Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2009, 14:20   #1
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard Feminisme

Ik vond dit wel een interresant artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Rel...eminisme.dhtml

Wat vinden jullie over dit onderwerp? Ik was er zelf een paar weken geleden over aan het denken naar aanleiding van het boek "Het kreng" en ik kan me vrij goed vinden in wat er in het artikel gezegd wordt. Omgekeerd sexisme wordt veel te zelden aangeduid voor wat het is terwijl dit wel zou moeten gebeuren.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 14:40   #2
abou Anis
Minister-President

Standaard

Aanstellers.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 20:07   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht

Wat vinden jullie over dit onderwerp? Ik was er zelf een paar weken geleden over aan het denken naar aanleiding van het boek "Het kreng" en ik kan me vrij goed vinden in wat er in het artikel gezegd wordt. Omgekeerd sexisme wordt veel te zelden aangeduid voor wat het is terwijl dit wel zou moeten gebeuren.
Niet interessant. Wel veelzeggend.
Bij mannen die zich verdrukt worden moet ik effe glimlachen. De vrouw die vindt dat mannen best eens voor hun rechten opkomen heeft geen ervaring met relaties. Toch niet met mannen.
Laat vrouwen zich emanciperen, noodzakelijk, zonder feministisch te worden.
De geschiedenis zal wel uitwijzen wie het grootste gelijk heeft.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 20:35   #4
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Dus volgens jou is sexisme tav mannen onmogelijk of wat moet ik daaruit concluderen Rudy?
Oud 26 november 2009, 21:43   #5
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dit schrijf ik allang op het forum. Vrouwen moeten terug hun plaats leren kennen. De 'ideale man', zoals de door vrouwen geleide media ons voorspiegelt, is een mietje die steeds meer op een vrouw gelijkt. Natuurlijk is dit disfunctioneel met onze hersenen en leidt dit tot depressie en psychologische aandoeningen. Ik ben tevreden dat datgene wat ik allang zeg nu ook is aangetoond door de wetenschap. Mijn kritikasters op dit forum hadden dus ongelijk.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 22:38   #6
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
De 'ideale man', zoals de door vrouwen geleide media ons voorspiegelt, is een mietje die steeds meer op een vrouw gelijkt.
Ik denk dat je een vijftiental jaren achterloopt.
Oud 26 november 2009, 22:44   #7
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Dit schrijf ik allang op het forum. Vrouwen moeten terug hun plaats leren kennen.
Wat is die plaats eigenlijk ?
Citaat:
De 'ideale man', zoals de door vrouwen geleide media ons voorspiegelt, is een mietje die steeds meer op een vrouw gelijkt.
En wat houdt de media ons voor inzake de "ideale vrouw" ?

Citaat:
Natuurlijk is dit disfunctioneel met onze hersenen en leidt dit tot depressie en psychologische aandoeningen.
Voor degenen die daar depressief over zijn of worden: get over it.
Citaat:
Ik ben tevreden dat datgene wat ik allang zeg nu ook is aangetoond door de wetenschap.
Waar en wanneer werd dit aangetoond door de wetenschap ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 22:46   #8
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je moet de cijfers van het geweld van mannen op vrouwen en van het geweld van vrouwen op mannen eens vergelijken...

Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 26 november 2009 om 22:47.
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2009, 23:09   #9
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Gezien, voorzover ik weet, men vooral fysiek en niet mentaal geweld bijhoud is dat al moeilijk en dan sommige mannen gewelddadig zijn lijkt me evenmin een verantwoording voor sexisme dus ik zie je punt niet jamás.
Oud 26 november 2009, 23:53   #10
abou Anis
Minister-President

Standaard

Beste Gwyndion,

daar je me via PB gevraagd hebt mijn eerdere bijdrage aan deze topic aan te passen (sic!) zal ik iets uitgebreider proberen te verwoorden waarom ik eerder kort en krachtig met "aanstellers" reageerde.

Ja, sexisme tov van mannen komt voor. Ja, zelfs mannenmishandeling komt voor. Pleiten voor een 'feminisme voor mannen' zou echter impliceren dat mannen op de een of andere manier sociaal, economisch, sexueel, wettelijk, .... een ondergeschikte rol zouden hebben in vergelijking met vrouwen. Dat, beste Gwyndion, is bullshit. Vandaar: aanstellers.
Oud 27 november 2009, 09:08   #11
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Ben het daar niet mee eens, ik zou niet stellen dat mannen hopeloos aangesteld hebben maar toch op bepaalde vlakken. Bij een scheiding, is er een relatief gelijke verdeling van hoederecht? Is er evenveel begrip voor huisvaders als huismoeders? Zijn mannen even vrij om emoties te tonen als vrouwen als ze dit wensen?...
Oud 27 november 2009, 10:07   #12
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ben het daar niet mee eens, ik zou niet stellen dat mannen hopeloos aangesteld hebben maar toch op bepaalde vlakken. Bij een scheiding, is er een relatief gelijke verdeling van hoederecht? Is er evenveel begrip voor huisvaders als huismoeders? Zijn mannen even vrij om emoties te tonen als vrouwen als ze dit wensen?...
Neen. Toen ik indertijd meeging naar de consultaties voor pasgeborenen bij Kind en Gezin (en ik maakte er een punt van om altijd mee te gaan) werd ik door de jonge vrouwelijke arts straal genegeerd. Ze presteerde het zelfs om antwoorden op vragen die door mij gesteld werden aan mijn vrouw te richten. Nochtans was ik destijds degene die de kleine 's morgens wakker maakte, zijn ontbijt gaf, hem naar de onthaalmoeder bracht en hem daar 's avonds weer ging afhalen en zijn avondeten gaf. Mijn vrouw was dikwijls al blij als ze hem 's avonds nog een halfuur kon zien. Relevante antwoorden kon die dokter dus enkel van mij krijgen, vermits mijn vrouw de meeste zaken 'van horen zeggen' had. Dat is de enige echt negatieve ervaring die ik had.
Maar de zaken die je aanhaalt bestaan allemaal, dat wil ik niet ontkennen. Dat er aandacht voor moet zijn evenmin. Maar elke vergelijking met de redenen waarom een feministische beweging nodig was/is loopt zo mank dat ze bespottelijk wordt.
Oud 27 november 2009, 10:14   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Neen. Toen ik indertijd meeging naar de consultaties voor pasgeborenen bij Kind en Gezin (en ik maakte er een punt van om altijd mee te gaan) werd ik door de jonge vrouwelijke arts straal genegeerd. Ze presteerde het zelfs om antwoorden op vragen die door mij gesteld werden aan mijn vrouw te richten. Nochtans was ik destijds degene die de kleine 's morgens wakker maakte, zijn ontbijt gaf, hem naar de onthaalmoeder bracht en hem daar 's avonds weer ging afhalen en zijn avondeten gaf. Mijn vrouw was dikwijls al blij als ze hem 's avonds nog een halfuur kon zien. Relevante antwoorden kon die dokter dus enkel van mij krijgen, vermits mijn vrouw de meeste zaken 'van horen zeggen' had. Dat is de enige echt negatieve ervaring die ik had.
Maar de zaken die je aanhaalt bestaan allemaal, dat wil ik niet ontkennen. Dat er aandacht voor moet zijn evenmin. Maar elke vergelijking met de redenen waarom een feministische beweging nodig was/is loopt zo mank dat ze bespottelijk wordt.
Aansteller.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 10:16   #14
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Vind feminisme, toch met de conotatie die het door de jaren gekregen heeft, evenmin de beste term maar blijkbaar is er voor het moment nog geen betere term . Maar had feminisme, in oorsprong, het kernidee om gelijke rechten en plichten tussen de geslachten te verkrijgen? De werkelijke uitvoering en interpretatie was natuurlijk anders maar ik bedoel het oorspronkelijk kernidee.
Oud 27 november 2009, 10:16   #15
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Aansteller.
Ik stel me daar niet over aan. Dat waren gewoon de feiten. We maakten er zelfs een spelletje van: ik stelde op de duur systematisch alle vragen.

Het toonde wel aan dat het gezwets over de nieuwe man in al die vrouwenbladen niet meer is dan dat: gezwets. Want als puntje bij paaltje komt zit je er dikwijls nog altijd bij voor spek en bonen, hoe 'nieuw' je ook bent.

Soit. Ik ga ervanuit dat je voor de rest weinig te melden hebt en het je er enkel om te doen was wat aandacht te krijgen. Bij deze dus. Nog een fijne dag verder.
Oud 27 november 2009, 11:59   #16
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gezien, voorzover ik weet, men vooral fysiek en niet mentaal geweld bijhoud is dat al moeilijk en dan sommige mannen gewelddadig zijn lijkt me evenmin een verantwoording voor sexisme dus ik zie je punt niet jamás.
Volgens mij heb je die cijfers niet goed bekeken:

Citaat:
•In a 10-country study on women's health and domestic violence conducted by WHO,
◦Between 15% and 71% of women reported physical or sexual violence by a husband or partner.
◦Many women said that their first sexual experience was not consensual. (24% in rural Peru, 28% in Tanzania, 30% in rural Bangladesh, and 40% in South Africa).
◦Between 4% and 12% of women reported being physically abused during pregnancy. More about the study
•Every year, about 5,000 women are murdered by family members in the name of honour each year worldwide.
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs239/en/

vrouwen hebben nog steeds overal een lagere socio-economische status. Elk jaar sterven er 500.000 vrouwen aan zwangerschapsgerelateerde oorzaken. Vrouwen kennen meer stress dan mannen en worden vaker ziek. De who stelt dat 20 procent van de vrouwen wereldwijd aan een depressie lijdt. Studies wijzen uit dat getrouwde vrouwen in tegenstelling tot getrouwde mannen, meer kans hebben op mentale ongezondheid. De rol die hen als vrouwen wordt toegwezen in een huwelijk werkt dus negatief voor hun mentale gezondheid. In de Verenigde Staten werd onderzoek verricht waarbij werd ontdekt dat vrouwen dubbel zoveel psychologische medicatie krijgen toegeschreven dan mannen. De patriachale machtsverhoudingen zorgen voor een geïdealiseerde beeld over vrouwen in de reclame, media en algemene beeldvorming. Dit heeft verschillende medische gevolgen zoals een medisch dieet, plastische chiriurgien, eetstoonrissen. In veel gender-gestratificeerde landen is een vrouw verplicht om veel kinderen te krijgen. Net in deze landen zijn de zwangerschapsrisico’s echter zeer hoog. Huiselijk geweld is de wereldwijd de voornaamste oorzaak van handicap en sterfte bij vrouwen. In de V.S. alleen al worden twee miljoen vrouwen elk jaar geslagen door hun echtgenoot en sterven er vijf vrouwen elke dag door hun mannelijke partners. Onder die geslagen vrouwen zijn 25 tot 45 procent van deze vrouwen geslagen tijdens hun zwangerschap. Het kan echter nog problematischer. In Bangkok in Thailand laat de helft van de ondervraagde vrouwen weten door hun mannen fysisch misbruikt te zijn. De V.N. geeft weer dat meer dan de helft van de vrouwen in Afrika, Latijns-Amerika en Azie aangerand zijn door hun mannelijke partners. In India zijn er in de meest moderne hoofdstad dagelijks keukenmoorden, waarbij vrouwen in bran worden gestoken omwille van de bruidschat. In de arabische wereld zijn er de eremoorden. 80 tot 114 miljoen vrouwen worden besneden met als gevolgen: bloedingen, shock, infecties, pijn, problemen bij het urnieren, schade bij de utera en anus, tetanus, psychische problemen, etc.

En dit gaat dan nog maar alleen over de nadelen die vrouwen ondervinden op het vlak van gezondheid, dankzij hun onderdrukte positie in de wereld...

Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 27 november 2009 om 12:00.
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 12:18   #17
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Opvallend hoe politiek correcten enerzijds aangeven dat er over de ganse wereld problemen zijn aangaande de positie van de vrouw binnen allerlei culturen maar anderzijds ongenuanceerd blijven pleiten voor een multiculturele samenleving in ons land met het, zonder nuances, behouden van alle culturele aspecten van het land van herkomst.
Gaan ze toch nog moeten toegeven dat zelfs zij ook bepaalde waarden en normen wensen 'op te dringen' aan allochtonen?
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 12:21   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ik stel me daar niet over aan. Dat waren gewoon de feiten. We maakten er zelfs een spelletje van: ik stelde op de duur systematisch alle vragen.

Het toonde wel aan dat het gezwets over de nieuwe man in al die vrouwenbladen niet meer is dan dat: gezwets. Want als puntje bij paaltje komt zit je er dikwijls nog altijd bij voor spek en bonen, hoe 'nieuw' je ook bent.

Soit. Ik ga ervanuit dat je voor de rest weinig te melden hebt en het je er enkel om te doen was wat aandacht te krijgen. Bij deze dus. Nog een fijne dag verder.
Soms gewoon even uw eigen uitspraken op uw zelf toepassen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 12:26   #19
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Opvallend hoe politiek correcten enerzijds aangeven dat er over de ganse wereld problemen zijn aangaande de positie van de vrouw binnen allerlei culturen maar anderzijds ongenuanceerd blijven pleiten voor een multiculturele samenleving in ons land met het, zonder nuances, behouden van alle culturele aspecten van het land van herkomst.
Gaan ze toch nog moeten toegeven dat zelfs zij ook bepaalde waarden en normen wensen 'op te dringen' aan allochtonen?
Lijkt mij een vrij debiele stelling. Dat politiek correcten aangeven dat er over de ganse wereld problemen zijn aangaande de positie van de vrouw binnen allerlei culturen geeft juist weer dat ze met kritische zin ook naar de multiculturele samenleving kijken en bepaalde waarden en normen wensen op te dringen: mensenrechten bijvoorbeeld. Ik merk echter wel op dat politiek niet-correcten maar al te vaak kritiek kunnen uiten op andere culturen, maar eens dat ze kritiek op de eigen cultuur moeten geven naar aanleding van de socio-economische positie van de vrouw, de gezinssamenstelling en vrouwenondrukking in eigen land (1 op 5 'valt van de de trap'), ze zeer zwijgzaam zijn en dit niet veroordelen.
Oud 27 november 2009, 12:26   #20
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Jamás je post is irrelevant omdat dit gaat of mannen al dan niet op bepaalde vlakken benadeeld worden. Ik denk dat ik wel de conclusie mag trekken dat benadeling van mannen voor jou totaal geen probleem is want ergens ter wereld worden vrouwen nog benadeeld (waarom je niet aan beide kan werken volgens jou, geen flauw idee), "leuke" ingesteldheid waar ik van gruwel. Het is niet omdat er onrecht A is dat we onrecht B moeten toestaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be