![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: welk kartel of lijstverbinding zou ge het liefst hebben | |||
NVA- Cd&V |
![]() ![]() ![]() |
8 | 42,11% |
NVA-VB |
![]() ![]() ![]() |
11 | 57,89% |
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() wat geniet uw voorkeur
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Voorlopig lijken ze beter apart te blijven, want alle 3 partijen deden het goed afzonderlijk in de Libre B peiling.
Al ben ik een Forza Flandria-aanhanger, ik zie meer in een coalitie of samenwerkingsverband na verkiezingen dan ervoor. Ik zie NVA niet meer de fout maken om zich te dicht bij de CD&V aan te schurken, en zolang het cordon sanitaire bestaat, zal ook de tweede keuze niet gebeuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ervan uitgaande dat je poll veronderstelt dat er 'geen andere keuze is dan deze twee: N-VA - VB. Indien wel een keuze: alleen.
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() geen van de 2. N-VA heeft alvast bewezen dat het levensvatbaarder is alleen dan in een kartel.
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie er geen enkele zitten eerlijk gezegd.
Zowel Filip De Winter als Olijke Bart zijn niet compatibel met machtsdeling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zou alvast liever geen kartel meer zien met de cd&v, hoewel dat eigenlijk lokaal nog bestaat. Vind het gewoon niet opportuun voor Vlaanderen. Zo dwing je immers geen machtspartij maar doe je gewoon aan lotsverbinding en dat wil in deze zeggen dat de nva aan het polleke loopt.
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stem niet. Mijn voorkeur staat er niet bij.
Ik denk dat de tijd van kartels eigenlijk voorbij is. CD&V en N-VA zijn er goed mee geweest
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Voorstel 1 neutraliseert de werking van de NVA teveel.
Voorstel 2 is nergens voor nodig. Beide partijen kunnen beter na eventuele verkiezingen tot samenwerking komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() dat zijn dus wel 2 verschillende vragen door elkaar.
Een kartel is met één lijst opkomen en voorafgaand afspraken maken over de in te vullen mandaten. Lijstverbindingen dienen er voor om reststemmen bij elkaar te tellen voor een extra mandaat. Zo heeft de N-VA zijn zetel gehaald in de Brusselse provincieraad. Dat gaat maar in een aantal gevallen. Ook over het niveau wordt weinig gezegd. Ik denk dat op gemeentelijk niveau dit gemeente per gemeente kan bekeken worden. Heel wat zal afhangen van de lokale verhoudingen en of de lokale CD&V nog een kartel wil. Alle niveau's daarboven - misschien op uitzondering van de provincieraadsverkiezingen waar de apperantering nog wel eens speelt - is een kartel moeilijk te verdedigen. Daarvoor liggen de 2 nationalistische partijen te ver uit elkaar. En een kartel met de CD&V? Ach, degenen die het echt voor het zeggen hebben bij de CD&V zijn niet degenen die de partij uit de oppositie hebben gehaald. Maar een soort geregeld overleg over een te volgen strategie zou misschien interessanter zijn. Als start. En dan zien we wel verder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En Guido, als de tijd van kartels voorbij is dan vraag ik mij toch af waarom dat lokaal niet overal evengoed door lijkt te dringen bij de n-va.
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de N-VA ben je daar volledig vrij in. Je hebt bijvoorbeeld heel veel lijsten met de naam Nieuw, hier zitten meestal N-VAers bij. Lokaal kan het goed klikken, waarom zou je dan uit elkaar moeten gaan? Voor Maaseik moet dit nog bekeken worden, voor de verkiezingen van 2012 ligt nog steeds niets vast.
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En zo lang dit niet zo is kan niemand het nationale belang bij lokale verkiezingen ontkennen. Dus fijn van die vrijheid maar gezien de effectieve waarde ervan zou de nva beter haar lijn consequent doorvoeren en kartels met de cd&v laten voor wat ze zijn... de tijd van kartels is toch voorbij he Guido? ![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lokale partijen, dat klinkt zeer goed doch het wordt dan zeer moeilijk om een campagne te betalen.
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Echter zijn er toch genoeg lokale lijsten die erin slagen op te komen, denert doet het toch maar.
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lokale politiek valt niet te vergelijken met nationale en federale politiek. Lokaal moet je echt wel uitgaan van de lokale situatie. Bij ons hebben we al meer dan twintig jaar een hecht samenwerkingsverband tussen mensen van verschillende partijpolitieke strekking en onafhankelijken. Dat is ondertussen een even sterke merknaam als die van de politieke partijen. Ik zie dan ook geen enkele reden om dat op te blazen.
Wij voeren elke keer campagne met de middelen die we hebben. Die zijn beperkt, maar dat kan je opvangen door andere dingen te doen gedurende de werkjaren. Dat vraagt inzet en energie en tijd. Maar het loont wel. Kartels zijn een ander paar mouwen. Daar hangt het ook weer af van de specifieke lokale situatie en vooral en meer nog, van één of twee mensen die elkaar het leven zuur gemaakt hebben of net niet. Lokale politiek is zo goed als personenpolitiek. Je kan als groep nog de beste bedoelingen hebben, loopt er eentje tussen die de boel verziekt, dan wordt de antipathie meteen uitgebreid tot de hele groep. Dat is jammer, maar het is niet anders. Dan moet je als groep die rotte appel eruit zien te gooien, punt. En de ene lokale N-VA of SP.a, VB... is de andere niet. Van sommige SP.a-fracties vraag je je af wat ze verdorie bij de SP.a doen, of in de gemeenteraad tout court. In sommige gemeenten leveren de VB-verkozenen het interessantste werk, inhoudelijk dan. Nee, ik ben er voor de volle 100% van overtuigd dat lokale politiek een andere benadering behoeft. Idealiter ware het beter dat er op gemeentelijk niveau alleen maar lokale partijen zouden zijn, die enkel en alleen het belang van de gemeente en haar inwoners voor ogen hebben, los van alle partijpolitiek.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|