![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() - De Clerck: parketten aansporen ronselaars te vervolgen- Van Quickenborne: Duitsland vragen EU-richtlijn om te zetten- “Problematiek op agenda Belgisch EU-voorzitterschap plaatsen”
Opnieuw benadert een reclameronselaar argeloze ondernemers. Meer dan 100 ondernemers berichtten UNIZO al over Tele Verzeichnis Verlag (TVV). De TVV-werkwijze is een variant op de ondertussen klassieke werkwijze: ondernemers krijgen in een brief met hun bedrijfsgegevens toegestuurd, zogezegd ter verbetering. Sturen ze de verbeterde bedrijfsgegevens terug, dan moeten ze jaarlijks een kleine 1.000€ betalen, zeggen de kleine lettertjes. Voor UNIZO is de maat vol. De organisatie richtte een brief aan minister van Justitie De Clerck. De centrale vraag: spoor de parketten aan reclameronselaars harder en sneller aan te pakken. Minister van Economie Van Quickenborne moet dan weer Spanje, Nederland, Duitsland en Luxemburg vragen 2 EU-richtlijnen om te zetten: de EU-richtlijn Handelspraktijken en de Richtlijn betreffende misleidende en vergelijkende reclame. Omdat die landen dat nog niet deden, kunnen dergelijke praktijken er nog. Daarom vermeldt ook TVV uitdrukkelijk dat het Duits recht van toepassing is voor wie het document ondertekende. UNIZO dringt ook aan op één Europese zwarte lijst van misleidende reclame. Daarin: de bekende reclameronselaars + een lijst met kenmerken van misleidende reclame. België moet het voortouw nemen in een Europese strijd tegen reclameronselaars. Dit dossier moet daarom op de agenda van het Belgisch EU-voorzitterschap komen, vraagt UNIZO nog. De firma Tele Verzeichnis Verlag (TVV) opereert vanuit het Duitse Hamburg. TVV stuurt ongevraagd brieven naar ondernemingen in heel België. De misleiding zit hem niet alleen in het ‘kosteloze’ verbeteren van de bedrijfsgegevens. Verbeterd terugsturen kost jaarlijks 987€ te kosten, gedurende drie jaar, vermelden de kleine lettertjes. Daarnaast laat de brief ook uitschijnen dat ze afkomstig is van één of andere officiële overheidsinstantie (‘Ondernemings-Portaal België). Dat moet vertrouwen wekken. Duits recht Eens getekend, is de ondernemer juridisch gebonden door de overeenkomst, die bovendien onder Duitse wetgeving handelspraktijken valt. Dat laatste heeft een reden. Duitsland is immers één van de 4 EU-lidstaten die de EU-richtlijnen inzake Oneerlijke Handelspraktijken en Misleidende en vergelijkende reclame nog niet omzette in nationaal recht. Wie TVV strafrechtelijk wil aanpakken, botst op de desinteresse van de Belgische parketten. Handelsrechterlijk zijn ze niet in fout, oordeelt de Duitse wetgeving. Klacht indienen UNIZO roept alle ondernemers op het document zeker niet te ondertekenen. UNIZO raadt ook aan om een klacht in te dienen bij de FOD Economie, Algemene Directie Controle en Bemiddeling en bij het Parket van Brussel. UNIZO benadrukt in elk geval onverminderd te zullen doorgaan met het bestrijden van deze praktijken. De ondernemers kunnen hun klacht overmaken via mail aan [email protected]. UNIZO vzw - Spastraat 8 - 1000 Brussel - Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |