Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2010, 16:40   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Vlaams Belang : De aartsbisschop en de moeials…

Net zoals Gerolf Annemans het in zijn column stelt, ben ik van mening dat de politiek zich niet moet mengen met kerkelijke aangelegenheden zoals bv. de aanstelling van een nieuwe aartsbisschop.

Stel je trouwens voor dat het omgekeerde zou gebeuren en de kerkelijke overheid kritiek zou uitoefenen op de nieuwe voorzitter van een beleidspartij. Je zou wat horen… en terecht!

Ik heb er dan ook geen begrip voor dat politici het deze dagen nodig achten met veel poeha uiting te geven aan hun afkeuring voor de aanstelling van de nieuwe aartsbisschop, Mgr. Léonard. En dit van Laurette Onkelinx tot Zr. Monica Van Kerrebroeck. De eerste vindt immers dat Léonard het Belgisch evenwicht in het gedrang brengt (Joost mag weten hoe zij tot deze conclusie komt) terwijl de non van de CD&V kritiek heeft op een citaat van Freud omtrent homofilie dat Léonard ooit in een interview zou gebruikt hebben (het is niet helemaal duidelijk of ze overhoop ligt met de oude Sigmund of met haar hiërarchische overheid, maar ik denk dat het eerder dit laatste is).

Ik sta ook versteld van het feit dat allerlei mensen, die weinig of niets met de kerk en met het geloof te maken hebben, zo driest tegen de benoeming tekeer gaan. Het gaat tenslotte over een interne beslissing in een club waar zij geen deel van uitmaken. Zo las ik vlammende artikels en commentaren van militante vrijzinnigen, vurige antiklerikalen en notoire vrijmetselaars, die blijkbaar allemaal menen dat ze inspraak moeten eisen omtrent benoemingen die gedaan worden in een kerk waarmee ze niets te maken willen hebben.

Ze worden in felheid geëvenaard en soms zelfs voorbij gestoken door een aantal zgn. progressieve christenen, die voor de zoveelste keer verbaasd ontdekken dat de kerk niet democratisch functioneert. Voor zover ik weet is dit nochtans al eeuwen het geval en hadden ze dit moeten weten…ik stel mij trouwens de vraag of het in een monotheïstische godsdienst mogelijk is democraat te zijn met God.

Het peil van de aangevoerde argumentatie is bovendien van een zeer laag allooi.

Zo zegt Yves Desmet (zijn bekommernis omtrent wat in de kerk gebeurt, verraadt een misdienaarsverleden) over de uitspraak van Léonard dat het verschil tussen euthanasie en het nazisme flinterdun is; je zal maar katholieke verpleegster in een palliatieve instelling zijn… Het zal wel aan mij gelegen zijn, maar naar mijn bescheiden mening gaat het hier over twee totaal verschillende zaken.

Het Nieuwsblad vond het dan weer nodig enerzijds een jonge priester, die fel tegen de nieuwe aartsbisschop tekeer ging, aan het woord te laten en anderzijds Léonard door een oudere priester (80 jaar) te laten verdedigen. Kwestie van zeker te zijn dat de boodschap dat Léonard enkel zeer oude mensen aanspreekt wel overkomt…

Niemand die mij kent zal eraan denken het epitheton “vroom” naast mijn naam te plaatsen en ik blijf bij het standpunt dat de politiek zich buiten deze aangelegenheid moet houden, maar als ik zie hoe en door wie de ex-bisschop van Namen aangepakt wordt, dan heb ik er moeite mee zijn verdediging niet op te nemen.

Ik zal mij echter houden aan het principe van scheiding tussen kerk en staat, dat wij in Europa al kennen sinds het conflict tussen de Welfen de Gibbelijnen en betreur dan ook dat iemand het nodig vond namens de zgn. katholieke vleugel van het Vlaams Belang tussenbeide te moeten komen.

In het Vlaams Belang zijn er mensen met verschillende filosofische en religieuze opvattingen en uiteraard ook katholieken, maar de partij heeft geen katholieke vleugel en dit conform het godsvredestandpunt dat reeds sinds het einde van WOI deel uitmaakt van de kerngedachte van het Vlaams-nationalisme.

Laat ons het hierbij houden: geef aan de keizer wat aan de keizer toekomt en…

www.francisvandeneynde.org

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 17:54   #2
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Net zoals Gerolf Annemans het in zijn column stelt, ben ik van mening dat de politiek zich niet moet mengen met kerkelijke aangelegenheden zoals bv. de aanstelling van een nieuwe aartsbisschop.

Stel je trouwens voor dat het omgekeerde zou gebeuren en de kerkelijke overheid kritiek zou uitoefenen op de nieuwe voorzitter van een beleidspartij. Je zou wat horen… en terecht!

Ik heb er dan ook geen begrip voor dat politici het deze dagen nodig achten met veel poeha uiting te geven aan hun afkeuring voor de aanstelling van de nieuwe aartsbisschop, Mgr. Léonard. En dit van Laurette Onkelinx tot Zr. Monica Van Kerrebroeck. De eerste vindt immers dat Léonard het Belgisch evenwicht in het gedrang brengt (Joost mag weten hoe zij tot deze conclusie komt) terwijl de non van de CD&V kritiek heeft op een citaat van Freud omtrent homofilie dat Léonard ooit in een interview zou gebruikt hebben (het is niet helemaal duidelijk of ze overhoop ligt met de oude Sigmund of met haar hiërarchische overheid, maar ik denk dat het eerder dit laatste is).

Ik sta ook versteld van het feit dat allerlei mensen, die weinig of niets met de kerk en met het geloof te maken hebben, zo driest tegen de benoeming tekeer gaan. Het gaat tenslotte over een interne beslissing in een club waar zij geen deel van uitmaken. Zo las ik vlammende artikels en commentaren van militante vrijzinnigen, vurige antiklerikalen en notoire vrijmetselaars, die blijkbaar allemaal menen dat ze inspraak moeten eisen omtrent benoemingen die gedaan worden in een kerk waarmee ze niets te maken willen hebben.

Ze worden in felheid geëvenaard en soms zelfs voorbij gestoken door een aantal zgn. progressieve christenen, die voor de zoveelste keer verbaasd ontdekken dat de kerk niet democratisch functioneert. Voor zover ik weet is dit nochtans al eeuwen het geval en hadden ze dit moeten weten…ik stel mij trouwens de vraag of het in een monotheïstische godsdienst mogelijk is democraat te zijn met God.

Zo zegt Yves Desmet (zijn bekommernis omtrent wat in de kerk gebeurt, verraadt een misdienaarsverleden) over de uitspraak van Léonard dat het verschil tussen euthanasie en het nazisme flinterdun is; je zal maar katholieke verpleegster in een palliatieve instelling zijn… Het zal wel aan mij gelegen zijn, maar naar mijn bescheiden mening gaat het hier over twee totaal verschillende zaken.

Het Nieuwsblad vond het dan weer nodig enerzijds een jonge priester, die fel tegen de nieuwe aartsbisschop tekeer ging, aan het woord te laten en anderzijds Léonard door een oudere priester (80 jaar) te laten verdedigen. Kwestie van zeker te zijn dat de boodschap dat Léonard enkel zeer oude mensen aanspreekt wel overkomt…

Niemand die mij kent zal eraan denken het epitheton “vroom” naast mijn naam te plaatsen en ik blijf bij het standpunt dat de politiek zich buiten deze aangelegenheid moet houden, maar als ik zie hoe en door wie de ex-bisschop van Namen aangepakt wordt, dan heb ik er moeite mee zijn verdediging niet op te nemen.

Ik zal mij echter houden aan het principe van scheiding tussen kerk en staat, dat wij in Europa al kennen sinds het conflict tussen de Welfen de Gibbelijnen en betreur dan ook dat iemand het nodig vond namens de zgn. katholieke vleugel van het Vlaams Belang tussenbeide te moeten komen.

In het Vlaams Belang zijn er mensen met verschillende filosofische en religieuze opvattingen en uiteraard ook katholieken, maar de partij heeft geen katholieke vleugel en dit conform het godsvredestandpunt dat reeds sinds het einde van WOI deel uitmaakt van de kerngedachte van het Vlaams-nationalisme.

Zolang het maar geen conservatieve en radicaal gelovige imams zijn, want daar willen ze wel een uitzondering voor maken op hun regel.

inkonsekwent en hypochriet zoals steeds

zo kennen we ze.

Laatst gewijzigd door spherelike : 20 januari 2010 om 17:54.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 18:32   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Je bent op kruistocht zeker?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 18:50   #4
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo te zien is Van den Eynde zowat de enige die door en door consequent is in dit debat.
In tegenstelling tot diegenen die NIET tot de katholieke club behoren blijft hij pleiten voor scheiding van kerk en staat en onthoudt hij zich bijgevolg van commentaar tegen Msr Léonard.
Daarom ook zal hij (ondanks cordons, uitsluiting, vernedering en andere vormen van agressie) keihard blijven reageren als de moslims deze westerse verlichtingsverworvenheid willen omvergooien.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 20 januari 2010 om 18:51.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 19:16   #5
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Gaat politics.be nu gewoon alle berichten vanop weblogs plaatsen? Want dan ga ik voortaan ook alles beginnen insturen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 20:10   #6
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je bent op kruistocht zeker?
Zo een voorzetten, die schieten mijn twee hersencellen op krukken der zo in.
Het kwakkelt duidelijk. Is er daar nog iemand die wat coordineert, of kan iedereen zijn drang om te scoren ongeacht vroegere standpunten zo maar ventileren?
Oud 20 januari 2010, 20:13   #7
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Zo te zien is Van den Eynde zowat de enige die door en door consequent is in dit debat.
In tegenstelling tot diegenen die NIET tot de katholieke club behoren blijft hij pleiten voor scheiding van kerk en staat en onthoudt hij zich bijgevolg van commentaar tegen Msr Léonard.
Daarom ook zal hij (ondanks cordons, uitsluiting, vernedering en andere vormen van agressie) keihard blijven reageren als de moslims deze westerse verlichtingsverworvenheid willen omvergooien.
brave soldaat gij,
met de bischop gaan ze zich niet moeien, maar in hun actieplan staat dat ze imams nauwlettend in de gaten gaan houden, omdat ze conservatieve en verouderde standpunten innemen in hun preek, inbreuken zouden moeten bestraft worden met uitwijzing.

Daar wel inmenging in een godsdienst, geen scheiding tussen kerk en staat?

Wie zou het meeste schade kunnen aanrichten in onze seculiere maatschappij, een conservatieve aartsbisschop, of een conservatieve imam ergens in een moskee?

Laatst gewijzigd door spherelike : 20 januari 2010 om 20:14.
Oud 20 januari 2010, 20:22   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Zo een voorzetten, die schieten mijn twee hersencellen op krukken der zo in.
Het kwakkelt duidelijk. Is er daar nog iemand die wat coordineert, of kan iedereen zijn drang om te scoren ongeacht vroegere standpunten zo maar ventileren?
Over wie bent u nu eigenlijk aan het praten?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 20:30   #9
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Over wie bent u nu eigenlijk aan het praten?
over het VB, zijn persdienst, zijn politici die op ieder punt willen scoren, ongeacht vroegere standpunten.
het kwakkelt daar, dat is duidelijk.
Oud 20 januari 2010, 20:38   #10
Metternich

Standaard

Citaat:
over het VB, zijn persdienst, zijn politici die op ieder punt willen scoren, ongeacht vroegere standpunten.
het kwakkelt daar, dat is duidelijk.
Dit is geen bericht van de VB-persdienst, maar een bericht van de weblog van Françis Van Den Eynde

Oud 20 januari 2010, 20:47   #11
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
want Vandersande is alléén voor of sprak niet namens het blok?
Citaat:
maar niet tegen opperkaloten die dat al eeuwen doen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 21:11   #12
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...ben ik van mening dat de politiek zich niet moet mengen met kerkelijke aangelegenheden zoals bv. de aanstelling van een nieuwe aartsbisschop.
Is dat dan wederzijds?

Laatst gewijzigd door Andro : 20 januari 2010 om 21:12.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 23:10   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang het maar geen conservatieve en radicaal gelovige imams zijn, want daar willen ze wel een uitzondering voor maken op hun regel.

inkonsekwent en hypochriet zoals steeds

zo kennen we ze.
Kent ge het spreekwoord van de splinter en de balk ?
Predikt de man haat of zegt hij dat we voortaan nonnetjes met hoofddoek in onze loketten moeten zetten ? Als ik goed begrepen heb zegt hij alleen aan welke voorwaarden men moet voldoen om in zijn clubje welkom te zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 23:14   #14
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
want Vandersande is alléén voor of sprak niet
Van Den Eynde is alvast geen katholiek.

Oud 20 januari 2010, 23:16   #15
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Kent ge het spreekwoord van de splinter en de balk ?
Predikt de man haat of zegt hij dat we voortaan nonnetjes met hoofddoek in onze loketten moeten zetten ? Als ik goed begrepen heb zegt hij alleen aan welke voorwaarden men moet voldoen om in zijn clubje welkom te zijn.
Citaat:
zijn clubje
waarbij hij even vlugweg héél België zijn clubje maakt.

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 januari 2010 om 23:17.
Oud 20 januari 2010, 23:18   #16
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Van Den Eynde is alvast geen katholiek.
Si tu savais �* quel point je m'en fous...
Oud 20 januari 2010, 23:22   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
waarbij hij even vlugweg héél België zijn clubje maakt.
Ge gaat mij toch niet vertellen dat ge er wakker van ligt dat hij leden verliest ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2010, 08:59   #18
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
brave soldaat gij,

helaba: voor U is het "mijnheer de officier"

Citaat:
met de bischop gaan ze zich niet moeien, maar in hun actieplan staat dat ze imams nauwlettend in de gaten gaan houden, omdat ze conservatieve en verouderde standpunten innemen in hun preek, inbreuken zouden moeten bestraft worden met uitwijzing.

Inderdaad.
Één van de vele redenen waarom het VB mijn voorkeur wegdraagt als politieke formatie.

Citaat:
Daar wel inmenging in een godsdienst, geen scheiding tussen kerk en staat?
Uh?

Citaat:
Wie zou het meeste schade kunnen aanrichten in onze seculiere maatschappij, een conservatieve aartsbisschop, of een conservatieve imam ergens in een moskee?

Dit is een gemakkelijke.
De imam natuurlijk
A/ Omdat er "ergens in en moskee" geheid veel meer aanhangers liggen dan in een kerk.
B/ omdat hij met het boek (mein Korankampf) in de hand oproept tot uitroeien van ongelovigen, discrimineren van de vrouw, vermoorden van anderssexuelen, afschaffen van de democratie, uitroeien van onze kulturele verworvenheden, enz enz...

PS: die conservatieve aartsbisschop is al eeuwen en eeuwen aanwezig...en kijk waar we staan.
De imams zijn ook al eeuwen en eeuwen in de moslimlanden aanwezig...en kijk waar zij staan.
Oud 21 januari 2010, 09:03   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De staat mag wel degelijk kritiek uitoefenen op de kerk. Ze omhelst namelijk alles. De kerk staat niet op eenzelfde niveau, ze is er aan ondergeschikt.
Oud 21 januari 2010, 09:14   #20
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Fieseler;4555442]
Citaat:

helaba: voor U is het "mijnheer de officier"

Inderdaad.
Één van de vele redenen waarom het VB mijn voorkeur wegdraagt als politieke formatie.

Uh?

Dit is een gemakkelijke.
De imam natuurlijk
A/ Omdat er "ergens in en moskee" geheid veel meer aanhangers liggen dan in een kerk.
B/ omdat hij met het boek (mein Korankampf) in de hand oproept tot uitroeien van ongelovigen, discrimineren van de vrouw, vermoorden van anderssexuelen, afschaffen van de democratie, uitroeien van onze kulturele verworvenheden, enz enz...

PS: die conservatieve aartsbisschop is al eeuwen en eeuwen aanwezig...en kijk waar we staan.
De imams zijn ook al eeuwen en eeuwen in de moslimlanden aanwezig...en kijk waar zij staan.
Zever, en dat weet u ook. De imam preekt in zijn moskee, en heeft niets te zeggen in de moskee ernaast. Een aartsbisschop moet gevolgd worden door iedereen die nog tot zijn club wil behoren.

Ik hoop dat hij de bergrede nog eens actueel maakt, en toepast op armoede hier, wallonie, vluchtelingen, migranten en armoelanden. Ik ben benieuwd u dan te horen.
Dan wordt het waarschijnlijk een hetze zoals tegen de toespraken van de koning als die oproept tot de katholieke waarden van solidariteit en verdraagzaamheid.

Jullie kunnen echt proberen om te doen alsof juliie het menen, maar jullie daden of het gebrek eraan, zeggen het tegendeel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be