Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 oktober 2009, 16:40   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard ABVV : Te veel ambtenaren ?

Het VBO berekende dat er 5 miljardeuro kan bespaard worden meteen efficiëntere overheid! Hun recente studie leidde tot de conclusie dat België 68.000 ambtenaren te veel heeft en dat, als we daar iets aan doen, als we dus de huidige schaduwminister van Ambtenarenzaken(mister Q) op pad sturen, we in ditland maar liefst 5 miljard besparen. De redenering van het VBO loopt mank en dit om verschillende redenen. Hun vergelijking met de buurlanden gaat maar op voor zover de staatsstructuren vergelijkbaar zijn. De VBO-studie hanteert cijfers op het meest geaggregeerde niveau voor 4 departementen: algemene diensten, economisch beleid, recreatie en cultuur, en veiligheid. Meer verfijning in de cijfers is echter nodig als men uitspraken wil doen over de omvang van de overheid. Daar waar sommige diensten het werk misschien wel efficiënter kunnen doen, indien ze over de nodige middelen, beschikken hebben andere diensten net meer personeel nodig. Tot slot schort er een en ander aan de berekeningswijze vanhet VBO.



De kostprijs van de overheid
(2007, %BBP)
Personeelskost
Intermediaire
input
Overheidsconsumptie
België 11,7 3,5 22,2
Duitsland 6,9 4,2 18,0
Frankrijk 12,8 5,1 23,6
Nederland 9,2(p) 7,2(p) 25,8(p)
(p): voorlopige schatting
1. Zo is de Nederlandse overheid, waarmee graag wordt vergeleken, niet op zich “goedkoper” dan de Belgische. Gegevens tonen aan dat voor de “algemene overheidsdiensten” België meer uitgeeft voor personeel (2,2% van het Belgisch BBP versus 1,7% in Nederland), terwijl de intermediaire
input (de inkoop van consultancy e.d.) hoger ligt in Nederland (1,7% BBP
versus 1%). Tel die 2 op en je komt op 3,4% BBP uitgaven voor personeel enintermediaire aankopen in Nederland voor de algemene overheidsdienst, en 3,2% in België. Het Nederlandse model
is er meer een van uitbesteding (voor de gehele overheidsdienst besteedt de
Nederlandse overheid 7,2% van haar BBP uit aan aankopen van goederen en diensten, tegenover 3,5% in België). Anderzijds, is in België de personeelskost voor de “algemene departementen” en
het “onderwijs” weliswaar hoger dan in de ons omringende landen, maar voor
het domein van de “sociale zekerheid” zijn ze dan weer heel laag (slechts 0,6% BBP).
2. Een vergelijking van de personeelskost van de “gehele overheidsdienst” in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland toont aan dat België in het rijtje
van overheidsstelsels zoals Frankrijk thuishoort: Nederland spendeert 9,2% van zijn BBP aan personeelsuitgaven, Frankrijk 12,8%, Duitsland 6,9% en België 11,7% van het BBP. Belangrijk
hierbij is dat de geïmputeerde sociale bijdragen (die de overheid voor haar rekening neemt, vooral de oudere ambtenarenpensioenen) hier relatief hoog zijn (zit bv niet inbegrepen in de personeelskost in de statistiek voor Duitsland).
3. Doorheen de geschiedenis zijn binnen Europa verschillende overheidsstelsels gegroeid, die meer divers worden naarmate de Europese uitbreiding vormkrijgt. België en Frankrijk zijn landen die vasthouden aan de Bismarcktraditiemet een ruime overheidsdiensten relatief hoge sociale bijdragen.
Nederland evolueert meer naar een tussenvorm tussen een Beveridgeen een Bismarckstelsel, waarbij de
individuele verantwoordelijkheid steeds meer wordt benadrukt en de kosten voorde burger steeds minder solidair worden gedragen (doch daarom is het nog nietgoedkoper!). Voor Duitsland, ook een
land met Bismarck-traditie, blijkt de graad van decentralisatie een factor van belang te zijn, die zorgt voor diversiteitin de beloning van ambtenaren in deDuitse deelregio’s.
4. Een blik op de “totale consumptie” van de overheid: personeelskost, aankoop van goederen en diensten en sociale prestaties in natura, toont aan dat Nederland en Frankrijk zich ver boven
België situeren met 25,8% van het BBP voor Nederland, 23,6% voor Frankrijk en 22,1% voor België.
Als de werkgevers denken 5 miljard te kunnen besparen door 68.000 ambtenaren te doen afvloeien, dan wordt beter eerst eens bekeken wie van dergelijke ongefundeerde uitspraken nu beter wordt.
Of, zoals een bekend econoom ooit zei: there is no such thing as a free lunch. Zelfs niet in Nederland.
[email protected]

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be