![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() TOELICHTING Dagelijks gebruiken ongeveer 164.000 auto’s de grote ring rond Brussel. Al wie zich met de wagen naar of voorbij onze hoofdstad moet verplaatsen, weet met welk fileleed dat gepaard gaat. Wanneer we deze problematiek willen aanpakken door een verbreding van de ring, moeten we een consistente visie blijven volgen. Er zijn al verschillende voorontwerpen gemaakt die gebaseerd zijn op het principe van scheiding van verkeersstromen door een fysieke en functionele ontdubbeling van de weg. Zo zou het lokale Brusselse verkeer worden gescheiden van het verkeer dat de ring gebruikt om Brussel voorbij te rijden. Intussen hebben de burgemeesters van zeven gemeenten in de luchthavenregio in een brief aan minister-president Kris Peeters gevraagd dat de Vlaamse Regering werk zou maken van de geplande uitbreiding van de ring rond Brussel. Ze klagen bovendien aan dat ze als burgemeesters van de luchthavenregio weinig betrokken worden en dat de ontwikkeling in andere regio’s bovendien sneller verloopt. De beslissing om de ring rond Brussel aan te passen om de luchthavenregio beter bereikbaar te maken, werd vijf jaar geleden al genomen door de Vlaamse Regering. Toch zit het plan nog steeds in een studiefase. De werkzaamheden zouden nog niet onmiddellijk starten. Het plan voorziet onder meer in de aanleg van een parallelweg aan de ring, om het lokale en het doorgaande verkeer te scheiden.
In oktober 2008 liet minister Hilde Crevits in een antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Sven Gatz inzake dit dossier weten dat de optimalisatie van de Brusselse ring zone Zaventem het verst gevorderd was, in vergelijking met de twee andere infrastructuurprojecten op de ring van Brussel (optimalisatie ring-Noord vak 1 en optimalisatie ring-Noord vak 2; antwoord van 2 oktober 2008 op vraag nr. 871 van 5 augustus 2008 van Sven Gatz ). De ring mag dan een Vlaamse slagader zijn voor het verkeer van west naar oost en vice versa en elke dag vitale zuurstof in de economie van de regio pompen, toch is de ring ook een onmisbaar deel van de Brusselse bloedsomloop. Een studie van het bureau Stratec illustreert dat het verbreden van die ring minder autoverkeer met zich zal meebrengen in de hoofdstad. Uit de studie blijkt immers dat er bijvoorbeeld 700 auto’s per uur op de Vorstlaan en 500 op de Lambermontlaan rijden om aan het verkeer op de ring te ontsnappen. Net door een verbreding van de ring kan het stedelijke verkeer dus gedeeltelijk worden ontlast. De Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit liet intussen weten zelf tegen een uitbreiding van de ring te zijn. Hij meent dat de uitbreiding van de ring nefast is voor de levenskwaliteit en de economische leefbaarheid. Daarentegen stellen Voka Halle-Vilvoorde (Voka: Vlaams netwerk van ondernemingen) en zijn Brusselse tegenhanger Beci (Beci: Brussels Enterprises Commerce and Industry) dat de uitbreiding van de Brusselse ring nodig is voor de groei van de Belgische economie. In een persmededeling laten Voka en Beci weten dat de aanpassing van de ring “een noodzakelijke voorwaarde is voor de economische ontwikkeling van de gehele Brusselse regio”. Beide werkgeversorganisaties wijzen er op dat de Brusselse metropool (Brussel, Halle-Vilvoorde en Waals-Brabant) verantwoordelijk is voor 30 procent van de Belgische economie. Ook UNIZO Vlaams-Brabant en Brussel (UNIZO: Unie van Zelfstandige Ondernemers) liet weten dat de aanpassing van de Brusselse ring een absolute noodzaak is voor de economische ontwikkeling en de leefbaarheid, van zowel Vlaams-Brabant, Waals-Brabant Stuk 159 (2009-2010) – Nr. 1 3 V L A A M S P A R L E M E N T als van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. De huidige mobiliteitsproblemen mogen niet worden ontkend en moeten volgens UNIZO bovenaan op de mobiliteitsagenda van de Vlaamse Regering staan. Het is duidelijk dat dit dossier, gezien zijn economisch belang, niet langer in de spreekwoordelijke diepvriezer mag blijven liggen. De Vlaamse Regering moet uitvoering geven aan de destijds genomen beslissing om de luchthavenregio beter bereikbaar te maken. Meer in het algemeen moet de Vlaamse Regering ook werk maken van een betere bereikbaarheid van de Brusselse regio voor alle omliggende gemeenten. Ten slotte is het ook glashelder dat een ‘redelijke verbreding’ van de ring niet volstaat. Het mobiliteitsprobleem op het noordelijke deel van de ring moet globaal worden aangepakt. Naast de infrastructurele aanpassingen zijn ook inspanningen nodig op het vlak van openbaar vervoer en van de zwakke weggebruiker. Zo moet er tegelijk sneller werk worden gemaakt van een uitbreiding van het Gewestelijk Expresnet (GEN). Brussel ontlasten door enkel de faciliteiten voor het autoverkeer te verbeteren volstaat niet. Naast het Diaboloproject (de rechtstreekse treinverbinding van de luchthaven naar Antwerpen via de middenberm van de E19) moeten ook de andere delen van het land vlotter per trein worden bediend. We moeten streven naar soepele en snelle treinverbindingen in alle windrichtingen in een straal van minstens 30 km rond de hoofdstad, die samen moeten sporen met bijkomende investeringen voor nieuwe metrolijnen in onze hoofdstad. Daarbij zijn ook maatregelen voor de zwakke weggebruiker noodzakelijk. We moeten in en rond Brussel werk maken van het zachte Gewestelijk Expresnet, waarbij we de fietsverbindingen uit dat zachte GEN laten aansluiten op het fietsnetwerk van Vlaams-Brabant. Sven GATZ Irina DE KNOP Gwenny DE VROE Ann BRUSSEEL Marino KEULEN Sas VAN ROUVEROIJ 4 Stuk 159 (2009-2010) – Nr. 1 V L A A M S P A R L E M E N T VOORSTEL VAN RESOLUTIE Het Vlaams Parlement, − stelt vast dat: 1° de Vlaamse Regering vijf jaar geleden al de beslissing heeft genomen om de ring rond Brussel aan te passen om de luchthavenregio beter bereikbaar te maken; 2° de burgemeesters van zeven gemeenten in de luchthavenregio (Vilvoorde, Grimbergen, Machelen, Kampenhout, Steenokkerzeel, Zemst en Zaventem) vandaag in een brief aan de minister-president van de Vlaamse Regering vragen om werk te maken van de geplande uitbreidingswerkzaamheden aan de Brusselse ring en aandringen op vlotte informatiedoorstroming, duidelijke communicatie en overleg met de lokale besturen en de erkende regionale actoren; 3° Voka Halle-Vilvoorde en zijn Brusselse tegenhanger Beci duidelijk stellen dat de uitbreiding van de Brusselse ring nodig is voor de groei van de Belgische economie; 4° ook UNIZO Vlaams-Brabant en Brussel van oordeel is dat de aanpassing van de Brusselse ring absoluut noodzakelijk is voor de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van zowel Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest; − gelet op een studie van het bureau Stratec die illustreert dat het verbreden van de ring minder autoverkeer met zich zal meebrengen in de hoofdstad; − vraagt de Vlaamse Regering: 1° zo snel als mogelijk uitvoering te geven aan de beslissing om de ring rond Brussel aan te passen teneinde de luchthavenregio beter bereikbaar te maken; 2° de doorstroming van het doorgaande verkeer van Brussel rond Brussel te bevorderen; 3° duidelijkheid te scheppen over de termijnplanning van de werkzaamheden; 4° de werkzaamheden aan de verschillende trajecten (E40-E19/E19-A12/A12-E40) zo snel mogelijk op elkaar te laten aansluiten; 5° bij uitbreiding daarvan, zo snel als mogelijk de bereikbaarheid van Brussel vanuit alle Vlaamse randgemeenten te verhogen; 6° een structurele communicatie- en overlegprocedure te starten met de lokale besturen uit de luchthavenregio en de Vlaamse Rand, de provincie en de regionale sociaaleconomische overlegcomités (RESOC’s); 7° het mobiliteitsprobleem op het noordelijke deel van de ring globaal aan te pakken door naast de infrastructurele aanpassingen ook sneller werk te maken van een uitbreiding van het Gewestelijk Expresnet (GEN) en gelijktijdig in en rond Brussel werk te maken van het zacht Gewestelijk Expresnet, waarbij de fietsverbindingen uit dat zachte GEN aansluiten op het fietsnetwerk van Vlaams-Brabant. Sven GATZ Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |