![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() In Nederland voert men vanaf 2012 de intelligente kilometerheffing in. Ook de Brusselse Regering onderzoekt deze piste. Bruno De Lille: “Volgend jaar zijn de resultaten van een Brusselse studie rond intelligente kilometerheffing klaar. Ik roep ook mijn Vlaamse en Waalse collega op om samen een gemeenschappelijke standaard uit te werken.”
Kilometerheffing in Nederland In 2012 moeten Nederlandse automobilisten betalen voor het gebruik van de auto en de wegen. Men verwacht een heffing van ongeveer 3 cent per gereden kilometer. In de daaropvolgende jaren loopt het tarief gradueel op tot zo’n 6,7 cent per kilometer voor het jaar 2018. Tegelijk vallen de vaste lasten voor een auto weg. Men start met een heffing voor vrachtwagens, daarna wordt de maatregel ook voor personenwagens ingevoerd. Voor een gemeenschappelijke standaard Staatssecretaris De Lille zal een ontmoeting met de Nederlandse Minister Eurlings vragen om het Nederlandse model in detail te leren kennen. Daarnaast roept hij zijn Vlaamse en Waalse collega’s, Minister Crevits en Minister Henry, op om samen een gemeenschappelijke standaard uit te werken. Staatssecretaris De Lille: “We moeten ons sterk maken voor een gemeenschappelijke standaard. Mobiliteitsproblemen reiken immers verder dan de gewestelijke grenzen. Een coherente aanpak dringt zich op: de zone van het Gewestelijk Expressnet ligt bv. in de 3 Gewesten. De intelligente kilometerheffing zou minstens in die zone moeten bekeken worden. De mensen hebben bovendien baat bij een transparant, eenvormig systeem. Bovendien lijkt het me meer dan verstandig om te bekijken of we het Belgische en Nederlandse systeem niet op elkaar kunnen afstemmen.” Voor een rationeel gebruik van de auto in het Brussels Gewest Tussen 1996 en 2006 steeg het aantal kilometers met de auto met bijna 10%. Vooral de buurtstraten zuchten onder het toenemende gebruik van de auto: daar steeg het autoverkeer met 30%. Het Brusselse Regeerakkoord stelt zich tot doel de autodruk met 20% te verminderen (in vergelijking met 2001). Op die manier wordt de stad een stad op maat van de mensen. Een duurzame mobiliteit is ook een voorwaarde voor economische groei in het Gewest. Die nieuwe stedelijke mobiliteit kan er enkel komen door enerzijds duurzame vervoersmiddelen te promoten en anderzijds het autogebruik te rationaliseren. Intelligente kilometerheffing in Brussel Naast sensibilisering en het promoten van het STOP-principe kan ook de intelligente kilometerheffing helpen om de verkeersdruk te verminderen. Vooral dan voor wat betreft de korte verplaatsingen in Brussel: 62,5% van de verplaatsingen in de auto gaan over een afstand van minder dan 5 kilometer. 25% over een afstand van minder dan één kilometer. Het resultaat: minder files, meer veiligheid, een gezondere stad. Het zal ook positief zijn voor het openbaar vervoer: als de bussen en trams niet meer vast zitten in de files, zullen ze stipter kunnen rijden. Bruno De Lille, Staatssecretaris voor Mobiliteit: “De intelligente kilometerheffing is in wezen een zeer eerlijk systeem: je betaalt niet meer omdat je een auto hebt, maar wel voor de manier waarop je de auto gebruikt. Bovendien laat het toe het verkeer echt te beheren: zo kan je bv. de heffing hoger te maken tijdens de spitsuren of op de sluipwegen.” De Brusselse staatssecretaris vroeg intussen enkele weken geleden aan zijn administratie een studie te bestellen om de effecten van een dergelijke heffing in het Brussels Gewest te evalueren en hoe deze op de meest efficiënte, rechtvaardige manier kan worden ingezet. De prijs die je betaalt per kilometer hangt immers af van de tijd, de plaats en de milieuvriendelijkheid van de auto. Daarnaast wordt ook onderzocht hoe de heffing te combineren met een vermindering van de huidige verkeerstaks. De studie zal begin 2010 uitgevoerd worden. Meer informatie Karen Casteels, woordvoerder Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |