Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2009, 16:35   #1
Jukes
Parlementslid

Standaard WHO toont verband aan tussen tumoren en gsm-gebruik

De Daily Telegraph meldt dat de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een studie klaar heeft die een duidelijk verband aantoont tussen de incidentie van hersen- en speekselkliertumoren en het langdurig gebruik van een gsm.

A £20million, decade-long investigation overseen by the World Health Organisation (WHO) will publish evidence that heavy users face a higher risk of developing brain tumours later in life.The conclusion, while not definitive, will undermine assurances from the government that the devices are safe and is expected to put ministers under pressure to issue stronger guidance.
A preliminary breakdown of the results found a “significantly increased risk” of some brain tumours “related to use of mobile phones for a period of 10 years or more” in some studies.
The head of the Interphone investigation said that the report would include a “public health message”.

Laatst gewijzigd door Jukes : 26 oktober 2009 om 16:44.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 16:41   #2
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

elke nuchtere mens die een gsm gebruikt had dit reeds kunnen voelen. Wat luisteren naar het eigen lichaam enzo...
Weggooien die rommel!
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 17:39   #3
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

M.i. is het nog te vroeg om al een ondubbelzinnig, duidelijk verband aan te tonen tussen hersentumors enerzijds en GSM's anderzijds.

Kankers zijn immers trage, geniepige groeiers, vrij moeilijk in kaart te brengen.

Dit gezegd zijnde, zou het me absoluut niet verbazen als er wel degelijk een verband zou bestaan.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 17:50   #4
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
M.i. is het nog te vroeg om al een ondubbelzinnig, duidelijk verband aan te tonen tussen hersentumors enerzijds en GSM's anderzijds.

Kankers zijn immers trage, geniepige groeiers, vrij moeilijk in kaart te brengen.

Dit gezegd zijnde, zou het me absoluut niet verbazen als er wel degelijk een verband zou bestaan.

De WHO vertrekt van een studie waarbij patiënten met een tumor die ook gsm-gebruikers zijn geweest gedurende langere tijd, zijn vergeleken met gezonde patiënten. Er is een periode van ca. 10 jaar gsm-gebruik bestudeerd en de verbanden zijn nu blijkbaar voor het eerst onweerlegbaar. De publicatie van de complete studie zal nog meer duidelijkheid brengen.

Verbanden tussen kankers en straling van de zelfde golflengte als gsm (2,4 ghz tegenwoordig) zijn reeds veel vroeger aangetoond, onder andere bij gevechtsvliegtuigpiloten en radar-operators. Het hoeft dus niemand te verbazen dat het verband tussen tumoren en gsm-gebruik op lange termijn en bij heavy users of kinderen nu ook eindelijk vastgesteld is.

Laatst gewijzigd door Jukes : 26 oktober 2009 om 17:54.
Oud 26 oktober 2009, 17:51   #5
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
De WHO vertrekt van een studie waarbij patiënten met een tumor die ook gsm-gebruikers zijn geweest gedurende langere tijd, zijn vergeleken met gezonde patiënten. Er is een periode van ca. 10 jaar gsm-gebruik bestudeerd en de verbanden zijn nu blijkbaar voor het eerst onweerlegbaar. De publicatie van de complete studie zal nog meer duidelijkheid brengen.
Citaat:
De Daily Telegraph meldt dat de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een studie klaar heeft die een duidelijk verband aantoont tussen de incidentie van hersen- en speekselkliertumoren en het langdurig gebruik van een gsm.

A £20million, decade-long investigation overseen by the World Health Organisation (WHO) will publish evidence that heavy users face a higher risk of developing brain tumours later in life.The conclusion, while not definitive, will undermine assurances from the government that the devices are safe and is expected to put ministers under pressure to issue stronger guidance.
A preliminary breakdown of the results found a “significantly increased risk” of some brain tumours “related to use of mobile phones for a period of 10 years or more” in some studies.
The head of the Interphone investigation said that the report would include a “public health message”.
Kerel.
Oud 26 oktober 2009, 17:56   #6
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Politiek Kapen
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 17:56   #7
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Kerel.

De conclusie is nog niet definitief omdat ze nog niet volledig is afgerond, maar het bewijs is er. "They will publish evidence".
Oud 26 oktober 2009, 17:58   #8
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Politiek Kapen
Heel vreemd dat we de groenen nooit, maar dan ook nooit, horen over deze nochtans reeds lang bekende milieuvervuiling. Vergeet niet dat WiFi (dat nu overal in het straatbeeld opduikt) en Bluetooth op exact de zelfde golflengte werken, zij het met veel minder vermogen.
Oud 26 oktober 2009, 18:01   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
A
De conclusie is nog niet definitief omdat ze nog niet volledig is afgerond, maar het bewijs is er. "They will publish evidence".
Ge leest dat toch verkeerd, volgens mij.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 26 oktober 2009, 18:01   #10
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel vreemd dat we de groenen nooit, maar dan ook nooit, horen over deze nochtans reeds lang bekende milieuvervuiling. Vergeet niet dat WiFi (dat nu overal in het straatbeeld opduikt) en Bluetooth op exact de zelfde golflengte werken, zij het met veel minder vermogen.
En maar goed ook; stel u voor dat men het gaat verbieden!
Oud 26 oktober 2009, 19:54   #11
Jukes
Parlementslid

Standaard

Een verbod voor kinderen zou alvast welkom zijn.
Oud 26 oktober 2009, 21:19   #12
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen GSM, begrijp eigenlijk niet waarom mensen overal en altijd bereikbaar willen zijn.
Ik heb thuis een vast toestel, dit doet alles wat ik wil (behalve sms).

Laat ons alvast beginnen met het verbod op GSM's in openbare gebouwen en de cafe's GSM vrij te maken!!
Oud 26 oktober 2009, 21:21   #13
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Ik heb geen GSM, begrijp eigenlijk niet waarom mensen overal en altijd bereikbaar willen zijn.
Ik heb thuis een vast toestel, dit doet alles wat ik wil (behalve sms).

Laat ons alvast beginnen met het verbod op GSM's in openbare gebouwen en de cafe's GSM vrij te maken!!
2!
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 22:09   #14
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
2!
Dan blijven natuurlijk in de buurt van die openbare plaatsen en café's nog altijd de alomtegenwoordige basismasten over, die permanent met hoog vermogen zenden...
Oud 26 oktober 2009, 22:35   #15
lezer
Burgemeester

Standaard

Iedereen die de studies over de gezondheidsrisico's heeft gevolgd weet dat iedere officiële studie en de meeste onafhankelijke studies die negatieve gevolgen aantonen de disclaimer gebruiken dat "meer onderzoek nodig is" en dat er dus niks definitiefs bewezen is.

Na enkele honderden studies met alle mogelijke problematische gevolgen begint dat toch een beetje belachelijk te klinken.

Ik heb zelf, wegens uitvallen van de vaste lijn, tijdelijk een gsm moeten gebruiken en voelde zeer duidelijk een onbestemde lichte pijn in m'n binnenoor (hersenen?)

Wie het research een beetje volgt weet dat er al lang geen twijfel meer is. Net zoals bij tabak heeft de industrie lang tegengesparteld en hebben de overheden de boot lang afgehouden (grote financiële belangen).
De enige vraag is nog hoe ernstig de consequenties voor de gezondheid zullen zijn, niet dát ze er zijn.

Laatst gewijzigd door lezer : 26 oktober 2009 om 22:36.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2009, 22:44   #16
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Iedereen die de studies over de gezondheidsrisico's heeft gevolgd weet dat iedere officiële studie en de meeste onafhankelijke studies die negatieve gevolgen aantonen de disclaimer gebruiken dat "meer onderzoek nodig is" en dat er dus niks definitiefs bewezen is.

Na enkele honderden studies met alle mogelijke problematische gevolgen begint dat toch een beetje belachelijk te klinken.

Ik heb zelf, wegens uitvallen van de vaste lijn, tijdelijk een gsm moeten gebruiken en voelde zeer duidelijk een onbestemde lichte pijn in m'n binnenoor (hersenen?)

Wie het research een beetje volgt weet dat er al lang geen twijfel meer is. Net zoals bij tabak heeft de industrie lang tegengesparteld en hebben de overheden de boot lang afgehouden (grote financiële belangen).
De enige vraag is nog hoe ernstig de consequenties voor de gezondheid zullen zijn, niet dát ze er zijn.
Ondanks die kennis wordt het voorzorgsprincipe nog altijd met de voeten getreden. Ik heb een aantal handleidingen van gsm's gelezen en de enige fabrikant die uitgebreid waarschuwt voor het stralingsrisico is Apple, bij mijn weten. Ze adviseren in de manual van de Iphone zelf om het toestel altijd tenminste 2 centimeter van het lichaam verwijderd te dragen (dus niet in broekzak). Bij het bellen moet dat natuurlijk nog verder van het hoofd weg.

Laatst gewijzigd door Jukes : 26 oktober 2009 om 22:44.
Oud 27 oktober 2009, 08:35   #17
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Ik denk dat dat eerder uw inbeelding is ze. Of voelt ge de tumor waar ge binnen 10 jaar een verhoogde kans op hebt nu al groeien?

Of mss riep de persoon aan de andere kant van de lijn gewoon te hard in zijn microfoon?
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 11:35   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Het schijnt dat de GSM's véél gevaarlijker zijn dan de masten...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 12:33   #19
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

een goed voorstel in deze thread : gsm verbieden in openbare gebouwen!
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 18:51   #20
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
een goed voorstel in deze thread : gsm verbieden in openbare gebouwen!
Vorig jaar van hele grote dorst toch maar eens in een Nederlandse cafe' gestopt.
Wel zij hadden een oude Britse telefooncel in het midden van de cafe' staan... dacht eerst dat het om een meubelstuk ging.
Wat bleek..bellen met je gsm (oproepen of gebeld worden) was alleen toegelaten in die telefooncel.
En eigenlijk heeft die castelijn wel gelijk...ik stoor me er mateloos aan als je op een terras zit en ze liggen daar te bellen over welke kleur van schoenen ze hebben gekocht en om dan nog niet te spreken van de ringtones die ze tegenwoordig gebruiken.
Het heeft een tijdje geduurd vooraleer men ingreep tegen rijdende discobars maar dit begint er ook over te gaan.

En als ik dan de jeugd naar school zie fietsen lijkt het of ze besturen hun fiets met hun gsm en maar tikken tikken...
Ik vraag me soms af of we niet DRINGEND moeten ingrijpen...straks grijpt de natuur in en past ons DNA zich aan waardoor kinderen geboren worden met een gsm aan hun oor.

En wat is dan zo'n typisch sms bericht?

Hoi, hoe gaat het ?
Goed en met jouw?
Ook goed,dank je, plannen?
Ik weet het nog niet, jij ?
Ik weet het ook niet.
Oei, wat nu?
Tja..weet ik veel..

Tja...misschien ben ik met mijn 33 wel een oude bok geworden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be