Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 januari 2010, 18:41   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.306
Standaard VDAB moet werk zoeken voor ontslagen van Opel.

Door het winstbejag van een aantal extreem kapitalistische bobo's van General Moters en het onvermogen van de Vlaamse en Belgische regering om hier iets aan te doen, raken 5000 mensen hun job kwijt. Ik vind dat de overheid nu maar voor die mensen een nieuwe gepaste job moet zoeken en dat ze dat snel moet doen. Desnoods moeten ze maar nieuwe mensen aanwerven bij de VDAB. Mensen die 20 jaar achter de band hebben gestaan bij Opel moeten niet lastig worden gevallen met allerlei papierwerk, solliciatiebrieven, gesprekken en allerhande zever. Het is de VDAB die alles zou moeten doen en de mensen gewoon een nieuw (proef)contract moet aanbieden bij een andere firma. Het is toch het minst wat de overheid kan doen.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 18:53   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Door het winstbejag van een aantal extreem kapitalistische bobo's van General Moters en het onvermogen van de Vlaamse en Belgische regering om hier iets aan te doen, raken 5000 mensen hun job kwijt. Ik vind dat de overheid nu maar voor die mensen een nieuwe gepaste job moet zoeken en dat ze dat snel moet doen. Desnoods moeten ze maar nieuwe mensen aanwerven bij de VDAB. Mensen die 20 jaar achter de band hebben gestaan bij Opel moeten niet lastig worden gevallen met allerlei papierwerk, solliciatiebrieven, gesprekken en allerhande zever. Het is de VDAB die alles zou moeten doen en de mensen gewoon een nieuw (proef)contract moet aanbieden bij een andere firma. Het is toch het minst wat de overheid kan doen.
Laat ze het even doen voor elke werkloze Max, crisis opgelost.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:10   #3
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Door het winstbejag van een aantal extreem kapitalistische bobo's van General Moters en het onvermogen van de Vlaamse en Belgische regering om hier iets aan te doen, raken 5000 mensen hun job kwijt. Ik vind dat de overheid nu maar voor die mensen een nieuwe gepaste job moet zoeken en dat ze dat snel moet doen. Desnoods moeten ze maar nieuwe mensen aanwerven bij de VDAB.

Mensen die 20 jaar achter de band hebben gestaan bij Opel moeten niet lastig worden gevallen met allerlei papierwerk, solliciatiebrieven, gesprekken en allerhande zever. Het is de VDAB die alles zou moeten doen en de mensen gewoon een nieuw (proef)contract moet aanbieden bij een andere firma. Het is toch het minst wat de overheid kan doen.
Met de laatste paragraaf ben ik het gedeeltelijk mee eens.
En met zo'n proefcontract speel je netjes mee met de extreem kapitalistische bobo's.

Verder ben ik het er niet mee eens dat je de zaken nu al opgeeft.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:16   #4
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.818
Standaard

Ik zou niet weten waarom de ex-werknemers van grote bedrijven een voorkeursbehandelingen moeten krijgen op andere werkzoekenden. Zij hebben al vele jaren kunnen werken dank zij de inspanning van de overheid.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:16   #5
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.306
Standaard

Opgeven ? De regering ziet het al maanden aankomen en er gebeurt niets. Ik ben gewoon realistisch een strikte loopbaanbegeleiding kan veel helpen. In een solidaristisch bestuur had het heel anders gelopen.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:18   #6
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom de ex-werknemers van grote bedrijven een voorkeursbehandelingen moeten krijgen op andere werkzoekenden. Zij hebben al vele jaren kunnen werken dank zij de inspanning van de overheid.
Deze mensen zijn ontslagen in een rendabel bedrijf dat helemaal niet failliet is gegaan, dan is het verschil met veel andere plaatsen. Zij zijn het slachtoffer van de graaicultuur van de kapitalistische bobo's van GM.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:27   #7
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Troost u, dat komt DIK in orde ..
Ik heb al ervaring genoeg met grote reorganisaties in de autosector..
T'zijn meestal de kleine onderaannemers waar men zijn plan moet trekken..
Een beetje zoals in Haïti..alle hulp en aandacht voor de hoofdstad..nougabollen voor de rest..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:33   #8
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Door het winstbejag van een aantal extreem kapitalistische bobo's van General Moters en het onvermogen van de Vlaamse en Belgische regering om hier iets aan te doen, raken 5000 mensen hun job kwijt. Ik vind dat de overheid nu maar voor die mensen een nieuwe gepaste job moet zoeken en dat ze dat snel moet doen. Desnoods moeten ze maar nieuwe mensen aanwerven bij de VDAB. Mensen die 20 jaar achter de band hebben gestaan bij Opel moeten niet lastig worden gevallen met allerlei papierwerk, solliciatiebrieven, gesprekken en allerhande zever. Het is de VDAB die alles zou moeten doen en de mensen gewoon een nieuw (proef)contract moet aanbieden bij een andere firma. Het is toch het minst wat de overheid kan doen.

Winstbejag ? GM maakt al jaren geen winst meer.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:34   #9
Totoff
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Berichten: 54
Standaard

Tijd dat de vlaamse regering eens tanden laat zien : Gewoon fabriek en inboedel in beslag nemen, ander logo op de auto's en verder produceren en verkopen. Idem voor de wagens die nu reeds op het autosalon besteld werden. Dan weten die multinationals eindelijk eens waar de klepel hangt. Wij hebben de know-how. Met de tijd kunnen daarna nieuwe modellen uitgewerkt worden.
Totoff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:40   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Deze mensen zijn ontslagen in een rendabel bedrijf dat helemaal niet failliet is gegaan, dan is het verschil met veel andere plaatsen. Zij zijn het slachtoffer van de graaicultuur van de kapitalistische bobo's van GM.
Hoeveel belastinggeld was er nodig om opel leefbaar te houden?

Als bedrijven als opel verdwijnen is dat gewoon omdat die wagens elders goedkoper kunnen gemaakt worden.
Opel is evengoed slachtoffer geworden van de werknemers die via vakbondsakties de laatste druppel hebben proberen uit te persen.
Ik herinner me enkel jaren geleden dat mijn zonen als interimarbeider vakantiewerk deden bij een toeleverancier, voor 10 euro per uur, terwijl op datzelfde moment vergelijkbare arbeiders 13 euro per uur kregen in de autofabriek zelf.
Graaicultuur...........
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:41   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Totoff Bekijk bericht
Tijd dat de vlaamse regering eens tanden laat zien : Gewoon fabriek en inboedel in beslag nemen, ander logo op de auto's en verder produceren en verkopen. Idem voor de wagens die nu reeds op het autosalon besteld werden. Dan weten die multinationals eindelijk eens waar de klepel hangt. Wij hebben de know-how. Met de tijd kunnen daarna nieuwe modellen uitgewerkt worden.
Gewoon te belachelijk voor woorden. Hoogheidswaanzin ten top.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:41   #12
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Totoff Bekijk bericht
Tijd dat de vlaamse regering eens tanden laat zien : Gewoon fabriek en inboedel in beslag nemen, ander logo op de auto's en verder produceren en verkopen. Idem voor de wagens die nu reeds op het autosalon besteld werden. Dan weten die multinationals eindelijk eens waar de klepel hangt. Wij hebben de know-how. Met de tijd kunnen daarna nieuwe modellen uitgewerkt worden.

Juist ja. Daarmee komt dan direct ook een einde aan de oorlogen in Irak en Afghanistan. Hoewel. Met 5000 manschappen hebben de Amerikanen waarschijnlijk meer dan voldoende om België onder de voet te lopen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:49   #13
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Winstbejag ? GM maakt al jaren geen winst meer.
Zelfs de Amerikaanse regering ( met een degôut voor subsidies en vangnetten ) heeft tonnen geld toegestopt omdat ze hun werk (lees: bedrijf)gingen verliezen.
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:54   #14
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
.
Opel is evengoed slachtoffer geworden van de werknemers die via vakbondsakties de laatste druppel hebben proberen uit te persen.
Graaicultuur...........
Zonder vakbonden liepen we hier nog rond in lendedoeken in een weverij in Aalst..

Ik zou aandeelhouders en directies van multinationals niet snel slachtoffers noemen..remenber Fortis..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 19:59   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Juist ja. Daarmee komt dan direct ook een einde aan de oorlogen in Irak en Afghanistan. Hoewel. Met 5000 manschappen hebben de Amerikanen waarschijnlijk meer dan voldoende om België onder de voet te lopen.
Om Vlaanderen onder de voet te lopen, Wallonie is onschuldig.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 20:00   #16
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Zonder vakbonden liepen we hier nog rond in lendedoeken in een weverij in Aalst..

Ik zou aandeelhouders en directies van multinationals niet snel slachtoffers noemen..remenber Fortis..
In het verleden heeft de vakbond veel verwezenlijkt voor de werknemers. Tegenwoordig zijn ze hun doelstelling vergeten. Nu telt enkel de eigen macht uitbreiden. Het belang van de werknemer op lange termijn is van geen belang meer.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 20:01   #17
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Deze mensen zijn ontslagen in een rendabel bedrijf dat helemaal niet failliet is gegaan, dan is het verschil met veel andere plaatsen. Zij zijn het slachtoffer van de graaicultuur van de kapitalistische bobo's van GM.

Dat is geen antwoord hé Max.
Of je nu afgedankt wordt in een rendabel bedrijf of één dat failliet gaat, maakt geen verschil in het naar een nieuwe job zoeken.

Iedereen die werkloos wordt moet op gelijke voet behandeld worden.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 20:02   #18
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Zonder vakbonden liepen we hier nog rond in lendedoeken in een weverij in Aalst..

Ik zou aandeelhouders en directies van multinationals niet snel slachtoffers noemen..remenber Fortis..
2


Met dat geld van fortis hadden ze beter GM antwerpen opgekocht .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 20:10   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Opel een beetje moreel dwingen om het aan een zacht prijsje te verkopen aan Vlaanderen (of een maatschappij die door de overheid wordt gecontroleerd) en dan maar eens beginnen met samen met partners uit de prive kijken hoe de fabriek kan dienen om assemblage te doen voor anderen als Opel en eventueel als testplatform voor de productie van electrische wagens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 20:17   #20
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoeveel belastinggeld was er nodig om opel leefbaar te houden?

Als bedrijven als opel verdwijnen is dat gewoon omdat die wagens elders goedkoper kunnen gemaakt worden.
Opel is evengoed slachtoffer geworden van de werknemers die via vakbondsakties de laatste druppel hebben proberen uit te persen.
Ik herinner me enkel jaren geleden dat mijn zonen als interimarbeider vakantiewerk deden bij een toeleverancier, voor 10 euro per uur, terwijl op datzelfde moment vergelijkbare arbeiders 13 euro per uur kregen in de autofabriek zelf.
Graaicultuur...........
Het ligt niet aan de vakbonden dat de lonen hier plots te hoog zijn maar aan de globaliserende arbeidsmarkt sinds de val van de muur. Er zijn dan een aantal oplossingen naar voren geschoven en de vakbonden en de werkende mensen zijn daarin steeds een stuk meegegaan.

Efficiënter en harder werken, met steeds minder mensen, mogelijk gemaakt door subsidies van overheidswege om door innovatie en vernieuwing snelle productie mogelijk te maken, outsourcing (waarbij mensen werden ontslagen en dan soms anderen, soms zelf voor minder loon hetzelfde werk voor een onderaanneming gingen doen), loonmatiging, dienstenmaatschappij, interimarbeid, ... Het mag allemaal niet baten de feitelijke werkloosheid is al die jaren blijven stijgen, slechts door allerhande statuten en subsidies is in de bloeiende jaren een schijn van minder werkloosheid voor gehouden.

Niemand heeft een oplossing dus wordt alles maar de werknemer en de vakbond verweten. Laten we niet vergeten dat tot voor kort een gezin van één inkomen kon leven en dat bij laaggeschoolden tegenwoordig zelfs al moeilijk wordt om met twee inkomens menswaardig te leven.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be