![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Ik hoorde op het Journaal dat de regering zou beslist hebben (Schauvliege) om het plaatsen van een roetfilter op oudere dieselwagens te subsidiëren.
Wordt dat weer een typische regeringsoplossing waar de burger betaalt of wordt er echt inhoudelijk serieus gecompenseerd ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 7 januari 2010 om 10:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
|
![]() tiens,ik dacht dat deze mogelijkheid reeds een paar jaar bestond......
Maar eerlijk gezegd,aan mijn EUR-3 machine komt GEEN roetvangpot...voor die 5 jaar dat ik het ding nog zal bezitten ,en de ongeveer 60000 km dat ding nog zal rijden zou het helemaal gek zijn. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Ik geloof dat de roetfilter volledig terug betaald zou worden, zoals dat in Nederland reeds het geval is.
Aanpakken van de oude roetbakken is één ding, een andere zaak is de verdere verdieseling van het wagenpark tegengaan. Thans zijn reeds 8/10 nieuwe wagens uitgerust met een dieselmotor. In 1990 was dat nog 35 %. Thans wordt benzine ook zwaarder getaxeerd dan diesel waardoor teveel mensen kiezen voor een dieselwagen, zelfs al doen ze maar korte afstanden. Zeker in een dichtbevolkte regio met overal lintbebouwing, drempels en stokkend verkeer zijn diesels omwille van de roetuitstoot te mijden. Omwille van die reden zal de dieselprijs in de toekomst zeker gaan stijgen zodat de verhouding benzine / dieselvoertuigen terug wat rechtgetrokken wordt. Er zullen dus meer km gereden moeten worden om voordeliger uit te zijn met een dieselwagen. Als je veel autostrade doet vb, dan kan een diesel zeker nuttig zijn omwille van zijn zuinigheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
|
![]() dit betekent dus dat het fijne stof, uitgestoten door dieselwagens (met filter), nu nog fijner zal worden, en dus nog dieper zal indringen in de longen.
Dat komt ervan als een minister hoor krijgt van een goede toepassing van zulke filters bij vrachtwagens (met een totaal andere samenstelling), om het dan ook op gewone wagens te gaan vragen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
|
![]() Citaat:
Daarbij komt het hogere verbruik van 3 tot 8 % (van de gesloten systemen met additief die met het beste filterrendement...), dus alle andere schadelijke uitlaatsgassen gaan navenant vermoedelijk stijgen. Skoda geeft dat zelfs toe op zijn website (0,2 l meer normverbruik). Ook de levensduur is beperkt tot 120.000 km. Citaat:
Citaat:
Bronnen heb ik gecheckt. Zie ook http://forum.politics.be/showpost.ph...85&postcount=7 btw. pas vanaf euro 5 norm hebben we betere roet-filters en "-management" (vanaf sept 2009 op nieuwe modellen/vanaf jan 2011 alle nieuwe auto´s) die maar 1/5 PM tov euronorm 4 aan roetdeeltjesgewicht mogen uitstoten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2010 om 21:24. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
|
![]() Citaat:
Ook met camions wil men de andere toer op: http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotec...-Dual-Fuel.htm Men hoeft maar een beetje moeite doen om zich te informeren. *Ik google in de rapte: In elk geval is een aardgasauto de milieuvriendelijkste wagen in de ADAC-Ecotest, en heeft als eerste de 5 sterren gehaald: http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...ePageID=184633 3 auto´s halen ondertussen 5 sterren > 90 pt , 2 benzine-hybrides zijn erbij gekomen. 1. VW Passat 1.4 TSI EcoFuel 92 pt en Toyota Prius 1.8 Hybrid 92 pt 2. Honda Insight 1.3 Hybrid 91 pt. Full-electrische auto´s of E-Plug-in Hybrides heeft ADAC nog niet getest, staan nog niet in de selectie. Uiteraard moet er een zeker aantal minimum exemplaren op de markt zijn, geen nog zeer zeldene electrische exoten waarvan er pas een tiental rijden in Europa, dat zal wel wachten zijn tot eind 2010 schat ik. Regelmatig komen er nieuwe auto´s bij. ( http://www1.adac.de/Tests/Autotest/default.asp ) Hier een overzicht per voertuigklasse, wel stand april 2009, het klassement kan er nu anders uitzien, maar diesels gaan er niet in voorkomen: Citaat:
Hier kun je het bij je eigen auto uittesten, als hij erbij staat (auto´s sinds 2003): http://www1.adac.de/Tests/Autotest/Ecotest/default.asp dit is een volledige databank sinds 2003, je kan ook een hele lijst eruit selecteren, van een merk bvb, of beter merk/voertuigklasse. Of gewoon alle actuele nieuwe wagens. Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle Info (D) ADAC ecotest, en methode: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2010 om 13:41. |
||||
![]() |
![]() |