Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2009, 18:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Minister Grouwels erg tevreden met keuze Colruyt voor Brusselse haven

Keuze warenhuisketen spaart jaarlijks 1.000 vrachtwagenritten uit Brigitte Grouwels, Brussels minister van Openbare Werken, Vervoer en de Haven van Brussel (CD&V), is erg verheugd dat warenhuisketen Colruyt, één van de belangrijkste Belgische bedrijven, klant is geworden van de containerterminal in de Haven van Brussel. Voortaan zal Colruyt zijn containers per schip in plaats van per vrachtwagen vervoeren vanuit de Haven van Antwerpen naar Brussel. Door te kiezen voor de haven van Brussel spaart Colruyt jaarlijks zo'n 1.000 vrachtwagenritten uit. Vanuit Brussel worden deze containers vervolgens per vrachtwagen naar het nieuwe distributiecentrum van Colruyt in Ghislenghien gebracht.

De uitbater van de Brusselse containerterminal CFNR (Compagnie française de navigation rhénane) heeft na een testfase Colruyt definitief doen beslissen om de modal shift van weg- naar watervervoer te maken voor het traject tussen Antwerpen en Brussel. De subsidie van 12 euro per container, via het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, die CFNR kan aanbieden aan de klant is hierbij een welgekomen steun.

Colruyt motiveert zijn keuze voor de haven van Brussel met twee argumenten. Vooreerst past dit binnen de bedrijfsfilosofie waarbij het bedrijf steeds naar duurzame oplossingen zoekt, economisch en ecologisch haalbaar. Daarnaast spelen ook praktische overwegingen een rol in de keuze van Colruyt. De keuze voor watervervoer laat het bedrijf namelijk toe om de verkeerscongestie op de ring rond Antwerpen te vermijden. Voorts verloopt de overslag van zeeschip naar binnenschip vlotter dan van zeeschip naar vrachtwagen op de kade in de Haven van Antwerpen.

500 containers per jaar

Op jaarbasis verscheept Colruyt 400 �* 500 containers vanuit de Haven van Antwerpen naar de Haven van Brussel. Op die manier spaart de warenhuisketen bijna 1.000 vrachtwagenritten uit, aangezien de lege containers ook per vrachtwagen naar Antwerpen teruggebracht moeten worden. Colruyt is met bijna 500 containers per jaar een belangrijke nieuwe klant voor de Haven van Brussel, als we in rekening brengen dat in totaal zo'n 15.000 containers per jaar langs de Brusselse containerterminal passeren.

Dit aantal van bijna 500 containers kan in de toekomst nog verhogen. Colruyt zou overwegen, mits de marktvoorwaarden het toelaten, om de bevoorrading van zijn distributiecentra in de regio rond Brussel (Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Lot) eveneens via de Haven van Brussel te laten verlopen.


Kabinet minister Brigitte Grouwels
Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke
[email protected] -

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be