Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2004, 18:56   #1
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Dat de afkomst van iemand wel degelijk relevant is, blijkt uit het arrest van het Hof van Beroep in Gent.
Bij stavingsstuk 81, een uittreksel uit " 't Blok in Aalst" kan men volgende tekst lezen:
"becommentarëring door het Hof: Deze tekst afkomstig van een Tukse kandidate van het Vlaams Blok.."

Nu weet iedereen dat men alleen kandidaat kan zijn wanneer men de Belgische Nationaliteit heeft bij de huidige stand van de verkiezingswetgeving.
Blijkbaar meende het Hof toch dat de afkomst van de schrijver van de tekst belangrijk was.
Een slippertje?
Oud 24 april 2004, 20:18   #2
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Dat de afkomst van iemand wel degelijk relevant is, blijkt uit het arrest van het Hof van Beroep in Gent.
Bij stavingsstuk 81, een uittreksel uit " 't Blok in Aalst" kan men volgende tekst lezen:
"becommentarëring door het Hof: Deze tekst afkomstig van een Turkse kandidate van het Vlaams Blok.."

Nu weet iedereen dat men alleen kandidaat kan zijn wanneer men de Belgische Nationaliteit heeft bij de huidige stand van de verkiezingswetgeving.
Blijkbaar meende het Hof toch dat de afkomst van de schrijver van de tekst belangrijk was.
Een slippertje?
Staat dat er echt in???

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2004, 20:25   #3
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Karel Hendrik,

ik wou gewoon even zeggen dat alhoewel ik me zelden in een discussie erover meng, ik uw posts altijd bij de interessantste van dit forum rangschik.

Voor een niet-jurist is uw uitleg steeds zeer verhelderend en -alhoewel ik ze zelf niet controleer - stel ik vast dat er nog niemand is in geslaagd om u op rationele manier in een debat te 'verslaan'.

Mijn oprechte bewondering U doet me soms terugdenken aan mijn kinderheld 'Spock' maar dient dat als een zeer groot compliment te interpreteren
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2004, 20:45   #4
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

De tekst na kopiëren en plakken, begin- en eindhaakjes zetten en een lijntje in het vetjes plaatsen:

"stavingstuk 81 van de rechtstreeks dagende partijen: het blad “’t Blok in Aalst”, 2000, nr. 4:
uittreksel:
onder de titel: “Wie zich niet wil aanpassen, kan beter terug vertrekken”: “Veel vreemdelingen leven hier ook erg sober, maar sturen het geld door naar Turkije of Marokko, waar ze dan grote eigendommen hebben en de grote mijnheer zijn. De Turken en Marokkanen zouden ook meer aandacht moeten hebben voor de opvoeding van hun kinderen. Nu laten ze hun kinderen rondhangen op straat. De jongeren zitten in een bende, waar dure auto’s, kleren en geld statussymbolen zijn. De stap naar criminaliteit is dan klein. Dat zijn de kansarmen met de BMW’s en de GSM’s. Hoe kan men die jongens op het rechte pad brengen, als ze in een weekend meer verdienen dan mensen die een maand gaan werken?

Natuurlijk is een terugkeerbeleid mogelijk. Een groot deel van de vreemdelingen voelen zich nog altijd in de eerste plaats Turk of Marokkaan, ook al hebben ze een Belgisch paspoort. Ze blijven hier louter om economische redenen. Als men hier de geldkraan toedraait, of een terugkeer aantrekkelijk maakt, zullen veel vreemdelingen naar hun land terugkeren.”
becommentariëring door het Hof:
Deze tekst afkomstig van een Turkse kandidate van het Vlaams Blok is ook als bijzonder hatelijk en sarcastisch ten aanzien van de Turken en Marokkanen te
aanzien. De Turken en Marokkanen, die hier sober leven, zouden in hun landen van herkomst, alwaar zij “de grote mijnheer” zijn, grote eigendommen bezitten. Hun kinderen zouden verzeilen in de criminaliteit. Het zijn de “kansarme jongeren met de BMW’s en de GSM’s”, die op een weekend meer verdienen dan mensen die een maand werken. Voorts zou het volstaan de geldkraan toe te draaien opdat deze vreemdelingen, ongeacht of ze inmiddels Belg zijn geworden, zouden terugkeren naar hun landen van herkomst. Met andere woorden enkel een financieel profitariaat weerhoudt hen alhier."

Het staat er dus wel degelijk.
Al heb ik er wel puntoortjes van gekregen.
Oud 27 april 2004, 19:40   #5
Klauwaart
Vreemdeling

Klauwaart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)Nu weet iedereen dat men alleen kandidaat kan zijn wanneer men de Belgische Nationaliteit heeft bij de huidige stand van de verkiezingswetgeving.
(...)
Ik wist dit niet ! Ik wist (en weet wel) dat iemand met de Turkse nationaliteit niet mag deelnemen aan welke (politieke) verkiezingen dan ook in België, maar dat men alleen kandidaat kan zijn wanneer men de Belgische nationaliteit heeft, is mij nieuw .
Oud 27 april 2004, 21:25   #6
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaart
Citaat:
(...)Nu weet iedereen dat men alleen kandidaat kan zijn wanneer men de Belgische Nationaliteit heeft bij de huidige stand van de verkiezingswetgeving.
(...)
Ik wist dit niet ! Ik wist (en weet wel) dat iemand met de Turkse nationaliteit niet mag deelnemen aan welke (politieke) verkiezingen dan ook in België, maar dat men alleen kandidaat kan zijn wanneer men de Belgische nationaliteit heeft, is mij nieuw .
Dubbele nationaliteit vergeten???selectief geheugenverlies. In ieder geval klopt het wat Karel Hendrik zegt, ik ben bezig met het arrest door te nemen.
Oud 27 april 2004, 21:33   #7
Klauwaart
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
Citaat:

Dubbele nationaliteit vergeten???selectief geheugenverlies. In ieder geval klopt het wat Karel Hendrik zegt, ik ben bezig met het arrest door te nemen.
Karel Hendrik schreef: Bij mijn weten moet je Belg zijn om deel te nemen aan de verkiezingen.
Ik schreef: Bij mijn weten hoeft dat niet voor de gemeenteraadsverkiezingen. (EU-burgers mogen opkomen)
Ik snap niet wat die dubbele nationaliteit met deze redenering te maken heeft (los van het feit dat het wel klopt dat men ook de dubbele nationaliteit kan hebben).
Oud 28 april 2004, 08:23   #8
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Klauwaart schreef:

"Karel Hendrik schreef: Bij mijn weten moet je Belg zijn om deel te nemen aan de verkiezingen."

Ik schreef: Bij mijn weten hoeft dat niet voor de gemeenteraadsverkiezingen. (EU-burgers mogen opkomen)
Ik snap niet wat die dubbele nationaliteit met deze redenering te maken heeft (los van het feit dat het wel klopt dat men ook de dubbele nationaliteit kan hebben)."

U verandert mijn woorden: ik had het alleen over kandidaat stellen bij verkiezingen. En om dat te doen moet men ook, na het migrantenstemrecht dat voor het eerst in 2006 kan worden uitgeoefend, Belg zijn.

Het feit dat het Hof het woord kandidaat gebruikt toont aan dat het hier om een Belgische gaat en geen Turkse. Haar afkomst of vroegere nationaliteit is hier dus totaal irrelevant.

Wat ik wil aantonen is dat die wet zo onnozel is dat zelfs het Hof door een ogenblik van onoplettendheid kan zondigen tegen de bepalingen van de wet.
Dat het Hof die bedoeling niet had weet ik ook, maar het staat er toch.
Oud 28 april 2004, 11:11   #9
Sufragette
Schepen

Sufragette's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

Het is toch helemaal niet vreemd dat er een Turkse kanidaat op een VB lijst staat?! Het betreft hier een Turkse kanidaat met Belgische nationaliteit. En dat juist die kanidaat zo'n uitlatingen doet is toch ook helemaal niet vreemd?! Wie kan er de grijze wolven vergeten? Of wie vergeet er hier soms dat er immers veel Turken met Belgische nationaliteit tevens op het VB stemmen omwille van hun haat tegen Marokanen, Tunesiërs e.d.? Of de haat van de moslimturken tegen de assyrische turken? Je heoft het echt niet verder te gaan zoeken hoor..
Oud 28 april 2004, 11:28   #10
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sufragette
Het is toch helemaal niet vreemd dat er een Turkse kanidaat op een VB lijst staat?! Het betreft hier een Turkse kanidaat met Belgische nationaliteit. En dat juist die kanidaat zo'n uitlatingen doet is toch ook helemaal niet vreemd?! Wie kan er de grijze wolven vergeten? Of wie vergeet er hier soms dat er immers veel Turken met Belgische nationaliteit tevens op het VB stemmen omwille van hun haat tegen Marokanen, Tunesiërs e.d.? Of de haat van de moslimturken tegen de assyrische turken? Je heoft het echt niet verder te gaan zoeken hoor..
ssst! Sufra, je impliceert dat er ook eens slechte turken zouden kunnen zijn, dat is puur racisme! 8)
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 11:53   #11
Sufragette
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:
ssst! Sufra, je impliceert dat er ook eens slechte turken zouden kunnen zijn, dat is puur racisme! 8)

Maar Jan toch, iedere nationaliteit heeft "goeien" en "slechetrikken". Het jammere is gewoon dat een deel van de bevolking enkel de 'goeie' Belgen en Vlamingen ziet en de 'slechterikken' van iedere niet-Europese nationaliteit.. Ik spreek hier graag over selectief zicht, misschien zelfs selectief bewustzijn..
Oud 28 april 2004, 12:31   #12
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is toch helemaal niet vreemd dat er een Turkse kanidaat op een VB lijst staat?!
Juist wel ! Remember: het Vlaams Blok IS nu eenmaal een discriminerende partij. En dat tegen de Turken en de Marokkanen (staat allemaal mooi in het arrest). Ik vraag me dan ook af hoe de rechters dit feit kunnen koppelen aan hun vonnis.

Citaat:
Het betreft hier een Turkse kanidaat met Belgische nationaliteit.
En dat juist die kanidaat zo'n uitlatingen doet is toch ook helemaal niet vreemd?!
Aha, u vindt het dus niet vreemd dat een Turkse sarcastische en haatdragende uitspraken doet over ALLE Turken?

Citaat:
Wie kan er de grijze wolven vergeten? Of wie vergeet er hier soms dat er immers veel Turken met Belgische nationaliteit tevens op het VB stemmen omwille van hun haat tegen Marokanen, Tunesiërs e.d.? Of de haat van de moslimturken tegen de assyrische turken? Je heoft het echt niet verder te gaan zoeken hoor..
U moet het arrest eens lezen: het gaat hier over een passage die haatdragend is tegenover "Turken en Marokkanen". Toch raar dat een Turkse die passage dan juist in de mond neemt, en dat het met de bedoeling geweest is om alle Turken (ook zichzelf dus?) systematisch te discrimineren...

Waarschijnlijk heeft de rechter echter in alle objectiviteit geoordeeld dat het hier toevallig om de grootste SM liefhebster aller tijden ging...
Oud 28 april 2004, 14:27   #13
Klauwaart
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
schreef:

Citaat:
"Karel Hendrik schreef: Bij mijn weten moet je Belg zijn om deel te nemen aan de verkiezingen."

Ik snap niet wat die dubbele nationaliteit met deze redenering te maken heeft (los van het feit dat het wel klopt dat men ook de dubbele nationaliteit kan hebben)."
U verandert mijn woorden: ik had het alleen over kandidaat stellen bij verkiezingen. En om dat te doen moet men ook, na het migrantenstemrecht dat voor het eerst in 2006 kan worden uitgeoefend, Belg zijn.
(...)
U had MIJN woorden al veranderd. Ik zei (en blijf zeggen): dat een Turkse niet kan opkomen, klopt. (Daar ging het niet om.)
Maar het klopt niet dat je Belg moet zijn om op te komen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Andere EU-onderdanen mogen ook opkomen. En dat is niet pas vanaf 2006 maar was in 2000 ook het geval.
Oud 29 april 2004, 01:34   #14
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Zoals allen die deze discussie volgen weten eis er momenteel nogal wat te doen om een islamietisch boek waarin o.m. gesteld wordst dat men homo's vanop een grote hoogte hoofd naar beneden moet werpen
zodat de dood er zeker op volgt. Dit kwam ook ter sprake op TV diskussies oa op de nederlandse zenders, waar men dan ook prompt
een gelijkaardige opmerking in het heilig boek der christenen en
joden vondt. Leuk is de opmerking tijdens de diskussies dat de christenen
deze opmerking sedert lang niet meer zo ernstig nemen, maar dat die
opmerking bij de islamieten wel degelijk onder de noemer het verbreiden
van haat tegenover een bevolkingsgroep dient te plaatsen en aldus
het moslimboek wel moet verbieden, maar de bijbel vanzelfsprekend niet.

Een dergelijke verwrongen spraak is er nu met betrekking tot het arrest van het hof van beroep van Gent aan de gang : zoals o.a. Yves Desmet
van de Morgen opmerkt mag men vanzelfsprekend een mening geven
over wantoestanden, zelfs met cijfermateriaal in de hand aantonen dat
er vergelijkingsmatig meer criminele feiten door marokanen
gepleegd worden enz.. Wat er in het arrest staat is eenvoudig
dat er geen systematische haatkampanje gevoerd mag worden en dat die in het verleden wel degelijk gevoerd is. Het resultaat is zelfs dat mensen
met donkere haren en bruine ogen voor rotte vis uitgescholden worden
in de mening dat zij "vreemdelingen" zijn. Als ik hier op wijs oogst ik alleen ongeloof in plaats van dat men zich hier diep over zou schamen
en ik neem het als vlaming de vlamingen kwalijk dat wij tot een politieke
beweging een dergelijke haatkampagne lieten opzetten met zulk
resultaat.

Ten slotte het fenomeen van de turkse vrouw als Vlaams Blok Lid -
het gaat hier inderdaad om iemand waarvan het Vlaams Blok zou stellen
dat zij tot de groep "genaturalizeerde belgen" (2de rangsburgers
volgens het Blok) waarvan de nationaliteit nog maar eens gecheckt zou moeten worden. In het geval van deze vrouw, mag zij dank zij haar lidmaatschap van de korrekte partij wellicht gerust zijn. Alhoewel
als ik sommige reakties van de expert debateerders van de haatzaaipartij
er op nalees zou ik in haar plaats nog niet zo zeker van haar zaak zijn.

Ten slotte : ik ben een deurnenaar : het beroemde district met het hoogste % Vlaams Blokkiezers en noodzakelijkerwijze leef ik dus tussen
trouw en braaf stemmende Vlaams Blokkers : allen kunnen de
vreemdelingenhaatkampanjes uit het hoofd opzeggen: maar we leven ook
in een stad met talrijke multinationale minderheden & wat wil het geval allen kennen zij ne goeie vremde die ze als vriend niet zouden willen missen. Het is met het Vlaams Blok zoals met de mechelse cathechismus:
men kent hem wel, maar past hem in de praktijk niet toe.
Diegenen die geloven en toepassen dat vremden profiteurs zijn die sito presto retour moeten gestuurd worden zijn een heel kleine minderheid
(in mijn buurt dan toch).
Oud 29 april 2004, 07:12   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:
Het is toch helemaal niet vreemd dat er een Turkse kanidaat op een VB lijst staat?!
Er zijn dus nieuwe Belgen die goed weten hoe het systeem in elkaar zit ! ze zijn Belg geworden en pasten zich aan... so what ?
ze weten dat er profiteurs in het systeem zitten en daarom sluiten zelfs Turken aan bij het Vlaams Blok !

Juist wel ! Remember: het Vlaams Blok IS nu eenmaal een discriminerende partij. En dat tegen de Turken en de Marokkanen (staat allemaal mooi in het arrest). Ik vraag me dan ook af hoe de rechters dit feit kunnen koppelen aan hun vonnis.
Dat is niet te koppelen en staat los van elkaar... zegeens Marokaan tegen een Turk of zet eens een Griek tegenover een Turk ! Kijk naar Cyprus hé !
Citaat:
En dat juist die kanidaat zo'n uitlatingen doet is toch ook helemaal niet vreemd?!
Belgen hebben toch ook kritiek op andere Belgen... is dat vreemd ? Nee toch !

Aha, u vindt het dus niet vreemd dat een Turkse sarcastische en haatdragende uitspraken doet over ALLE Turken?
Citaat:
Als ze goed geïntegreerd zijn niet nee ! Veel moslims verfoeien het criminele gedrag van jongeren en zeker het druggebruik laat staan alcohol drinken

Wie kan er de grijze wolven vergeten? Of wie vergeet er hier soms dat er immers veel Turken met Belgische nationaliteit tevens op het VB stemmen omwille van hun haat tegen Marokanen, Tunesiërs e.d.? Of de haat van de moslimturken tegen de assyrische turken? Je heoft het echt niet verder te gaan zoeken hoor..
Dat is pas racisme en die zouden er niet voor terugdeinzen... het vlaams Blok heeft nog geen mens geweld aangedaan, enkel politieke uitspraken gedaan, statistieken van politie en gerecht gepubliceerd, soms meer dan één keer per jaar, maar is dan de politie of het gerecht medeplichtig aan de veroodeling van het VLAAMS Blok ?

U moet het arrest eens lezen: het gaat hier over een passage die haatdragend is tegenover "Turken en Marokkanen". Toch raar dat een Turkse die passage dan juist in de mond neemt, en dat het met de bedoeling geweest is om alle Turken (ook zichzelf dus?) systematisch te discrimineren...
Er zijn Turken die zich aangepast en ingeburgerd hebben en daar heeft niemand van het Vlaams Blok problemen mee of kritiek op dergelijk mensen !
Waarschijnlijk heeft de rechter echter in alle objectiviteit geoordeeld dat het hier toevallig om de grootste SM liefhebster aller tijden ging...

Naar het schijnt zou hij "voorzitter van de Lionsclub zijn in Gand"
en is zijn accent zeker geen "gheintsch".... misschien eerder iets ten zuiden van Brussel
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 18:01   #16
Sufragette
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:

Citaat:

Citaat:

Turkje, je moet dat toch allemaal niet zo persoonlijk nemen. Ik vind het niet correct dat mensen discriminerende uitspraken doen over andere mensen, ik zou het liever anders zien, maar zo zijn mensen nu eenmaal.. We zoeken altijd naar een zondebok of een reële verklaring voor dingen die gebeuren, we steken nu eenmaal niet graag de hand in eigen boezem. We zijn allemaal namelijk een tikkeltje narcistisch..
Ik wilde alleen even aantonen dat niet enkel de Vlamingen zo'n krasse uitspraken doen, maar dat zo'n uitspraken kunnen komen van overal en van iedereen..
Jammer genoeg hitsen we elkaar soms net iets te vaak op om het leefbaar te kunnen houden..

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be