Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2013, 07:37   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard De rattennest der groene stroom.

Dat dit vroeg of laat mis moest gaan stond in de sterren geschreven.

Toeval of niet; gisteren die PVDA uithaal (90% vd groene stroom is nep), vandaag een biecht van de Nederlandse Energie Maatschappij.
Die beiden nagenoeg hetzelfde zeggen.

Waar komt het op neer?
Op het feit dat 'groene' stroom enkel op papier bestaat en dat je je klant dus perfect kernenergie-stroom kan verkopen als 'groen' als je maar zorgt dat je aan de juiste papieren komt.
Mensen die al eens nadenken wisten dit al langer maar het wordt voor de "die-hard" groene stroom aanhangers nu wel lastig.

Als de energiemaatschappijen al toegeven dat er in dit land bijlange niet genoeg groene stroom geproduceerd kan worden en dat momenteel zelfs de kerncentrales 'groene stroom' produceren kan je moeilijk volhouden dat we wel zonder kunnen.

Nu, in feite is er niks nieuws onder de zon, buiten het feit van die 2 opelkaarvolgende artikels, maar het toont toch maar eens mooi aan dat heel die 'groene-stroom'-hype gewoon geld moet laten rollen. Net als, bij uitbreiding, heel de klimaathype.
Doe de mensen geloven dat er bij hen andere, milieuvriendelijkere en politiek correctere stroom uit het stopcontact komt dan bij de buren en ze gaan er voor betalen.

De oplossing voor heel deze schertsvertoning in 1 woord: kernenergie.
Sjot alle zonnepanelen en andere 'groene-stroom'-attributen buiten en steek dat geld in studie naar opwerking van nucleair afval en de voorlopige opslag ervan. Want vergeet niet: zodra dat afval deftig opgewerkt kan worden tot nieuwe brandstof is kernenergie net zo groen als de zon.

Ik ben er van overtuigd dat wanneer we nog maar 10 jaar geleden wereldwijd zou hebben beslist om het 'klimaathype'-geld in die studie te steken we er nu misschien al niet ver meer af waren geweest.
En dan maakt het verder niet meer uit. Alles kan dan elektrisch en er hoeft geen petrol meer uit de grond gehaald te worden.

Alles in 1 klap opgelost. Goedkope, groene stroom a volonte. Het is zo dichtbij maar het laat niet genoeg geld rollen vrees ik.
Oud 14 mei 2013, 08:07   #2
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat dit vroeg of laat mis moest gaan stond in de sterren geschreven.

Toeval of niet; gisteren die PVDA uithaal (90% vd groene stroom is nep), vandaag een biecht van de Nederlandse Energie Maatschappij.
Die beiden nagenoeg hetzelfde zeggen.

Waar komt het op neer?
Op het feit dat 'groene' stroom enkel op papier bestaat en dat je je klant dus perfect kernenergie-stroom kan verkopen als 'groen' als je maar zorgt dat je aan de juiste papieren komt.
Mensen die al eens nadenken wisten dit al langer maar het wordt voor de "die-hard" groene stroom aanhangers nu wel lastig.

Als de energiemaatschappijen al toegeven dat er in dit land bijlange niet genoeg groene stroom geproduceerd kan worden en dat momenteel zelfs de kerncentrales 'groene stroom' produceren kan je moeilijk volhouden dat we wel zonder kunnen.

Nu, in feite is er niks nieuws onder de zon, buiten het feit van die 2 opelkaarvolgende artikels, maar het toont toch maar eens mooi aan dat heel die 'groene-stroom'-hype gewoon geld moet laten rollen. Net als, bij uitbreiding, heel de klimaathype.
Doe de mensen geloven dat er bij hen andere, milieuvriendelijkere en politiek correctere stroom uit het stopcontact komt dan bij de buren en ze gaan er voor betalen.

De oplossing voor heel deze schertsvertoning in 1 woord: kernenergie.
Sjot alle zonnepanelen en andere 'groene-stroom'-attributen buiten en steek dat geld in studie naar opwerking van nucleair afval en de voorlopige opslag ervan. Want vergeet niet: zodra dat afval deftig opgewerkt kan worden tot nieuwe brandstof is kernenergie net zo groen als de zon.

Ik ben er van overtuigd dat wanneer we nog maar 10 jaar geleden wereldwijd zou hebben beslist om het 'klimaathype'-geld in die studie te steken we er nu misschien al niet ver meer af waren geweest.
En dan maakt het verder niet meer uit. Alles kan dan elektrisch en er hoeft geen petrol meer uit de grond gehaald te worden.

Alles in 1 klap opgelost. Goedkope, groene stroom a volonte. Het is zo dichtbij maar het laat niet genoeg geld rollen vrees ik.

Zoals Tavek al vermeld heeft: bedrijven doen enkel maar aan innovatie als ze een nieuwe markt kunnen aanboren en daar een hoop centen mee kunnen vangen.

Misschien dat er een klein kansje was toen Electrabel nog een staatsbedrijf was, maar een groot politiek licht vond dat privatisering van Electrabel het beste was voor iedereen.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2013, 09:40   #3
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Onzin natuurlijk. België heeft het laagste percentage hernieuwbare energie van heel de Europese Unie. I.p.v. ons daarover te schamen, spuien we allerlei complottheoriën ter meerdere eer en glorie van de kernenergielobby.

Petit pays, petit esprit!
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2013, 11:30   #4
Fransg
Vreemdeling

Standaard

Het begint eindelijk door te dringen dat die groene duurzame energie in België gewoon boerenbedrog is. Men verkoopt 100% groene energie en er is amper groene energieproduktie in België.
Wereldwijd is de tendens anders zeer duidelijk. Duurzame en groene energieproduktie heeft afgedaan. Ondanks de klimaatswijziging, CO2-uitstoot
Schaliegas (USA), steen- en bruinkool (Duitsland), kernenergie (Frankrijk, China, India) dat zijn de energievormen voor de volgende 100 jaar.
België moet ook volgen want als we in duurzame onbetaalbare groene energie blijft investeren, zal onze welvaart ernstig bedreigd worden.
Fransg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2013, 12:40   #5
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onzin! Zweden haalt de helft van hun energie uit hernieuwbare energie. Maar België wil het per se nog slechter doen dan de andere maffiastaten.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 14 mei 2013 om 12:40.
Oud 14 mei 2013, 12:57   #6
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Misschien dat er een klein kansje was toen Electrabel nog een staatsbedrijf was, maar een groot politiek licht vond dat privatisering van Electrabel het beste was voor iedereen.
Electrabel is nooit of te nimmer een staatsbedrijf geweest. Die "privatisering" van Electrabel heeft dus nooit plaatsgevonden.
En ja, privé bedrijven innoveren inderdaad enkel maar als er geld mee te verdienen is. Als je dus innovatie wilt, zorg er dan voor dat er met die innovatie geld te verdienen is.
Overheidsbedrijven... Tja. Die zie ik nog niet zo snel innoveren. Waarom zouden die. Innovaties zijn namelijk vervelend, verstoren de rust en orde...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2013, 12:58   #7
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Onzin! Zweden haalt de helft van hun energie uit hernieuwbare energie. Maar België wil het per se nog slechter doen dan de andere maffiastaten.
Zweden haalt (net als Noorwegen en Zwiterland) veel energie uit waterkracht. Dat is per saldo eigenlijk gevaarlijker en minder duurzaam dan kernenergie.
... repeat ...
Oud 14 mei 2013, 13:49   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Komaan zeg, alsof de meer technisch onderlegden op dit forum het al niet een paar 100 keer hebben uitgelegd.

Maar ik zal het nog maar eens proberen. Sorry dat het niet allemaal enkellettergrepige woorden gaan zijn.

De electronen die uit het stopkontakt komen zijn afkomsting uit alle bronnen. Is dat nu een zonnepaneel, windmolen, STEG centrale, een huisvuilverbrandingsinstallatie met coregeneratie, of een kerncentrale. Dat is gewoon een feit.

Dus, wat gebeurt er als er een wolk voor de zonnepanelen schuift, of de wind gaat liggen?

En ook, hoeveel piek/megawatt aan groene stroom is er geïnstalleerd?
Oud 14 mei 2013, 14:50   #9
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Bij ecopower kunnen ze volgens mij niet meer energie verkopen dan ze zelf aanmaken. Vandaar de lange wachttijd. Ik ben dus vrij zeker dat mijn energie groen is. Nu ja, pallets vind ik nu persoonlijk ook niet echt groen. Maar wie zijn vertrouwen stelt in een bedrijf als Electrabel ...
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2013, 14:55   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Bij ecopower kunnen ze volgens mij niet meer energie verkopen dan ze zelf aanmaken. Vandaar de lange wachttijd. Ik ben dus vrij zeker dat mijn energie groen is. Nu ja, pallets vind ik nu persoonlijk ook niet echt groen. Maar wie zijn vertrouwen stelt in een bedrijf als Electrabel ...
Grappig, omdat die electriciteit gemaakt door Ecopower ook gewoon het net opgaat, en die worden gemixed met electronen uit alle andere bronnen.

En die verplaatste electronen, awel, die komen uit ieders stopkontakt.

Dus het enige Ecopower kan doen, is ervoor zorgen dat ze op papier niet meer stroom verkopen dan dat ze "maken". En da's een ander verhaal.

Word er gezien hoeveel MWp ze kunnen maken, of wordt er gezien hoeveel MW ze op het net hebben gepompt?
Oud 14 mei 2013, 20:52   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ze hebben een draadje speciaal voor u gelegd allicht.
Van hun centrale naar uw stopcontact.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2013, 22:37   #12
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Vertel mij eens hoe je in België (!) de energiebehoefte wil dekken met hernieuwbare energie en daarbij zelfs nog wat extra hebben om een paar auto's op elektriciteit te laten rijden ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2013, 06:53   #13
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Electrabel is nooit of te nimmer een staatsbedrijf geweest. Die "privatisering" van Electrabel heeft dus nooit plaatsgevonden.
En ja, privé bedrijven innoveren inderdaad enkel maar als er geld mee te verdienen is. Als je dus innovatie wilt, zorg er dan voor dat er met die innovatie geld te verdienen is.
Overheidsbedrijven... Tja. Die zie ik nog niet zo snel innoveren. Waarom zouden die. Innovaties zijn namelijk vervelend, verstoren de rust en orde...

Zelfde kun je zeggen van particuliere bedrijven.

Trouwens, money doesn't motivate.
Oud 15 mei 2013, 07:07   #14
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Particuliere bedrijven moeten innoveren om concurrentie aan te gaan en winst te maken. Enfin, dat zou moeten. Met absurde concepten als IP (danku, Staat) kunnen genoeg bedrijven zich vrijstellen van concurrentie.

Als je een overheidsbedrijf leidt (of overheidsgepriviligeerd bedrijf) dan vraag je gewoon een hand-out als het wat slechter gaat. Belastinginfuus erin en voila, ze kunnen weer een paar jaar met verlies draaien en op hun lui gat zitten.
Oud 15 mei 2013, 09:00   #15
Zwitser

Standaard

Citaat:
Als geen enkel bedrijf innoveert, waar komen dan al die innovaties van de laatste eeuwen vandaan?

Citaat:
Trouwens, money doesn't motivate.
Mag ik jouw geld dan hebben?
... repeat ...
Oud 15 mei 2013, 09:18   #16
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Vertel mij eens hoe je in België (!) de energiebehoefte wil dekken met hernieuwbare energie en daarbij zelfs nog wat extra hebben om een paar auto's op elektriciteit te laten rijden ?
Dat is de vraag niet. De vraag is: blijven we miljarden euro's pompen in de technologie van eergisteren, of geven we nieuwe technologie een kans?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 15 mei 2013, 09:33   #17
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als geen enkel bedrijf innoveert, waar komen dan al die innovaties van de laatste eeuwen vandaan?
Van geniale individuen die misprijzen hadden voor ieder winstbejag (Gallilei, Leonardo da Vinci, Newton, Leibniz, Pasteur, om er maar enkele te noemen) en van onderzoekers uit openbare instellingen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 15 mei 2013, 09:58   #18
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Van geniale individuen die misprijzen hadden voor ieder winstbejag (Gallilei, Leonardo da Vinci, Newton, Leibniz, Pasteur, om er maar enkele te noemen) en van onderzoekers uit openbare instellingen.
Zoals ik al zei: money doesn't motivate. Toch niet op het vlak van creativiteit en innovatie.

Daar zijn ook al voldoende studies over. Net als de studies naar 'if you pay peanuts, you get monkeys'.
Oud 15 mei 2013, 11:07   #19
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Kijk eh, waar de stroom vandaan komt maakt allemaal niet uit.
Je moet gewoon zorgen dat je de juiste papieren hebt.
Als een of andere speler ergens in Noorwegen een pak groene stroom certificaten koopt mag ie een gedeelte van zijn stroom hier groen verkopen. Ook al komt-ie uit de kerncentrale.
En zo krijg je dus groene stroom omdat er bv in Australie ooit certificaten uitgedeeld zijn wegens het afknallen van duizenden kamelen. Besparing op klimaatgas heette dat. Of dat die hele koehandel met houtpallets uit Canada mog steeds bergen 'groen' geld oplevert.

En in principe maakt het niet uit vanwaar je certificaat komt, ergens ter wereld is er wel 'groene stroom' voor geproduceerd, maar dan kan je je de vraag stellen hoe groen die eigenlijk wel is en moet je niet geloven dat dankzij jou groene stroom abonnement de kerncentrales dicht kunnen. Want enkel de certificaten komen van ergens ter wereld, niet de stroom zelf.

De stroom die uit je stopcontact komt is dezelfde als die van je buurman en die heeft als oorsprong (gebruiker zoekt hier een aantal grote Belgische elektriciteitscentrales) met aanvulling van wat zonnepaneel- en windenergie en bij gelegenheid wat buitenlandse stroom. Voor iedereen die van het net aftapt is dat hetzelfde.
Bovenaan kappen alle producenten hun stroom in een groot vat en onderaan dat vat vertrekken leidinkjes naar de gebruikers.
Oud 15 mei 2013, 12:24   #20
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Komaan zeg, alsof de meer technisch onderlegden op dit forum het al niet een paar 100 keer hebben uitgelegd.
Dit dus...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be