![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Er wordt zo dikwijls geschermd met de concurrentiepositie van onze bedrijven, de kost van onze sociale zekerheid enz... Echter lijkt het mij nog steeds de goedkoopste en meest waar voor je geld opleverende oplossing om een degelijk uitgebouwde gezondheidszorg te hebben voor iedereen.
In België hebben we een van de beste (zoniet het beste) gezondheidszorg van de wereld. Vergeleken met de U.S.A. is onze gezondheidszorg trouwens voor de burger een stuk goedkoper. Echter de totale kost van de sociale bijdragen ondermijnen de positeis van onze bedrijven. (te hoge loonkosten incl. de sociale lasten). Mijn voorstel tot debat: Richt een Europese basiszorg op als een grondrecht voor alle Europeanen. Financier dit via indirecte belasting door een socio-taks op alle winst uit goederen en diensten geleverd in Europa. Hierdoor kunnen de overheden hun sociale lasten evenredig verlagen op arbeid. Iedere lidstaat hoeft enkel de bijkomde sociale zekeheden te bekostigen die uniek zijn aan dat land. (eventueel via directe belastingen) Hierdoor vervalt de sociale last op arbeid en betalen ook de goederen die geïmporteerd worden gewoon mee aan onze zorgstaat. Houdt de uitholling op. Verliezen de lagelonenlanden (wegens geen sociaal stelsel) dit grote voordeel en blijft werk hier.(lagere energiekost - beter voor milieu) De eind-productprijs zal grosso modo gelijk blijven daar de meerkost van deze taks teniet wordt gedaan door de verlaging is arbeidskost. Laatst gewijzigd door bobocop : 27 januari 2010 om 18:08. Reden: taalfout |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Waarom denken Belgen dat toch altijd? De laatste keer dat ik ernaar heb gekeken stond de Belgische gezondheidszorg net op de 10e plek in Europa. En verbaasd dat men was dat Nederland beter scoorde. Zijn jullie nou zo arrogant dat jullie echt niet zien dat de Belgische gezondheidszorg helemaal zo goed niet is?
Laatst gewijzigd door Spinoza : 27 januari 2010 om 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Omdat ik 10 dagen geleden die Hollanders nog heb horen klagen over ho goed hun gezondheidsdiensten zijn. En hoe tof zij het vinden nu dat hun ziekteverzekering is geprivatiseerd. De kostprijs is zeker met een veelvoud gedaald.... Voor de staat. Maar zeker niet voor de Nederlander zelf.
Omdat als je Drigende zorgen nodig heeft voor een Scan b.v. , je beter een afspraak maakt in België. In een paar dagen geholpen i.p.v. binnen 3 weken. (en dit voor iemand die net een hartaanval heeft gehad) Dat je dit op de koop toe nog voor een derde van de prijs laat doen dan in Nederland. Daarom misschien? Laatst gewijzigd door bobocop : 27 januari 2010 om 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En het is inderdaad zo dat wij in Nederland problemen hebben met wachtlijsten. Maar waarom hoor je Belgen nooit over de mankementen in hun eigen zorg? Over de veel hogere sterfte als gevolg van resistente bacterieen bijvoorbeeld? Over het veel later beschikbaar komen van nieuwe en dure medicijnen? Over het medicijntoerisme naar Nederland omdat chronisch zieken in Belgie aan de bedelstaf raken? Over de kwaliteit van de behandelingen zelf, die in Nederland hoger is volgens internationaal onderzoek. Begrijp me niet verkeerd, wachtlijsten zijn vervelend, en daar moet zeker wat aan gedaan worden. En er is de afgelopen jaren hard gewerkt om ze op te lossen. Wat voor een groot deel ook gelukt is. Maar jullie Belgen stellen de zaken wel verkeerd voor. Ik las zelfs in een Belgische magazine dat je in Nederland met een tumor op een wachtlijst wordt geplaatst. Zelfs als dat waar is kan dat alleen maar een uitzondering zijn. Want de overlevingskans voor vrijwel alle vormen van kanker ligt in Nederland hoger dan in Belgie. Alsof je in Nederland met een hartaanval op de gang moet wachten. Tja, als men zo'n beeld heeft in Belgie van de Nederlandse gezondheidszorg dan kan ik me wel voorstellen dat men verbaasd is als Nederland beter blijkt te scoren. Alleen als men kijkt naar de wachtlijsten kan men volhouden dat de Belgische gezondheidszorg beter is. Gelukkig kijkt men in de meeste andere landen ook nog naar andere aspecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Ik ben er van overtuigd dat de gezondheidszorg in Europa in ieder land heel goede troeven heeft.
Ik ben niet onderlegd genoeg om in alle systemen het beste bij elkaar te rapen. Alsook ben ik de eerste om toe te geven dat hier (in België) er inderdaad ook heel wat dingen te verbeteren valt. Prijs van medicatie is daar een van. Tandheelkundige spoedzorg is er nog zo eentje. Net daarom dat het mij belangrijk lijkt om in ieders belang om naar een degelijk onderbouwd gezondheidsbelijd te gaan. Voor iedere Europeaan. Alleen lijkt privatisering mij niet de juiste weg. Gezondheidszorg met winstoogmerk zal altijd meer kosten dan gezondheidszorg met gezond verstand. Maar hoe dat dan juist moet, laat ik beter aan de juiste mensen over. Echter een financiering via indirecte belasting lijkt mij zeker billiger dan over arbeid. Hetzelfde geld voor AOW - OCMW e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
1 France 2 Italy 3 San Marino 4 Andorra 5 Malta 6 Singapore 7 Spain 8 Oman 9 Austria 10 Japan 11 Norway 12 Portugal 13 Monaco 14 Greece 15 Iceland 16 Luxembourg 17 Netherlands 18 United Kingdom 19 Ireland 20 Switzerland 21 Belgium 22 Colombia 23 Sweden 24 Cyprus 25 Germany 26 Saudi Arabia 27 United Arab Emirates 28 Israel 29 Morocco 30 Canada 31 Finland 32 Australia 33 Chile 34 Denmark 35 Dominica 36 Costa Rica 37 United States of America ..... de ranking het rapport Geloof nooit een Belgisch politicus wanneer hij beweert dat we hier de beste gezondheidszorg ter wereld hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongetwijfeld dat ik dat niet zal doen, maar met de lijst van de WHO is er toch iets raar aan de gang. De USA is bijvoorbeeld 'slecht' omdat het veel geld kost, maar de zuivere kwaliteit is wel veel hoger.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 januari 2010 om 19:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
daar moet veel meer prive voor betaald worden maar hier kost de gezondheidszorg ook veel geld , door rsz, btw, belastingen, en prive |
|
![]() |
![]() |