Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2009, 18:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaamse Overheid : Kandidaatstelling exploitatie Luchthaven Antwerpen

Op 27 november 2009 heeft de Vlaamse Regering, op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, het selectiedossier goedgekeurd voor de beheershervorming van de luchthaven Antwerpen. Dit selectiedossier wordt nu Europees bekendgemaakt zodat bedrijven uit binnen- en buitenland die interesse hebben om in de toekomst de luchthaven commercieel te exploiteren, zich kandidaat kunnen stellen. Op deze wijze kunnen de potentiële mogelijkheden van de luchthaven verder gevaloriseerd en de beheersvorm aangepast aan de zeer concurrentiegevoelige en sterk evoluerende markt van de luchtvaart.

De Vlaamse Regering opteerde voor een nieuwe beheersvorm voor de regionale luchthavens die meer mogelijkheden biedt tot commercialisering ervan. Het commercieel beheer van de luchthaven komt in handen van een private Exploitatiemaatschappij, waarvoor kandidaten gezocht worden. De terreinen en de basisinfrastructuur blijven daarentegen bij de overheid en worden ondergebracht in een publieke Ontwikkelingsmaatschappij. Het uitsturen van dit selectiedossier is de eerste stap in de uitvoering van het decreet.

Verder verloop van de procedure

Na de publicatie van het selectiedossier in het Europees Publicatieblad en in het Bulletin der Aanbestedingen krijgen de geïnteresseerden twee maanden de tijd om hun kandidatuur te stellen. De geselecteerde kandidaten ontvangen later een bestek op basis waarvan zij een businessplan kunnen indienen en hun inzichten kunnen geven over de exploitatie en de commerciële uitbouw van de luchthaven. Vermoedelijk zullen dan in het najaar van 2010 de onderhandelingen kunnen beginnen die in de loop van 2011 moeten leiden tot het definitief oprichten en opstarten van een LEM en een LOM.

In afwachting van de beheershervorming blijft de luchthaven Antwerpen verder functioneren als Dienst met Afzonderlijk Beheer. De DAB ontvangt verder de middelen om de exploitatie voort te zetten, een aangepast commercieel beleid te voeren en de infrastructuur op peil te houden en te verbeteren.

Hoe zit de structuur in elkaar?

Met de voorgenomen beheershervorming wordt een duidelijke opsplitsing gemaakt tussen de infrastructuur en de exploitatie. Voor het in stand houden en ontwikkelen van de basisinfrastructuur van de luchthaven wordt een publieke Luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM Antwerpen) opgericht die in handen blijft van de Vlaams overheid, in eerste instantie het Vlaamse Gewest zelf. Het dagelijks beheer en de commerciële exploitatie van de luchthaven wordt toevertrouwd aan een private Luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM Antwerpen). Deze betaalt een concessievergoeding aan de LOM voor het gebruik van de infrastructuur.

Op deze wijze wil minister Hilde Crevits de potentiële mogelijkheden van de luchthaven verder valoriseren en de beheersvorm aanpassen aan de zeer concurrentiegevoelige en sterk evoluerende markt van de luchtvaart. Het Vlaamse Gewest wil een organisatie in het leven roepen die met meer autonomie en op bedrijfseconomische basis kan functioneren en waarbij privé-investeerders en/of lokale overheden extra middelen en impulsen kunnen geven voor een verdere ontwikkeling.

Een ontwikkeling, op basis van de milieuvergunning, op een evenwichtige wijze en rekening houdend met de belangen van de omwonenden.

Het is de bedoeling om met de kandidaat die de beste offerte heeft ingediend, na onderhandelingen een concessieovereenkomst voor diensten af te sluiten.

De LEM krijgt ook de opdracht om in te staan voor de luchtvaartveiligheid, dit is het veilig verkeer van vliegtuigen, en om in te staan voor de luchtvaartbeveiliging (de passagiers- en bagagecontrole met het oog op de bescherming van het luchtverkeer tegen terrorisme en aanslagen). De verkeersleiding blijft uiteraard in handen van Belgocontrol. Voor de uitvoering van deze veiligheids- en beveiligingstaken krijgt de LEM een subsidie van het Vlaamse Gewest.

Aanleg van de verplichte veiligheidsstrook in het verlengde van de startbaan

Intussen werkt het Agentschap Wegen en Verkeer aan de voorbereiding van het project voor de aanleg van een veiligheidsstrook in het verlengde van de startbaan, kant Borsbeek, waarvoor de gewestweg R11 zal omgelegd worden. Daarbij wordt vanzelfsprekend nuttig gebruik gemaakt van het geleverde studiewerk.

Minister Hilde Crevits: “Ik heb op de begroting 2010 een bijkomend krediet van 14 miljoen euro voorzien om het project voor te bereiden en aan te besteden. Het Agentschap Wegen en Verkeer verwacht dat de aanbesteding zal kunnen plaatsvinden eind 2010 en dat de werken zullen starten vóór de zomer van 2011 en tegen februari 2013 zullen uitgevoerd zijn. Tot dan immers kreeg de luchthaven uitstel om de veiligheidsstrook te realiseren. Het geheel van de werken wordt voorlopig geraamd op 25,6 miljoen euro.”

Persinfo:

Cybelle-Royce Buyck

woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits


[email protected]
www.hildecrevits.be

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be