Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2009, 17:10   #1
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard Nederlandse sociaal-historicus - Stad Brussel: Afgeknepen door de Maddens-Doctrine?

Nederlandse sociaal Historicus analyse :

http://ineuropathuis.huibs.net/2009/...e-maddens.html

Inleiding ...

Citaat:
...Ik onderzocht een paar strategieën, die Brusselaars zouden kunnen aannemen, om hun regio in België als het ware "weer op de kaart te zetten". Dat is hard nodig, want de opeenvolgende "staatshervormingen" van 1977 tot heden, concentreerden zich op het "afkopen" van de Vlaams-nationale- en Franskiljonse eisen, ten koste van het "federale" (i.e: het regerings-) niveau. Brussel, beperkt tot zijn 19 kleine stedelijke gemeenten, bleef daarin een "blinde vlek". In grote meerderheid Franstalig, wordt het stedelijk gebied omringd door het Gewest Vlaanderen. Dat laatste heeft niet echt een "Brussel-strategie", behalve dan de oprichting van een soort ijzeren gordijn rond de uitdijende stad, die 20% van het nationale product genereert...
Over omzendbrief Peeters :

Citaat:
In de afgelopen jaren, werd deze virtuele "scheidingsmuur" niet alleen gehandhaafd, maar zelfs verhoogd. Ik kreeg er voor het eerst mee te maken, toen in de negentiger jaren de "decreten-Peeters" (vernoemd naar de Vlaamse regionale minister, een sociaaldemocraat, van dat moment) de gemeentebesturen van - vaak in meerderheid Franstalige- - randgemeenten van de Brusselse agglomeratie die geografisch bij het Vlaamse Gewest horen, allerlei pesterige beperkingen oplegden bij het gebruik van de Franse taal in de communicatie met hun burgers. Argument: "Dan moeten ze eindelijk maar eens Nederlands leren...". Let wel, het gaat hier om Franstalige Brusselaars en (tijdelijke) immigranten die bij de Europese en internationale instellingen werken.

Hoewel ik alle begrip heb voor de historische frustraties van mijn Vlaamse taalgenoten, die eeuwenlang, tot in de zestiger jaren van de vorige eeuw, qua bevolkingsgroep achtergesteld werden door de Franstalige elites, vond (en vind ik nog steeds) dergelijke pesterijen ten koste van minderheden, absoluut niet kunnen. Wat is het verschil met de negentiende-eeuwse praktijken, die het spreken van Nederlands op de koer van Gentse gymnasia (lycea) verboden?
Belgïe een kunstmatige staat ...

Citaat:
neo-conservatief Bart de Wever. Deze would-be intellectueel steelt de show met uitspraken, als dat Brussel geen recht heeft op een eigen regio, omdat het "het product is van het Belgicisme". Dat laatste is, volgens een andere uitspraak van deze cynische politicus, het gevolg van de "ramp" van 1830. (In 1830 maakte België zich van het Koninkrijk der Nederlanden los door middel van een opstand, geleid door grotendeels verlichte Franstalige en Nederlandstalige geesten. HR). Wie 1830 een "ramp" noemt, ontkent de geschiedenis van dit land, ontkent de gemeenschappelijke identiteit van Walen, Brusselaars en Vlamingen. Een culturele identiteit, die wel degelijk bestaat.
De Maddens doctrine ...

Citaat:
Dr Folamour Strangelove Maddens' Untergangsphilosophie
Deze strategie gaat uit van een "Verelendungs"-scenario. Waar er in Vlaanderen geen meerderheid in zicht is voor een afscheiding van België, zeker niet, als men zich bewust wordt van de economische en politieke gevolgen daarvan, bepleit Professor Folamour (Strangelove) Maddens (what's in a name?) van de katholieke Vlaamse Universiteit van Leuven een stiekeme afbraakpolitiek van de centrale regering en dus ook (maar dat wordt niet gezegd) van het welzijn van de 1,2 miljoen Brusselse landgenoten, waaronder niet weinig Vlaamsche taalgenoten.

Maar goed, terug naar professor Maddelove from Louvain. Zijn "strategie", openlijk en serieus besproken in de pers, betekent niet alleen een "uithongeren" van de nationale staat, maar ook: het uithongeren en afknijpen van de 1,2 miljoen Brusselse landgenoten, die niet, of onder onmogelijke voorwaarden, mogen profiteren van de Vlaamse manna. En al helemaal niet als ze Franstalig zijn. Kortom: Wallonië houdt het wel uit, onder de Vlaamse wurggreep, maar de nationale regering, de nationale belangen (defensie, buitenlandse zaken, Europapolitiek) en de agglomeratie Brussel, gaan de Verelendung in!
Toekomst van Brussel ...

Citaat:
Intussen, u zag het al, werd de regio Brussel het weeskind. De beide grote regio's Vlaanderen en Wallonië, hebben, elk in verschillende vorm, de ambitie om "samen" de blinde vlek "Brussel" te besturen. Wat moet er van het Belgische Weeskind worden, met zulke ruziënde Ouders?
Wat te doen ...

Citaat:
Zoals ik al aangaf, geloof ik niet in een herstel van het oude België. Enig alternatief is de mobilisering van de Brusselaars en hun bondgenoten zelf. Redelijke eis, is: volledige gewestbevoegdheden, inclusief tweetalige gemeenschapsbevoegdheden voor het Brussels Gewest. Tweede prioriteit: Uitbreiding van het Gewest met een goed deel van Vlaams- en Waals-Brabant. Maar eerste prioriteit eerst!
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 17:13   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

T'serclaes, hou eens op met dat gezaag over uitbreiding van Brussel.
dat zal er niet komen, tenzij met héél het Vlaamse gewest, en daarmee basta!

en vanaf nu negeer ik jou ook omdat er geen enkele degelijke discussie met jou kan gebeuren net als je vriendjes grossetiesse, azert, BWarrior, Henri1, System, ...!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 november 2009 om 17:18.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 17:29   #3
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

en vanaf nu negeer ik jou ook omdat er geen enkele degelijke discussie met jou kan gebeuren net als je vriendjes grossetiesse, azert, BWarrior, Henri1, System, ...!
DIE GASBEL AL GEVONDEN.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 17:42   #4
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel opvallend dat Brussel uitbreiding wil, groter gebied waar de Franstaligen hun gang kunnen gaan alsmede financiële steun vanuit Vlaanderen, terwijl Brussel feitelijk nooit iets heeft gedaan voor die Vlamingen, anders dan wegpesten, ridiculiseren en hun taal marginaliseren in gebieden waar ze de mogelijkheid had.

De wal keert het schip, leef met de consequenties. Mij verbaast het niet dat Vlaanderen zijn grensgemeenten in de rand uit alle macht Nederlandstalig wil houden. Mij verbaast dat in het geheel niet meer.

Daar komt bij dat Nederlands gewoon de officiele taal daar is. Als je daar dan gaat wonen, dan weet je dat heel goed.

Laatst gewijzigd door Hollander : 22 november 2009 om 17:43.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 18:04   #5
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik vind het wel opvallend dat Brussel uitbreiding wil, groter gebied waar de Franstaligen hun gang kunnen gaan alsmede financiële steun vanuit Vlaanderen, terwijl Brussel feitelijk nooit iets heeft gedaan voor die Vlamingen, anders dan wegpesten, ridiculiseren en hun taal marginaliseren in gebieden waar ze de mogelijkheid had.

De wal keert het schip, leef met de consequenties. Mij verbaast het niet dat Vlaanderen zijn grensgemeenten in de rand uit alle macht Nederlandstalig wil houden. Mij verbaast dat in het geheel niet meer.

Daar komt bij dat Nederlands gewoon de officiele taal daar is. Als je daar dan gaat wonen, dan weet je dat heel goed.
Daar draait het allemaal om, ongeacht wat Maingain en alle tutti quanti's hier op het forum die de tegengestelde mening hebben ook mogen beweren.....

Het vastleggen van de taalgrenzen is er destijds op aanvraag van de francofonen zélf gekomen.....

Dus moeten zij de eersten zijn om hun eisen wat betreft de taalgrens te respecteren....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 18:31   #6
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht

Wat te doen ...

Huub Riethoef over Wilders: "Dat Wilders een racist is en de weg bereidt voor rassendicriminatie en, wie weet, een holocaust, moet gezegd worden, ook al maakt dat je in eerste instantie niet populair."

Deze man is in de war.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 19:34   #7
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Huub Riethoef over Wilders: "Dat Wilders een racist is en de weg bereidt voor rassendicriminatie en, wie weet, een holocaust, moet gezegd worden, ook al maakt dat je in eerste instantie niet populair."

Deze man is in de war.
En dit schreef de man op www.bruxsel.org over de deelname van bruXsel forum aan de betoging voor Catalaans zelfbestuur in Brussel:
Citaat:
Ik ben er een absolute tegenstander van, de beweging pro bruXsel te associëren met het Catalaanse-, Baskische- of Schotse separatisme!
Het gaat in Brussel eerder om strijd *tegen* dat soort van separatisme.
Laat het aan de Vlaamse en Waalse extremisten over, om te knuffelen met de ETA en consorten.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 21:37   #8
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:

Zit niet in dit lijstje

Goeie texst vind ik !
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 22:25   #9
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf het vreemd vinden dat de Vlamingen hun taal willen handhaven in gebieden waar ze zelf kennelijk niet meer willen wonen. De Rand kan alleen maar verfransen omdat de Vlamingen daar wegtrekken. Zo erg zijn de Vlamingen er dus ook niet aan gehecht.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 22:29   #10
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik blijf het vreemd vinden dat de Vlamingen hun taal willen handhaven in gebieden waar ze zelf kennelijk niet meer willen wonen. De Rand kan alleen maar verfransen omdat de Vlamingen daar wegtrekken. Zo erg zijn de Vlamingen er dus ook niet aan gehecht.
tenminste 1 Nederlander die klaar ziet,
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 22:30   #11
Shadowke

Standaard

Citaat:
Vlamingen worden daar weggepest door Franstaligen.
dat is het verschil Spinoza.
Oud 22 november 2009, 22:35   #12
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Op wat voor manier dan?
Oud 22 november 2009, 22:36   #13
Shadowke

Standaard

Citaat:
Op wat voor manier dan?
schelden, vandalisme, ...
Oud 22 november 2009, 22:40   #14
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
En dit komt op grote schaal voor?
Oud 22 november 2009, 22:41   #15
Shadowke

Standaard

Citaat:
En dit komt op grote schaal voor?
ik weet niet precies op welke schaal.
maar het is wel dagelijks.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 november 2009 om 22:43.
Oud 22 november 2009, 22:48   #16
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 22:52   #17
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Latijnse furies kloppen er gewoon sneller op. Spijtig voor ons. Waar was de tijd van Germaans krijgersvolk?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 november 2009 om 22:54.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 22:57   #18
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik weet niet precies op welke schaal.
maar het is wel dagelijks.
Oud 22 november 2009, 23:01   #19
Shadowke

Standaard

Citaat:
neen geen calimerotoestanden Spinoza.
de Vlamingen vechten daar voor hun rechten en reageren terug.
zodra de macht van de Franstaligen doorbroken is, gaan zij naar hun moederland en kunnen de Vlamingen terug naar hun oorspronkelijke huizen gaan.
Oud 22 november 2009, 23:13   #20
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is het verschil Spinoza.
Nee hoor.

Er wordt hier niemand weggepest.

Je betaalt hier gewoonweg 3500 tot 4000 euro voor een m2 woonruimte. Wat op zich goedkoop is voor de mooie Oost en Zuidrand van Brussel.
Maar de gemiddelde Vlaming kent geen elitecultuur in tegenstelling tot alle ander omringende cuturen. Die Vlaming koopt liever een groot huis in Likmijngat en gaat dan elke dag anderhalf uur heel boos in de file staan om op zijn werk te komen.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be