Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2010, 11:33   #1
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard onverantwoordelijkheid van onze maatschappij

naar mijn indruk gaat het zwaar achteruit met het verantwoordelijkheidsgevoel in onze samenleving.

De premier zijn regering valt, maar hij kan er niks aan doen. Onderhandelingen falen, maar dat ligt aan de andere deelnemers.
Ontslagen overal, maar dat ligt niet aan de winsthonger van aandeelhouders.
en zo gaat dat maar door...
Deze morgen hoor ik nu dat cafehouders verantwoordelijk gesteld zullen worden voor hetgeen anderen drinken?!?!? Volwassen mensen beslissen toch nog steeds zelf wat zij in hun keel gieten en de hoeveelheid daarvan (en diegene die dat niet kunnen controleren kunnen ondersteuning zoeken; zij hebben geen nood aan technieken om andere de zondebok te laten worden van hun eigen gedrag).

WAAR is de eigen verantwoordelijkheid. Moet echt gans de maatschappij het gedrag van onze politici copiëren en op geen enkel moment nog verantwoording willen nemen voor het eigen gedrag? Hoever zal deze verkleutering ons brengen?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 11:40   #2
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
naar mijn indruk gaat het zwaar achteruit met het verantwoordelijkheidsgevoel in onze samenleving.

De premier zijn regering valt, maar hij kan er niks aan doen. Onderhandelingen falen, maar dat ligt aan de andere deelnemers.
Deze morgen hoor ik nu dat cafehouders verantwoordelijk gesteld zullen worden voor hetgeen anderen drinken?!?!? Volwassen mensen beslissen toch nog steeds zelf wat zij in hun keel gieten en de hoeveelheid daarvan (en diegene die dat niet kunnen controleren kunnen ondersteuning zoeken; zij hebben geen nood aan technieken om andere de zondebok te laten worden van hun eigen gedrag).

WAAR is de eigen verantwoordelijkheid. Moet echt gans de maatschappij het gedrag van onze politici copiëren en op geen enkel moment nog verantwoording willen nemen voor het eigen gedrag? Hoever zal deze verkleutering ons brengen?
Deze morgen ?..die regel is al wat ouder dan dat..
Onze samenleving verrechts..ordnung muss sein...de prijs voor een maatschappij met een hoge levensstandaard..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 16:40   #3
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor mijn part zet zich dit helemaal door. Ben ik eindelijk schuldenvrij. Zo'n beetje als Eno1,2 enz. Niet mijn schuld sorry, doorschuiven aub.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 17:21   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dude. Je verwart politiek met verantwoordelijkheidsgevoel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 18:05   #5
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dude. Je verwart politiek met verantwoordelijkheidsgevoel.

idd; 'k vrees dat mijn stempel nog voorhistorisch is
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 18:25   #6
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Onze verantwoordelijkheid als burger start bij het stemmen.
Ge zult dan oek maar een uil zijn voor de CD&V te stemmen.
Nog meer een uil NVA te stemmen. Laat u niet vangen aan de politieke WWE spelen. Allemaal tv toneel.

Ik overweeg niet te stemmen. Maar ik overweeg nog meer mijn taak op te nemen en Verhofstadt terug aan den top te zetten. Met hem was er misschien ook miserie, maar niet zoals nu. Hij had ook een plan VOOR de verkiezingen betreft de economische crisis. Dus het Vlaamse rechtse straatje? Neen!
Verstandig rechts? Hoogstwaarschijnlijk!

Ik krijg werkelijk heimwee naar ons solidair België.
We hebben nu de CVP gehad (dioxine crisis) nu hebben/hadden we hetzelfde met een andere naam en zitten we met een politieke crisis.

Ik zou het dus niet verstandig vinden deze groep terug aan de top te duwen.
Laat staan hun overtuigingen te blijven volgen en als redder in nood NVA te stemmen.
De vorige koers was beter, en daarmee basta. Het draaide misschien niet perfect, maar het draaide!
Oud 29 april 2010, 19:33   #7
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat u werkelijk nog denkt dat u in een systeem leeft waar u ook maar iets te zeggen hebt?
Oud 29 april 2010, 20:28   #8
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Omdat u werkelijk nog denkt dat u in een systeem leeft waar u ook maar iets te zeggen hebt?
Indien iedere kiezer zijn verantwoordelijkheid zou opnemen en een verantwoordde keuze maken; zou dit systeem kunnen werken.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 20:37   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik zie vooral veel onverantwoordelijk gedrag op het federale niveau. Misschien wordt het dus inderdaad tijd om dat niveau voor eens en voor altijd af te schaffen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 21:37   #10
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Indien iedere kiezer zijn verantwoordelijkheid zou opnemen en een verantwoordde keuze maken; zou dit systeem kunnen werken.
Ik kies voor eender wie de moed heeft het vreemdelingenrobleem aan te pakken.

- GEEN 2 nationaliteiten
- Proeftijd+verplicht inburgeren. Strafbaar feit = ongewenste vreemdeling = RETOUR
- Keihard aanpakken bendevorming, kleine criminaliteit, ... van "gekleurde Belgen"

Ben ik nog iets vergeten?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 21:55   #11
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

De SP.a was thans een mooie oplossing was het niet een partij met een onbekwame Gennez aan de top, als het niet een partij was die vreemdelingen belangrijker vind dan de eigen roots van haar bestaan namelijk de gewone man(arbeiders, lage bedienden en laag geschoolden)

maar net zoals de vakbonden ABBV en ACV is hun honger naar macht en rijkdom groter dan hun principes
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 05:12   #12
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht

- GEEN 2 nationaliteiten
- Proeftijd+verplicht inburgeren. Strafbaar feit = ongewenste vreemdeling = RETOUR
- Keihard aanpakken bendevorming, kleine criminaliteit, ... van "gekleurde Belgen"

Ik hoop dat je beseft dat er nog wel wat andere vlakken zijn waarvoor er een beleid moet bedacht en uitgevoerd worden.
Oud 30 april 2010, 09:22   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Alleen in The Great Society van de Conservatieven moet iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid opnemen, en dat betekent dan ook, dat de ander kan verrekken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 09:25   #14
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat je beseft dat er nog wel wat andere vlakken zijn waarvoor er een beleid moet bedacht en uitgevoerd worden.
Citaat:
Nee hoor, hoe kom je er bij

Laatst gewijzigd door Cdude : 30 april 2010 om 09:25.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2010, 11:56   #15
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Bottenskrapet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
No chance dat het werkt. Het gaat niet meer om "kiezen". Een mens wil kiezen wat hij wil, geen keuze maken tussen opties die hij voorgeschoteld krijgt waar hij maar half of minder mee akkoord gaat. Democratie werkt niet op een grote schaal als deze. Nu is het "choose the best, fuck the rest"-principe, iets waarop geen énkele stabiele samenleving kan opgebouwd worden.
Oud 30 april 2010, 12:14   #16
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Bottenskrapet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht

- GEEN 2 nationaliteiten

God save multiculturalism!
Oud 30 april 2010, 16:24   #17
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

stemmen? zolang er viendjespolitiek en familiepolitiek is op geen enkele meer, het ligt er vingerdik op dat in onze regering(en) niks anders dan zakkenvullers zitten van de 1ste tot de laatstevoor de camera zogezegd debateren en daarna lachend handjes geven aan elkaar onverantwoord? juist want wij laten het allemaal maar mooi gebeuren. als er iets is dan komt er telkens wel 1 bij die nu toch wel net op vakantie is enz
Oud 1 mei 2010, 06:05   #18
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
No chance dat het werkt. Het gaat niet meer om "kiezen". Een mens wil kiezen wat hij wil, geen keuze maken tussen opties die hij voorgeschoteld krijgt waar hij maar half of minder mee akkoord gaat. Democratie werkt niet op een grote schaal als deze. Nu is het "choose the best, fuck the rest"-principe, iets waarop geen énkele stabiele samenleving kan opgebouwd worden.
Veel mensen beseffen wel dat ze moeten kiezen; dat ze niet alles kunnen hebben.
Aan de meeste andere kan je dat ook uitleggen.

Maar dan moeten de politici de moed opbrengen om eerlijk te vertellen wat de keuzes zijn die zij voorstaan.
Oud 1 mei 2010, 08:03   #19
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dan moeten de politici de moed opbrengen om eerlijk te vertellen wat de keuzes zijn die zij voorstaan.
Geen enkele partij is 100% te vertrouwen. In de zin van: haar campagne nastreven tot in de perfectie.
Meestal komt dit door de coalities, wat tegengewerk langs de andere kant en dan komt er een "gulden middenweg" waarmee "iedereen" maar tevreden moet zijn.
Enfin, zo bekijk ik toch dingen die niet volledig gerealiseerd vallen.

Laat U ook niet misleiden door het beeld dat zij van zichzelf en hun partij tonen op de TV. In de top, buiten het beeld, aan de grote tafels gaat het er echter allemaal anders aan toe. Daar bespreken ze hoe ze hun bittere pil toch maar zoet aan het volk kunnen verkopen.

Ik ben het beu. Want waar heeft politiek ons gebracht?
Kijk wat politiek doet op wereldschaal.
En ik denk dan: mag het eens wat anders?
Maar die tijd is er nog niet. De revolutie is nog ver van ons bedje.

Wat schiet er dan nog over? Verhofstadt!
Wie anders is geschikt om BE terug op orde te krijgen.
Zeg het mij, iemand, wie?!?
Oud 1 mei 2010, 08:14   #20
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Geen enkele partij is 100% te vertrouwen. In de zin van: haar campagne nastreven tot in de perfectie.
Meestal komt dit door de coalities, wat tegengewerk langs de andere kant en dan komt er een "gulden middenweg" waarmee "iedereen" maar tevreden moet zijn.
Enfin, zo bekijk ik toch dingen die niet volledig gerealiseerd vallen.

Laat U ook niet misleiden door het beeld dat zij van zichzelf en hun partij tonen op de TV. In de top, buiten het beeld, aan de grote tafels gaat het er echter allemaal anders aan toe. Daar bespreken ze hoe ze hun bittere pil toch maar zoet aan het volk kunnen verkopen.
Geen enkele partij kan haar programma volledig uitvoeren; want geen enkele partij haalt de absolute meerderheid. Maar dat is niet wat ik bedoel.
Wat ik bedoel is; dat ze moeten keuzes maken. Ze kunnen bijvoorbeeld niet en de inkomsten verlagen en de uitgaven verhogen. Dat ze dan duidelijk stellen voor de verkiezingen wat hun prioriteiten zijn; welke keuzes zij willen maken.

Citaat:
Ik ben het beu. Want waar heeft politiek ons gebracht?
Kijk wat politiek doet op wereldschaal.
En ik denk dan: mag het eens wat anders?
Maar die tijd is er nog niet. De revolutie is nog ver van ons bedje.
De macht van de politiek wordt beperkt door het kapitaal.
Dat mag van mij gerust anders.

Citaat:
Wat schiet er dan nog over? Verhofstadt!
Wie anders is geschikt om BE terug op orde te krijgen.
Zeg het mij, iemand, wie?!?
Bedoel je dat je terug een paarse regering wil?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be