![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stel u huurt een huis of flat en dat heeft een hoge EPC waarde. Tot op heden is de huurder die verantwoordelijk is voor de hoge stookkost die dit ongemak met zich meebrengt.
Moet men niet de eigenaar maar aansprakelijk stellen voor die bijkomende kost? Het verschil tussen de hoogste waarde en de laagst mogelijke is al gauw een paar duizend euro per jaar per woonoppervlak van pakweg 90 m². Warmte is geen luxe, het is een noodzaak. Het zou dan ook niet minder dan fair zijn dat huurprijzen per EPC waarde en oppervlakte een maximum krijgen. Overstijgt de EPC waarde, dan moet de huurprijs evenredig omlaag gehaald worden zodat de kosten voor iedereen min of meer gelijk beginnen te komen voor wonen en stoken. Klik hier voor gemiddelde berekening hiervan en ontdek zelf het prijsverschil in stookkosten. http://users.telenet.be/annette-guy/bouw/epc.htm
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]() geen idee waar jij over aan het bazelen bent, maar
FREE THE MARKETS, BABY!
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() EPC = Energie Prestatie Certificaat
![]() |
#4 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sorry, uw droom ligt aan diggelen.
De neoliberale droom is geëindigd einde 2008. Niet dat het écht relevant is voor deze topic, maar toch.
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind dat een heel goed idee ja!
Maar helaas zijn er teveel sluwe vossen om regeltjes naar hun handen te draaien. Straks betalen we bv. meer voor iets met dubbel glas, terwijl iets met enkel glas hygiënischer kan zijn.
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() dat klopt, maar dubbel glas kun je van de belastingen aftrekken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen prijzen worden bepaald door milieu problemen zoals co2 uitstoot.
Hoge stookkosten betekent ook hoge co2 afgifte. Er zijn diverse steunmaatregelen om die uitstoot omlaag te halen. Premies voor isolatie en fiscale voordelen voor energie zuinige wagens. + nog diverse aanmoedigingspremies voor andere ingrijpende maatregelen. Maar als rechtstreekse betrokkene (want dat is een huurder) heb je daar allemaal niet zoveel aan. Lage huurprijzen resulteren doorgaans in hoge stookkosten en grote co2 verontreiniging. Sommigen zeggen dat stoken in woningen rechtstreeks verantwoordelijk is voor 25% van alle co2. Ik weet niet of dit klopt maar soit. Als eigenaar moet je nu zo'n attest voorleggen aan de huurders. Wel nu moet men daar ook iets rondom doen voor de huurders. Huurders zijn de zwakste partij en die moeten beschermd worden. De prijzen zijn te hoog geworden om nog eens ettelijke duizenden euro's te verstoken omwille van een eigenaar die niet wil investeren.
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]() Citaat:
het enige dat aan diggelen ligt, is die trein in halle. voor de rest zal het liberalisme hoogtij vieren.
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wat u stoort is wellicht dat de meeste mensen daar niet van wakker liggen. Laatst gewijzigd door Anna List : 23 februari 2010 om 09:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als iemand met €500 per maand uit te geven moet kiezen tussen een pand van €300/maand met €2160/jaar energiefactuur, en €450/maand met energiefactuur van € 250/jaar.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U bedoeld wellicht dat de meeste eigenaars daar niet van wakker liggen?
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zeker wel, maar ik verhuur dan niet he. Ik ga geen €250 000 investeren over 20 jaar om een bouwval over te houden.
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
als dat zo was : WAT DAN NOG ?? da's hun goed recht he ... zo zit een vrije maatschappij in elkaar... of wou jij gaan verplichten ? (met het risico van de woningbouw voor verhuur negatief te beinvloeden en op termijn woningnood en duurder huurpanden te creëren ? ) trouwens, eigenaars die bij de zaak zijn hebben hun epc norm verbeterd door de gesubsidieerde (lees fiscaal gestimuleerde) energiebesparende maatregelen door te voeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
als je alles moet laten doen : blijf er dan af ! je gaat je broek eraan scheuren; de gouden tijden zijn voorbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenaars isoleren hun eigen woonst maximaal met de inkomsten uit hun huurwoningen. De verhuurde panden moeten maximaal renderen en minimaal investeren. ps, ik huur (nog geen epc attest gezien of gehoord) en als ik er ééntje zal te zien krijgen zal ik rond de 700 zitten. En dat zal voor de meeste zo zijn. Eigenaars die investeren in hun huurders, dat is een hoax.
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
als de overheid die fiscale stimuli naar de huurder wil verschuiven, of de verhuurder verplichtingen oplegt, zodat het rendement op investering daalt, dan verkoop ik en beleg mijn geld anders ... zo simpel is dat "its the economy, stupid" ... komt geen politiek of ecologie of ideologie aan te pas. edit : gij ging mij bij de tijd roepen ??? Laatst gewijzigd door Anna List : 23 februari 2010 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Helemaal geen slecht idee. Zo huur ik een appartement waar in het gebouw een centrale verwarming op gas aanwezig is maar de eigenaar te gierig was om radiatoren te betalen en laten aansluiten en in de plaats elektrische radiatortjes heeft laten ophangen. Die dingen warmen voor geen hol en verbruiken gigantisch veel stroom, met als gevolg immense energierekeningen.
Edit: Overigens kreeg ik te horen, toen ik vroeg achter het epc certificaat dat ik dat kon krijgen maar er dan zelf voor moest betalen. Ik ben daar niet dieper op in gegaan omdat ik dringend een nieuw appartement nodig had.
Bertrand RUSSEL Laatst gewijzigd door Jarno : 23 februari 2010 om 11:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Waar maken we ons hier weer druk over? Elke huurder heeft sinds vorig jaar het recht om de EPC waarde van de woning te kennen en elke verhuurder heeft de plicht zo'n certificaat te laten opstellen na metingen. Als huurder kan je dus perfect op de hoogte zijn van de energieverspilling in je huurwoonst of juist de energiebesparing. In functie daarvan kan je beslissen of je de woning huurt of juist niet. Ik neem niet aan dat er een eigenaar met een revolver tegen je slaap staat om je te verplichten het contract te tekenen. Wie iets huurt weet dus de consequenties, ook op gebied van energieverbruik. Moest je toch iets willen huren en de energieprestatie swingt de pan uit, kan je altijd proberen een lagere huurprijs te bekomen, zodat dit enigzins gecompenseerd wordt. Of de huurders kunnen massaal de eigenaar laten zitten met een energieverspillende woning en zo is de laatste verplicht aanpassingen door te voeren of de huurprijs drastisch te verlagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |