Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2010, 10:14   #1
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard ROETFILTER voor oudere dieselwagens

Ik hoorde op het Journaal dat de regering zou beslist hebben (Schauvliege) om het plaatsen van een roetfilter op oudere dieselwagens te subsidiëren.

Wordt dat weer een typische regeringsoplossing waar de burger betaalt of wordt er echt inhoudelijk serieus gecompenseerd ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 7 januari 2010 om 10:14.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 18:52   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.465
Standaard

tiens,ik dacht dat deze mogelijkheid reeds een paar jaar bestond......

Maar eerlijk gezegd,aan mijn EUR-3 machine komt GEEN roetvangpot...voor die 5 jaar dat ik het ding nog zal bezitten ,en de ongeveer 60000 km dat ding nog zal rijden zou het helemaal gek zijn.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 19:37   #3
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Ik geloof dat de roetfilter volledig terug betaald zou worden, zoals dat in Nederland reeds het geval is.

Aanpakken van de oude roetbakken is één ding, een andere zaak is de verdere verdieseling van het wagenpark tegengaan.
Thans zijn reeds 8/10 nieuwe wagens uitgerust met een dieselmotor. In 1990 was dat nog 35 %. Thans wordt benzine ook zwaarder getaxeerd dan diesel waardoor teveel mensen kiezen voor een dieselwagen, zelfs al doen ze maar korte afstanden. Zeker in een dichtbevolkte regio met overal lintbebouwing, drempels en stokkend verkeer zijn diesels omwille van de roetuitstoot te mijden. Omwille van die reden zal de dieselprijs in de toekomst zeker gaan stijgen zodat de verhouding benzine / dieselvoertuigen terug wat rechtgetrokken wordt. Er zullen dus meer km gereden moeten worden om voordeliger uit te zijn met een dieselwagen. Als je veel autostrade doet vb, dan kan een diesel zeker nuttig zijn omwille van zijn zuinigheid.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 19:40   #4
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

dit betekent dus dat het fijne stof, uitgestoten door dieselwagens (met filter), nu nog fijner zal worden, en dus nog dieper zal indringen in de longen.

Dat komt ervan als een minister hoor krijgt van een goede toepassing van zulke filters bij vrachtwagens (met een totaal andere samenstelling), om het dan ook op gewone wagens te gaan vragen.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 21:02   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
dit betekent dus dat het fijne stof, uitgestoten door dieselwagens (met filter), nu nog fijner zal worden, en dus nog dieper zal indringen in de longen.

Dat komt ervan als een minister hoor krijgt van een goede toepassing van zulke filters bij vrachtwagens (met een totaal andere samenstelling), om het dan ook op gewone wagens te gaan vragen.
²

Daarbij komt het hogere verbruik van 3 tot 8 % (van de gesloten systemen met additief die met het beste filterrendement...), dus alle andere schadelijke uitlaatsgassen gaan navenant vermoedelijk stijgen. Skoda geeft dat zelfs toe op zijn website (0,2 l meer normverbruik).
Ook de levensduur is beperkt tot 120.000 km.
Citaat:
http://www.abendblatt.de/ratgeber/au...verbrauch.html
Rußpartikelfilter erhöhen den Spritverbrauch
5. Oktober 2005 ...
Citaat:
http://skoda.de/index.php?e=348-1#2347
Beide Varianten des Dieselpartikelfilters (werkseitig und nachgeruestet) sind wartungsfrei. Die Haltbarkeit ist bei einem durchschnittlichen Kraftstoffverbrauch auf 120.000 km ausgelegt. Ein erhoehter Kraftstoffverbrauch macht einen vorzeitigen Tausch notwendig.
http://de.wikipedia.org/wiki/Russfil...toffverbrauchs
Bronnen heb ik gecheckt.

Zie ook http://forum.politics.be/showpost.ph...85&postcount=7

btw. pas vanaf euro 5 norm hebben we betere roet-filters en "-management" (vanaf sept 2009 op nieuwe modellen/vanaf jan 2011 alle nieuwe auto´s) die maar 1/5 PM tov euronorm 4 aan roetdeeltjesgewicht mogen uitstoten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2010 om 21:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 10:58   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
²

Daarbij komt het hogere verbruik van 3 tot 8 % (van de gesloten systemen met additief die met het beste filterrendement...), dus alle andere schadelijke uitlaatsgassen gaan navenant vermoedelijk stijgen. Skoda geeft dat zelfs toe op zijn website (0,2 l meer normverbruik).
Ook de levensduur is beperkt tot 120.000 km.


http://de.wikipedia.org/wiki/Russfil...toffverbrauchs
Bronnen heb ik gecheckt.

Zie ook http://forum.politics.be/showpost.ph...85&postcount=7

btw. pas vanaf euro 5 norm hebben we betere roet-filters en "-management" (vanaf sept 2009 op nieuwe modellen/vanaf jan 2011 alle nieuwe auto´s) die maar 1/5 PM tov euronorm 4 aan roetdeeltjesgewicht mogen uitstoten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard
Exit roetfilter, zo lijkt het althans volgens uw betoog ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 13:21   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Exit roetfilter, zo lijkt het althans volgens uw betoog ?
Idd wanneer absoluut een diesel dan direct minstens euro 5, maar voor mij nog beter een "langzame" exit klassieke dieselmotor (*enkel dieselbrandstof) voor alle personenwagens, er zijn genoeg alternatieven* die zelfs zuiniger zijn, én goedkoper, en sowieso veel milieuvriendelijker. En die zijn al een tijdje op de markt.
Ook met camions wil men de andere toer op:
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotec...-Dual-Fuel.htm

Men hoeft maar een beetje moeite doen om zich te informeren.
*Ik google in de rapte:
In elk geval is een aardgasauto de milieuvriendelijkste wagen in de ADAC-Ecotest, en heeft als eerste de 5 sterren gehaald:
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...ePageID=184633

3 auto´s halen ondertussen 5 sterren > 90 pt , 2 benzine-hybrides zijn erbij gekomen.
1. VW Passat 1.4 TSI EcoFuel 92 pt en Toyota Prius 1.8 Hybrid 92 pt
2. Honda Insight 1.3 Hybrid 91 pt.

Full-electrische auto´s of E-Plug-in Hybrides heeft ADAC nog niet getest, staan nog niet in de selectie. Uiteraard moet er een zeker aantal minimum exemplaren op de markt zijn, geen nog zeer zeldene electrische exoten waarvan er pas een tiental rijden in Europa, dat zal wel wachten zijn tot eind 2010 schat ik. Regelmatig komen er nieuwe auto´s bij. ( http://www1.adac.de/Tests/Autotest/default.asp )

Hier een overzicht per voertuigklasse, wel stand april 2009, het klassement kan er nu anders uitzien, maar diesels gaan er niet in voorkomen:
Citaat:
http://www.autobild.de/artikel/adac-...09_892400.html

Die Klassensieger des ADAC-EcoTest 2009
Fahrzeugklasse Modell Verbrauch (l oder kg/100km) Gesamtbewertung Punkte
1 Toyota iQ 1.0 + 5,47 67 ***
2 Fiat Panda 1.2 8V Natural Power Panda Panda (Erdgasbetrieb) 4,41 72 ****
3 Fiat Grande Punto 1.4 8V Natural Power (Erdgasbetrieb) 4,50 78 ****
4 Toyota Prius 1.5 Hybrid Sol 5,02 89 ****
5 VW Passat 1.4 TSI EcoFuel Trendline (Erdgasbetrieb) 4,89 92 *****
6 Volvo V70 2.4 Bi-Fuel CNG Momentum (Erdgasbetrieb) 6,50 87 ****
7 Audi A8 2.8 FSI e multitronic 9,17 83 ****
4 aardgasauto´s, 2 benzine, een benzine-hybride...

Hier kun je het bij je eigen auto uittesten, als hij erbij staat (auto´s sinds 2003):
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/Ecotest/default.asp
dit is een volledige databank sinds 2003, je kan ook een hele lijst eruit selecteren, van een merk bvb, of beter merk/voertuigklasse. Of gewoon alle actuele nieuwe wagens.
Citaat:
^ Hersteller: ...
^ Fahrzeugklasse: Alle 1 - Microwagen 2 - Kleinstwagen 3 - Kleinwagen 4 - Untere Mittelklasse 5 - Mittelklasse 6 - Obere Mittelklasse 7 - Oberklasse
^ Motorart: Alle Diesel Gas Hybrid Otto Wankel
^ Schadstoffklasse: Alle Euro3 Euro3 III Euro3 III, D 4 I Euro3 und D4 Euro3, 5L Euro3, 5L, D4 Euro4 Euro4 I Euro4 II Euro4 III Euro4, 3L Euro4, 5L Euro5 Euro6 LKW
^ Nur aktuelle Fahrzeuge
Het spreekt voor zichzelf dat de Ecotest van ADAC een realiteitsbetrokken praktijkgerichte test is -dus per voertuigklasse (geen a.. met p.. ) - , en zich niet enkel baseert op onrealistischere rollenbanktesten NEDC/NEFZ (zoals de ecoscore.be die maar niet van de grond raakt), maar ook op verschillende bijkomende praktijktesten, bvb ook met airco aan.
http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle

Info (D) ADAC ecotest, en methode:
Citaat:
http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...ePageID=184633
So haben wir getestet

Das Gesamtergebnis des ADAC EcoTest setzt sich zusammen aus der Schadstoffbewertung und aus einer fahrzeugklassenabhängigen Kohlendioxid-Bewertung. Zusätzlich wird der Kraftstoffverbrauch ermittelt.

Spezielle Zusatzuntersuchung und strenge Maßstäbe: Die Basis des ADAC EcoTest bildet zum einen der neue Europäische Fahrzyklus (NEFZ), der Voraussetzung für die Typzulassung ist. Der ADAC untersucht darüber hinaus auch das Umweltverhalten bei verschärften Anforderungen. Die Tests beziehen daher zusätzlich den sogenannten ADAC-Autobahnzyklus ein, als auch den NEFZ mit warmem Motor. Bei den beiden Zusatztests ist die Klimaanlage eingeschaltet.

Die Bewertung der Schadstoffemissionen Kohlenmonoxid (CO), Kohlenwasserstoffe (HC), Stickoxide (NOX) und Partikel (PM) erfolgt unabhängig von der Fahrzeugklasse. Zudem gelten beim ADAC EcoTest für Benzin-, Diesel-, Gas- und Hybridantriebe strenge, einheitliche Kriterien und Grenzwerte. Die für die Zulassung eines Fahrzeuges maßgebliche Abgasgesetzgebung behandelt die Antriebsarten hingegen unterschiedlich.

Treibhausgas Kohlendioxid: Abhängig von der Fahrzeugklasse bewerten die ADAC-Tester die Kohlendioxidemission. Auf diese Weise bleiben die Ergebnisse innerhalb einer Klasse vergleichbar – ein wichtiger Aspekt, denn Kaufentscheidungen fallen meist innerhalb einer Fahrzeugklasse. Eine klassenunabhängige Bewertung würde an dieser Stelle nur zu dem Ergebnis führen, dass größere Fahrzeuge mehr Kohlendioxid ausstoßen als Kleinwagen und nicht die größere Transportkapazität würdigen. Die sieben Fahrzeugklassen: Micro-, Kleinst- und Kleinwagen sowie untere und obere Mittelklasse plus Oberklasse.

Für die einzelnen Messergebnisse erhalten die getesteten Fahrzeuge Punkte; klassenabhängig maximal 50 für niedrigen CO2-Ausstoß und klassenunabhängig maximal 50 für niedrige Schadstoffemissionen. Eine Summe der beiden Werte ab 90 Punkten markiert ein sehr umweltfreundliches Fahrzeug, wofür der ADAC die maximale Zahl von fünf EcoTest-Sterne verteilt. Ab 70 bis 89 Gesamtpunkten gibt es vier ADAC EcoTest-Sterne, zwischen 50 und 69 Punkten drei ADAC EcoTest-Sterne und zwischen 30 und 49 Punkte noch zwei ADAC EcoTest-Sterne. Die Umwelt-Schlusslichter unter 30 Punkten erhalten noch einen ADAC EcoTest-Stern.

http://www1.adac.de/Tests/Autotest/E...ePageID=184633
Was ist der EcoTest?

Der EcoTest ist das einzige System für Verbraucher, das die ganzheitliche Bewertung des Pkw-Betriebes vorsieht und realitätsnahe Belastungszyklen verwendet. Der Verbraucher kann sich darauf verlassen, dass nicht nur Kohlendioxid in genormten Zyklen, sondern ebenso alle (gesetzlich limitierten) Abgasemissionen sowie Einflüsse von Klimaanlagenbetrieb und Abgasverhalten bei starker Beschleunigung bewertet werden.

Wann ist ein Auto wirklich sauber? Nicht nur CO2 ist relevant, es geht um:
- niedrige Schadstoffemissionen
- effiziente Klimaanlage
- sauber in jeder Situation, auch außerhalb der gesetzlich vorgeschriebenen Fahrzyklen
- und selbstverständlich auch um niedrige CO2-Emissionen

Der ADAC EcoTest wurde 2003 erstmals vorgestellt. Sein Ziel ist die ganzheitliche Bewertung des Umweltverhaltens von PKW, um Kaufinteressenten eine unabhängige Vergleichsbasis an die Hand zu geben, mit der sie ihre Entscheidung auch direkt an Kriterien des Kraftstoffverbrauchs und der Schadstoff-Emissionen ausrichten können. Das Ergebnis ist eine einfach nachvollziehbare Bewertung mit bis zu fünf Sternen für jedes Auto.

Wie viele Sterne ein Fahrzeug im ADAC EcoTest erhält, hängt von folgenden wichtigen Messkriterien ab: Ausstoß von gesetzlich limitierten Schadstoffen (Kohlenmonoxid CO, Kohlenwasserstoffe HC, Stickoxide NOx und Partikel) sowie von Kohlendioxid CO2 (Treibhausgas). Alle Antriebsarten/Kraftstoffe werden im ADAC EcoTest absolut gleich behandelt. Im Gegensatz zur Gesetzgebung gibt es somit beim ADAC EcoTest keinen Vorteil für Diesel-Motoren. Beim ADAC EcoTest wird neben dem „Neuen Europäischem Fahrzyklus" (NEFZ) im ADAC-Abgaslabor auch ein eigener (NEFZ-basierter) Messzyklus mit Klimaanlage gefahren und ein ADAC-Autobahntest durchgeführt.

Die Bewertung der Schadstoffe (CO, HC, NOx und PM) basiert auf einem linearen Skalensystem, das unabhängig von der Fahrzeugklasse für alle Pkw gleichermaßen erfolgt. Die Bewertung der CO2-Emissionen erfolgt nach einem relatives Skalensystem, abhängig von der jeweiligen Fahrzeugklasse. Denn Ziel des ADAC EcoTest ist, dem Verbraucher hilfreiche Informationen beim Vergleich von Fahrzeugen gleicher Größe und Fahrzeugklasse zu geben – und nicht die simple Information, dass große Fahrzeuge mehr CO2 ausstoßen als kleine.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2010 om 13:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be