![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Puur hypothetisch maar wat vinden jullie van een 1-partijstaat? Ik heb tegenwoordig het gevoel dat België (en andere landen met een vergelijkbare coalitieregering) in een staat van immobilisme zich bevinden:
- Onze regering moet gevormd worden door een meerderheid en aangezien we met zoveel partijen zijn houdt dit altijd coalities in. Dit leidt tot bijzonder slechte combinaties van linkse en rechtse partijen (of zelfs alle partijen) in één regering - Aangezien zoveel verschillende strekkingen samen moeten werken heeft dit als resultaat dat geen enkele partij zijn partijprogramma kan realiseren. Door alle compromissen die gesloten moeten worden leidt dit tot oneindige discussies en partijprogramma's die in verwaterde vorm tot wet worden gemaakt. Om nog niet te spreken van nutteloze wetten die gerealiseerd worden aangezien totaal tegengestelde partijen een compromis over een onderwerp moeten vinden. Net om het beslissingsprocess sneller te laten gaan en partijen werkelijk een kans te geven een partijprogramma te realiseren, vraag ik me af of we niet beter af zouden zijn met een getrapte verkiezing waarbij na de tweede ronde slechts 1 partij alle macht heeft? Let op dit heeft geen impact op de samenstelling van het parlement. Het parlement mag uit meerdere partijen bestaan en zou bepaald worden na de eerste stemronde. Het lijkt me een goed systeem om sneller beslissingen te nemen en sneller vooruit te gaan. Ook heeft de bevolking het veel gemakkelijker met schuld te leggen voor slechte beslissingen aangezien nu alle coalitiepartners gewoon elkaar beschuldigen. Als een partij met andere woorden het land naar de kl*ten helpt in 4 jaar tijd is dat een garantie dat ze weggestemd worden en geen excuses hebben om zich achter te verbergen. Wat vinden jullie ervan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het gevoel dat CD&V-SP.a-VLD-CDh-PS-MR-FDF vandaag al min of meer functioneert als één partij.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 3 januari 2010 om 14:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() een Vlaamse staat is altijd de beste oplossing.
wat jij voorstelt, zal nooit door de Franstalige partijen geaccepteerd worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Juist! Ze staan allen ten dienste van de heersende ideologie, je mag er gerust ook het VB bijtellen: meer multicul, meer liberalisme in economie en ethiek, meer vrijhandel en globalisering,...
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat "onafhankelijke Vlaanderen" loopt veel kans een België in het klein te zijn. De heersende ideologie en de mcht van de machthebbers moeten gebroken worden, anders heeft ook een onafhankelijk Vlaanderen (dat niet eens écht onafhankelijk kan zijn) geen zin.
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ten eerste, het is "bevindt". Ten tweede: laat maar zo. Stel dat er een bepaalde partij alleen regeert, die begint z'n programma te verwezenlijken. Daarna komt er een andere partij aan, laten we zeggen met een programma dat er lijnrecht tegenover staat. Die begint alles terug te veranderen... Zo blijf je bezig, he. Is dat dan geen immobilisme?
Jij gaat ervan uit dat één en dezelfde partij voor langer aan de macht zou blijven, of/en dat de regeringen erna zouden voortbouwen op wat die eerste gerealiseerd heeft. Denkfoutje, denk ik dan.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Klein verschil is dat die landen niet democratisch zijn. Wat ik voorstel is dat één partij aan de macht blijft voor 4 jaar met een volledig democratisch parlement.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Het lijkt mij alleszins duidelijk dat ik tegen een 1 partijstaat ben. Alleen in (halve) dictaturen geldt een eenpartijstaat. Het N-SA streeft naar een fascistisch Reich en daar spring ik dus op in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Omdat 1 partij, die waarschijnlijk niet meer dan 50% van de stemmen krijgt, de volledige macht in handen krijgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Een systeem met een proportioneel verkozen parlement maar met 1 partij die alle regeringsmacht verkrijgt - zoals de starter van het onderwerp voorstelt - doet sterk denken aan een dictatuur van de grootste minderheid. In Vlaanderen zou je dan een (weliswaar tijdelijke ?) dictatuur krijgen van CD&V en in Wallonië een (weliswaar tijdelijke ? ) PS-dictatuur. Ik zie echt geen reden om hierbij EUREKA te roepen. ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 januari 2010 om 19:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hier in Belgie zijn er zoveel ego's, partijbelangetjes en agenda'tjes, dat alles wat uiteindelijk beslist wordt een draak van een compromis is, waar uiteindelijk NIEMAND gelukkig mee is... In de VS is tenminste nog ongeveer 50% van de mensen gelukkig met wat er gebeurt.
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementslid
|
![]() Klopt! De invasie van Irak, de invasie van Afganistan, ... Klasse hoor!
![]() Citaat:
Met een confederale staatsstructuur zou het ter plaatste aanmodderen alvast voor een belangrijk deel van de baan zijn. Dat is de oplossing, niet minder democratie. 50% gelukkig met het beleid van Obama? Zou kunnen. Maar onder Bush zat het gedurende lange perioden sterk onder de 50%. En denk je echt dat er in Vlaanderen geen +50% Vlamingen tevreden zijn met de Vlaamse regering? Toch wel. Kijk maar eens naar de resultaten van de steekproeven die in de Vlaamse pers verschijnen. Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 januari 2010 om 19:41. |
|
![]() |
![]() |