![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Wat met de hoofdstad van Europa? | |||
De instellingen verspreiden |
![]() ![]() ![]() |
5 | 14,71% |
Bonn moet de nieuwe hoofdstad worden |
![]() ![]() ![]() |
8 | 23,53% |
Europa City bouwen! |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,82% |
De EU blijft in Brussel, n'importe quoi! |
![]() ![]() ![]() |
18 | 52,94% |
Ik heb een ander voorstel, namelijk... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk dat Brussel op lange termijn niet meer de hoofdstad van de EU kan blijven.
1. Europa zal steeds meer aan bevoegdheden winnen (en zelfs België doen verdampen, hahaha! ![]() 2. In 2004 treden er 10 bij de 15 bij. In 2007 komen hier nog eens Bulgarije en Roemenië bij. Ook Turkije staat te trappelen. En let op mijn woorden, binnen de 20 tot 50 jaar komen daar ook nog Kroatië, Servië en Montenegro, Macedonië, Bosnië-Herzegovina en Albanië bij en misschien Noorwegen, Belarus, Oekraïne en Moldavië. Ooit zullen Rusland en Zwitserland misschien toetreden, maar dat durf ik echt niet voorspellen. Deze uitbreiding zal ook meer ruimte eisen in de hoofdstad. 3. De uitbreiding in het oosten zal geopolitiek als gevolg hebben dat het centrum best ook opschuift naar het oosten. 4. In Brussel is men zo slim geweest de EU midden in de stad te plaatsen. In andere steden als Straatsburg en Luxemburg heeft men in de periferie gebouwd om de oorspronkelijkheid van het gebied te vrijwaren. Dat proces is irreversibel. Welke steden komen in aanmerking? a) ofwel worden de instellingen gedecentraliseerd. Nu is dat al zo met Frankfürt, Straatsburg, Luxemburg en Brussel. Het volstaat dan de Europese organen verder te verspreiden. Ook in Nederland vinden we een dubbele hoofdstad: Den Haag/Amsterdam. b) Bonn uit Noordrijn-Westfalen in Duitsland. Door het vertrek van vele Duitse instellingen in de periode 1990-1999 is daar veel kantoorruimte die kan gebruikt worden. Bonn is ook een stad die kan groeien, maar die toch niet te klein is (308.921 inwoners) c) Ofwel maakt men een heel nieuwe stad, zoals de Amerikanen bv. gedaan hebben met Washington (voorheen was de hoofdstad Philadelphia) en de Brazilianen met Brasilia. Zo kan Europa City uitgebouwd worden op een verlaten gebied in bv. Duitsland, Slovenië, Hongarije of Polen. Wat denkt u er van?
![]() |
#2 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Communicatie via internet zou het volgens mij mogelijk moeten maken om de instellingen deels te spreiden over de Unie. Videoconferencing en een goed computernetwerk op zich zouden de reiskosten ook omlaag kunnen helpen.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Waarom word Luxemburg niet de hooftstad? Ik zie geen betere plaats dan deze mini-staat.
![]() |
#4 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Het is helemaal niet axiomatisch dat de hoofdstad in het centrum moet liggen (cfr. Londen; Washington DC; enz.). Ik zie dus helemaal niet in waarom Brussel geen hoofdstad kan blijven van een uitgebreide EU. Dat wil daarom niet zeggen dat ALLE EU-instellingen daar moeten geconcentreerd worden. De Europese Centrale Bank mag voor mijn part gerust in Frankfurt blijven bv.
Uiteraard vergt dit alles wel een doordacht beleid van de Brusselse, Vlaamse en Belgische overheden. Maar dat is iets anders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Hebben jullie een perverse nood aan zelfpijniging of zoiets? Waarom zouden we de EU wegwillen? De EU geeft ons land uitstraling, trekt investeerders aan en is goed voor de economie. Waarom zouden we zoiets wegwillen?
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Als Wallonië onafhankelijk wordt/zich aansluit bij Frankrijk en Vlaanderen samen een confederatie vormt met Nederland, zal het gewicht van deze confederatie meer naar Antwerpen en Den Haag verspreiden. De kantoorruimte die vrij komt, kan dan gebruikt worden voor de EU.
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Ik denk dat het een combinatie van a en b wordt
![]() |
#10 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Bij het vertrek van al die instellingen zou het ook goedkoper wonen zijn rond Brussel. Tenslotte is Brussel een zielloze en verwaarloosde stad die het niet waard is om hoofdstad van Europa te zijn. P.S.: Ik herinner me nog die stickeractie in de Rand tegen de EU vestiging (met die schoen die het Lambermont?gebouw vertrappelt).
![]() |
![]() |
#11 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Heb ik geopperd om de industrie kwijt te spelen? Komt die niet vnl. uit Vlaanderen? Wat is je punt? Heeft Volvo bv. Gent gekozen omdat de EU en de NATO in Brussel zijn? ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Partijlid
|
![]() Tja, die verfransing.
Elk beetje helpt om het af te remmen. Als de huizen goedkoper zouden zijn in dit kader, zouden jonge koppels uit Vlaams-Brabant zich nog een huis in bv. Grimbergen of Meise kunnen aanschaffen.
![]() |
#14 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Uiteraard schept de aanwezigheid van zovele internationale instellingen ook problemen inzake ruimtelijke ordening en huisvesting. Het is aan de bevoegde overheden om hier iets aan te doen. En dat kan perfect in harmonie met die internationale instellingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Brusselse gebouwen en hotels = franstalig of ketens Brusselse restaurants = franstalig of ketens er zal wel wat geld naar Vlaamse lonen en naar de Staatskas stromen Ideologisch blijf ik toch tegen een internationale rol voor Brussel. ![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() 1) Uw stelling dat zowat alles naar franstaligen zou gaan, is volstrekt niet onderbouwd. 2) Zelfs als dat zo zou zijn, wat dan nog? Als de werkloosheid bij franstaligen hoger zou liggen dan die bij Vlamingen, dan bent U waarschijnlijk de eerste om te steigeren. 3) Dat franstaligen werken is goed voor U. Een franstalige die werkt, is een franstalige die geen cent sociale zekerheid van U krijgt. 4) VLM is in de luchtvaart 2 keer niks. Als dat het niveau is waarop we gaan discussiëren...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() S.
Kun je dan, naast de oplossing van de Verenigde Nederlanden een scenario geven waarin Brussel de groei zou kunnen dragen?