook niet blindelings goed.
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1. ik ga ermee akkoord dat Israel in feite reactief optreedt en dat de vele aanvallen op Hamas en co. in feite niet meer zijn dan een gevolg van eerdere terreuraanslagen.. Ook vroeger reeds sloeg Israel telkens terug nadat er een terreuraanslag werd gepleegd, alleen lijken ze nu (nog meer dan vroeger) de echte top te viseren.. 2. Wat ze ermee willen bereiken begrijp ik niet goed, eerlijk gezegd. Ik geloof niet in het paradigma dat stelt dat 'je sterk opstellen uiteindelijk leidt tot overgave van de vijand '.. Ik heb zware twijfels bij zo'n logica. Integendeel zie ik dit enkel uitmonden in een spiraal van meer en meer geweld.. Ik zie ook niet in hoe een nog grotere radicalisatie van de Palestijnen, die minder en minder een alternatief voor ogen hebben, vermijdbaar is.. En dan zal er wel één stem zijn, maar bon, die stem zal zeker géén geschikte onderhandelingspartner vormen. 3. wat ik vrees is een samensmelting van 'buitenlandse krachten' en 'Palestijnse elementen'.. Meerbepaald vermoed ik dat Ashdod en de vorige week verijdelde aanslag in Jordanië daar een voorproefje van zijn. En zo'n evolutie zou de problematiek alleen maar verdiepen..
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Straddle, jij zei:
Citaat:
Ik heb namelijk vernomen dat Yassin een gematigde en spirituele leider was die geweld in zijn latere dagen afzwoor en Israel verscheidene staak-het-vuren heeft voorgesteld.
![]() |
![]() |
#10 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Iemand die vastbesloten is om je te vermoorden uitschakelen kan de situatie niet verergeren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1) Structureel verandert er niets. Zijn opvolger staat al klaar. Zeggen dat deze liquidatie de kans op vrede groter maakt is dus niet waar 2) de Palestijnen worden meer ziedend en zijn nu nog veel meer belust op wraak. Weeral verder weg van vrede dus 3) Isael verliest weeral wat credibiliteit in Europa (deels onterecht). Ook niet onbelangrijk als je vrede wil bereiken Ogenschijnlijk lijkt de liquidatie van Rantissi dus de kans op vrede te vergroten, maar ik denk toch dat je gerust kan stellen dat het tegendeel bereikt wordt
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hey, wat is beter:
De leiders van organisaties opblazen of onschuldige burgers? Onze hamas idioten blazen zichzelf op in bussen , pizzaria's en soortgelijken. Heel soms een militair wachthokje. Meestal met voornamelijk onschuldigen als hoofddoel. De Isrealies viseren tenminste de aanstokers. En als je het mij vraagt, met zo min mogelijk burgerslachtoffers. [size=2]Ikzelf zou net zoveel mogelijk burgers mee opblazen, zodanig dat niemand nog in de buurt durft te komen van iemand die zichzelf Palestijns leider placht te noemen.[/size]
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hamas wordt altijd populairder bij de Palestijnen.
Israël onthoofd Hamas. Het resultaat is: Hamas zal uiteenvallen in kleinere rivaliserende groepen. De Palestijnen zullen het slachtoffer worden van die interne strijd. Die kleinere groeperingen (die rap zullen evolueren naar maffia-benden, want Hamas is vandaag één van de weinige niet-corrupte bewegingen in Palestina) zullen zich ook niet meer bezighouden met sociale taken: Hamas pleegt vandaag niet alleen aanslagen, maar zorgt ook voor allerhandere sociale instellingen. ETA en het IRA houden zich ook bezig met sociale voorzieningen, maar die nieuwe kleinere bendes zullen er eerder uitzien als het Real-IRA: nóg radicaler, maar minder belang hechtend aan de ideologische roots. Het lijkt mij alsof Sharon een bijennest wil uitschakelen door de bijenkorf om te stoten. Maar dat kan hem niet veel schelen, want die bijenkorf staat in de tuin van zijn buurman en niet in zijn tuin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Verkeerde analyse hierboven.
Hamas sluit nu allianties met nationalistische, communistische, islamitische groeperingen om nog sterker te staan. Probleem waarmee men nu kampt is het zijn opgesloten. Niet dankzij de muur, maar dankzij die collaborateurs van Egypte (mobarak) en Jordanie (abdullah) die hun grenzen deftig bewaken,elke palestijn die erdoor probeert te glippen wordt keurig neergeschoten op vraag van israel. Om terug te komen op men punt, ze kampen dus met het niet kunnen boujeren. Hamas haar hoofdzetels liggen niet in Palestijnse gebieden, maar in Syrie, Tunesie, en Qatar. De leiders vroeger gingen dan af en toe naar de hoofdzetels. Daar werken honderden informanten, infiltranten, enzo die zonder problemen israel binnenkunnen en daar wat observatiewerk kunnen verrichten. Die weg is nu deftig weggeknupt. Waardoor men nu wanhoopsdaden krijgt, mensen die proberen de grens over te steken, maar niet juist weten waar te gaan om hun bom tot ontploffing te brengen. Men mag 1miljoen leiders afmaken, Hamas is en blijft. Zoals elke volksbeweging is, is dat de top onbelangrijk is, het volk doet de beweging verder ontstaan. So what? Yassin is dood, rantissi is dood. Is hamas nu dood? Ik herhaal het nog eens, hamas is een socio-culturele-politieke beweging. De militaire tak is de izzedin al qassambrigade. Die opereren volledig ondergronds. Zelfs israel heeft geen beeld van wie de top nu is van die militaire tak. Ze kennen alleen de namen, maar tot op heden bestaan er geen gezichten voor die mannen. Hamas kan onmogelijk ondergronds gaan. Zij zijn er voor het volk. Zij zijn het die huizen herbouwen voor de gezinnen wiens huizen barbaars is neergehaald. Zij zijn het die schoolgeld betalen aan arme gezinnen Zij zijn het die een soort mutualiteit hebben doen ontstaan. Zij zijn het dat dokters laat studeren en ze allemaal laten werken in palestina aan een riante loon. Zij zijn het die leningen toestaan aan het volk zonder 1 frank rente. Zij zijn het die grote landbouwgronden hebben en mensen tewerk stelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() En zij zijn het die de Palestijnen in de Gaza-strook geen stap vooruit helpen. Proficiat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Ik maak mij absoluut géén illusies dat met de dood van Rantissi het terrorismeprobleem van de baan is maar elke dode terrorist is een goede terrorist. Na de dood van Yassin voorspelde men grootste terreuraanslagen die tot nu toe zijn uitgebleven. Helaas kennen ze in Europa niet méér echt het verschil tussen een terrorist en een gewone Palestijnen als men de hysterische reacties ziet van Gros louis en ze'n bende. ![]()
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals gezegt, wat wil je Mustapha? Israël weg?Maar dat wil niet zeggen dat Israël dat wil.
Men heeft het al geprobeerd met een all out oorlog, Moslim hordes met Communistische wapens tegen de Israëlies met Frans en VS materiaal.Meerdere keren zelfs. Het resultaat is dat nu Palestijnen door niemand in huis genomen willen worden.Zoals dit aangeeft; Citaat:
langs de andere kant, wie wil er nu oproerkraaiers, fundamentalisten en terroristen , en verraders onder hun dak? Citaat:
Nationalisme is ook al zo'n raar concept binnen de islam.Is het niet de bedoeling van iederen levende mens geloofsbroeder te kunnen noemen, met alleen Allah als alwetende, vergevingsgezinde overheerser,in een samenleving waar landen en politici niet bestaan? Als Israel echt een permanente goedkope oplossing zou willen, dan hadden de Palestijnse gebieden al lang rokende puinhopen geweest waar alleen Schorpioenen en kakkerlakken het goed toeven vinden. Waarom steken de Palestijnen niet wat meer moeite in het opbouwen van een land, wat ze nu hebben, dan in het schijten op Israël?
![]() |