![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Bron: HLN, HBVL,De Standaard,...02/11/2009
Vlaanderen telt 30.000 'arbeidsgehandicapte' werklozen die volgens de VDAB 'niet in staat zijn om te werken'. Fons Leroy, de gedelegeerd bestuurder van de arbeidsdienst VDAB, haalt deze week in zijn persoonlijke blog de problematiek aan van een grote groep Vlaamse werklozen die 'niet kunnen worden toegeleid naar de arbeidsmarkt'. Lees: die niet in staat zijn om een normale baan uit te oefenen. 30.000 Mensen die dus maar levenslang een uitkering moeten krijgen op kosten van de belastingsbetaler? ![]() Laatst gewijzigd door Gezond Vlaanderen : 3 november 2009 om 13:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Ik denk dat de Fons dat nu juist aankaart om te zeggen dat een uitkering geven (en verder niks) niet echt een goeie aanpak is.
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ze laten sterven ofwa? ![]()
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() wat is nu trouwens 30k op gans vlaanderen..
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe zie jij dat dan?
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Trouwens, dat geld komt van de ziekenkas, niet uit de pot van de werkloosheidsuitkeringen
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Niet altijd hoor, sommigen krijgen wel degelijk nog altijd een werkloosheidsuitkering. Velen worden ook nog regelmatig door de RVA opgeroepen voor controle en een aantal wordt dan ook gesanctioneerd door die RVA ondanks het feit dat de VDAB aan de RVA doorgeeft dat de mensen in kwestie 'ontoeleidbaar' zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Zijn 'arbeidsgehandicapten' geen personen die omwille van bepaalde problemen, buiten ziekte of handicap, toch onmogelijk arbeid kunnen verrichten? In dat geval zijn het wel degelijk werklozen die men 'arbeidsgehandicapt' noemt omdat ze onmogelijk aan werk geraken. Niet te verwarren met zieke of fysiek gehandicapte mensen dus. Ik denk niet dat omtrent deze laatsten al te veel discussie bestaat aangaande het verlenen van een uitkering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Worden gehandicapten wel meegeteld in die statistieken ? Volgens mij hebben we het hier echt over mensen die rock bottom zitten: dronkaards, drugsverslaafden....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Of ze nu een uitkering krijgen van de RVA of van de Ziekenkas, het komt uit dezelfde pot: de belastingsbetaler!
Gehandicapten kunnen zeker en vast ook werken maar de vlaamse overheid heeft geen geld voor het verder oprichten van beschermde werkplaatsen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik stel voor dat we dat geld gaan halen bij de gezonde 18-50 jarige werkloze. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jij komt naar aanleiding van een post van mij over de rol van de RVA bij de controle van werklozen - een post die louter feiten bevatte en amper een oordeel - met een bespottelijke vraag over het in brand steken van het de "nazi-RVA" en ik stel je de vraag waarom je die term bovenhaalt. Ik had gewoon 'neen' kunnen antwoorden, maar interessanter lijkt me de vraag waarom jij met die term afkomt. Ik wacht trouwens nog vol ongeduld op het antwoord van de topic-starter op mijn vraag. Misschien kun je je licht ook eens laten schijnen over het onderwerp in de openingspost in plaats van een nogal secundaire discussie gaande te houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die zouden er veel en veel meer moeten komen. Er zijn nu eenmaal mensen die onmogelijk nog op de gewone arbeidsmarkt terecht kunnen. Die moeten in eerste instansie terecht kunnen bij een beschuttende werkplaats, heel dicht in de buurt waar ze wonen. En pas als ze er ook daar niets meer van kunnen bakken, dan moeten ze een uitkering 'krijgen'. Dat ze eerst ten volle moeten proberen in een beschuttende werkplaats, is helemaal niet om hen te kleineren, te straffen, te koeieneren of wat voor slechts dan ook. Het is om hen hun eigen eer te gunnen: ze dragen bij tot de maatschappij zoveel ze kunnen, en daarvoor verdient iedereen respekt. post skrotum: het moet ook gedaan zijn met dat spelleke vanwege de kontrole-artsen van de ziekenkassen. Hoe meer die dokters mensen afkeuren, hoe meer die mensen blijven hangen in de werkloosheid. Dat kan alleen maar door de maatregel van 'toch nog binnen je mogelijkheden gaan werken in een beschuttende werkplaats', in plaats van een uitkering van de ziekenkas, eeuwigdurend en zonder verdere voorwaarde. post skrotum 2: er zijn ook "sosiaal werkonbekwame mensen". Voorbeeldje van zo'n tijdelijke werkonbekwame: een moeder met twee of drie kleine kinderen, achtergelaten door hare vent, die niet over de brug komt met een behoorlijke alimentasie. Zo'n moeder moet werk vinden "binnen de uren van school en schoolopvang". Niet simpel. Oplossing: de staat moet zo'n mensen veel meer bijstaan, door geld voor te schieten en om het terug te rekupereren, als een meute bloedhonden achter de vader te gaan. Maar wat als de vader(s) 'onbekend' is (zijn) ? Mama naar de beschuttende werkplaats, binnen de uren van school en schoolopvang natuurlijk. En niet gelijk in PS-land: kumuleren van werkloosheid en ziekenkas, voorpgesteld dat ge maar lid blijft van de partij ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |