Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2009, 19:00   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Open VLD : Administratie houdt ten onrechte tegemoetkomingen in

Vorige week confronteerde volksvertegenwoordiger Carina Van Cauter (Open Vld) de bevoegde staatssecretaris voor Sociale Zaken, de heer Jean-Marc Delizée, met het onterecht inhouden van tegemoetkomingen aan persnonen met een handicap door de administratie.

Carina Van Cauter kreeg er als advocaat kennis van dat de administratie, bij de berekening van de tegemoetkoming aan personen met een handicap, voor de vaststelling van het inkomen van de betrokken persoon, ten onrechte rekening houdt met de achterstallige onderhoudsbijdragen die men ontvangt.
De achterstallige onderhoudsgelden worden bij het inkomen van de persoon in kwestie geteld en in mindering gebracht van de tegemoetkoming waarop men recht heeft.
Zo ontvangt men soms helemaal geen tegemoetkoming meer. Nochtans zijn de achterstallige onderhoudsgelden volgens de wet niet te beschouwen als een inkomen en mogen zij niet in mindering worden gebracht van de tegemoetkoming waarop de betrokkene recht heeft.

Carina Van Cauter: “Het gaat in die gevallen steeds om zwakke personen die recht hebben op een tegemoetkoming en die bovendien nog eens worden geconfronteerd met achterstallige onderhoudsbijdragen. Het zou dus maar rechtvaardig en overeenkomstig e wet zijn mocht een en ander worden rechtgezet.”

Staatssecretaris Delizée dankte Carina Van Cauter voor het aankaarten van dit probleem. Hij erkende dat de administratie ten onrechte rekening houdt met achterstallige onderhoudsgelden. De Staatssecretaris nodigde volksvertegenwoordiger Carina Van Cauter uit concrete dossiers mee te delen, zodat hij er persoonlijk op kan toezien dat deze dossiers worden onderzocht en zo nodig geregulariseerd. Tevens zal hij de directie-generaal Personen met een Handicap vragen om de nodige maatregelen te treffen mocht blijken dat er nog mensen in dat geval zijn.

Carina Van Cauter stelde voor de diensten de nodige richtlijnen te geven zodat dit in toekomst niet meer gebeurt. Bovendien vroeg zij een onderzoek in te stellen om tot regularisatie van die dossiers over te gaan waar dat nog mogelijk is, zonder dat de betrokkenen individueel stappen moeten ondernemen naar de arbeidsrechtbank.
“Het zal tijd en middelen besparen voor alle betrokkenen, zowel voor de administratie als voor de rechtbanken die worden geconfronteerd met overlast. Wij zouden hiermee een goede zaak doen.”, aldus kamerlid Carina Van Cauter.

Overkwam u hetzelfde? Neem dan nu contact op met volksvertegenwoordiger Carina Van Cauter via [email protected]

Voor meer informatie:

Carina VAN CAUTER Jurgen RITZEN
Volksvertegenwoordiger Woordvoerder Open Vld Kamerfractie
04.01 Carina Van Cauter (Open Vld):
Mijnheer de staatssecretaris, ik kreeg, jammer genoeg, kennis van het feit dat de administratie bij de berekening van de tegemoetkoming aan personen met een handicap, voor de vaststelling van het inkomen van de betrokken persoon, rekening zou houden met achterstallige onderhoudsbijdragen die hij of zij ontvangt. De achterstallige onderhoudsgelden worden dan bij het inkomen van de persoon in kwestie geteld en aldus in mindering gebracht van de tegemoetkoming waarop hij of zij recht heeft, zodanig dat hem of haar desgevallend zelfs helemaal geen tegemoetkoming meer wordt uitbetaald. Nochtans zijn de achterstallige ¬ ik leg daar de nadruk op ¬ onderhoudsgelden niet te beschouwen als een inkomen. Zij kunnen als dusdanig niet in mindering worden gebracht van de tegemoetkoming waarop de betrokkene recht heeft. Mijnheer de staatssecretaris, bent u ervan op de hoogte dat de administratie op dergelijke wijze de inkomsten vaststelt? Kent u desgevallend het aantal dossiers en weet u over welke bedragen het zou gaan? Waar worden desgevallend achterstallige onderhoudsgelden in aanmerking genomen? Bent u desgevallend bereid om al die dossiers te regulariseren? Het gaat in die gevallen om zwakke personen die recht hebben op een tegemoetkoming en daarenboven nog eens worden geconfronteerd met achterstallige onderhoudsbijdragen. Het zou dus maar rechtvaardig en overeenkomstig het recht zijn mocht een en ander worden rechtgezet.

04.02 Staatssecretaris Jean-Marc Delizée:
Mijnheer de voorzitter, ik wens mevrouw Van Cauter te danken voor haar vraag. Er is hier inderdaad een probleem. Jammer genoeg is de wereld niet perfect, dus nogmaals bedankt dat u mij wijst op dat probleem. Er is inderdaad ten onrechte rekening gehouden met achterstallige onderhoudsgelden. Bij de verrekening van de tegemoetkoming worden in principe enkel de gezamenlijke en de afzonderlijk belastbare inkomsten aangerekend die betrekking hebben op het in aanmerking te nemen referentiejaar. Met de achterstallen voor de voorgaande jaren wordt geen rekening gehouden.
Indien u kennis hebt van een concreet voorbeeld, nodig ik u uit om mee te delen over welk dossier dat gaat. Ik zal de dienst dan vragen dat dossier te onderzoeken en zo nodig het dossier te regulariseren. Ik zal tezelfdertijd de directie-generaal Personen met een handicap vragen om de nodige maatregelen te treffen mocht blijken dat er nog mensen in dat geval zijn.

04.03 Carina Van Cauter (Open Vld):
Mijnheer de staatssecretaris, ik dank u van harte voor uw antwoord. Ik zal u de concrete gegevens met betrekking tot een aantal dossiers bezorgen. Mag ik u tevens verzoeken de diensten de nodige richtlijnen te geven zodat dit in het algemeen niet meer gebeurt. Mogelijks kunt u een onderzoek instellen en eventueel tot regularisering van die dossiers overgaan waar dat nog mogelijk is, zonder dat de betrokkenen individueel stappen moeten ondernemen naar de arbeidsrechtbank. Het zal tijd en middelen besparen voor alle betrokkenen, zowel voor de administratie als voor de rechtbanken die worden geconfronteerd met overlast. Wij zouden hiermee een goede zaak doen.

04.04 Staatssecretaris Jean-Marc Delizée:
Mevrouw, ik sta ter beschikking om die dossiers te regulariseren.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be