![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Vlaams Volksvertegenwoordiger Vera Van der Borght heeft vandaag een nieuw voorstel van decreet m.b.t. internationale adoptie neergelegd in het Vlaams Parlement. De indiening van dit voorstel gebeurt op de dag dat de Vlaamse rondetafelconferentie rond internationale adoptie van start gaat. Open Vld hoopt dat het voorstel kan meegenomen worden in de debatten die daar de komende maanden zullen worden gevoerd.
Met het nieuwe voorstel van decreet wil Vera Van der Borght de gebreken in de huidige interlandelijke adoptie in Vlaanderen en de onaanvaardbare wachttijden die hiermee gepaard gaan op een structurele manier aanpakken. Tegenover de wachtlijsten staat de hoge nood aan adopties in heel wat landen, waar de leefsituatie van een heel veel kinderen bijzonder schrijnend is en de vraag naar adoptieouders zeer groot. De huidige Vlaamse Centrale autoriteit schiet structureel tekort in het onderzoeken en openen van nieuwe adoptiekanalen. Daarnaast verlopen de gezinsonderzoeken door de Centra voor Algemeen Welzijnswerk te verschillend, veelal afhankelijk van welk Centrum voor Algemeen Welzijnswerk men kiest. Dergelijk gezinsonderzoek is nochtans cruciaal voor het verkrijgen van een federale beginseltoelating. Hier stelt zich dus een rechtsonzekerheid. Het grotendeels wegvallen van de optie voor kandidaat-adoptieouders om zelfstandig te adopteren heeft duidelijk de enorme gebreken aan het licht gebracht van de organisatie van de interlandelijke adoptie in Vlaanderen: geen langetermijnvisie op adoptie; een beperkte slagkracht van de interlandelijke adoptiesector, die de gevolgen ondervindt van het ontbreken van een systematische uitbouw binnen het professionele welzijnswerk; door de versnippering van de adoptieprocedure komen de reële mogelijkheden en beperkingen voor een adoptie slechts in beeld bij de kandidaat-adoptanten nadat zij reeds een groot deel van de procedure doorlopen hebben; de adoptiediensten worden historisch en structureel in hun groei afgeremd door een tekort aan professionalisme en door de fragmentarisering van de sector; onvoldoende onder-steuning door de centrale organen; te beperkte middelen voor het onderzoek naar en de opening van mogelijke adoptiekanalen; de Vlaamse Centrale Autoriteit Adoptie slaagt niet altijd in zijn opdracht om de kanaalcontrole tijdig en kwaliteitsvol uit te voeren; het weinig werkzaam zijn van het Steunpunt Nazorg Adoptie. Het nieuwe voorstel dat Vlaams Volksvertegenwoordiger Vera Van der Borght heeft ingediend moet resulteren in een minder versnipperd, integraal en professioneler proces voor interlandelijke adoptie. Kandidaat adoptieouders zullen in dit voorstel - van in het begin van de procedure weten waar ze aan toe zijn door een verkenningsronde bij de adoptiediensten in te lassen. Er wordt binnen de Vlaamse administratie een Vlaams Centrum voor Adoptie opgericht, dat een garantie vormt voor de uitbouw van adoptie in Vlaanderen tot een volwaardige professionele zorgvorm. Het centrum neemt de taak van het uitvoeren van het maatschappelijk onderzoek op zich dat op die manier homogeen kan verlopen. De taken van het huidige Steunpunt Nazorg worden eveneens overgeheveld naar dit centrum. Op die manier wordt alle expertise terzake gebundeld in één instelling. Vera Van der Borght hoopt met dit voorstel van decreet meer kansen te creëren voor adoptieouders en kinderen. VOOR MEER INFORMATIE Vera Van der Borght, Vlaams parlementslid Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Ik was gisteren (14/12), na de opstart van de Staten-generaal Adoptie, met een bijzonder positief gevoel naar huis gegaan. Ik had echt het gevoel dat we eindelijk de juiste toon hadden gezet en een werkbaar kader hadden voor verdere besprekingen (mede dankzij de open maar kritische visie van minister Van Deurzen en mijn medesprekers, Nigel Cantwell en Femmie Juffer)...
Maar dan wordt je 's morgens toch weer met je neus op de realiteit geduwd: Ik lees met open mond en ongeloof dat Vera Van der Borght (OpenVLD), precies op dezelfde dag als het begin van de Staten-generaal (wat een toeval!), een nieuw voorstel voor decreet heeft ingediend en de inhoud er van is wéér maar eens wat we al zo veel hebben gehad: Alles in functie van méér adopties, méér en vooral snéller kanaalonderzoek, méér kindjes, meer bevoegdheden voor adoptiediensten ten nadele van de centrale authoriteit en Steunpunt Nazorg .... Ik neem aan dat Mevr. Van der Borght niet aanwezig was op de plenaire zitting van het startcolloquium. Zeer spijtig, anders had ze van mensen uit de praktijk, mensen met kennis van zaken, mensen met recht van spreken (geadopteerden zélf) en mensen met jarenlang opgebouwde know-how kunnen vernemen dat het net d�*t is waar we niet voor moeten ijveren. Ik geef mijn woord aan Mevr. Van der Borght dat ik haar aanbevelingen inderdaad zal meenemen in de werkgroepen, maar dan als leidraad hoe het we het liefst niet te werk willen gaan. Zie ook www.geadopteerd.be San-Ho Correwyn (voorzitter van vzw TRIOBLA en coordinator van www.geadopteerd.be) |
![]() |
![]() |