Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2009, 14:10   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Spa : Brigitte de Dino strikes again

Op maandag 12 oktober 2009 interpelleerde kersvers parlementslid Sophie Brouhon deMinister van Financiën in het Nederlands en in het Frans. Met dezelfde argumenten die hetVlaams Belang reeds gebruikte, reageerde Brigitte De Pauw (CD&V) op haar beurt zeer kribbigen eiste dat Brouhon enkel Nederlands zou spreken. Na een nieuw incident liet De Pauwgisteren via een persbericht weten dat dit “een aanval was op het Brussels consensusmodel”en waarschuwde voor een terugkeer naar de agglomeratie. Sophie Brouhon begrijpt de krampvan De Pauw niet, die zich als een dinosaurus gedraagt.

De allereerste interpellatie van Sophie Brouhon in de Commissie Algemene Zaken en Financiën
gisteren ging niet ongemerkt voorbij. Het onderwerp was nochtans belangrijk: de beroerde financiële
toestand van het gewest en de weigering van de regering om een parlementair debat te houden. Maar
dit was niet belangrijk voor Brigitte De Pauw: als door een wesp gestoken kwam ze tussen en eiste dat
Sophie Brouhon enkel in het Nederlands haar tussenkomst zou houden.
Sophie Brouhon: “Ik wist niet wat er gebeurde. Ik hield mijn eerste interpellatie in zowel het Nederlands
als in het Frans, toen opeens Mevrouw De Pauw heftig tussenkwam en van de voorzitter eiste dat ik
enkel in het Nederlands zou praten. De voorzitter ging niet in op haar eis. Na een tweede tussenkomst
werd ze door de andere leden van de commissie ter orde geroepen. De collega’s in de commissie zijn
Nederlands- en/of Franstalig en ik richt mij dan ook tot iedereen. Ik meen dat het de gewoonte is dat
ministers, commissievoorzitters maar ook parlementsleden vaak van taal switchen.”
Het antwoord kreeg Sophie Brouhon van de Minister van Begroting en Financiën … netjes in de twee
talen. “Blijkbaar is het voor Mevrouw De Pauw geen probleem dat de eerste “Vlaming” in de Brusselse
regering Frans spreekt. Ik vraag mij af of Mevrouw De Pauw haar eigen Minister Grouwels ook zal
aanvallen als zij Frans zal spreken in het parlement. Ik weet ook uit goede bron dat Mevrouw Grouwels
binnen de regering meestal uitsluitend Frans spreekt.”
“Ik ben daarentegen wél consequent: ik ben verkozen door de Brusselaars en ik vertegenwoordig de
Brusselaars. Die zijn niet meer ééntalig, maar spreken meerdere talen. Dat is het Brussel van nu en
van de toekomst. Als Mevrouw De Pauw begint te schermen met de agglomeratie van in de jaren ’70
van de vorige eeuw, dan is zij een dinosaurus die zich weigert aan te passen. En we weten allemaal
wat er met de dino’s is gebeurd.” aldus Sophie Brouhon die elke stem voor haar beschouwde als een
‘overwinning op de vooroordelen'.
Sophie Brouhon hoopt dat hiermee het incident gesloten is en dat het parlement zich eindelijk bezig
kan houden met belangrijke zaken i.p.v. dergelijke achterhoedegevechten.
Meer info:
Sophie Brouhon
Brussels sp.a-parlementslid

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be