![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Ik vond dit wel een interresant artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Rel...eminisme.dhtml Wat vinden jullie over dit onderwerp? Ik was er zelf een paar weken geleden over aan het denken naar aanleiding van het boek "Het kreng" en ik kan me vrij goed vinden in wat er in het artikel gezegd wordt. Omgekeerd sexisme wordt veel te zelden aangeduid voor wat het is terwijl dit wel zou moeten gebeuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Aanstellers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mannen die zich verdrukt worden moet ik effe glimlachen. De vrouw die vindt dat mannen best eens voor hun rechten opkomen heeft geen ervaring met relaties. Toch niet met mannen. Laat vrouwen zich emanciperen, noodzakelijk, zonder feministisch te worden. De geschiedenis zal wel uitwijzen wie het grootste gelijk heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Dus volgens jou is sexisme tav mannen onmogelijk of wat moet ik daaruit concluderen Rudy?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Ik denk dat je een vijftiental jaren achterloopt.
![]() |
#7 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 26 november 2009 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Gezien, voorzover ik weet, men vooral fysiek en niet mentaal geweld bijhoud is dat al moeilijk en dan sommige mannen gewelddadig zijn lijkt me evenmin een verantwoording voor sexisme dus ik zie je punt niet jamás.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Beste Gwyndion,
daar je me via PB gevraagd hebt mijn eerdere bijdrage aan deze topic aan te passen (sic!) zal ik iets uitgebreider proberen te verwoorden waarom ik eerder kort en krachtig met "aanstellers" reageerde. Ja, sexisme tov van mannen komt voor. Ja, zelfs mannenmishandeling komt voor. Pleiten voor een 'feminisme voor mannen' zou echter impliceren dat mannen op de een of andere manier sociaal, economisch, sexueel, wettelijk, .... een ondergeschikte rol zouden hebben in vergelijking met vrouwen. Dat, beste Gwyndion, is bullshit. Vandaar: aanstellers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Ben het daar niet mee eens, ik zou niet stellen dat mannen hopeloos aangesteld hebben maar toch op bepaalde vlakken. Bij een scheiding, is er een relatief gelijke verdeling van hoederecht? Is er evenveel begrip voor huisvaders als huismoeders? Zijn mannen even vrij om emoties te tonen als vrouwen als ze dit wensen?...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar de zaken die je aanhaalt bestaan allemaal, dat wil ik niet ontkennen. Dat er aandacht voor moet zijn evenmin. Maar elke vergelijking met de redenen waarom een feministische beweging nodig was/is loopt zo mank dat ze bespottelijk wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Vind feminisme, toch met de conotatie die het door de jaren gekregen heeft, evenmin de beste term maar blijkbaar is er voor het moment nog geen betere term
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Ik stel me daar niet over aan. Dat waren gewoon de feiten. We maakten er zelfs een spelletje van: ik stelde op de duur systematisch alle vragen.
Het toonde wel aan dat het gezwets over de nieuwe man in al die vrouwenbladen niet meer is dan dat: gezwets. Want als puntje bij paaltje komt zit je er dikwijls nog altijd bij voor spek en bonen, hoe 'nieuw' je ook bent. Soit. Ik ga ervanuit dat je voor de rest weinig te melden hebt en het je er enkel om te doen was wat aandacht te krijgen. Bij deze dus. Nog een fijne dag verder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
vrouwen hebben nog steeds overal een lagere socio-economische status. Elk jaar sterven er 500.000 vrouwen aan zwangerschapsgerelateerde oorzaken. Vrouwen kennen meer stress dan mannen en worden vaker ziek. De who stelt dat 20 procent van de vrouwen wereldwijd aan een depressie lijdt. Studies wijzen uit dat getrouwde vrouwen in tegenstelling tot getrouwde mannen, meer kans hebben op mentale ongezondheid. De rol die hen als vrouwen wordt toegwezen in een huwelijk werkt dus negatief voor hun mentale gezondheid. In de Verenigde Staten werd onderzoek verricht waarbij werd ontdekt dat vrouwen dubbel zoveel psychologische medicatie krijgen toegeschreven dan mannen. De patriachale machtsverhoudingen zorgen voor een geïdealiseerde beeld over vrouwen in de reclame, media en algemene beeldvorming. Dit heeft verschillende medische gevolgen zoals een medisch dieet, plastische chiriurgien, eetstoonrissen. In veel gender-gestratificeerde landen is een vrouw verplicht om veel kinderen te krijgen. Net in deze landen zijn de zwangerschapsrisico’s echter zeer hoog. Huiselijk geweld is de wereldwijd de voornaamste oorzaak van handicap en sterfte bij vrouwen. In de V.S. alleen al worden twee miljoen vrouwen elk jaar geslagen door hun echtgenoot en sterven er vijf vrouwen elke dag door hun mannelijke partners. Onder die geslagen vrouwen zijn 25 tot 45 procent van deze vrouwen geslagen tijdens hun zwangerschap. Het kan echter nog problematischer. In Bangkok in Thailand laat de helft van de ondervraagde vrouwen weten door hun mannen fysisch misbruikt te zijn. De V.N. geeft weer dat meer dan de helft van de vrouwen in Afrika, Latijns-Amerika en Azie aangerand zijn door hun mannelijke partners. In India zijn er in de meest moderne hoofdstad dagelijks keukenmoorden, waarbij vrouwen in bran worden gestoken omwille van de bruidschat. In de arabische wereld zijn er de eremoorden. 80 tot 114 miljoen vrouwen worden besneden met als gevolgen: bloedingen, shock, infecties, pijn, problemen bij het urnieren, schade bij de utera en anus, tetanus, psychische problemen, etc. En dit gaat dan nog maar alleen over de nadelen die vrouwen ondervinden op het vlak van gezondheid, dankzij hun onderdrukte positie in de wereld...
![]() Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 27 november 2009 om 12:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Opvallend hoe politiek correcten enerzijds aangeven dat er over de ganse wereld problemen zijn aangaande de positie van de vrouw binnen allerlei culturen maar anderzijds ongenuanceerd blijven pleiten voor een multiculturele samenleving in ons land met het, zonder nuances, behouden van alle culturele aspecten van het land van herkomst.
Gaan ze toch nog moeten toegeven dat zelfs zij ook bepaalde waarden en normen wensen 'op te dringen' aan allochtonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
President van Europa
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Jamás je post is irrelevant omdat dit gaat of mannen al dan niet op bepaalde vlakken benadeeld worden. Ik denk dat ik wel de conclusie mag trekken dat benadeling van mannen voor jou totaal geen probleem is want ergens ter wereld worden vrouwen nog benadeeld (waarom je niet aan beide kan werken volgens jou, geen flauw idee), "leuke" ingesteldheid waar ik van gruwel. Het is niet omdat er onrecht A is dat we onrecht B moeten toestaan.
|
![]() |
![]() |