![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Goedemiddag gouverneur Denys,burgemeester Van Peteghem, beste schepenen en gemeenteraadsleden,beste natuur- en bosliefhebbersDe herfst is meestal niet het favoriete seizoen van de Vlaming. Met de extra warme zomer was de overgang deze keer extra bruusk. Maar de herfst heeft ook zijn voordelen. Eén ervan is de opening van de Week van het Bos. Het bos herademt opnieuw en wij kunnen vandaag herademen in het bos. Het is voor mij een eer en een genoegen om vandaag aanwezig te zijn op deze openingsactiviteit in het kader van de 31ste editie van de Week van het Bos.
Bossen zijn verbazingwekkend levenskrachtig. Mensen putten daar zelf ontzettend veel energie uit. Alleen al daarom zal ik mij als minister 100% inzetten voor het belang van de bossen. Omdat ik volop bezig ben met mijn beleidsnota Leefmilieu en Natuur, zal ik jullie geduld over de initiatieven in het bosbeleid nog even op de proef moeten stellen. Toch zal ik voor u enkele grote lijnen uiteenzetten. In de eerste plaats moeten de weinige bossen in Vlaanderen zo goed mogelijk beheerd worden. De vele functies van bossen in onze samenleving maken dit een essentiële voorwaarde van goed bosbeleid. Belangrijk wordt de realisatie van de instandhoudingsdoelstellingen in uitvoering van een Europees netwerk aan beschermde gebieden, beter bekend als het NATURA2000-netwerk. Het Vlaamse regeerakkoord is hierover duidelijk en ambitieus. We zullen ervoor zorgen dat tegen 2015 het grootste deel van de maatregelen die nodig zijn om die instandhoudingsdoelstellingen te realiseren, effectief in uitvoering zijn. Want bossen vormen een belangrijk onderdeel van dat Vlaamse deel van het NATURA2000-netwerk. Ik zal laten onderzoeken hoe bosbeheerders, vooral de private bosbeheerders, beter begeleid en ondersteund kunnen worden om deze doelstellingen te halen. Ook de bosgroepen zullen hier een belangrijke rol spelen. Ik kan u nu al melden dat binnenkort wellicht het hele Vlaamse Gewest door erkende bosgroepen afgedekt zal zijn. Het lijkt me ook verstandig om de bestaande subsidiesystemen voor bosbeheerders door te lichten en waar nodig aan te vullen om gericht en efficiënt bij te dragen aan het realiseren van de instandhoudingsdoelstellingen. De partners die betrokken zijn bij het bosbeheer en bosbeleid moeten we blijven ondersteunen. Ik wil hier trouwens de honderden gemeenten, verenigingen en mensen die lokale bosactiviteiten organiseren bedanken. Zij zijn het kloppende hart van deze campagne. Vorig jaar nam zowat één gemeente op de drie deel; ik hoop dat het er dit jaar nóg meer waren. Dat is een goed teken: het draagvlak voor een goed bosbeleid moet zo breed mogelijk zijn. In het Vlaams regeerakkoord besteden we aandacht aan de drie functies van het bos: de sociale, de ecologische en de economische. Over de laatste was recent veel te doen. Bijvoorbeeld de bosexploitanten en de houtverwerkende industrie trekken aan de alarmbel. Het gaat bovenal over een gebrek aan betrouwbare kwantitatieve gegevens over mogelijke houtopbrengsten op middellange termijn, over de afname van de productieve bosoppervlakte, de rechtspositie van uitheemse boomsoorten en de mogelijkheden om op een flexibele manier bosexploitatie te organiseren. Stuk voor stuk belangrijke bedenkingen. Maar ik wil niet afstappen van de uitgangspunten rond duurzaamheid en multifunctionaliteit. Net omdat we zo weinig bos hebben in Vlaanderen, moeten we de kaart van de verweving trekken. We denken eraan om het Boscompensatiefonds open te stellen voor verenigingen, particulieren en overheidsinstanties. Dat vergroot de mogelijkheden van het fonds en laat toe de doelstellingen van het fonds sneller te realiseren. De Vlaamse Regering wil Vlaanderen laten ontwikkelen tot een groen en dynamisch stedengewest. Vlaanderen is één van de meest dichtbebouwde regio’s in Noord-West Europa. De Vlaamse Ruit tussen Brussel, Antwerpen, Leuven en Gent is samen met Londen, Parijs, Randstad Holland en het Duitse Ruhr-gebied één van de meest dichtbevolkte streken ter wereld. Daarom moeten we zeer zorgvuldig omspringen met onze ruimte. We moeten de ons nog resterende open ruimte beschermen en versterken, en tegelijk zorgen voor de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van onze steden en het platteland. Zo wil ik bijzondere aandacht besteden aan het overgangsgebied tussen het stedelijk gebied en het buitengebied. Het randstedelijk gebied moet evolueren van breuklijn tot knooppunt waar de verschillende functies en karakteristieken op elkaar aansluiten. Ik wil dat elke Vlaming op fietsafstand van een groengebied woont. Het concept ‘ruimtelijk geïntegreerde projecten’ is de sleutel om die verbinding te realiseren. Het zijn gevarieerde en geïntegreerde gebieden (natuur, bos, groen, …) die zowel zorgen voor verbinding als voor afscherming. Vandaag noemt men zulke gebieden meestal stadsbos, stadsrandbos, groenpool,… Hoe men ze ook noemt, ze staan hoog op mijn agenda. Het Parkbosproject dat hier aan Scheldevelde in voorbereiding is, is een voorbeeld van zo’n ruimtelijk geïntegreerd project. Dat men dit realiseert in samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen, Stad Gent en de gemeenten Sint-Martens Latem, De Pinte en Zwijnaarde geeft het project extra glans. Dat volop de kaart wordt getrokken van inspraak en participatie én multifunctionaliteit is wat mij betreft voldoende reden om nu al te spreken van een vijfsterren-project. Ik kan u aankondigen dat zeer recent de laatste administratieve drempels weggenomen zijn om de fietsverbinding tussen het hart van Gent tot in het hart van het Parkbos te realiseren. In mijn beleid zal ik sowieso bijzondere aandacht hebben voor de bevordering van de toegankelijkheid van bos en natuurgebieden in het algemeen. Het aanmoedigingsbeleid en subsidiesysteem voor openstelling van deze gebieden moet herzien worden. Op die manier zullen middelen gerichter kunnen ingezet worden zodat naast de domeinen die beheerd worden door het Agentschap voor Natuur en Bos, ook de domeinen van andere instanties en particulieren aangemoedigd worden om een recreatief aanbod te vormen. Naar jaarlijkse gewoonte belicht de Week van Het Bos één centraal thema. Deze keer gaat de aandacht naar het belang van de autochtone bomen en struiken, met de prikkelende slogan: Zaad met Pit. Vorige maandag organiseerde het Agentschap voor Natuur en Bos samen met de Vereniging voor Bos in Vlaanderen een zeer geslaagde studiedag rond dit thema. Het is niet eenvoudig om het belang van autochtone soorten te verklaren. Amper 5% van de bomen in Vlaanderen zijn nog autochtoon. Maar ze zijn voor de genetische diversiteit essentieel: z�*j zijn ons groen erfgoed. Er is dus werk aan de winkel, maar ik ben er klaar voor. Dank u Joke Schauvliege Minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Bron: politics.be